Zdravím
Existuje nějaký způsob, jak napájet počítač (stačí osazenou mateřskou desku, HDD a USB) Pb akumulátory? Jestli správně chápu princip fungování obyčejného PC zdroje, tak ten potřebuje pro svůj provoz střídavé napětí. Šlo by to nějak pomocí těch "stabilizátorů napětí"?
Existuje nějaký způsob, jak napájet počítač (stačí osazenou mateřskou desku, HDD a USB) Pb akumulátory? Jestli správně chápu princip fungování obyčejného PC zdroje, tak ten potřebuje pro svůj provoz střídavé napětí. Šlo by to nějak pomocí těch "stabilizátorů napětí"?
A nevodejde takhle ta baterka moc brzy, když ji budu nejdřiv přeměňovat na 230V a ve zdroji zase zpátky na "malý"? Mě by se docela hodilo, aby to mělo přinejmenším hodinu výdrž, dvě hodiny by byly ideální..
No každá přeměna má svoji účinnost - zdroje 60% (prastarej eurocase) - 85% nový enermaxy, opačnej měnič bude mít podobnou účinnost. Takže pokud vezmu tu lepšší variantu, tak 8x8 = 64%, čili baterku to bude vysávat skoro dvojnásobně než kdyby to šlo přímo.
Moh by ses obejít bez PC zdroje, ale musel by sis sehnat měniče 12V na 5V a 3.3.V, udělat veškerý potřebný konektory s těmadle napájeníma, vyřešit zapínání PC...
Moh by ses obejít bez PC zdroje, ale musel by sis sehnat měniče 12V na 5V a 3.3.V, udělat veškerý potřebný konektory s těmadle napájeníma, vyřešit zapínání PC...
Z pocitacoveho ATX zdroje lezou tyto napeti:
+12V
-12V
+5V
-5V
3,3V
Vse co potrebujes je tedy 5ks stabilizatoru na jmenovite napeti a nejake kondiky pred a za ne (+ keramiky na odruseni tesne k stabilizatorum, podle doporuceneho zapojeni vyrobce nejlepe). Plus napeti dimenzuj minimalne na 5A, pokud mas modernejsi desku tak na 10A. Nezapomen na PORADNE heatsinky a kondiky, nebude to zadna legrace. Minus napeti staci stabilizatory na 1A .
Odmenou ti bude jednoduchost a velmi vysoka ucinnost, kdy regulatory by teoreticky pulzni modulaci skoro zadny vykon ztracet nemely (to je marketing, samo, realita bude tak 5 - 10% podle pracovniho bodu, cize 90 - 95% ucinnost) a vydrz bude podle baterky a odberu desky i nekolikahodinova.
Jedinou nevyhovou teto konstrukce je a bude, ze potrebujes malou, zalozni 12V baterku na vytvoreni minusoveho napeti... a nejde to nijak obejit.
Pokud te to neodrazuje, klido ti nacrtnu i schema ;)
+12V
-12V
+5V
-5V
3,3V
Vse co potrebujes je tedy 5ks stabilizatoru na jmenovite napeti a nejake kondiky pred a za ne (+ keramiky na odruseni tesne k stabilizatorum, podle doporuceneho zapojeni vyrobce nejlepe). Plus napeti dimenzuj minimalne na 5A, pokud mas modernejsi desku tak na 10A. Nezapomen na PORADNE heatsinky a kondiky, nebude to zadna legrace. Minus napeti staci stabilizatory na 1A .
Odmenou ti bude jednoduchost a velmi vysoka ucinnost, kdy regulatory by teoreticky pulzni modulaci skoro zadny vykon ztracet nemely (to je marketing, samo, realita bude tak 5 - 10% podle pracovniho bodu, cize 90 - 95% ucinnost) a vydrz bude podle baterky a odberu desky i nekolikahodinova.
Jedinou nevyhovou teto konstrukce je a bude, ze potrebujes malou, zalozni 12V baterku na vytvoreni minusoveho napeti... a nejde to nijak obejit.
Pokud te to neodrazuje, klido ti nacrtnu i schema ;)
Proč tohle vůbec potřebuješ? Chceš používat PC někde, kde není 220 V? Nebo chceš napájet PC v autě? V obou případech je ideální ten notebook, většinou se k nim dá sehnat přímo adaptér do auta. Jakou baterií to chceš napájet? Běžný akumulátor 55 Ah by počítač pár hodin utáhnout měl (počítám do toho i LCD).
55ah = 55 hodin to bude dodavat 1A nebo 55A po dobu 1h...
Bezny low-power PC - 150W + 40W bezne LCD = 190W
Ucinnost zdroje = 80%
Ucinnost konvertoru = 80%
190W + 20% = 228W pred zdrojem
228W + 20% = 273,6W pred menicem
273,6W na 12V vyzaduje 22,8A
Vysledek = 2hodiny by to melo fungovat, odber je mene nez polovicni proti maximalnimu odberu za 1h (55A, polovina 27,5A - nas odber 22,8 = mame tu nejakou rezervu)
Bezny low-power PC - 150W + 40W bezne LCD = 190W
Ucinnost zdroje = 80%
Ucinnost konvertoru = 80%
190W + 20% = 228W pred zdrojem
228W + 20% = 273,6W pred menicem
273,6W na 12V vyzaduje 22,8A
Vysledek = 2hodiny by to melo fungovat, odber je mene nez polovicni proti maximalnimu odberu za 1h (55A, polovina 27,5A - nas odber 22,8 = mame tu nejakou rezervu)
Proč todle potřebuju? No, pokoušim se o sestavení robota. Elektronice teda moc nerozumim, zatim jsem postupoval podle různých návodů a zdá se, že všechno funguje v pořádku. Ještě předtim než sem se pustil do tohodle, tak jsem si postavil takovýho prcka s arduinem (http://www.arduino.cc), ale to člověka nějak moc nenaplňuje :D.
To Tordas: Hmmm, takže ty kondenzátory jsem dal v obráceným pořadí... keramický "ven", elektrolytický dovnitř.
Ty mínusový zdroje tam musej bejt taky? https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/39731-vyroba-zdroje-pro-htpc Tady to měl chlap jinak, říkal že ty mínusový nejsou potřeba. A hele, kdybys to vážně nějak navrhnul, tak bys mi udělal velkou radost. Možná by deska přestala strádat :D
To Tordas: Hmmm, takže ty kondenzátory jsem dal v obráceným pořadí... keramický "ven", elektrolytický dovnitř.
Ty mínusový zdroje tam musej bejt taky? https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/39731-vyroba-zdroje-pro-htpc Tady to měl chlap jinak, říkal že ty mínusový nejsou potřeba. A hele, kdybys to vážně nějak navrhnul, tak bys mi udělal velkou radost. Možná by deska přestala strádat :D
-5V u nových zdrojů ani neni. Už jen -12V... a pokud se nepletu, tak toto napětí možná tak používají šváby okolo COM portů a možná nějaká ta zvukovka, jinde k tomu asi neni moc důvod.
na robota, zvlášť když "elektronice teda moc nerozumíš" je ideální imho použít rovnou netbook. novej máš od 6000, má kamerku a mikrofony, wifi a třeba bt, dostatečnej výkon, snadný programování, repro. na baterku vydrží dost na robotování. a má malej odběr. a několik takto udělanejch jsem už viděl, jeden i v reálu ;)
celý pc mají zavřený vojáci ve své robotické čtyřkolce. je to takovej kolovej casemod :)
celý pc mají zavřený vojáci ve své robotické čtyřkolce. je to takovej kolovej casemod :)