Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Projekt "Unterwasserman 1"

face123 (1)|10.3.2009 20:32
Projekt Unterwasserman 1

Cil: Ucinne chlazeni pretaktovanych komponentu bez vetraku, TICHO.

Komponenty:
MB Gigabyte G33M-S2 S775 G33M-S2
- naprosto "neoverclockersky" board, pasiv na SB a NB, mosfety nechlazeny ani pasivne, nastesti alespon poradny kondenzatory.
CPU Intel Core2 Duo E4500 2,2GHz/2MB/800MHz/LGA775
CASE COOLERMASTER Elite 340 mATX RC-340-KKN1-GP
Inno3D GeForce 8800 GT 512MB
600W trafo, 500 GB disk, DWD-RW, SPDIF Out atd... nic extra.

Upravy:
Vodni chlazeni - Gorelordovy bloky Stixion I-300 (CPU), Nucleus 22 (NB), a jeste dalsi blok na SB od stejneho vyrobce, CoolerMaster Glacier 9200 (GPU), obycejna akvaristicka pumpa Idra, plastova nadoba jak expa, 2x topeni S120, hadice obyc PVC, prechody, rozbocku a redukce plast a mosaz. Nektere redukce delany z medi na kolene.
Dalsi upravy - totalni vylapovani vsech bloku a procesoru, zvednuti napeti grafice - 1.1V (v jejim BIOSu), pridany pasivy kolem CPU (mosfety + odrusovaci civky) - prilepeny smesi epoxidu a Arctic Silver 5. Tataz pasta pouzita k pripevneni vsech bloku/chladicu.

Vysledky OC:
CPU 3.33GHz/1.5375V (v klidu 30 stupnu, pri zatezi do 65ti)
Grafika 730/2100/1700 (GPU, memory, shaders) (teplota pri zatezi do 70 stupnu)

Kdyz si nehraju, CPU a grafiku mam na svych taktech (videl jsem ty spotreby pri OC a je to hruza), na MP3, inet radio, fotky, video to staci a teplota komponentu/vody leze nahoru maximalne 1-2 stupne za hodinu...

Jediny ventilator, ktery se nachazi v pocitaci, je 14cm supersilent nizkootackovy v trafu. Neslysny.
Podrobnejsi info a obrazky v pripade zajmu pozdeji dodam...
husky14 (4214)|10.3.2009 20:39
No aspoň sestava, provedený OC a dosažený teploty by nebyly úplně od věci.... :idea
Total AMD (138)|10.3.2009 20:53
Tak nějak a ještě za kolik se dá taková sranda (dohromady) pořídit by mě zajímalo :)
Martin_c (19)|24.4.2009 11:32
No je zajimave, zes to nacpal do tak maleho casu, ale jedna vec by mi na to m hodne vadila. A to, ze s tim nejde skoro manipulvoat. S tim co vede zezadu z casu, tak by se spatne prenaselo.
Jsem spis pro reseni, ktere jsem si udelal a to radeji big tower case a radiator umisteny v nem. Vse je pohromade a neni zadna hadice, ktera by vedla mimo case.
Ovsem jiny pripad je to u lidi, kteří potrebuji extremni chlazeni. To pak chapu, ze to vedou mimo case. (Tot jen muj nazor) Ale dobra prace ;+)
Dufinos (422)|29.4.2009 16:00
Zrovna nad podobným řešením (co se radiátoru týče) přemýšlím... Můžu se tě prosím tě zeptat, jaké jsou rozměry toho 120tkového? Budu totiž dávat jen jeden a jenom mě to zajímá kvůli fanům, které na něj použít... Jinak opravdu pěkně uděláno... Hlavně ta venkovní část... Zrovna dneska jsem si na jednom foru dělal srandu, že by měl hodit čerpadlo (měl klasické ponorné 7V) do kýblu a dát na něj poklici... tys to vyřešil velmi podobně :D :D :D :thumb ...

