Eurocase 350W PSU
shrnuti zkusenosti z recapu 3 EC PSU
Eurocase zdroje jsou plné špatných kondíků - Hec kondíků. Můj zdroj byl ale zamýšlen na náročnější úpravu, než jen výměnu kondíků. Můj zdroj musí běžet a uchladit se úplně bez ventilátoru protože bude napájet můj stahovací server. Naštěstí to není žádná náročná mašinka, ECS P6STMT mobo a 14W 1200Mhz VIA C3 Nehemiah CPU s 1G SDRAM a 250G diskem.
(další obrázky z modifikace tohoto zdroje zde: Jak udelat uplne tiche PC? )
(tento zdroj uveden do nepřetržitého provozu 17. srpna 2006 a stále běží!)
Takže - jaké kondíky potřebujete na výměnu v Eurocase 350W zdroji?
Eurocase PSU obsahuje
------------
2x 680uF 200V d22x46 (max 51mm výška s ventilátorem, 75mm bez něj) -> 820uF 200V d22 - Panasonic TS-ED nebo Samxon EP
1x 1000uF 16V d10 (12V) -> 2200uF 16V d10 Samxon GD
4x 1000uF 10V d10 (stačí na 6,3V) -> 3300uF 6,3V d10 Samxon GD
3x 470uF 16V -> 470uF 16V Samxon GC
3x 47uF 50V (je na nich max 23V) -> Samxon GF 47uF 50V/RS 35V
2x 22uF 50V (je na nich max 11V) -> Samxon RS 22uF 35V
1x 4.7uF 50V (je na nich max 5V) -> Samxon RL 4,7uF 50V
4x 1uF 50V (je na nich max 0,16V) -> Samxon RL 1uF 50V
Ze začátku jsem neměl zádný nápad, kde vzít takovéhle velké kondíky:
Ale později se to vyjasnilo. Ale pojďme teď dál.
Je tu spousta a jen 1000uF velkých kondíků na filtrování výstupu. A zbytečně na 10V - když filtrují jen 5 a 3,3V výstupy. Alespoň tyto dva paralelně zapojené 1000uF kondíky filtrují výstup lépe než jeden, ale... není 1000uF přeci jen na 350W zdroj trošku málo?
Ty modré jsou také Hec kondíky, jen na 16V (jeden je 1000uF 16V a ty dva druhé menší jsou 470uF 16V - a třetí 470uF 16V a je černý...?!) Jsem jediný, komu se nezdá, že 1000uF kondík není dost na filtrování výstupu pro 12V větev?
Teď se pojďme podívat, jak tento výstup ze zdroje, jenž zničil G-Luxon kondíky i s mosfety na mém mainboardu vypadá.
To není moc dobrý, bych řekl. Všimněte si, že špičky občas přesahují 0,2V ... :eek: Jak je možno hodnotit takový výstup na stupnici kvality od 1 do 10...?
(ATX norma říká ze na 12V je maximální zvlnění při 100% zátěži 100mV - 50mV je max pro ostatní větve)
Takže nyní k výměně kondíků.
Původně jsem si naivně myslel, že větší = lepší jako na mainboardech. To u zdrojů platí jen tam, kde kondíky filtrují napětí a ne tam, kde běží ovládání regulačních obvodů. Moje původní zvětšení všech malých 1 a 4,7uF kondíků na 10uF způsobilo značné oscilace zdroje a v důsledku likvidaci výstupních Samxon kondíků! Nejhorší je ovšem nápad použít keramiky:
Sice přežijí, ale rozkmitají zdroj a ten začne pískat a na výstupu je značné zvlnění napětí.
Uživatel Rainbow z BadCaps fóra doporučuje:
[QUOTE]Jeden z těch 22uF/50V kondíků je kritický pro pomocné napájení a tyto Hec kondíky odchází zhruba po dvou letech, čiže voltáž pro ovládací obvod se zvyšuje až do bodu, kdy tento odejde, což spolu často přinese vážnější a větší škody. Vyměnuji je za 47uF/63V kondíky.[/QUOTE]
Takže možná v tomto případě je možné použít větší kondenzátor než originální, ale po mých zkušenostech - opatrně. Také nevím který že to je...
Maximální špičky na 47uF kondících jsou 27V, 26V a 15V. Oba 22uF mají maximálně 14,7V špičky. 35V kondíky (Samxon RS 35V) jsou tedy dostatečné místo GF 47uF 50V. 25V raději nee.
Alternativy k vstupním 200V kondíkům.
http://digi-key.com 493-2519-ND - Nichion LS kondík LLS2D681MELZ je to d22x40 velký kousek, 3 000h životnost při 85°C a dodá 2 480mA (je 680uF / 200V jak originál)
Prodávají se i Nichichon GU kondíky (General Use - prostě nic moc) ale ty dodají jen 1 780mA. Zbytek specifikací je téměř identický, ale zase zvládají 105°C = mnohem delší živostnost.
Nichicon LS 820uF 200V d25x35 životnost je 3 000h při 85°C a špičkový proud - 2 790mA ;) Ale je d25 a já potřebuji d22...
Panasonic TS-ED 680uF 200V d22x45 životnost je 3 000h při 105°C a proud - 2 420mA
Samxon EP 820uF 200V d22x50 životnost je 5 000h při 105°C a proud - 2 180mA
A jedna poučná poznámka. Věděl jsem dopředu, ze můj server ma ŠPATNÉ KONDÍKY uvnitř. Přesto jsem s výměnou kondíků čekal až se problémy objeví. Teď se problémy objevily a můj mainboard je mrtvý. Nečekejte až se špatné kondíky projeví.
Upgrade kondíků:
3,3V větev - 330% (2x 1000 změněno na 2x 3300)
5V větev - 330% (2x 1000 změněno na 2x 3300)
12V větev - 220% (1000 změněn na 2200)
A teď můj experiment s zlepšením filtrování napětí. Po mých špatných zkušenostech s tímto PSU jsem zkusil přemostit všechny výstupní kondíky 10uF 16V keramikami Murata 1210. To by mělo umožnit mému zdroji běžet špičkově a bez ventilátoru po nějakých pět, nebo lépe šest let. Můžeme to brát jako bezventilátorový text výdrže Samxon GD kondíků :p
Protože v zdrojích není potřeba tak kriticky nízkoodporových (low ESR) kondíků jako v mainboardech tak je použití GD kondíků víc než dostatečné, možná by stačily RS kondíky...
4x Samxon GD 3300uF 6,3V. To by mělo být víc než dost, myslím. Ale nemělo by to zatěžovat regulační mosfety více, spíš podle mě méně. Snad jsem těm mosfetům dal více prostoru k dýchání s tou zvětšenou kapacitou :)
Toto je d10 16V 2200uF Samxon GD kondík - pěkný to kousek, no ne? (mimochodem, jeho zlata barva je přesně stejná, jako zlatá na Panasonic DM kondících... náhoda?)
470uF 16V Samxony GC.
Podpůrné 10uF 16V keramické kondíky :D To mělo způsobit super výsledky a mělo to katastrofální následky.
A ano - poté, co zničili můj mainboard, tak už těm Hec kondíků vůbec, ale vůbec nevěřím. Takže - mazejte z mého zdroje!
:D
Tak protože jsem dostal mé kondíky, tak mohu dokončit výměnu kondíků v mém Eurocase zdroji. Nakonec jsem použil samé Samxon kondíky v filtrování výstupu zdroje, vyměnil všechny malé kondíky za 10uF SMD keramiky a použil pět 47uF 50V Panny FC kondíků stejně jako dva Panny TS-ED 820uF 200V vstupní filtrovací kondenzátory:
No, nejsou hezké?
Ovšem výsledky hezké tedy nejsou - kromě 5V větve.
Při poměrně malém zatížení 1A z každé větve - 12V, 5V a 3,3V - ze zdroje leze tohle:
3,3V větev
5V větev
12V větev
A navíc, když jsem k té slabé odporové zátěži (nemůžete měřit zvlnění napětí ze zdroje když je zapojen na mainboardu, protože mainboardy mají velké vstupní kondenzátory, jenž výrazně změní - sníží - výsledné zvlnění - je třeba použít jen a čistě striktně odporovou zátěž!) přidal zdroji jako zátěž dva harddisky (200G WesternDigital a 80G Segate) tak se zvlnění značně zvýšilo. Dosáhlo 70mV v nejhorším případě na 12V větvi. Také 5V větev se zhoršila na 26mV a i 3,3V větev zdvojnásobila své zvlnění na 50mV.
Keramiky se neosvědčily. Moc mě neutěší, že Chieftec zdroj má podle kamaráda HoNYho 250mV zvlnění - je plný Teapo kondíků, není se čemu divit.
Lepší zdroje dokážou udržet zvlnění v rozumných limitech. Určitě cokoliv přes 10mV není dobré, takže... Takže jsem udělal malý experiment - vypájel jsem ty 10uF přemosťovací keramiky na výstupních kondících.
A po jejich odebrání se zvlnění znatelně zlepšílo! :eek:
Eurocase 350W zvlnění s keramikami:
12V - 70mV
5V - 26mV
3,3V - 50mV
Eurocase 350W zvlnění bez keramik:
12V - 54,4mV
5V - 18,5mV
3,3V - 53mV
Závěr z měření.
Přidávání keramických kondíků do zdrojů je kontraproduktivní. Samozřejmě že filtrují napětí lépe, nicméně také zřejmě zmatou obvod sledování výstupního napětí tak, že si myslí že stále ještě dodává napětí v vymezených mezích (protože ty karamiky podrží na chvilku ten náboj jenž stačí zmást daný obvod ale samozřejmě nezvládne napájet celý PC) a tím pádem asi způsobí pozdní či častější spínání mosfetů a tím pádem také značně zvýší zvlnění - speciálně při zátěži a ještě nesymetrické.
Nedělejte to.
Bude možná v pořádku přidat tyto keramiky někde kolem konektoru ke zdroji na základní desce, kdy by z takové vzdálenosti a odporu konektorů a kabelů nemohly uškodit regulaci zdroje, ovšem to se musí zkusit.
Enermax také přidává v nejlepších zdrojích paralelně keramiky, ale v sérii s 33 ohmovým (a i většími) SMD odpory!
Bohužel jsem nezměřil zvlnění když tam byly ty orginální Hec kondíky s srovnatelnou nesymetrickou zátěží jenž špatně regulovaným EU 350W zdorjům způsobuje veliké problémy.
Druhý pokus, druhý PSU.
Nový zdroj nebyl nijak zvlášť modifikován (vlastně jsem ho otevřel poprvé v životě) jako ten první do serveru aby běžel bez ventilátoru. Opět jsem použil mix náhradních kondíků Samxon - Panasonic. Výstupní kondíky jsou Samxony, zbytek jsou Panasoniky a ty 4 kousky 1uF a jeden kus 4,7uF kondíků jsem opět nahradil 10uF 16V SMD keramikami. Vše jako s předešlým bezventilátorovým Eurocase zdrojem - a málem bych zapoměl - došly mi Samxon GC 470uF 16V kondíky a tak jsem místo nich použil Panasonic FM 470uF 16V kondíky. V podstatě zanedbatelný rozdíl, podle mě. Tyto Panny FM kondíky jsou jen o něco vyšší než Samxony a to je vše. Lepší specifikace Samxon GC kondíků proti Panny FM nehrají zde roli.
