Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD/ATi RV770, R700 - Radeony HD 4830, HD4850, 4870 a 4870 X2

Smeli (2302)|23.10.2008 11:41
Radeony HD4830 jsou venku a hned tu mám s nimi i první posek - AMD odeslalo na testy karty s deaktivovanými třemi SIMDs (namísto dvou): http://www.techpowerup.com/articles/other/155

Testy HD4830:
http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4830/
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3437
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2008/test_ati_radeon_hd_4830/
speedsnail (4876)|4.11.2008 18:40
V czc poslední 2 kusy [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] (stock chladič bez pečeti) v akci za fantastických 3558kč!
b-o-s-s (20)|5.11.2008 12:43
A co říkáte na tuhle od asusu:http://www.asus.de/products.aspx?l1=2&l2=8&l3=726&l4=0&model=2614&modelmenu=1
Mně se líbí moc - akorát ta cena.
Pavel Boček (4169)|5.11.2008 12:52
Na to, že tam akorát dali obyčejný VRM, 1 GB pamětí a jiný chladič, si za ni nechávají pořádně zaplatit. Raději bych bral PowerColor PCS HD 4870, má též lepší chlazení a přitom je přetaktovaná za nižší cenu. A je to nejlevnější skladová karta (v Alfě). Větší paměť nehraje zas takový rozdíl, rozhodně ten přetakt tomu pomůže víc.
Smeli (2302)|5.11.2008 12:57
Osobně bych si počkal na Matrix verzi od Asusu

@PB - viděl si testy rozdílu 512 a 1GB HD4870 v FC2?
Pavel Boček (4169)|5.11.2008 13:27
Něco málo, ale ani u jedné to nebylo ve velkých rozlišeních s vyhlazováním moc hratelné. Jak říkám, přetaktování to do značné míry srovná a navíc mi nepřipadne investovat 1k navíc kvůli jedné hře, kterou po dohrání hned všichni odloží, jako dobrá investice.

Pro kvalitní hraní Far Cry 2, Crysis apod. ve velkém rozlišení je stejně lepší pár tisíc přidat a koupit HD 4870 X2. Možno HD 4850 X2, až přijde. Jak koukám, tak v Alfě bude stát kole 8,8-8,9k. A zdá se, že s 1GB i 2GB verzí vedle sebe jsme měl pravdu :)
cool.user (2822)|5.11.2008 13:57
[QUOTE=Pavel Boček;178922]Něco málo, ale ani u jedné to nebylo ve velkých rozlišeních s vyhlazováním moc hratelné. Jak říkám, přetaktování to do značné míry srovná a navíc mi nepřipadne investovat 1k navíc kvůli jedné hře, kterou po dohrání hned všichni odloží, jako dobrá investice.[/QUOTE]
Sorry bocku, ale zase meles blbosti.

1) OC ti nikdy nevyrovna jev ktery nastane v pripade nedostatku pameti, protoze v tu chvili se neceka na grafiku.
2) nepriplacis si tisicovku za giga ram ale zhruba 500kc (srovnavej na stejnem eshopu modely od stejneho vyrobce. Musis asusu pricist k dobru alternativni chlazeni)
3) budouci hry urcite nebudou narocnejsi na velikost vram co?

Suma sumarum, podle me neni investice 500kc do gigove vram naprosto nicim tragickym, obzvlast v pripade 4870.
Pavel Boček (4169)|5.11.2008 15:52
Vy oba abyste zase neměli připomínku k čemukoliv co řeknu...už vidím, jak budu někde prosazovat 1GB verzi a oba zase budete orodovat za 512MB :sleep

1) Aha :idea Takže shadery nemají vlastní cache a rychlejší přístup do bufferu také nehraje roli.
2) To je sice pěkné, ale pořád má PowerColor PCS za 6090,- Kč už chladič v ceně a už přetaktování v ceně. Navíc ASUS u té své karty nasadil klasický VRM, což snížuje cenu...kde se to projevilo ?
3) To je zajímavé, že nikdy se tu VRAM neřešila a teď tak najednou :notsure Budoucí hry budou pořád víc závislé na GPU jak na VRAM.

Dál už se o tom bavit nebudu, s vámi to nemá cenu, oba jsme řekli svoje argumenty, ať si to všichni přeberou a koupí jak uznají za vhodné. Přece jen to jsou jejich peíze a já nemám zapotřebí někoho přesvědčovat o tom, aby ušetřil, co z toho pak mám...:thumbdown
husky14 (4214)|5.11.2008 15:59
Nechci se vám do toho montovat, ale požadavky na velikost vram budou vždycky daný hlavně použitým rozlišením monitoru, a to bude platit i u budoucích her....