Díval jsem se právě na feliciovský "chladič topení"... má rozměry 260x138x24, takže nejspíše dva 14cm fany a nestojí ani 500Kč
Alphacool Support (1563)|30.4.2009 07:57
[QUOTE=Dufinos;244522]Díval jsem se právě na feliciovský "chladič topení"... má rozměry 260x138x24, takže nejspíše dva 14cm fany a nestojí ani 500Kč[/QUOTE]

ale vetsinou to byva vsechno hlinik... :angry
Dufinos (422)|30.4.2009 08:48
[QUOTE=Alphacool Support;244785]ale vetsinou to byva vsechno hlinik... :angry[/QUOTE]

Zas o použití materiálu pro vodníky tolik nevím, tak se chci zeptat. Hliník je problém?
Alphacool Support (1563)|30.4.2009 09:33
Galvanická koroze

obzvlaste u tehle nekvalitnich radiatoru ze starych aut je to bohuzel velmi casty jev. pokud je ten hlinik alespon nejak dobre eloxovan (treba u innovateku) tak je to riziko vcelku minimalni, ale jinak je to takove...ne idealni :)
johny__g (6387)|30.4.2009 10:02
Trošku OT, ale vzpomněl jsem si na jednu věc co jsem někde, už nevím kde, četl. Se stejným problémem se potýkali za druhé zvětové války inženýři, když do amerického Mustangu P-51 zamontovali britský motor Rolls-Royce Merlin, čímž se zrodil legendární stíhací letoun. Mustang měl hliníkový radiátor topení, kdežto motor měl mosazný chladič, všechno zapojené do jednoho okruhu. Galvanická koroze. Řešení - natřeli vnitřek radiátoru topení barvou používanou na pivní plechovky a bylo po problému.
Alphacool Support (1563)|30.4.2009 10:27
[QUOTE=johny__g;244808] Řešení - natřeli vnitřek radiátoru topení barvou používanou na pivní plechovky a bylo po problému.[/QUOTE]

ano, dnes se tomuto procesu rika eloxovani :) (v podstate). bez eloxu by to byl uplny masakr. problem je, ze i ten elox z toho hliniku casem sleze, a pak to zacne... :angry :mad:
Richmond (8084)|30.4.2009 10:36
[QUOTE=Alphacool Support;244817]ano, dnes se tomuto procesu rika eloxovani :) (v podstate). bez eloxu by to byl uplny masakr. problem je, ze i ten elox z toho hliniku casem sleze, a pak to zacne... :angry :mad:[/QUOTE]
Tzn. ze vyrobci setri a eloxovana vrstva je tak slaba (nebo nesouvisla)? Elox sam od sebe totiz "sleze" jen tezko...
Alphacool Support (1563)|30.4.2009 11:11
[QUOTE=Richmond;244821]Tzn. ze vyrobci setri a eloxovana vrstva je tak slaba (nebo nesouvisla)? Elox sam od sebe totiz "sleze" jen tezko...[/QUOTE]

spis ze ta eloxovana vrstva ma vady. ono zdaleka ne vzdy je hlinik v okruhu problem. ale staci jedna mala vada eloxu, a zacne se to casem loupat...

treba innovatek dela vetsinu bloku z hliniku, a nikdy nebyl zadny problem. protoze to delaji opravdu kvalitne. coz bohuzel stoji penize a tak je innovatek drahy...ale to uz je zase jiny problem.
Dufinos (422)|30.4.2009 13:22
[QUOTE=Alphacool Support;244799]Galvanická koroze

obzvlaste u tehle nekvalitnich radiatoru ze starych aut je to bohuzel velmi casty jev. pokud je ten hlinik alespon nejak dobre eloxovan (treba u innovateku) tak je to riziko vcelku minimalni, ale jinak je to takove...ne idealni :)[/QUOTE]

Tak to jsem pochopil dobře, co jsi tím myslel... Každopádně jsem měl na mylsi, že bych jako chladicí medium použil klasickou chladicí kapalinu G12 (růžová do aut), jelikož s tou jsem se s podobnými problémy nesetkal... Když se to vezme kolem a kolem, tak takovéto topení bez nějakého čištění, popř. výměny kapaliny zatím bez problémů drží v automobilech již cca. 12 let... myslím tím přímo např. felicie a ten radiátor, který bych osobně asi použil... Určitě bych jej bral jako nový a ne "jetý"... Co myslíš... Tady by problém být nemusel, pokud by se "zbytek" komponent do systému použilo měděných?
Alphacool Support (1563)|30.4.2009 13:31
fridex a vsechny veci, co se davaji do chladicu aut, leptaji plexi, leptaji a zesednou hadice, plexi krehne a ma vyssi tendenci praskat...navic to obvykle rozhodne nebyva nic dobreho pro pumpy...

ale pokud nebudete mit v okruhu plexi, tak ty kapaliny dejme tomu pouzit jdou...
Dufinos (422)|30.4.2009 14:06
[QUOTE=Alphacool Support;244856]fridex a vsechny veci, co se davaji do chladicu aut, leptaji plexi, leptaji a zesednou hadice, plexi krehne a ma vyssi tendenci praskat...navic to obvykle rozhodne nebyva nic dobreho pro pumpy...