Změřil jsem na testovací zátěži (1A ze všech tří 12V, 5V a 3,3V větví) + s dvěmi HDD před výměnou kondíků a po výměně.
Zdroj byl uvnitř na první pohled úplně stejný jako ten první, žádné vyboulující-se Hec kondíky nebyly vidět. Bylo tam ovšem hodně prachu. Zdroj byl poprvé od roku 2003 otevřen, takže si to představte sami ;)
Napětí a měření zvlnění.
Před výměnou kondenzátorů.
12,09V - 16,3mV
5,14V - 16,8mV
3,34V - 6,9mV
Tak tohle mě tedy šokovalo :eek: To je špičková kvalita výstupu! Tohle bych nečekal snad ani z řekněme Enermax 620W Liberty zdroje! Jak je toto z tak odpadního zdroje možné?!
Po výměně kondenzátorů.
12,08 - 47,3mV
5,14 - 24,1mV
3,339 - 24,1mV
Tady vidíte, jak je přidání keramik kontraproduktivní.
Po výměně kondenzátorů na Abit ST6-R s běžícím Prime stress testem.
12,08 - 49,6mV - 4,0kHz
5,14 - 13,6mV - 8,9kHz
3,339 - 8,7mV - 1,8kHz
Tady vidíte, jak vstupní kondíky mainboardu ovlivňují výsledné zvlnění na docela přijatelné hodnoty.
ABit ST6R (raid)
1680Mhz Tualatin (120x14) 1,625Vcore
512MB SDRAM 2-2-2-5 120Mhz
160G Maxtor 8MB cache (6Y160P0)
PCI GF4 MX440 64MB 80/166
DVDRW NEC DV-2510A (8x DVDRW)
IDE 100MB zip
Edimax 9130TXA 100MB NIC
A nyní můj třetí Eurocase 350W zdroj. Nyní kompletně Samxon kondíky - Samxon EP 820uF 200V d22 pro vstupní filtrování napětí:
A zbytek byl kompletně nahrazen Samxony také. Samxony GF 47uF 50V použity jako náhrada za Panny FC kondíky :)
A zdroj funguje a velice dobře. Nenamáhal jsem se měřit zvlnění, neboť minimálně rozdílné vstupní kondenzátory mohou mít steží podstatný vliv na výstupní zvlnění napětí a to samé plati o změně 47uF kondíků z Panny FC na Samxon GF ;) Jediná mrzutá věc je že keramiky způsobují pištění zdroje.
Bude třeba je všechny vyměnit za elektrolyty a ne paušálně 10uF Samxon RS, ale za přesně stejné kapacity... Už částečná výměna zlepšila výrazně pištění zdroje!
Ale nyní už také znám MNOHEM horší zdroj než je Eurocase. Jedno slovo - Mercury.
Eurocase zdroje jsou plné špatných kondíků - Hec kondíků. Můj zdroj byl ale zamýšlen na náročnější úpravu, než jen výměnu kondíků. Můj zdroj musí běžet a uchladit se úplně bez ventilátoru protože bude napájet můj stahovací server. Naštěstí to není žádná náročná mašinka, ECS P6STMT mobo a 14W 1200Mhz VIA C3 Nehemiah CPU s 1G SDRAM a 250G diskem.
(další obrázky z modifikace tohoto zdroje zde: Jak udelat uplne tiche PC? )
(tento zdroj uveden do nepřetržitého provozu 17. srpna 2006 a stále běží!)
Takže - jaké kondíky potřebujete na výměnu v Eurocase 350W zdroji?
Eurocase PSU obsahuje
------------
2x 680uF 200V d22x46 (max 51mm výška s ventilátorem, 75mm bez něj) -> 820uF 200V d22 - Panasonic TS-ED nebo Samxon EP
1x 1000uF 16V d10 (12V) -> 2200uF 16V d10 Samxon GD
4x 1000uF 10V d10 (stačí na 6,3V) -> 3300uF 6,3V d10 Samxon GD
3x 470uF 16V -> 470uF 16V Samxon GC
3x 47uF 50V (je na nich max 23V) -> Samxon GF 47uF 50V/RS 35V
2x 22uF 50V (je na nich max 11V) -> Samxon RS 22uF 35V
1x 4.7uF 50V (je na nich max 5V) -> Samxon RL 4,7uF 50V
4x 1uF 50V (je na nich max 0,16V) -> Samxon RL 1uF 50V
Ze začátku jsem neměl zádný nápad, kde vzít takovéhle velké kondíky:
Ale později se to vyjasnilo. Ale pojďme teď dál.
Je tu spousta a jen 1000uF velkých kondíků na filtrování výstupu. A zbytečně na 10V - když filtrují jen 5 a 3,3V výstupy. Alespoň tyto dva paralelně zapojené 1000uF kondíky filtrují výstup lépe než jeden, ale... není 1000uF přeci jen na 350W zdroj trošku málo?
Ty modré jsou také Hec kondíky, jen na 16V (jeden je 1000uF 16V a ty dva druhé menší jsou 470uF 16V - a třetí 470uF 16V a je černý...?!) Jsem jediný, komu se nezdá, že 1000uF kondík není dost na filtrování výstupu pro 12V větev?
Teď se pojďme podívat, jak tento výstup ze zdroje, jenž zničil G-Luxon kondíky i s mosfety na mém mainboardu vypadá.
To není moc dobrý, bych řekl. Všimněte si, že špičky občas přesahují 0,2V ... :eek: Jak je možno hodnotit takový výstup na stupnici kvality od 1 do 10...?
(ATX norma říká ze na 12V je maximální zvlnění při 100% zátěži 100mV - 50mV je max pro ostatní větve)
Takže nyní k výměně kondíků.
Původně jsem si naivně myslel, že větší = lepší jako na mainboardech. To u zdrojů platí jen tam, kde kondíky filtrují napětí a ne tam, kde běží ovládání regulačních obvodů. Moje původní zvětšení všech malých 1 a 4,7uF kondíků na 10uF způsobilo značné oscilace zdroje a v důsledku likvidaci výstupních Samxon kondíků! Nejhorší je ovšem nápad použít keramiky:
Sice přežijí, ale rozkmitají zdroj a ten začne pískat a na výstupu je značné zvlnění napětí.
Uživatel Rainbow z BadCaps fóra doporučuje:
[QUOTE]Jeden z těch 22uF/50V kondíků je kritický pro pomocné napájení a tyto Hec kondíky odchází zhruba po dvou letech, čiže voltáž pro ovládací obvod se zvyšuje až do bodu, kdy tento odejde, což spolu často přinese vážnější a větší škody. Vyměnuji je za 47uF/63V kondíky.[/QUOTE]
Takže možná v tomto případě je možné použít větší kondenzátor než originální, ale po mých zkušenostech - opatrně. Také nevím který že to je...
Maximální špičky na 47uF kondících jsou 27V, 26V a 15V. Oba 22uF mají maximálně 14,7V špičky. 35V kondíky (Samxon RS 35V) jsou tedy dostatečné místo GF 47uF 50V. 25V raději nee.
Alternativy k vstupním 200V kondíkům.
http://digi-key.com 493-2519-ND - Nichion LS kondík LLS2D681MELZ je to d22x40 velký kousek, 3 000h životnost při 85°C a dodá 2 480mA (je 680uF / 200V jak originál)
Prodávají se i Nichichon GU kondíky (General Use - prostě nic moc) ale ty dodají jen 1 780mA. Zbytek specifikací je téměř identický, ale zase zvládají 105°C = mnohem delší živostnost.
Nichicon LS 820uF 200V d25x35 životnost je 3 000h při 85°C a špičkový proud - 2 790mA ;) Ale je d25 a já potřebuji d22...
Panasonic TS-ED 680uF 200V d22x45 životnost je 3 000h při 105°C a proud - 2 420mA
Samxon EP 820uF 200V d22x50 životnost je 5 000h při 105°C a proud - 2 180mA
A jedna poučná poznámka. Věděl jsem dopředu, ze můj server ma ŠPATNÉ KONDÍKY uvnitř. Přesto jsem s výměnou kondíků čekal až se problémy objeví. Teď se problémy objevily a můj mainboard je mrtvý. Nečekejte až se špatné kondíky projeví.
Upgrade kondíků:
3,3V větev - 330% (2x 1000 změněno na 2x 3300)
5V větev - 330% (2x 1000 změněno na 2x 3300)
12V větev - 220% (1000 změněn na 2200)
A teď můj experiment s zlepšením filtrování napětí. Po mých špatných zkušenostech s tímto PSU jsem zkusil přemostit všechny výstupní kondíky 10uF 16V keramikami Murata 1210. To by mělo umožnit mému zdroji běžet špičkově a bez ventilátoru po nějakých pět, nebo lépe šest let. Můžeme to brát jako bezventilátorový text výdrže Samxon GD kondíků :p
Protože v zdrojích není potřeba tak kriticky nízkoodporových (low ESR) kondíků jako v mainboardech tak je použití GD kondíků víc než dostatečné, možná by stačily RS kondíky...
4x Samxon GD 3300uF 6,3V. To by mělo být víc než dost, myslím. Ale nemělo by to zatěžovat regulační mosfety více, spíš podle mě méně. Snad jsem těm mosfetům dal více prostoru k dýchání s tou zvětšenou kapacitou :)
Toto je d10 16V 2200uF Samxon GD kondík - pěkný to kousek, no ne? (mimochodem, jeho zlata barva je přesně stejná, jako zlatá na Panasonic DM kondících... náhoda?)
470uF 16V Samxony GC.
Podpůrné 10uF 16V keramické kondíky :D To mělo způsobit super výsledky a mělo to katastrofální následky.
A ano - poté, co zničili můj mainboard, tak už těm Hec kondíků vůbec, ale vůbec nevěřím. Takže - mazejte z mého zdroje!
:D
Tak protože jsem dostal mé kondíky, tak mohu dokončit výměnu kondíků v mém Eurocase zdroji. Nakonec jsem použil samé Samxon kondíky v filtrování výstupu zdroje, vyměnil všechny malé kondíky za 10uF SMD keramiky a použil pět 47uF 50V Panny FC kondíků stejně jako dva Panny TS-ED 820uF 200V vstupní filtrovací kondenzátory:
No, nejsou hezké?
Ovšem výsledky hezké tedy nejsou - kromě 5V větve.
Při poměrně malém zatížení 1A z každé větve - 12V, 5V a 3,3V - ze zdroje leze tohle:
3,3V větev
5V větev
12V větev
A navíc, když jsem k té slabé odporové zátěži (nemůžete měřit zvlnění napětí ze zdroje když je zapojen na mainboardu, protože mainboardy mají velké vstupní kondenzátory, jenž výrazně změní - sníží - výsledné zvlnění - je třeba použít jen a čistě striktně odporovou zátěž!) přidal zdroji jako zátěž dva harddisky (200G WesternDigital a 80G Segate) tak se zvlnění značně zvýšilo. Dosáhlo 70mV v nejhorším případě na 12V větvi. Také 5V větev se zhoršila na 26mV a i 3,3V větev zdvojnásobila své zvlnění na 50mV.
