Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Paměti: ztráta dat při neuznané záruční opravě telefonu

Neregistrovaný (0)|8.10.2009 10:42
Jméno tazatele: Emil

Znění dotazu:
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu v kauze, která se možná přímo netýká témat na vašich stránkách, ale mohla by podstatnou část čtenářů oslovit.
Můj služební mobilní telefon Nokia E71 byl pádem na cestu a nešťastnou náhodou také přišlápnutím chodce poškozen natolik, že se začal samovolně vypínat a zapínat. Tento proces bylo možno ukončit pouze vyjmutím baterie.
Telefon jsem nechal dovézt do servisu mobilních telefonů a po cca 14 dnech mi byl telefon vrácen s informací, že nebyla uznána záruka z důvodu mechanického poškození. Servis nabízel opravu výměnou základní desky (cca 7500,-Kč).
S vyjádřením souhlasím, ale problém spočívá v tom, že z telefonu zmizela veškerá důležitá data, jako SMS zprávy, e-maily, adresář, poznámky, kalendář, fotografie atd...

Když jsem se dále dotazoval příčiny tohoto zásahu v servisu bylo mi oznámeno cituji :"Kazdy telefon, ktory pride do servisu v ramci zaruky (bez ohladu na to, ci je neskor tato zaruka zemietnuta, alebo nie) sa este pred opravou flashuje - cize sa tam narhava najnovsia softwarova verzia. Toto nariadenie je dane priamo vyrobcom - firmou NOKIA.
Zakaznik by mal byt pri odovzdavani telefonu na stratu dat upozorneny a zalohu si urobit doma, pripadne uviest poziadavku na zalohu dat v servise.
Tato poziadavka vsak v tomto pride uvedena nebola."

S tímto vyjádřením nemohu souhlasit z několika důvodů.
A)Nebyl jsem upozorněn na možnost požadování zálohy dat - považoval jsem to za samozřejmost
B)Sám jsem zálohovat data nemohl, protože mi to vzniklá závada neumožňovala

Protože s podobným případem nemám zkušenosti obracím se s prosbou o radu na Vás. Ztráta dat je pro mě i firmu velikým problémem a jejich nenávratnému odstranění bylo možno ze strany servisu zabránit. Máte s podobným případem zkušenosti ? Jak mohu v této věci dále postupovat ?


Děkuji Vám za odpověď, která bude jistě zajímat i další uživatele mobilních telefonů.

S pozdravem

Emil

HW a SW počítače jehož se dotaz týká:
r34ktor (7477)|8.10.2009 11:08
K tomu se dá říci jediné - zálohovat data je potřeba pravidelně, neboť v případě fyzického poškození zařízení (a nemusí se jednat jen o telefon) už to zpravidla není možné. Obnova dat je v takovém případě nákladná (navíc bez garance úspěchu), či při velkém rozsahu destrukce dokonce nemožná.
speedsnail (4876)|8.10.2009 11:10
Tohle je asi spíš do právnický poradny.. ale možná se tu nějakej právník taky najde :)

Nicméně krapet se přikláním na stranu servisu. Je opravdu běžné, že se automaticky předpokládá že si uživatel zálohoval data. Spousta reklamací se řeší např. výměnou za nový kus, je tedy zřejmé, že data nelze zachovat a jistě je to uvedeno v záručních podmínkách. A souhlasím tedy že v tomto případě jste měl o nadstandardní službu (požadavek na zálohu) výslovně požádat.

Shrnuto: Důvod A)Mylná doměnka, servis imho nemá povinnost Vám data zálohovat.
Myslím že teď už je pláč nad rozlitým mlékem zbytečný, z mého pohledu je to bohužel jen vaše neopatrnost.
EditorPO (2819)|8.10.2009 11:27
Suhlasim s predchadzajucimi nazormi.
V zarucnych podmienkach, ktore by si mal kazdy pri zakupeni vyrobku precitat (samozrejme to nikto nerobi a precita si to az pri vzniknutom probleme) je okrem ineho napisane:
[quote]Nezabudnite si urobiť zálohovacie kópie alebo si robiť písomné záznamy dôležitého obsahu a údajov uložených vo Výrobku, pretože sa pri oprave alebo poskytnutí náhrady Výrobku môže váš obsah i dáta stratiť. V zmysle ustanovení časti s názvom „Vymedzenie zodpovednosti spoločnosti Nokia” uvedenej nižšie Nokia za žiadnych okolností nenesie výslovne ani mlčky zodpovednosť za škody a straty žiadneho druhu, ktoré by mohli súvisieť so stratou, poškodením alebo znehodnotením obsahu alebo dát pri oprave alebo poskytnutí náhrady Výrobku.[/quote]... a dalej
[quote]V rozsahu vymedzenom platnou legislatívou Nokia nenesie žiadnu zodpovednosť za stratu alebo poškodenie alebo znehodnotenie dát, za žiadnu stratu zisku, za stratu možnosti používať Výrobky alebo ich funkčnosť, za obchodné straty, zmluvné straty, stratu zisku alebo predpokladaných úspor alebo výnosov, za zvýšenie nákladov a ani za žiadne nepriame, následné, ani špeciálne straty alebo škody.[/quote]Vacsina autorizovanych servisov ma sluzbu zalohy dat spoplatnovanu.
Je otazne, ci sa na to mal prijimaci technik opytat, alebo ste o to mali poziadat sam. Spominane flashovanie kazdeho prijateho telefonu je asi normalne, lenze vam menili celu dosku a flashovali asi az ju. Takze je mozne, ze vase data su este na starej doske.