ale pokud nebudete mit v okruhu plexi, tak ty kapaliny dejme tomu pouzit jdou...[/QUOTE]

Díky za radu... Osobně totiž nemusím mít "toho vodníka" vybaveného průhlednými blbůstkami... Už jenom proto, že díky umístění jak radiátoru, tak i celého PC nepůjde vůbec vidět... Mě jde čistě jenom o dvě věci: 1)hlučnost 2)výkon ... Samozřejmě se to budu snažit i po estetické stránce nějak vykoulet... Nechci tam samozřejmě mít nějakou hromadu mastných hadic apod... Ale např. takové "červené" tuningové chladicí hadičky ;) :D :thumb
Woyta (284)|1.5.2009 10:36
Pokud skladas vodu od zacatku tak se rovnou vyhni hliniku. Nejlepsi reseni.
Ani inhibitory koroze te dokonale neochranej. (Fridex, Inhicor-T, AC Fluid,....) Nekdy jsou tak agresivni, ze dokonce urychli poskozeni eloxu. Po par mesicich od vymeni kapaliny jsem nasel v blocich rozsahle poskozeni eloxu a chuchvalce galvanicke koroze.
(To mi pripomina, mel bych se poptat Myoma na jeho test)
wanrouter (126)|1.5.2009 14:41
Tej G12 tky sa nemusis bat. V aute mam priehladnu gumenu hadicu od nadobky po motor a je to tam uz rok. Hadica aj kvapalina je v poriadku :))) Ano je pravda ze kvapalina je mazlava... ale to nevadi vobec nicomu.

Bezne sa riedi destilovanou vodou v urcitom pomere, ale to teba trapit nemusi lebo nepojdes do mrazu s pc, mozes pouzit uz aj koncentrovanu.

Na cerpadlo by to vplyv mat nemalo, nevidim dovod.

EDIT: ci to ma vplyv na hlinik neviem... v motore su aj hlinikove zliatiny a nic sa neusadza.
Dufinos (422)|2.5.2009 08:35
[QUOTE=wanrouter;245191]Tej G12 tky sa nemusis bat. V aute mam priehladnu gumenu hadicu od nadobky po motor a je to tam uz rok. Hadica aj kvapalina je v poriadku :))) Ano je pravda ze kvapalina je mazlava... ale to nevadi vobec nicomu.

Bezne sa riedi destilovanou vodou v urcitom pomere, ale to teba trapit nemusi lebo nepojdes do mrazu s pc, mozes pouzit uz aj koncentrovanu.

Na cerpadlo by to vplyv mat nemalo, nevidim dovod.

EDIT: ci to ma vplyv na hlinik neviem... v motore su aj hlinikove zliatiny a nic sa neusadza.[/QUOTE]

NO právě... chladiče v autech bývají snad vžycky hliníkové a při používání G12 se žádná koroze nekoná... To by přeci jenom šlo vidět v expanzní nádobce... Neberu samozřejmě v potaz prasklé těsnění hlavy, kdy se do kapaliny dostane olej ;) Docela rád bych "vybraný" radiátor použil, jelikož přesně vystihuje mé "prostorové předpoklady" Navíc si jsem jistý že po přidání dvou pomaloběžných 14cm fanů bude i nádherně účinný a při tom naprosto tichý...
Woyta (284)|3.5.2009 09:59
Ntiche to nebude. Autochladice maji moc husta zebra. Cili potrebujes vykone fany aby to profoukli.
Kdyz jsem zacinal tak jsem mel celomedeny chladic zrejme z Fordu Capri (aktivni plocha 230x160x70 zebra po 1mm). Po jeho vymene za extreme II teploty sli o 8st dolu pri stejnych otackach.. Tolik k vykonu a hlucnosti. Jedinny rad z auto o kterem ma smysl uvazovat pochazi z topeni Opelu Cadet. Ten neni z hliniku a nema tak husta zebra. Vykonove je podobny extreme II.

A co se kouknout po starsim radu urcenem primo pro PC? Cenove te to vyjde nastejno. Nebudes muset pajet vystupy, stvat se s cistenim vnitrku radu od usazenit atd.

Antikoroznim kapalinam urcenym pro motory bych se vyhnul. Vzledem k plexi blokum je ani stejne pouzit nemuze. Cili zbyvaji kapaliny urcene pro PC.