Keramiky se neosvědčily. Moc mě neutěší, že Chieftec zdroj má podle kamaráda HoNYho 250mV zvlnění - je plný Teapo kondíků, není se čemu divit.
Lepší zdroje dokážou udržet zvlnění v rozumných limitech. Určitě cokoliv přes 10mV není dobré, takže... Takže jsem udělal malý experiment - vypájel jsem ty 10uF přemosťovací keramiky na výstupních kondících.
A po jejich odebrání se zvlnění znatelně zlepšílo! :eek:
Eurocase 350W zvlnění s keramikami:
12V - 70mV
5V - 26mV
3,3V - 50mV
Eurocase 350W zvlnění bez keramik:
12V - 54,4mV
5V - 18,5mV
3,3V - 53mV
Závěr z měření.
Přidávání keramických kondíků do zdrojů je kontraproduktivní. Samozřejmě že filtrují napětí lépe, nicméně také zřejmě zmatou obvod sledování výstupního napětí tak, že si myslí že stále ještě dodává napětí v vymezených mezích (protože ty karamiky podrží na chvilku ten náboj jenž stačí zmást daný obvod ale samozřejmě nezvládne napájet celý PC) a tím pádem asi způsobí pozdní či častější spínání mosfetů a tím pádem také značně zvýší zvlnění - speciálně při zátěži a ještě nesymetrické.
Nedělejte to.
Bude možná v pořádku přidat tyto keramiky někde kolem konektoru ke zdroji na základní desce, kdy by z takové vzdálenosti a odporu konektorů a kabelů nemohly uškodit regulaci zdroje, ovšem to se musí zkusit.
Enermax také přidává v nejlepších zdrojích paralelně keramiky, ale v sérii s 33 ohmovým (a i většími) SMD odpory!
Bohužel jsem nezměřil zvlnění když tam byly ty orginální Hec kondíky s srovnatelnou nesymetrickou zátěží jenž špatně regulovaným EU 350W zdorjům způsobuje veliké problémy.
Druhý pokus, druhý PSU.
Nový zdroj nebyl nijak zvlášť modifikován (vlastně jsem ho otevřel poprvé v životě) jako ten první do serveru aby běžel bez ventilátoru. Opět jsem použil mix náhradních kondíků Samxon - Panasonic. Výstupní kondíky jsou Samxony, zbytek jsou Panasoniky a ty 4 kousky 1uF a jeden kus 4,7uF kondíků jsem opět nahradil 10uF 16V SMD keramikami. Vše jako s předešlým bezventilátorovým Eurocase zdrojem - a málem bych zapoměl - došly mi Samxon GC 470uF 16V kondíky a tak jsem místo nich použil Panasonic FM 470uF 16V kondíky. V podstatě zanedbatelný rozdíl, podle mě. Tyto Panny FM kondíky jsou jen o něco vyšší než Samxony a to je vše. Lepší specifikace Samxon GC kondíků proti Panny FM nehrají zde roli.
Změřil jsem na testovací zátěži (1A ze všech tří 12V, 5V a 3,3V větví) + s dvěmi HDD před výměnou kondíků a po výměně.
Zdroj byl uvnitř na první pohled úplně stejný jako ten první, žádné vyboulující-se Hec kondíky nebyly vidět. Bylo tam ovšem hodně prachu. Zdroj byl poprvé od roku 2003 otevřen, takže si to představte sami ;)
Napětí a měření zvlnění.
Před výměnou kondenzátorů.
12,09V - 16,3mV
5,14V - 16,8mV
3,34V - 6,9mV
Tak tohle mě tedy šokovalo :eek: To je špičková kvalita výstupu! Tohle bych nečekal snad ani z řekněme Enermax 620W Liberty zdroje! Jak je toto z tak odpadního zdroje možné?!
Po výměně kondenzátorů.
12,08 - 47,3mV
5,14 - 24,1mV
3,339 - 24,1mV
Tady vidíte, jak je přidání keramik kontraproduktivní.
Po výměně kondenzátorů na Abit ST6-R s běžícím Prime stress testem.
12,08 - 49,6mV - 4,0kHz
5,14 - 13,6mV - 8,9kHz
3,339 - 8,7mV - 1,8kHz
Tady vidíte, jak vstupní kondíky mainboardu ovlivňují výsledné zvlnění na docela přijatelné hodnoty.
ABit ST6R (raid)
1680Mhz Tualatin (120x14) 1,625Vcore
512MB SDRAM 2-2-2-5 120Mhz
160G Maxtor 8MB cache (6Y160P0)
PCI GF4 MX440 64MB 80/166
DVDRW NEC DV-2510A (8x DVDRW)
IDE 100MB zip
Edimax 9130TXA 100MB NIC
A nyní můj třetí Eurocase 350W zdroj. Nyní kompletně Samxon kondíky - Samxon EP 820uF 200V d22 pro vstupní filtrování napětí:
A zbytek byl kompletně nahrazen Samxony také. Samxony GF 47uF 50V použity jako náhrada za Panny FC kondíky :)
A zdroj funguje a velice dobře. Nenamáhal jsem se měřit zvlnění, neboť minimálně rozdílné vstupní kondenzátory mohou mít steží podstatný vliv na výstupní zvlnění napětí a to samé plati o změně 47uF kondíků z Panny FC na Samxon GF ;) Jediná mrzutá věc je že keramiky způsobují pištění zdroje.
Bude třeba je všechny vyměnit za elektrolyty a ne paušálně 10uF Samxon RS, ale za přesně stejné kapacity... Už částečná výměna zlepšila výrazně pištění zdroje!
Ale nyní už také znám MNOHEM horší zdroj než je Eurocase. Jedno slovo - Mercury.
Zvětšení kapacity malých kondenzátorů bylo kontraproduktivní!
A rozhodně to NIKDY nedělejte. Vyvoláte oscilace zdroje a ty zničí časem jakékoliv kondíky jak ve zdroji, tak na základní desce. Důrazně bych před tím varoval.
C10, C11, C28, C42 = 1uF 50V (můžou být na 35V)
C40 = 4,7uF 50V (můžou být na 35V)
C12, C31 = 22uF 50V (můžou být na 35V)
C26, C27, C30 = 47uF 50V (můžou být na 35V)
C25, C29, C32 = 470uF 16V
C5, C6 = 820uF 200V d22
C24 = 2200uF 16V
C20, C21, C22, C23 = 3300uF 6,3V
přidáno - C41 = 10uF 50V (mínusem do leva, propojeno na kejsu zdroje)
Eurocase PSU 350W
----------------------
2x Samxon EP 820uF 200V d22
1x Samxon GD 2200uF 16V d10
4x Samxon GD 3300uF 6,3V d10
3x Samxon GC 470uF 16V d8
3x Samxon GF 47uF 50V (max 23V na něm)
2x Samxon RS 22uF 35V (max 11V na něm)
1x Samxon RS 10uF 50V
1x Samxon RL 4,7uF 50V (max 5V na něm)
4x Samxon RL 1uF 50V
A rozhodně to NIKDY nedělejte. Vyvoláte oscilace zdroje a ty zničí časem jakékoliv kondíky jak ve zdroji, tak na základní desce. Důrazně bych před tím varoval.
C10, C11, C28, C42 = 1uF 50V (můžou být na 35V)
C40 = 4,7uF 50V (můžou být na 35V)
C12, C31 = 22uF 50V (můžou být na 35V)
C26, C27, C30 = 47uF 50V (můžou být na 35V)
C25, C29, C32 = 470uF 16V
C5, C6 = 820uF 200V d22
C24 = 2200uF 16V
C20, C21, C22, C23 = 3300uF 6,3V
přidáno - C41 = 10uF 50V (mínusem do leva, propojeno na kejsu zdroje)
Eurocase PSU 350W
----------------------
2x Samxon EP 820uF 200V d22
1x Samxon GD 2200uF 16V d10
4x Samxon GD 3300uF 6,3V d10
3x Samxon GC 470uF 16V d8
3x Samxon GF 47uF 50V (max 23V na něm)
2x Samxon RS 22uF 35V (max 11V na něm)
1x Samxon RS 10uF 50V
1x Samxon RL 4,7uF 50V (max 5V na něm)
4x Samxon RL 1uF 50V
Pekne laborovanie :) Vsimol som si, ze nejak oblubujes Eurocase zdroje. Co ine, opravujes napr. aj Fortrony bezne ? Ako som Fortron rozoberal, je to tam tak nahusto, ze by to slo velmi ztazka opravova :(
Mne sa stalo, ze som posledne omylom osadil do QTEC 400W zdroja miesto 1000uF 10V, som dal 10V 2200uF. Nemal som ziadne nove 1000uF, ale chcel som tam dat aspon 1500uF.
Plati ta zasada nevymienat male kondiky aj na taketo 1000uF, ak sa daju este povazovat za male ?
Ci by to tak mohlo byt ? Alebo tam radsej dat tie 1500uF ?
Co sa tyka voltaze, pisal si, ze ked tam je 10V, mozu tam ist kludne 6.3V kondiky /miesto 10V/, pretoze tam moze ist iba o 5V, ci 3.3V filtrovanie ? Lenze preco by vyrobcovia tam davali 10V kondiky ? Ako rezervu ? Nemoze tam ist aj vyssie napatie, zeby tie 6.3V odchadzali ? Mohlo by tam byt vyssie napatie a oni by robili nejak konverziu na nizsie, nie ?
Vyrobcovia sa snazia davat vsade tam, kde to ide co najlacnejsie. Preco by pouzivali 10V kondiky tam, kde by stacili 6.3V....?
Mne sa stalo, ze som posledne omylom osadil do QTEC 400W zdroja miesto 1000uF 10V, som dal 10V 2200uF. Nemal som ziadne nove 1000uF, ale chcel som tam dat aspon 1500uF.
Plati ta zasada nevymienat male kondiky aj na taketo 1000uF, ak sa daju este povazovat za male ?
Ci by to tak mohlo byt ? Alebo tam radsej dat tie 1500uF ?
Co sa tyka voltaze, pisal si, ze ked tam je 10V, mozu tam ist kludne 6.3V kondiky /miesto 10V/, pretoze tam moze ist iba o 5V, ci 3.3V filtrovanie ? Lenze preco by vyrobcovia tam davali 10V kondiky ? Ako rezervu ? Nemoze tam ist aj vyssie napatie, zeby tie 6.3V odchadzali ? Mohlo by tam byt vyssie napatie a oni by robili nejak konverziu na nizsie, nie ?
Vyrobcovia sa snazia davat vsade tam, kde to ide co najlacnejsie. Preco by pouzivali 10V kondiky tam, kde by stacili 6.3V....?