Do 1680x1050 bych se 512 MB vram vůbec nebál ;)
cool.user (2822)|5.11.2008 16:10
[QUOTE=Pavel Boček;178966]Vy oba abyste zase neměli připomínku k čemukoliv co řeknu...už vidím, jak budu někde prosazovat 1GB verzi a oba zase budete orodovat za 512MB :sleep

1) Aha :idea Takže shadery nemají vlastní cache a rychlejší přístup do bufferu také nehraje roli.
2) To je sice pěkné, ale pořád má PowerColor PCS za 6090,- Kč už chladič v ceně a už přetaktování v ceně. Navíc ASUS u té své karty nasadil klasický VRM, což snížuje cenu...kde se to projevilo ?
3) To je zajímavé, že nikdy se tu VRAM neřešila a teď tak najednou :notsure Budoucí hry budou pořád víc závislé na GPU jak na VRAM.

Dál už se o tom bavit nebudu, s vámi to nemá cenu, oba jsme řekli svoje argumenty, ať si to všichni přeberou a koupí jak uznají za vhodné. Přece jen to jsou jejich peíze a já nemám zapotřebí někoho přesvědčovat o tom, aby ušetřil, co z toho pak mám...:thumbdown[/QUOTE]

1) Jenze tady je rec o tom kdyz ti dojde vram ;) V tom pripade ti je rychlejsi pristup do bufferu nanic, jelikoz se ceka na systemovou ram ( v idealnim pripade)
2) Ale to je hodne blbe srovnani kdyz PC nema PCS v gigove verzi, nemluve o tom ze gigovou 4870 sezenes uz od 6400.
3) Nebude to treba proto ze si jeste pred rokem a pul vedel o IT naprosty prd? A narocnost na gpu bude rust, nikde nerikam ze ne, ale stejne tak i na vram. Tohle se resilo u kazdy druhy generace grafik.

[QUOTE=husky14;178971]Nechci se vám do toho montovat, ale požadavky na velikost vram budou vždycky daný hlavně použitým rozlišením monitoru, a to bude platit i u budoucích her....

Do 1680x1050 bych se 512 MB vram vůbec nebál ;)[/QUOTE]

Boha jeho husky, to je blbost jak hrom.
Scream CZE (125)|5.11.2008 16:39
[QUOTE=cool.user;178976]Boha jeho husky, to je blbost jak hrom.[/QUOTE]

Proč by to měla být blbost.
https://www.svethardware.cz/recenze-radeony-hd4800-512-mb-nebo-1-gb-pameti/24692
Při tom rozlišení mezi něma není skoro žádný rozdíl. U 1920x1200 by už nejspíš malý byl. Při ještě vyšším rozlišení určitě.
cool.user (2822)|5.11.2008 16:49
Protoze jde o to ze rozliseni neni jedina vec ktera ti zere pamet. Pred tremi lety ti na 1920*1200 stacila i karta s 256MB ram, znamena to teda ze i dnes mi bude stacit na 1920x1200 karta s 256MB ram? Rozhodne ne, a rozhodne se neda pausalizovat stylem "na 1024*768 ti staci 128MB ram, na 1280*1024 ti staci 256mb ram, na 1680*1050 ti staci 512MB ram atd"
Pavel Boček (4169)|5.11.2008 16:59
[QUOTE=cool.user;178976]1) Jenze tady je rec o tom kdyz ti dojde vram ;) V tom pripade ti je rychlejsi pristup do bufferu nanic, jelikoz se ceka na systemovou ram ( v idealnim pripade)
2) Ale to je hodne blbe srovnani kdyz PC nema PCS v gigove verzi, nemluve o tom ze gigovou 4870 sezenes uz od 6400.
3) Nebude to treba proto ze si jeste pred rokem a pul vedel o IT naprosty prd? A narocnost na gpu bude rust, nikde nerikam ze ne, ale stejne tak i na vram. Tohle se resilo u kazdy druhy generace grafik.[/QUOTE]