Galvanickou korozi v expanzce nenajdes. Ta se drzi jako kliste medi v blocich ci radech.
Alphacool Support (1563)|3.5.2009 17:19
[QUOTE=Woyta;245510]Ntiche to nebude. Autochladice maji moc husta zebra. Cili potrebujes vykone fany aby to profoukli.
Kdyz jsem zacinal tak jsem mel celomedeny chladic zrejme z Fordu Capri (aktivni plocha 230x160x70 zebra po 1mm). Po jeho vymene za extreme II teploty sli o 8st dolu pri stejnych otackach.. Tolik k vykonu a hlucnosti. Jedinny rad z auto o kterem ma smysl uvazovat pochazi z topeni Opelu Cadet. Ten neni z hliniku a nema tak husta zebra. Vykonove je podobny extreme II.

A co se kouknout po starsim radu urcenem primo pro PC? Cenove te to vyjde nastejno. Nebudes muset pajet vystupy, stvat se s cistenim vnitrku radu od usazenit atd.

Antikoroznim kapalinam urcenym pro motory bych se vyhnul. Vzledem k plexi blokum je ani stejne pouzit nemuze. Cili zbyvaji kapaliny urcene pro PC.

Galvanickou korozi v expanzce nenajdes. Ta se drzi jako kliste medi v blocich ci radech.[/QUOTE]

nenapsal bych to lepe :)
Dufinos (422)|4.5.2009 14:11
[QUOTE=Woyta;245510]Ntiche to nebude. Autochladice maji moc husta zebra. Cili potrebujes vykone fany aby to profoukli.
Kdyz jsem zacinal tak jsem mel celomedeny chladic zrejme z Fordu Capri (aktivni plocha 230x160x70 zebra po 1mm). Po jeho vymene za extreme II teploty sli o 8st dolu pri stejnych otackach.. Tolik k vykonu a hlucnosti. Jedinny rad z auto o kterem ma smysl uvazovat pochazi z topeni Opelu Cadet. Ten neni z hliniku a nema tak husta zebra. Vykonove je podobny extreme II.

A co se kouknout po starsim radu urcenem primo pro PC? Cenove te to vyjde nastejno. Nebudes muset pajet vystupy, stvat se s cistenim vnitrku radu od usazenit atd.

Antikoroznim kapalinam urcenym pro motory bych se vyhnul. Vzledem k plexi blokum je ani stejne pouzit nemuze. Cili zbyvaji kapaliny urcene pro PC.

Galvanickou korozi v expanzce nenajdes. Ta se drzi jako kliste medi v blocich ci radech.[/QUOTE]


Díky za rady... Opravdu jsem nad tím teprve začal uvažovat, takže jsem potřeboval "posbírat" moudra :D :D Určitě zkusím mrknout jak na ty "měděné" kousky z Oplů (i ostatních značek), tak i na nějaké "druhoruční" orig. PC radiátory... Přeci jenom pořád čumím k těm autům, jelikož v tom dělám, takže mám docela dobré možnosti, co se pořizivacích cen týče ;)
Andymaniac (9)|6.8.2009 14:07
Ja osobne jsem si vodni chlazeni vyrabel sam. Původně jsem jej chtěl vyrobit celý z mědi, ale to se bohužel nepovedlo, protože jsem na bloky nenašel vhodný materiál. Nicméně mohu potvrdit, že ke korozi dochází, ale mám jej už tři roky a blokum to zasadně nevadí, výrazně neubývají a ani se nezanáší, protože jsem zvolil jinou konstrukci, než používají komerční výrobci. Na druhou stranu se mi podařilo sehnat dobrý výměník a to chladič z wartburga. Je mosazný a vejde se na něj sest ventilátorů 12cm a ty se mohou otáčet celkem neslyšně a stejně je chlazení dostatečné.
M@rcus (71)|6.8.2009 15:28
Ja som kúpil časti chladenia hotové od firmy Viscool. Čerpadlo by som si vedel predstaviť aj iné ako predávajú (to ich je nejaký číňásek na 220V), radiátor som mal ešte z Thermaltake Rocket. Prenosné to ešte nie je, ale po kúpení nového PC plánujem primontovať chladič Viscool na skriňu a bude to aj slušne prenosné. A tak ako bolo v úvode tohto threadu - je to krásne tiché, stabilné a pritom pretaktované (Celeron 2 GHz -> 2,5 GHz). Budúci týždeň doplním foto (ak nezabudnem).