Momentálně se pokouším také sestavit PC bez větráčků a shodou okolností do něj plánuji dát také EC 350 W PSU, jen je to jiný model. Chladiče vypadají jako na tomto obrázku. Z jiného zdroje jsem sehnal o něco masivnější, které tam vlezou (váží asi 3 x tolik, jsou vyšší což nevadí když bude pryč větrák). Současné chladiče jsou přichycené pomocí nožiček na PCB (připájené) + přišroubené na tranzistorech. Co se stane, když ty nové budou jen na tranzistorech? Je potřeba je mít připájené i k PCB, třeba kvůli uzemnění nebo tak? Díky.
Uz som to par krat na fore spominal, ze sa mi par krat prihodilo, ze zdroje LC B300ATX /dodavane v skrinkach Antler/, ked sa im zasekol vetrak, tak PC fungovalo stabilne dalej /a to tak pol roka mohli byt tie zdroje so zaseknutym ventikom/ a zdroj bol vlazny, nie horuci.
To by bol celkom dobry kandidat na pasivne chaldeny zdroj. Mozno mu este zlepsit pre istotu chladenie, pasivmi, ci nejaka preventivna vymena kondikov. Ak to niekto skusi s tymto zdrojom, nech da vediet :)
To by bol celkom dobry kandidat na pasivne chaldeny zdroj. Mozno mu este zlepsit pre istotu chladenie, pasivmi, ci nejaka preventivna vymena kondikov. Ak to niekto skusi s tymto zdrojom, nech da vediet :)
KEOSAN: že byla kastle vlažná vůbec nic neříká. Chudácí MOSFETy mohly mít třeba 150 °C. Ty nejsou s case spojeny...kdyby byly, tak OK, dá se to pasivně chladit.
Ad kodenzátory: proč je tam dávají ? Třeba nemají 6,3V vhodný rozměr. Nebo zrovna nebyly vhodné po ruce, tak tam dali toto. Vždyť i různé revize desek se často liší jen několika málo součástkami. Prostě jedny došly, tak tam dali jiné a je z toho nová revize. Jinak 10V jsou i větší, takže lépe se odvádí teplo.
johny__g: já myslím, že to pájení tam je hlavně aby držely. Ale podívej se na druhou stranu PCB, jestli to není třeba na spoji, který vede na zem :) A co se týká pasivů - záleží od zátěže, Být tebou je tam zkusím dát, ale nešrouboval bych kastli; pak bych to na hoďku pustil a po hodině vypnul a hnedka změřil teplotu. Pokud bude nějak velká, tak bych to ještě nějakým plechem svedl teplo na kastli zdroje jako trodas anebo přidal na tyhle pasivy ještě nějaké další žebrované pasivy, díry na šrouby to má :)
ADD// tak jsem koukl do jednoho starého AT zdroje a tam je na jedné straně ke šroubu, kterým je pasiv připomontován k PCB, speciálně veden spoj s nanesenou vrstvou pájky. Vede k otvoru, kterým je PCB přimontováno na kastli zdroje. Takže zřejmě to je zemněno.
Co na to trodas ?
Ad kodenzátory: proč je tam dávají ? Třeba nemají 6,3V vhodný rozměr. Nebo zrovna nebyly vhodné po ruce, tak tam dali toto. Vždyť i různé revize desek se často liší jen několika málo součástkami. Prostě jedny došly, tak tam dali jiné a je z toho nová revize. Jinak 10V jsou i větší, takže lépe se odvádí teplo.
johny__g: já myslím, že to pájení tam je hlavně aby držely. Ale podívej se na druhou stranu PCB, jestli to není třeba na spoji, který vede na zem :) A co se týká pasivů - záleží od zátěže, Být tebou je tam zkusím dát, ale nešrouboval bych kastli; pak bych to na hoďku pustil a po hodině vypnul a hnedka změřil teplotu. Pokud bude nějak velká, tak bych to ještě nějakým plechem svedl teplo na kastli zdroje jako trodas anebo přidal na tyhle pasivy ještě nějaké další žebrované pasivy, díry na šrouby to má :)
ADD// tak jsem koukl do jednoho starého AT zdroje a tam je na jedné straně ke šroubu, kterým je pasiv připomontován k PCB, speciálně veden spoj s nanesenou vrstvou pájky. Vede k otvoru, kterým je PCB přimontováno na kastli zdroje. Takže zřejmě to je zemněno.
Co na to trodas ?
Pavel Boček
ked zdroj bol vlazny, ale ze to PC chodilo pol roka, mozno rok bez problemov, to uz nieco naznacuje, nie ?
Ad kondenzatory:
v inych forach tvrdili, ze vraj tych 6.3V kondiky v zdroji este nikto nevidel a asi vedia, preco to predimenzuje vyrobca. Clovek ked sa tam opytal, ze bud tam bude 12V /co by tam zas nemohol byt 10V kondik/, alebo 5V, ci 3.3V, tak tvrdili ze by tam mohlo ist o 2x5V alebo 3x3.3V nasobky s tym, ze potom to bude nejak filtrovane a konvertovane na 5V ci 3.3V - takze teoreticky by tam mohlo byt viac nez znesie 6.3V kondik. Je pravda, ze 6.3V som este v ziadnom zdroji nevidel /na maticnej doske ano, ale v zdroji nie/.
Apropo, ako je to s tou vymenou kondikov kapacitne, ak v zdroji su napr. 1000uF - moze tam ist 1500uF, ci 2200uF ? Pytam sa, kedze Trodas pred chvilou pisal o zvysovani kapacity negativne...
Napr. teraz som opravil jeden zdroj LCB300ATX a musel som recyklovat 10V 1000uF kondiky :(, pretoze som mal iba 6.3V 1500uF nove :( Pricom jeden 10V pokazeny bol este taky miniaturnejsi, takze sa zle hladala nahrada.
Mimochodom, co uprava zdroja na doplenenie kondikov ? Tieto lacne zdroje maju casto vybrakovane kondiky /minimum kondikov na doske/, i ked sa mi zda, ze podobny model mal napr. o par kondikov v minulosti naviac, tak novsi model ma uz menej. Je mozne doplnit tam dalsi, podobny kondik ? Ake s tym mate dobre/zle skusenosti ?
ked zdroj bol vlazny, ale ze to PC chodilo pol roka, mozno rok bez problemov, to uz nieco naznacuje, nie ?
Ad kondenzatory:
v inych forach tvrdili, ze vraj tych 6.3V kondiky v zdroji este nikto nevidel a asi vedia, preco to predimenzuje vyrobca. Clovek ked sa tam opytal, ze bud tam bude 12V /co by tam zas nemohol byt 10V kondik/, alebo 5V, ci 3.3V, tak tvrdili ze by tam mohlo ist o 2x5V alebo 3x3.3V nasobky s tym, ze potom to bude nejak filtrovane a konvertovane na 5V ci 3.3V - takze teoreticky by tam mohlo byt viac nez znesie 6.3V kondik. Je pravda, ze 6.3V som este v ziadnom zdroji nevidel /na maticnej doske ano, ale v zdroji nie/.
Apropo, ako je to s tou vymenou kondikov kapacitne, ak v zdroji su napr. 1000uF - moze tam ist 1500uF, ci 2200uF ? Pytam sa, kedze Trodas pred chvilou pisal o zvysovani kapacity negativne...
Napr. teraz som opravil jeden zdroj LCB300ATX a musel som recyklovat 10V 1000uF kondiky :(, pretoze som mal iba 6.3V 1500uF nove :( Pricom jeden 10V pokazeny bol este taky miniaturnejsi, takze sa zle hladala nahrada.
Mimochodom, co uprava zdroja na doplenenie kondikov ? Tieto lacne zdroje maju casto vybrakovane kondiky /minimum kondikov na doske/, i ked sa mi zda, ze podobny model mal napr. o par kondikov v minulosti naviac, tak novsi model ma uz menej. Je mozne doplnit tam dalsi, podobny kondik ? Ake s tym mate dobre/zle skusenosti ?
[QUOTE=KEOSAN;142759]Pavel Boček
ked zdroj bol vlazny, ale ze to PC chodilo pol roka, mozno rok bez problemov, to uz nieco naznacuje, nie ?
...
Apropo, ako je to s tou vymenou kondikov kapacitne, ak v zdroji su napr. 1000uF - moze tam ist 1500uF, ci 2200uF ? Pytam sa, kedze Trodas pred chvilou pisal o zvysovani kapacity negativne...[/QUOTE]
Jen to, že to mohly být výjimečně lepší tranzistory snesoucí vyšší teplotu. Plus samozřejmě malé zatížení. Lae pořád to obrovsky působilo na kondenzátory apod.
Čteš, co vůbec píše ? Má tam napsáno zvětšení kapacity malých kondenzátorů. V prvním příspěvku pak o SMD. Prostě - na řídící větve nesahat. Ostatní, tj. kondenzátory na napájecích větvích, jsou myslím jedno, hlavně aby kondenzátory zvládaly požadovaný proud a pracovaly na dané frekvenci. Tam je větší kapacita i dobře. Co takhle si to napřed přečíst, než se začneš vyptávat ? [SIZE="1"]-HoNY- má s tím generátorem random postů pravdu, ptáš se pořád na to stejné, aniž bys vzal v potaz odpovědi.[/SIZE]
Plus tu myslím už bylo řečeno, že extra low ESR se do zdrojů moc nehodí. O tom ale nic dalšího nevím :notsure
ked zdroj bol vlazny, ale ze to PC chodilo pol roka, mozno rok bez problemov, to uz nieco naznacuje, nie ?
...
Apropo, ako je to s tou vymenou kondikov kapacitne, ak v zdroji su napr. 1000uF - moze tam ist 1500uF, ci 2200uF ? Pytam sa, kedze Trodas pred chvilou pisal o zvysovani kapacity negativne...[/QUOTE]
Jen to, že to mohly být výjimečně lepší tranzistory snesoucí vyšší teplotu. Plus samozřejmě malé zatížení. Lae pořád to obrovsky působilo na kondenzátory apod.
Čteš, co vůbec píše ? Má tam napsáno zvětšení kapacity malých kondenzátorů. V prvním příspěvku pak o SMD. Prostě - na řídící větve nesahat. Ostatní, tj. kondenzátory na napájecích větvích, jsou myslím jedno, hlavně aby kondenzátory zvládaly požadovaný proud a pracovaly na dané frekvenci. Tam je větší kapacita i dobře. Co takhle si to napřed přečíst, než se začneš vyptávat ? [SIZE="1"]-HoNY- má s tím generátorem random postů pravdu, ptáš se pořád na to stejné, aniž bys vzal v potaz odpovědi.[/SIZE]
Plus tu myslím už bylo řečeno, že extra low ESR se do zdrojů moc nehodí. O tom ale nic dalšího nevím :notsure
Vsak som to cital. Ale je rozdiel male a male... Pre mna su male aj tie 1000uF :) a tak isto vo vacsine predajni.. :D Preto sa pytam, ked sa to presnejsie nerozvedie ;)
Plus tu myslím už bylo řečeno, že extra low ESR se do zdrojů moc nehodí.
- hmm, to som asi prehliadol. Preco by boli zle do zdroja, ked maju vyborne parametre ? Hovorilo sa, ze na dosku maju ist kvalitnejsie, ale OK, ked ich uz clovek zozenie, aby zase zhanal menej kvalitne kvoli zdroju ? Pre zdroj su potom akoze vhodnejsie general use do 105 stupnov, miesto lowESR ?