1) a 3) Co to znamená dojde VRAM ? Pokud se to nevejde do paměti, přeteče to do systémové RAM. Tak to normálně funguje. Kdyby po zaplnění VRAM docházelo k čemu, nižšímu počtu snímků za sekundu ?, tak se dneska nedá nic hrát. Právě snad před půl rokem jsem poukazoval na zaplněnou paměť u mé tehdejší X800 GTO v Crysis (včetně přesných hodnot) a všichni vykládali, jak to nehraje ve výkonu rozdíl (možná snad včetně tebe) a přesto všechno běhalo v pořádku a hratelně. A taktování dále normálně zvyšovalo výkon. Stejně tak i nyní u zaplnění paměti karty dál taktování zvyšuje výkon, snad vždycky. A teď přijdeš ty a mám dojem v rozporu s většinou vykládáš, že tomu tak není ? Kde máš důkaz ?
cool.user (2822)|5.11.2008 17:20
[QUOTE=Pavel Boček;178987]...[/QUOTE]

Pavle, pro grafiku je nejvyhodnejsi kdyz vsechny textury a data se kteryma potrebuje pracovat ma ve sve lokalni pameti, proto se vzdy snazi mit zaplnenou co nejvetsi cast ze sve lokalni pameti, hlavne kvuli texturam, aby je nemusela tahat po vyrazne pomalejsi systemove sbernici. Pokud ovsem dojde k situaci kdy musi tahat data ze systemove ram, muze dojit k drastickemu poklesu fps, klidne jen i kratkodobe, coz se na prumernem FPS temer nemusi projevit, ale hrac to pociti cuknutim/zasekem trvajicim od par ms az klidne po mnohem delsi dobu.

Nadhernou ukazku mas treba zde:
[ATTACH]8142[/ATTACH]

Jak vidis, ve vetsine casti casti se FPS drzi na pomerne podobne urovni, ale sou proste chvile kdy brutalne sleti dolu. Samozreje FC2 je zatim spise vyjimkou, ale nepochybuji o tom ze podobne narocnych her bude casem vic a vic.
1225263240eUpt0YZFkZ_4_1_l.gif
Pavel Boček (4169)|5.11.2008 17:37
No, to jsem říkal už před tím půl rokem, ale nějak to zapadlo. Tak alespoň v něčem se shodneme :)

Jak ale říkám, určitě se to za příplatek 1000 Kč nevyplatí. Jestli víš, kde sehnat 1GB verzi za pár šupů a nejlépe s nereferenčním chlazením, tak sem dej link, jinak - neber si to zle - je to bohapusté plácání :)
cool.user (2822)|5.11.2008 17:49
Znova opakuju ze to neni priplatek 1000kc ale 500kc (je blbost srovnavat asus a pc a petru a alfu).

S referencnim chladicem sezenes uz za 6400 Kc.
Pavel Boček (4169)|5.11.2008 18:04
Tak za tu cenu dost dobrá, je to též PCS, PowerColor má HD 4870 1 GB jen PCS verzi, též o něco přetaktovanou.

Zatím tu ASUSku mají jen v Petře (která zase tak předražená celkově není) a ta PCS též má jiný chladič, takže bez něj můžu taktéž říct že by se prodávala za 5,5k ;) Momentálně není, proto je cena vyšší. U ASUSu se myslím většina těchhle nereferenčních modelů nevyplatí, nadstvují si cenu strašně moc. Ty PC (obě) mi přijdou nejlepší.
cool.user (2822)|5.11.2008 18:09
[QUOTE=Pavel Boček;179024]Tak za tu cenu dost dobrá, je to též PCS, PowerColor má HD 4870 1 GB jen PCS verzi, též o něco přetaktovanou.[/QUOTE]

Tohle ale neni imho pcs. Respektive ten obrazek je imho ilustracni pouze.
Pavel Boček (4169)|5.11.2008 18:15
Jo, teď koukám na stránky PC a tu referenční 1GB jsem přehlédl, viděl jsem prvně jen 1GB PCS HD 4870. Hm, to bude problém zjistit, celý popis může být špatně a uvedené kódové označení PC tam nemají. Dal jsem dotaz do diskuse, třeba někdo odpoví :)
cool.user (2822)|5.11.2008 18:31
Podle PNka je to obyc verze.
husky14 (4214)|5.11.2008 23:04
[QUOTE=cool.user;178985]Protoze jde o to ze rozliseni neni jedina vec ktera ti zere pamet. Pred tremi lety ti na 1920*1200 stacila i karta s 256MB ram, znamena to teda ze i dnes mi bude stacit na 1920x1200 karta s 256MB ram? Rozhodne ne, a rozhodne se neda pausalizovat stylem "na 1024*768 ti staci 128MB ram, na 1280*1024 ti staci 256mb ram, na 1680*1050 ti staci 512MB ram atd"[/QUOTE]Ano, před třemi lety bylo auto složený z 2000 polygonů, dneska z 20000.... ale pořád platí, že největší žrout vram je rozlišení a v dnešní době prostě v naprostý většině případů na 1680*1050 stačí 512 MB, viz. třeba výše postovanej test Petra Štefka. V Crysis je to max. 4 fps, v AoC naprosto srovnatelný, ve WiC to limituje CPU a zbytek her pro ty karty není problém s hranicí hratelnosti (třeba Bioshock coby zástupce odladěnýho UT3) ;)
cool.user (2822)|6.11.2008 04:37
[QUOTE=husky14;179156]ale pořád platí, že největší žrout vram je rozlišení [/QUOTE]
To plati proc? Protoze to rikas ty?