Inak logicke je, ze ked mam podobne zariadenie a uchovavam v nom potrebne a citlive data, tak si robim pravidelnu zalohu. Standardny software, ktory sa dodava k telefonu, tuto moznost ma. Stale plati obligatne ZALOHOVAT, ZALOHOVAT a znovu ZALOHOVAT.
Richmond (8084)|8.10.2009 11:45
[quote=speedsnail;300402]Shrnuto: Důvod A)Mylná doměnka, servis imho nemá povinnost Vám data zálohovat.[/quote]
...a za B) Pokud je poskozena deska tak se neda telefon zazalohovat ani kdybyste byl predem upozornen. Takhle rozmlacenej telefon Vam neopravi nikde (Britex/Cellnet apod.) - dost mi tenhle pripad pripomnel cloveka, co si do posledni chvile myslel, ze mu nejakym zazrakem zachranim data z odpaleneho disku...
ex_ (170)|8.10.2009 12:01
Ve Vaší situaci bych se obrátil na specializované centrum http://www.tdp-ontrack.cz/prvni-pomoc.shtml ,kde s Vámi zdarma prokonzultují možnosti záchrany dat
Richmond (8084)|8.10.2009 12:11
[quote=ex_;300426]Ve Vaší situaci bych se obrátil na specializované centrum http://www.tdp-ontrack.cz/prvni-pomoc.shtml ,kde s Vámi zdarma prokonzultují možnosti záchrany dat[/quote]
To je firma na hdd a ne na mobily :notsure
Muzu se Vam preptat v Epru, jak by postupovaly servisy (Cellnet, Britex atd.) ale s nejvetsi pravdepodobnosti Vas nepotesim...
ex_ (170)|8.10.2009 12:24
Záchrana dat je možná nejen z pevných disků. Náš tým je schopen zachránit data z následujících médií a systémů, a to i v případě, že je médium fyzicky poškozeno: * všechny druhy pevných disků
* disková pole RAID
* diskety
* ZIP, JAZ, Bernoulli
* optická a magnetooptická média
* magnetické pásky
* CD a DVD (pouze softwarové záchrany)
* CompactFlash I, CompactFlash II
* SmartMedia
* MultiMedia
* Secure Digital
* IBM Microdrive
* Memory Stick
* a další…

http://www.tdp-ontrack.cz/media.shtml
trodas (1753)|10.10.2009 23:47
Nejak tu nepisou, co delat v pripade, ze se jedna o cip v mobilu a navic uz premazany flashem. Vzhledem k tomu, jak dlouho casto ten flash trva a jaka je kapacity flash cipu je docela dobre mozny, ze se mazani neprovaji jako u HDD (cize jen jako), ale dukladne. Pak nepomuze ani svecena.

Navic ta firma nema uvedeno, ze umi vypajet flashku(flashky ruznych typu) z mobilu a dostat z nich data. I kdyz teoreticky to mozne je, asi to jeste nikdo nedelal.

Aby jeden vedel, jestli do toho ma cenu jit nebo ne (nebude to za 5Kc, spis tak za 5 000Kc) tak bude dobre zjistit si od nekoho v servisu daneho mobilu, jestli flasher prepisuje uzivatelske misto v flashce jen jeho formatovanim (cize "jako") anebo doopravdy tam zapise nuly.
Pokud to dela jen "jako" a filesystem na te flashce je znam a neni to nic "super special vymysl", tak by to i po flashnuti melo jit. Nebude to ale zadna legrace.

Servis je vuci mozne zalobe pravne imunni - vsechny tyhle firmy nemaji zadnou odpovednost za vase data - eg. zrikaji se ji a chrani se tak proti moznemu pravnimu postihu. I kdyz u ceskych soudu s pravniky z Plzne neceho dosahnout, to nebude v moznostech smrtelnika, mam s tim urcite zkusenosti...
mech13 (5526)|11.10.2009 10:37
jediny mozny pochybeni bych videl na strane technika/prodavace ktery prijimal reklamaci - mel by se zakaznikem vyplnit formular (nevim jestli ho zakaznik podepisuje:notsure) a v nem by mely byt kolonky jako dodane prislusenstvi (baterka, sluchatka...) a velkym tucnym pismem "Zakaznik nepozaduje zachranu dat", takze jste mozna mel byt upozornen.
Kazdopadne kopije tohoto reklamacniho protoholu zustava v jedne kopii zakaznikovi, takze jste si toho mel okamzite vsimnout a zacit jednat zavcasu...

Krome toho, ze dulezita data se maji zalohovat, zalohovat a zase zalohovat
Richmond (8084)|12.10.2009 15:15
Ptal jsem se na vyse zmineny postup a vse je v naprostem poradku, vcetne neupozorneni zakaznika na ztratu dat - je to popsany ve vseobecnych podminkach, takze zalezi na pristupu technika. Pokud telefon umoznuje pripojeni pres PC Suite tak jej vetsinou technici zalohuji prave pres nej (vesmes placena sluzba pokud se na telefon nevztahuje zaruka) a opet neruci za data (!). Nokie opravdu flashuji telefony a to kvuli diagnostice, ktera je vazana s verzi firmwaru...