Plus tu myslím už bylo řečeno, že extra low ESR se do zdrojů moc nehodí.
- hmm, to som asi prehliadol. Preco by boli zle do zdroja, ked maju vyborne parametre ? Hovorilo sa, ze na dosku maju ist kvalitnejsie, ale OK, ked ich uz clovek zozenie, aby zase zhanal menej kvalitne kvoli zdroju ? Pre zdroj su potom akoze vhodnejsie general use do 105 stupnov, miesto lowESR ?
Malymi kondenzatory myslim 0uF az 47... a mozna nekdy i 100uF kondiky. Na ty nechytat, nebo splaces nad vydelkem. Rainbow sice ty 22 a 47uF kondiky zvetsuje, nicmene - na vlastni nebezpeci. Rozkmitany zdroj odpali jakkoliv kvalitni vystupni kondiky i mobo za nim v kratke dobe - a ani v nejmensim neprehanim.
(kdyby to slo napsat cervenym pismem, tak to napisu cervenym... a mozna i velikosti tak 20, pro nektere postery :)))
Zvetsovani filtracnich kondiku nevadi. Cize musis znat ten obvod, do ktereho zasahujes. Vystupni kondiky muzes i znacne zvetsit a bude to jen dobre. Na ridici kondiky nesahej NIKDY a za ZADNYCH okolnosti. /uplne hardcore SM by mohlo byt nasadit rozdilne velke a typove rozdilne - keramiky verzus elyty - ty 1uF originalne kondiky na baze ridicich tranzistoru - to by to mohlo snad i explodovat.../
Ultra low ESR kondiky (Samxon GA, GC, Nichicon HZ, Rubycon MCZ a dalsi s podobnymi specifikacemi, stejne jako polymery) se do zdroje rovnez nesmi davat, protoze na ne zdroj neni navrzen a typicky rozkmitaji zpetnou vazbu s opet katastrofalnimi nasledky pro PSU ay neboheho usera, jenz si naivne myslel, ze cim nizsi ESR, tim lepsi, jako u mainboardu.
Ne, tady tomu tak neni.
Pulzni zdroj je neco jineho, nez uz jen filtrovani napeti na mainboardech.
Pulzni zdroj je navrzen a postaven na urcite parametry LC filtru. Je tak naladena zpetna vazba. Jsou tak vybrane a nastavene pracovni body mosfetu. Nelze z LC filtru vzit C slozku, brutalne ji zmenit, a ocekavat lepsi vysledky. Dostavi se katastrofalni nasledky a ne lepsi vysledky.
Aby se v zdroji daly vyuzit Samxon GA kondiky, tak by bylo treba cely zdroj prebudovat. Pouzit daleko mensi L slozku a zrychlit spinani nekde na 300kHz (z typicky tak 50kHz pro EC zdroje) ... To si vyzada take a mimo jine jine obvody a jine mosfety... To uz si muzes postavit vlastni zdroj rovnou! :D
Tento thread mel ukazat, jak jsem s nejlepsimi umysly nastrkal do EC 350W PSU nejlepsi soucastky a k jak katastrofalnim nasledkum to vedlo!
Je tu proto, abyste videli ze
1) se take casto mylim a mam sklon nektere "zlepsovaky" prehnat s katastrofalnimi nasledky
2) abyste se poucili ze meneni filtracnich kondiku je OK, nicmene sahani do ridicich obvodu neni doporuceno
3) abyste neopakovali me chyby
Proto jsem to sem postnul. Opet se ptat, jak je mozne, ze super low ESR kondiky do zdroju nepatri, kdyz patri a zlepsuji mainbaordy je ukazovat, ze jsem to sem napsal zcela zbytecne, protoze si to nikdo necet! Grrrrrr!!!
Podle -HoNY-ho a mych mereni vychazeni ve zdroji nejlepsi pomerne "mekke" Samxon GF/Samxon RS kondiky.
To "mekke" davam do uvozovek proto, ze i kdyz jejich specifikace proti GA/GC kulhaji na obe nohy (vlastne se spis jen plazi...) tak jsou stale mnohem lepsi nez treba nove CapXony. To jsem si otestoval v X-Fi, ktera funguje s 3300uF 10V CapXonem na miste C177 (filtrovani napeti main cipu) ale uz ne s Samxonem RS 3300uF 10V. Proc? Protoze Samxon RS ma mnohem lepsi parametry nez onem udajne """low ESR""" CapXon a nasledky pouziti Samxona RS jsou takove, ze se regulacni obvod vypne, protoze mysli ze zkrat... a karta nejede, ze. Zatimco s """low ESR""" CapXonem jede a dobre. Proc? Protoze CapXon je (nevzdory specifikacim udavanymi a vylhanymi vyrobcem) podstatne horsi, mekci a ma podstatne vetsi vnitrni odpor, takze se regulator nevypne.
Myslim ze je to nadherna ukazka toho, ze neni low ESR kondik jako low ESR kondik.
KEOSAN a 10V kondiky na 5 a 3.3V vetvich.
Mily KEOSANE, tva duvera v to, ze Eurocase (ci jakakoliv jina firma) dela vse nejefektivneji a nejlepe je ponekud naivni. Uz preci vime, ze jsou schopni pouzivat spatne kondiky... tak proc by nepouzivali i nevhodne kondiky? Nebyli by sami. Kolik starsich mainbaordu ma na filtrovani 5V pro Vcore pouzite 16V kondiky, jenz tak nejedou snad ani na 1/2 svych specifikaci?
(mirne prehanim, ale je to tak, pouzivani 16V kondiku na 5V mu silne snizi jeho kapacitu a zvysi ESR = horsi vysledky ... jen je vetsi a lepe vyzaruje teplo, to je mala utecha a naplast na horsi parametry a mozna ze zvyseni ESR na 5V spis ani nezachrani vetsi plochu kondiku = lepsi vyzarovani tepla a kondik 16V pojede na 5V tepleji, nez by jel 6,3V kondik...)
Stejne je to u zdroju. 10V kondiky na filtrovani 3,3V vetve jsou idiocie a imbecilita na druhou.
Vem si osciloskop.
Zmer si nejvyssi spicku jenz se na tom kondiku objevi.
Zjistis, ze je velmi blizko tem 3,3V. Proc? Protoze treba Abit ST6-R board se pri 3,6V na 3,3V railu vypina... rovnez tak dalsi mainboardy. Cize vidis, ze tam muze byt klidne 4V kondik... kdyby byl :)
5V rail - to same.
12V rail - to same, jenze se delaji jen 16V kondiky... treba se casem dockame i 12-ti voltovych...
Kazdy kondik ma i nejakou rezervu a vydrzi typicky o voltik, obcas dva vic. Ne 24h denne a 7 dni v tydnu, ale tak 100 - 200mS urcite. Je to udavano v datasheetech. Cti si je, nebudeme to delat za tebe. U polymeru vzdy, u elytu jen u nekterych. Typicky se rika ze Panny FC/FM a Rubycon YXF a podobne general-use Rubycony vydrzi dlouhodbe a znacne prevoltovani. Nevim, nezkousel jsem a zkouset nebudu. Jen se ti snazim vysvetlit, ze 10V kondik je pro 3,3V a 5V zbytecny a NEEFEKTIVNI. Je lepsi tam dat vetsi 6,3V kodnik nez mensi 10V kondik z vyse uvedenych duvodu (zbytecnost a horsi specifikace pri provozu na nizsim nez jmenovitem napeti).
johny__g - [QUOTE]Co se stane, když ty nové budou jen na tranzistorech? Je potřeba je mít připájené i k PCB, třeba kvůli uzemnění nebo tak? Díky.[/QUOTE]
Teoreticky nic. Prakticky se zvysi uroven ruseni mosfetu sebou samotnymi (uzemeni je rozumne pridat!) ale to je tak zanedbatelne, ze zapomen, ze jsem neco rekl.
EC zdroje jsou na tohle dobre, protoze maji chladice bez potencialu - spousta mosfetu ma na zadni strane kolektor a tim padem napeti a tak nemohou byt spolu na jednom chladici a musi byt odizolovane...
Takze pokud jsou nejake mosfery odizolovane, izolaci rozhodne nesundavej, nebo se pri zapnuti budes divit, jistice budou litat a asi to bude i horet...
Jinak jedna spatna zprava - pasivni chladice musi jit VEN z kejsu, nestaci uvnitr, jinak se ti to prehreje. Respektive mosfety se roztopi na cirka 120°C a kondiky zacnou chcipat jak mouchy, at jsou Samxony ci Rubycony ci Panasoniky... nemaji sanci. Teplo musis dostat VEN z kejsu, jak jsem to udelal ja. Nebo se priprav, ze dopadnes takto:
http://ax2.old-cans.com/s.php?p=silentpc&id=26&c=8&d=1&v=v2
...a to jsem mel vyvedene to teplo na kejsu. Nestacilo. Ciste jen chladice uvnitr nestaci, neni tam cirkulace vzduchu a nemuzou se tak ochazovat. Mosfety typicky vydrzi 150°C bezne, casto k 180 i 200, 220°C. Vypajeni mosfetu za chodu (cin nekde kolem 230°C tece) neni nic neobvykleho. Co tyhle teploty nevydrzi jsou kodniky. Spatne - tak tam se o tom vubec nebudeme bavit - ale ani dobre nevydrzi vic jak 105°C a to jen z necelym pulrokem zivotnosti (typicky 2 000h, rok ma 8750h!) ...
Pavel Boček - [QUOTE]-HoNY- má s tím generátorem random postů pravdu...[/QUOTE]
-HoNY- ma bohuzel pravdu i v spouste dalsich veci... a me uz dokonce obcas stve, kdyz se ukaze, ze jsem se zase nemylil a me pesimisticke odhady se potvrdily jako pravdive. Specialne kdyz jde o muj HW tak me to uz stve :(
(kdyby to slo napsat cervenym pismem, tak to napisu cervenym... a mozna i velikosti tak 20, pro nektere postery :)))
Zvetsovani filtracnich kondiku nevadi. Cize musis znat ten obvod, do ktereho zasahujes. Vystupni kondiky muzes i znacne zvetsit a bude to jen dobre. Na ridici kondiky nesahej NIKDY a za ZADNYCH okolnosti. /uplne hardcore SM by mohlo byt nasadit rozdilne velke a typove rozdilne - keramiky verzus elyty - ty 1uF originalne kondiky na baze ridicich tranzistoru - to by to mohlo snad i explodovat.../
Ultra low ESR kondiky (Samxon GA, GC, Nichicon HZ, Rubycon MCZ a dalsi s podobnymi specifikacemi, stejne jako polymery) se do zdroje rovnez nesmi davat, protoze na ne zdroj neni navrzen a typicky rozkmitaji zpetnou vazbu s opet katastrofalnimi nasledky pro PSU ay neboheho usera, jenz si naivne myslel, ze cim nizsi ESR, tim lepsi, jako u mainboardu.
Ne, tady tomu tak neni.