Test FC byl provaden na stredni detaily, jak se sam muzes presvedcit, rozdil mezi prehistorickym 1024*768 a dnesnim standardem 1680*1050 je pouhych 40MB



Wou, u fallouta je to dokonce 50MB


Hmm, no jo, rozliseni je doopravdy obrovsky zrout vram v pripade gtr...


Cesky motorm4x je to same v blede modrem.


No aspon tady ze tady je to zas aspon 50MB.

Jak vidis, samotne rozliseni nema nijak drasticky dopad na vyuzitou vram, mnohem vic vram uvolnis snizenim kvality textur nez snizovanim rozliseni.

[QUOTE=husky14;179156] a v dnešní době prostě v naprostý většině případů na 1680*1050 stačí 512 MB[/QUOTE] Jiste, ale bude to stejne i za pulrok, rok? Dost o tom pochybuju, obzvlast kdyz uz rada her nema problem attackovat 400-500MB metu.
husky14 (4214)|6.11.2008 12:48
[QUOTE=cool.user;179203]To plati proc? Protoze to rikas ty?[/QUOTE]Protože si to myslím, řek sem svůj názor a je klidně možný, že se pletu....

Jinak tvý grafy nám toho moc neřeknou, když nevíme testovací sestavu, nevíme kolik vram měla testovaná karta, nevíme nastavení hry (kromě rozlišení) atd.

Navíc Dunia engine určitě nebude v budoucnu tak rozšířenej jako třeba UT3, kterej s tím takový problémy nemá (já vím, dneska, co bude za rok fakt nevím).... btw. zas jen můj názor ;)

Ale jo, za 4 stovky navíc se teda 1 GB vram vyplatí.
pas!k (3765)|6.11.2008 12:50
Imho co se tice enginu za rok se toho zase tak moc nezmeni ..
cool.user (2822)|6.11.2008 12:52
[QUOTE=husky14;179289]Jinak tvý grafy nám toho moc neřeknou, když nevíme testovací sestavu, nevíme kolik vram měla testovaná karta, nevíme nastavení hry (kromě rozlišení) atd.[/QUOTE]
512MB 3850. Vse krom FC2 na max, aa + af vypnuto aby tam nedelalo neporadek.

A grafy reknou to dulezite. To ze hlavnim zroutem vram je rozliseni je mytus. Mnohem vic ti zaberou v modernich hrach samotne textury + data ktera nemaji s rozlisenim nic spolecneho.

[QUOTE=husky14;179289]Ale jo, za 4 stovky navíc se teda 1 GB vram vyplatí.[/QUOTE]

No aspon ze na necem se shodnem.
Pavel Boček (4169)|1.1.2009 13:42
Začaly se objevovat zprávy o novém jádře RV740. Dle informací VR-Zone to zatím vypadá, že půjde „pouze“ o RV770 LE vyráběné 40nm procesem a s GDDR5 pamětmi. Frekvence jádra a TDP a nejsou známy, Fudzilla spekuluje o 256bitové sběrnici. Buď to tedy opravdu bude HD 4830 s novým jádrem nebo něco mezi HD 4670 a HD 4830 - 128 bitová sběrnice a GDDR5 na dvojnásobné frekvenci.

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Má se jednat o první 40nm čip od AMD a údajně snad přijde ještě dříve, než jádra od NVIDIE. AMD již má mít A11 a je s ním údajně spokojeno.

Totéž nové mobilní karty - M98 (aka HD 4850) se začne prodávat v tomto měsíci, M92 (aka HD 4500) se chystá v blízké době a po té má přijít M93, zatím jako vzorek. V létě snad má přijít i M97 jakožto derivát RV740.
D-ann-Y (3)|1.1.2009 20:29
Žádný extra chlazení (Obyč referenční a max 78°C) a přesto mi to parádně šlape (880MHz/5GHz).... :)