Pulzni zdroj je neco jineho, nez uz jen filtrovani napeti na mainboardech.
Pulzni zdroj je navrzen a postaven na urcite parametry LC filtru. Je tak naladena zpetna vazba. Jsou tak vybrane a nastavene pracovni body mosfetu. Nelze z LC filtru vzit C slozku, brutalne ji zmenit, a ocekavat lepsi vysledky. Dostavi se katastrofalni nasledky a ne lepsi vysledky.
Aby se v zdroji daly vyuzit Samxon GA kondiky, tak by bylo treba cely zdroj prebudovat. Pouzit daleko mensi L slozku a zrychlit spinani nekde na 300kHz (z typicky tak 50kHz pro EC zdroje) ... To si vyzada take a mimo jine jine obvody a jine mosfety... To uz si muzes postavit vlastni zdroj rovnou! :D
Tento thread mel ukazat, jak jsem s nejlepsimi umysly nastrkal do EC 350W PSU nejlepsi soucastky a k jak katastrofalnim nasledkum to vedlo!
Je tu proto, abyste videli ze
1) se take casto mylim a mam sklon nektere "zlepsovaky" prehnat s katastrofalnimi nasledky
2) abyste se poucili ze meneni filtracnich kondiku je OK, nicmene sahani do ridicich obvodu neni doporuceno
3) abyste neopakovali me chyby
Proto jsem to sem postnul. Opet se ptat, jak je mozne, ze super low ESR kondiky do zdroju nepatri, kdyz patri a zlepsuji mainbaordy je ukazovat, ze jsem to sem napsal zcela zbytecne, protoze si to nikdo necet! Grrrrrr!!!
Podle -HoNY-ho a mych mereni vychazeni ve zdroji nejlepsi pomerne "mekke" Samxon GF/Samxon RS kondiky.
To "mekke" davam do uvozovek proto, ze i kdyz jejich specifikace proti GA/GC kulhaji na obe nohy (vlastne se spis jen plazi...) tak jsou stale mnohem lepsi nez treba nove CapXony. To jsem si otestoval v X-Fi, ktera funguje s 3300uF 10V CapXonem na miste C177 (filtrovani napeti main cipu) ale uz ne s Samxonem RS 3300uF 10V. Proc? Protoze Samxon RS ma mnohem lepsi parametry nez onem udajne """low ESR""" CapXon a nasledky pouziti Samxona RS jsou takove, ze se regulacni obvod vypne, protoze mysli ze zkrat... a karta nejede, ze. Zatimco s """low ESR""" CapXonem jede a dobre. Proc? Protoze CapXon je (nevzdory specifikacim udavanymi a vylhanymi vyrobcem) podstatne horsi, mekci a ma podstatne vetsi vnitrni odpor, takze se regulator nevypne.
Myslim ze je to nadherna ukazka toho, ze neni low ESR kondik jako low ESR kondik.
KEOSAN a 10V kondiky na 5 a 3.3V vetvich.
Mily KEOSANE, tva duvera v to, ze Eurocase (ci jakakoliv jina firma) dela vse nejefektivneji a nejlepe je ponekud naivni. Uz preci vime, ze jsou schopni pouzivat spatne kondiky... tak proc by nepouzivali i nevhodne kondiky? Nebyli by sami. Kolik starsich mainbaordu ma na filtrovani 5V pro Vcore pouzite 16V kondiky, jenz tak nejedou snad ani na 1/2 svych specifikaci?
(mirne prehanim, ale je to tak, pouzivani 16V kondiku na 5V mu silne snizi jeho kapacitu a zvysi ESR = horsi vysledky ... jen je vetsi a lepe vyzaruje teplo, to je mala utecha a naplast na horsi parametry a mozna ze zvyseni ESR na 5V spis ani nezachrani vetsi plochu kondiku = lepsi vyzarovani tepla a kondik 16V pojede na 5V tepleji, nez by jel 6,3V kondik...)
Stejne je to u zdroju. 10V kondiky na filtrovani 3,3V vetve jsou idiocie a imbecilita na druhou.
Vem si osciloskop.
Zmer si nejvyssi spicku jenz se na tom kondiku objevi.
Zjistis, ze je velmi blizko tem 3,3V. Proc? Protoze treba Abit ST6-R board se pri 3,6V na 3,3V railu vypina... rovnez tak dalsi mainboardy. Cize vidis, ze tam muze byt klidne 4V kondik... kdyby byl :)
5V rail - to same.
12V rail - to same, jenze se delaji jen 16V kondiky... treba se casem dockame i 12-ti voltovych...
Kazdy kondik ma i nejakou rezervu a vydrzi typicky o voltik, obcas dva vic. Ne 24h denne a 7 dni v tydnu, ale tak 100 - 200mS urcite. Je to udavano v datasheetech. Cti si je, nebudeme to delat za tebe. U polymeru vzdy, u elytu jen u nekterych. Typicky se rika ze Panny FC/FM a Rubycon YXF a podobne general-use Rubycony vydrzi dlouhodbe a znacne prevoltovani. Nevim, nezkousel jsem a zkouset nebudu. Jen se ti snazim vysvetlit, ze 10V kondik je pro 3,3V a 5V zbytecny a NEEFEKTIVNI. Je lepsi tam dat vetsi 6,3V kodnik nez mensi 10V kondik z vyse uvedenych duvodu (zbytecnost a horsi specifikace pri provozu na nizsim nez jmenovitem napeti).
johny__g - [QUOTE]Co se stane, když ty nové budou jen na tranzistorech? Je potřeba je mít připájené i k PCB, třeba kvůli uzemnění nebo tak? Díky.[/QUOTE]
Teoreticky nic. Prakticky se zvysi uroven ruseni mosfetu sebou samotnymi (uzemeni je rozumne pridat!) ale to je tak zanedbatelne, ze zapomen, ze jsem neco rekl.
EC zdroje jsou na tohle dobre, protoze maji chladice bez potencialu - spousta mosfetu ma na zadni strane kolektor a tim padem napeti a tak nemohou byt spolu na jednom chladici a musi byt odizolovane...
Takze pokud jsou nejake mosfery odizolovane, izolaci rozhodne nesundavej, nebo se pri zapnuti budes divit, jistice budou litat a asi to bude i horet...
Jinak jedna spatna zprava - pasivni chladice musi jit VEN z kejsu, nestaci uvnitr, jinak se ti to prehreje. Respektive mosfety se roztopi na cirka 120°C a kondiky zacnou chcipat jak mouchy, at jsou Samxony ci Rubycony ci Panasoniky... nemaji sanci. Teplo musis dostat VEN z kejsu, jak jsem to udelal ja. Nebo se priprav, ze dopadnes takto:
http://ax2.old-cans.com/s.php?p=silentpc&id=26&c=8&d=1&v=v2
...a to jsem mel vyvedene to teplo na kejsu. Nestacilo. Ciste jen chladice uvnitr nestaci, neni tam cirkulace vzduchu a nemuzou se tak ochazovat. Mosfety typicky vydrzi 150°C bezne, casto k 180 i 200, 220°C. Vypajeni mosfetu za chodu (cin nekde kolem 230°C tece) neni nic neobvykleho. Co tyhle teploty nevydrzi jsou kodniky. Spatne - tak tam se o tom vubec nebudeme bavit - ale ani dobre nevydrzi vic jak 105°C a to jen z necelym pulrokem zivotnosti (typicky 2 000h, rok ma 8750h!) ...
Pavel Boček - [QUOTE]-HoNY- má s tím generátorem random postů pravdu...[/QUOTE]
-HoNY- ma bohuzel pravdu i v spouste dalsich veci... a me uz dokonce obcas stve, kdyz se ukaze, ze jsem se zase nemylil a me pesimisticke odhady se potvrdily jako pravdive. Specialne kdyz jde o muj HW tak me to uz stve :(
trodas:
dakujem za upresnenia. Mal som totiz v plane kupit napr. tieto 1000uF 25V vraj LowESR kondiky napr. pre maticne dosky a zaroven ich pouzivat v zdrojoch, kedze inde sa hovorilo, ze voltaz moze byt kludne vacsia, ze to nevadi.
http://www.3qservice.eu/inshop/scripts/detail.asp?itemId=26347
Pri oprave som v jednom zdroji QTEC 400W pouzil 2200uF/16V kondik.
http://www.3qservice.eu/inshop/scripts/detail.asp?itemId=210204
Premeranie v ramci moznosti /tym Delock LCD testerom pod zatazou/ dopadlo OK, ale zatial to realne nebolo nikde nasadene, ci by to vydrzalo. Ako viete, osciloskop nemam a taktiez by cloveku asi trvalo, kym by vedel spravne interpretovat hodnoty.
Preto som mal mensie obavy s pouzitia recyklovanych kondikov, kde som si mohol byt isty, ze budu plusminus podobne.
Na druhu stranu, ak sa pisalo, ze je tam vetva 3.3V ci 5V a bol by tam LowESR kondik, tak zase ak by ten kondik bol 16V ci 25V, tak sa zase znizuje ESR a tym padom je to podobne, ako keby tam bol obycajny, co by bolo zase v pohode ? O zahrievani kondiku som cital, ale ak to bude klasicky chladene, tak by hadam nemal byt problem ? Tych premennych, co kde ano, co kde nie, zacina byt nejako vela, takze sa v tom clovek horsie orientuje :)
Nejak sa neorientujem v architekture zdroja, nestudoval som elektriku, ani elektrotechniku, len ma to tak trochu zaujima. Prosim o trpezlivost :) Nechcem zdroje nejak vylepsovat, staci, ked bude opraveny funkcny a nic to neposkodi. Pripadne, ked je vedla tych vacsich kondikov /1000-2000uF/ prazdne miesto pre podobny kondik, tak som iba rozmyslal rovnaky tam pridat, ci by to zlepsilo stabilitu, zivotnost.
Vystupni kondiky muzes i znacne zvetsit a bude to jen dobre - to su tie napr. 1000-2200uF ?
Na ridici kondiky nesahej NIKDY a za ZADNYCH okolnosti. to su zas tie mini napr. do 47uF - tie riadiace ? A co napr. ked su tam 470uF 16V, tie su riadiace, ci vystupne ?
dakujem za upresnenia. Mal som totiz v plane kupit napr. tieto 1000uF 25V vraj LowESR kondiky napr. pre maticne dosky a zaroven ich pouzivat v zdrojoch, kedze inde sa hovorilo, ze voltaz moze byt kludne vacsia, ze to nevadi.
http://www.3qservice.eu/inshop/scripts/detail.asp?itemId=26347
Pri oprave som v jednom zdroji QTEC 400W pouzil 2200uF/16V kondik.
http://www.3qservice.eu/inshop/scripts/detail.asp?itemId=210204
Premeranie v ramci moznosti /tym Delock LCD testerom pod zatazou/ dopadlo OK, ale zatial to realne nebolo nikde nasadene, ci by to vydrzalo. Ako viete, osciloskop nemam a taktiez by cloveku asi trvalo, kym by vedel spravne interpretovat hodnoty.
Preto som mal mensie obavy s pouzitia recyklovanych kondikov, kde som si mohol byt isty, ze budu plusminus podobne.
Na druhu stranu, ak sa pisalo, ze je tam vetva 3.3V ci 5V a bol by tam LowESR kondik, tak zase ak by ten kondik bol 16V ci 25V, tak sa zase znizuje ESR a tym padom je to podobne, ako keby tam bol obycajny, co by bolo zase v pohode ? O zahrievani kondiku som cital, ale ak to bude klasicky chladene, tak by hadam nemal byt problem ? Tych premennych, co kde ano, co kde nie, zacina byt nejako vela, takze sa v tom clovek horsie orientuje :)
Nejak sa neorientujem v architekture zdroja, nestudoval som elektriku, ani elektrotechniku, len ma to tak trochu zaujima. Prosim o trpezlivost :) Nechcem zdroje nejak vylepsovat, staci, ked bude opraveny funkcny a nic to neposkodi. Pripadne, ked je vedla tych vacsich kondikov /1000-2000uF/ prazdne miesto pre podobny kondik, tak som iba rozmyslal rovnaky tam pridat, ci by to zlepsilo stabilitu, zivotnost.
Vystupni kondiky muzes i znacne zvetsit a bude to jen dobre - to su tie napr. 1000-2200uF ?
Na ridici kondiky nesahej NIKDY a za ZADNYCH okolnosti. to su zas tie mini napr. do 47uF - tie riadiace ? A co napr. ked su tam 470uF 16V, tie su riadiace, ci vystupne ?
[QUOTE=KEOSAN;143039] Vystupni kondiky muzes i znacne zvetsit a bude to jen dobre - to su tie napr. 1000-2200uF ?
Na ridici kondiky nesahej NIKDY a za ZADNYCH okolnosti. to su zas tie mini napr. do 47uF - tie riadiace ? A co napr. ked su tam 470uF 16V, tie su riadiace, ci vystupne ?[/QUOTE]
Obvykle bývají výstupní kondenzátory filtrující napájecí větve blízko místu, kde jsou připájeny jednotlivé vodiče, napájející pak zařízení. Co se tedy podívat ? Prostě sleduj spoj od žlutého vodiče, dokud nedojdeš ke kondenzátoru. Druhý vývod kondenzátoru zase bude mířit k černému vodiči (je to napojeno paralelně na zařízení, že :)). Dost pomůže ohmmetr pro zjištění, jestli ses nepřehlédl a opravdu je zrovna tento bod pořád na tomto spoji :) [SIZE="1"]Neříkám, že se v návrhu zdrojů nějak vyznám, ale k tomuhle už jsem došel ;) Teď jen umět dobře pájet :runaway[/SIZE]
Ad 470uF 16V - to bude stále výstupní větev. Odvážil bych se i to tipnout na +5V SB, jelikož ty často poddimenzovávají a zrovna 470 uF jsem v pár zdrojích viděl, ale koneckonců to může být cokoliv, v EC apod. je poddimenzováno všechno. U SB větve je to o to horší, že často je výstup někde uprostřed PCB, ale pokud budeš pozorně postupovat, měl bys to najít. Když si nebudeš jist, tak prostě to dobře nafoť a popros trodase soukromě o radu, ne ? Neptej se 50x pořád tady, tady ti nikdo nepomůže.
[SIZE="1"]trodas: já to vážně čtu :) A snažím se to pochytit...jen, ne vždycky se to úplně povede :([/SIZE]
Na ridici kondiky nesahej NIKDY a za ZADNYCH okolnosti. to su zas tie mini napr. do 47uF - tie riadiace ? A co napr. ked su tam 470uF 16V, tie su riadiace, ci vystupne ?[/QUOTE]
Obvykle bývají výstupní kondenzátory filtrující napájecí větve blízko místu, kde jsou připájeny jednotlivé vodiče, napájející pak zařízení. Co se tedy podívat ? Prostě sleduj spoj od žlutého vodiče, dokud nedojdeš ke kondenzátoru. Druhý vývod kondenzátoru zase bude mířit k černému vodiči (je to napojeno paralelně na zařízení, že :)). Dost pomůže ohmmetr pro zjištění, jestli ses nepřehlédl a opravdu je zrovna tento bod pořád na tomto spoji :) [SIZE="1"]Neříkám, že se v návrhu zdrojů nějak vyznám, ale k tomuhle už jsem došel ;) Teď jen umět dobře pájet :runaway[/SIZE]
Ad 470uF 16V - to bude stále výstupní větev. Odvážil bych se i to tipnout na +5V SB, jelikož ty často poddimenzovávají a zrovna 470 uF jsem v pár zdrojích viděl, ale koneckonců to může být cokoliv, v EC apod. je poddimenzováno všechno. U SB větve je to o to horší, že často je výstup někde uprostřed PCB, ale pokud budeš pozorně postupovat, měl bys to najít. Když si nebudeš jist, tak prostě to dobře nafoť a popros trodase soukromě o radu, ne ? Neptej se 50x pořád tady, tady ti nikdo nepomůže.
[SIZE="1"]trodas: já to vážně čtu :) A snažím se to pochytit...jen, ne vždycky se to úplně povede :([/SIZE]
[QUOTE]vetva 3.3V ci 5V a bol by tam LowESR kondik, tak zase ak by ten kondik bol 16V ci 25V, tak sa zase znizuje ESR a tym padom je to podobne, ako keby tam bol obycajny, co by bolo zase v pohode?[/QUOTE]
To je mozne, nicmene je to VELMI odvazny pokus. Ono nejen ze vyrobci jsou docela "ticho po pesine" pokud jim napisete, ze byste radi videli krivky ripple, ESR a ESL pro jine nez jmenovite hodnoty napeti na kondiku (a jeste nejlepe v zavislosti na frekvenci od 10Hz do 500kHz) ale ty super low ESR kondiky jsou optimalizovane na vyssi kmitocty, cize co to udela... to je ve hvezdach.
Ja bych to nezkousel a nepokousel, Samxonu GD, GF a RS je plno a bezne k sehnani.
Navic super low ESR kondiky nejsou vetsinou v rozumnych prumerech k dispozici na 16 ci dokonce 25V, cize otazka je zhola bezpredmetna a ciste teoreticka.
Ano, teoreticky by to slo.
[QUOTE]to su zas tie mini napr. do 47uF - tie riadiace ? A co napr. ked su tam 470uF 16V, tie su riadiace, ci vystupne ?[/QUOTE]
V zivote, pocitacich a elektronice/prdelavani/opravovani/zlepsovani veci plati jedno zasadni pravidlo.
Nikdy nelaboruj s něčím, čemu nerozumíš, i když je na tom napsáno "sex a pivo zdarma"!
Pokud nevis co co je a schema zdroje ti neni jasne, nesahej na to. Pokud se chces bavit a jsi pripraven nest nasledky drbani do neceho, cemu vubec nerozumis, pak pokracuj. Ale necekej, ze te bude nekdo vodit za rucicku a rikat ti - ten kondik je ten a ten. Ono je to v kazdem PSU jinak. Urcite EC 350W revize maji jine kondiky, treba +5VSB maji jen 100uF kondikem filtrovane, a 1000uF by tu neuskodil, a tak dale. A to se bavim jen o EC - kazdy jiny zdroj je malinko jiny a... proste neni mozne ti na dalku poradit. Takova rada bude s nejvetsi pravdepodobnosti spatna. Je treba si na to seznout a s osciloskopem v ruce to promerit, nez do toho zacnes vrtat - pokud ti schema neni od pohledu jasne.
Opet - Nikdy nelaboruj s něčím, čemu nerozumíš, i když je na tom napsáno "sex a pivo zdarma"!
Pavel Boček - presne. Vstupni jsou "ty velky" a vystupni jsou vsechny, k kterym jde primo zkrat z nektereho pinu konektoru. Tyto je mozno vymenit za i vyrazne (3,3x) vetsi s jen a jen dobrymi nasledky. Do zbytku nesahat, pokud tomu clovek nerozumi, tak menit jen presne stejne hodnoty za presne stejne hodnoty a vyvarovat se experimentu s jinymi hodnotami ci super low ESR kondiky (GC, GA, MCZ, HZ...).
A vymenit VSECHNY spatne kondiky v celem PSU.
Nejsnadnejsi a nejuniverzalniejsi navod na to, jak recapovat PSU.
Ovsem v rukou nedouka a experimentatora se z nej stejne muze stat znicujici zbran hromadneho niceni, likvidujici elektrinu vsem v okruhu nekolika km... :p
[QUOTE]Když si nebudeš jist, tak prostě to dobře nafoť a popros trodase soukromě o radu, ne ? Neptej se 50x pořád tady, tady ti nikdo nepomůže.[/QUOTE]
Ani ja mu nepomuzu. Z foceni typicky vidim prd a bez detailoni fotky PCB ze spodu s vyznacenymi kondiky / soucastkami na ni jak jsou z druhe strany vim dalsi prd a bez promereni za chodu vim dalsi prd. V takovych pripadech typuji, hadam a snadno muzu doporucit neco, co dopadne spatne. Merit, merit a merit.
Nejsem jasnozrivec, genius ani odbornik na recapy PSU.
Bohuzel.
A mam relativne malo casu, respektive nemam cas ani na sve projekty, natoz abych mohl pomahat druhym s jejich. Me malo kdo pomuze a casto si take ukousnu vetsi sousto, nez jsem schopen spolknout... Chci rici, ze momentalne resim nasledky jednoho sveho "bezva napadu" jenz ma pro me Geniusky SW-5.1 HT docela katastrofalni nasledky...
Pro zvidave ci skodolibe:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=124628
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=687030
To je mozne, nicmene je to VELMI odvazny pokus. Ono nejen ze vyrobci jsou docela "ticho po pesine" pokud jim napisete, ze byste radi videli krivky ripple, ESR a ESL pro jine nez jmenovite hodnoty napeti na kondiku (a jeste nejlepe v zavislosti na frekvenci od 10Hz do 500kHz) ale ty super low ESR kondiky jsou optimalizovane na vyssi kmitocty, cize co to udela... to je ve hvezdach.
Ja bych to nezkousel a nepokousel, Samxonu GD, GF a RS je plno a bezne k sehnani.
Navic super low ESR kondiky nejsou vetsinou v rozumnych prumerech k dispozici na 16 ci dokonce 25V, cize otazka je zhola bezpredmetna a ciste teoreticka.
Ano, teoreticky by to slo.
[QUOTE]to su zas tie mini napr. do 47uF - tie riadiace ? A co napr. ked su tam 470uF 16V, tie su riadiace, ci vystupne ?[/QUOTE]
V zivote, pocitacich a elektronice/prdelavani/opravovani/zlepsovani veci plati jedno zasadni pravidlo.
Nikdy nelaboruj s něčím, čemu nerozumíš, i když je na tom napsáno "sex a pivo zdarma"!
Pokud nevis co co je a schema zdroje ti neni jasne, nesahej na to. Pokud se chces bavit a jsi pripraven nest nasledky drbani do neceho, cemu vubec nerozumis, pak pokracuj. Ale necekej, ze te bude nekdo vodit za rucicku a rikat ti - ten kondik je ten a ten. Ono je to v kazdem PSU jinak. Urcite EC 350W revize maji jine kondiky, treba +5VSB maji jen 100uF kondikem filtrovane, a 1000uF by tu neuskodil, a tak dale. A to se bavim jen o EC - kazdy jiny zdroj je malinko jiny a... proste neni mozne ti na dalku poradit. Takova rada bude s nejvetsi pravdepodobnosti spatna. Je treba si na to seznout a s osciloskopem v ruce to promerit, nez do toho zacnes vrtat - pokud ti schema neni od pohledu jasne.
Opet - Nikdy nelaboruj s něčím, čemu nerozumíš, i když je na tom napsáno "sex a pivo zdarma"!
Pavel Boček - presne. Vstupni jsou "ty velky" a vystupni jsou vsechny, k kterym jde primo zkrat z nektereho pinu konektoru. Tyto je mozno vymenit za i vyrazne (3,3x) vetsi s jen a jen dobrymi nasledky. Do zbytku nesahat, pokud tomu clovek nerozumi, tak menit jen presne stejne hodnoty za presne stejne hodnoty a vyvarovat se experimentu s jinymi hodnotami ci super low ESR kondiky (GC, GA, MCZ, HZ...).
A vymenit VSECHNY spatne kondiky v celem PSU.
Nejsnadnejsi a nejuniverzalniejsi navod na to, jak recapovat PSU.
Ovsem v rukou nedouka a experimentatora se z nej stejne muze stat znicujici zbran hromadneho niceni, likvidujici elektrinu vsem v okruhu nekolika km... :p
[QUOTE]Když si nebudeš jist, tak prostě to dobře nafoť a popros trodase soukromě o radu, ne ? Neptej se 50x pořád tady, tady ti nikdo nepomůže.[/QUOTE]
Ani ja mu nepomuzu. Z foceni typicky vidim prd a bez detailoni fotky PCB ze spodu s vyznacenymi kondiky / soucastkami na ni jak jsou z druhe strany vim dalsi prd a bez promereni za chodu vim dalsi prd. V takovych pripadech typuji, hadam a snadno muzu doporucit neco, co dopadne spatne. Merit, merit a merit.
Nejsem jasnozrivec, genius ani odbornik na recapy PSU.
Bohuzel.
A mam relativne malo casu, respektive nemam cas ani na sve projekty, natoz abych mohl pomahat druhym s jejich. Me malo kdo pomuze a casto si take ukousnu vetsi sousto, nez jsem schopen spolknout... Chci rici, ze momentalne resim nasledky jednoho sveho "bezva napadu" jenz ma pro me Geniusky SW-5.1 HT docela katastrofalni nasledky...
Pro zvidave ci skodolibe:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=124628
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=687030
TRODAS
To je mozne, nicmene je to VELMI odvazny pokus
Viac odvazne nez experimenty s keramickymi kondikami, ci solid kondikmi v zdroji ? :)
Ja bych to nezkousel a nepokousel, Samxonu GD, GF a RS je plno a bezne k sehnani.
Kde kopu a kde bezne ??????????????? U Teba to neni problem so zasobami Samxonov, preto ich vsade mozes davat. Jedine, co sa da ako tak zohnat su tie Samxony GT a o tych ste s ---Hony-m hovorili, ze su nevhodne aj pre dosky aj pre zdroje. Znovu to zopakujem, pokial je pre niekoho jedina moznost kupit to oficialne na fakturu s danovy dokladom /a nie cez paypal/, tak je to asi problem. Na otazku, ci to takto dodavaju napr. Capsmod mi tu nikto na fore neodpovedal.
Nikdy nelaboruj s něčím, čemu nerozumíš, i když je na tom napsáno "sex a pivo zdarma"! - no, tak to by sa ludia museli rodit s genetickou pamatou, zeby vsetko vedli :D Kazdy nejak zacina. Alebo chces povedat, ze si nemal ziadne neuspesne pokusy pri ktorych si kde co odpalil ;)
... treba +5VSB maji jen 100uF kondikem filtrovane, a 1000uF by tu neuskodil, a tak dale.
tak toto je zaujimave, pripadne tam mavaju 470uF kondiky ? Nemalo by byt minimum tak aspon cca 500uF ? To su tie poddimenzovane kondiky, co potom mavaju problem s napajanim napr. narocnejsich USB zariadeni ?
menit jen presne stejne hodnoty za presne stejne hodnoty
a je tu zase ten omielany problem - toto by clovek presne takto normalne aj robil. Keby boli tie kondiky k zohnatiu normalne, oficialne, na doklad s rozumnou cenou, postovnym, uhradou... Chapem, ze ak niekto s tym pracoval, tak si to zabezpecil nejak neoficialne, ci sukromne /pokial to berie ako konicka/ a teraz zo zasoby moze davat drahe znackove kondiky aj na lacne zdroje, ktore maju hadam vacsiu cenu nez ten zdroj :) Ale niekto to chce kupit na firmu /nie sukromne/ a oficialne s dokladom a to este tak, aby sa ta oprava oplatila vykonat, ak ju sam planujem urobit. V podstate som uz niekolko zdrojov opravil a najvacim problemom su prave tie nahrady kondikov. Ze ma k tomu niekto dobry pristup, OK, beriem. Ale nemusite sa divit, ze niekto take moznosti nema...
Nedavno tu padol odkaz tusim aj na http://www.digi-key.com -kde by to slo zohnat. Ale cena samotnych kondikov bola dost uletena, plus postovne a ak to ide mimo EU, este by sa do toho plietla asi aj colnica... Prosim, ak niekto vie, ako to za danych podmienok oficialne kupovat /priamo, ziadne preposielanie cez niekoho cez X statov/, tak aby to bolo prijatelne, nech da prosim tip. Nech sa tu clovek nemusi opakovat a neustale obhajovat, preco spekuluje s tym co ma k dostaniu v okoli...
To je mozne, nicmene je to VELMI odvazny pokus
Viac odvazne nez experimenty s keramickymi kondikami, ci solid kondikmi v zdroji ? :)
Ja bych to nezkousel a nepokousel, Samxonu GD, GF a RS je plno a bezne k sehnani.
Kde kopu a kde bezne ??????????????? U Teba to neni problem so zasobami Samxonov, preto ich vsade mozes davat. Jedine, co sa da ako tak zohnat su tie Samxony GT a o tych ste s ---Hony-m hovorili, ze su nevhodne aj pre dosky aj pre zdroje. Znovu to zopakujem, pokial je pre niekoho jedina moznost kupit to oficialne na fakturu s danovy dokladom /a nie cez paypal/, tak je to asi problem. Na otazku, ci to takto dodavaju napr. Capsmod mi tu nikto na fore neodpovedal.
Nikdy nelaboruj s něčím, čemu nerozumíš, i když je na tom napsáno "sex a pivo zdarma"! - no, tak to by sa ludia museli rodit s genetickou pamatou, zeby vsetko vedli :D Kazdy nejak zacina. Alebo chces povedat, ze si nemal ziadne neuspesne pokusy pri ktorych si kde co odpalil ;)
... treba +5VSB maji jen 100uF kondikem filtrovane, a 1000uF by tu neuskodil, a tak dale.
tak toto je zaujimave, pripadne tam mavaju 470uF kondiky ? Nemalo by byt minimum tak aspon cca 500uF ? To su tie poddimenzovane kondiky, co potom mavaju problem s napajanim napr. narocnejsich USB zariadeni ?
menit jen presne stejne hodnoty za presne stejne hodnoty
a je tu zase ten omielany problem - toto by clovek presne takto normalne aj robil. Keby boli tie kondiky k zohnatiu normalne, oficialne, na doklad s rozumnou cenou, postovnym, uhradou... Chapem, ze ak niekto s tym pracoval, tak si to zabezpecil nejak neoficialne, ci sukromne /pokial to berie ako konicka/ a teraz zo zasoby moze davat drahe znackove kondiky aj na lacne zdroje, ktore maju hadam vacsiu cenu nez ten zdroj :) Ale niekto to chce kupit na firmu /nie sukromne/ a oficialne s dokladom a to este tak, aby sa ta oprava oplatila vykonat, ak ju sam planujem urobit. V podstate som uz niekolko zdrojov opravil a najvacim problemom su prave tie nahrady kondikov. Ze ma k tomu niekto dobry pristup, OK, beriem. Ale nemusite sa divit, ze niekto take moznosti nema...
Nedavno tu padol odkaz tusim aj na http://www.digi-key.com -kde by to slo zohnat. Ale cena samotnych kondikov bola dost uletena, plus postovne a ak to ide mimo EU, este by sa do toho plietla asi aj colnica... Prosim, ak niekto vie, ako to za danych podmienok oficialne kupovat /priamo, ziadne preposielanie cez niekoho cez X statov/, tak aby to bolo prijatelne, nech da prosim tip. Nech sa tu clovek nemusi opakovat a neustale obhajovat, preco spekuluje s tym co ma k dostaniu v okoli...
Možná to tu už někde bylo, tak předem omluva za opakování (nenašel jsem to, zdá se mi, jakoby velká část těch přínosných postů ve FAQu a okolí prostě zmizela a místo toho je tam KEOSAN).
Jak určit kapacitu vstupních kondenzátorů, tj. jakou kapacitu pro jaký výkon ? Tu jsou u 350W zdrojů 680 uF/200 V, jako náhradu tu doporučuješ dokonce i 820 uF. Já mám v 550W EC 820 uF, kolik dát místo nich ? Je tam místo na 22x57 mm.
ADD// pak ještě tyhle kondenzátory:
C25, C29, C32 = 470uF 16V - co to filtruje ? Musí být stejná kapacita ? U mě mám 16V jen dva, třetí je 10V.
Jak určit kapacitu vstupních kondenzátorů, tj. jakou kapacitu pro jaký výkon ? Tu jsou u 350W zdrojů 680 uF/200 V, jako náhradu tu doporučuješ dokonce i 820 uF. Já mám v 550W EC 820 uF, kolik dát místo nich ? Je tam místo na 22x57 mm.
ADD// pak ještě tyhle kondenzátory:
C25, C29, C32 = 470uF 16V - co to filtruje ? Musí být stejná kapacita ? U mě mám 16V jen dva, třetí je 10V.
Tak jsem se na něj vrhnul a dost hrůza, jak jsem vstupní kondenzátory napájel rovně a pak je tam u toho to PFC nacpané jsem to pomalu ani nezavřel :stupid
No, ten 1000 uF/10 V na +5 V SB (který ovšem vypadá tak asi na 2/3 kapacitu už velikostí) se mi podařilo nahradit 3300uF/10V Samxonem RS...musel jsem ho trochu ohnout a dát mezi něj a chladič noviny, ale IMHO je to pořád o dost lepší než to bylo a snad nevyteče ani za pár let :)
No, ten 1000 uF/10 V na +5 V SB (který ovšem vypadá tak asi na 2/3 kapacitu už velikostí) se mi podařilo nahradit 3300uF/10V Samxonem RS...musel jsem ho trochu ohnout a dát mezi něj a chladič noviny, ale IMHO je to pořád o dost lepší než to bylo a snad nevyteče ani za pár let :)