Fove: VR headset se sledováním očí
12.1.2016, Jan Vítek, aktualita
Redaktoři serveru Tom's Hardware měli možnost se blíže seznámit s VR headsetem Fove, který na rozdíl od jiných nabízí funkci sledování pohybu očí. K čemu mu to ale je a co více nám nabídne?
Pokud bychom měli sami uvažovat o tom, k čemu by mohl být systém sledování pohybu oka ve VR headsetu dobrý, pak se jednoznačně nabízí způsob ovládání, třeba označování cílů pohledem. Je tu ale ještě jeden velký potenciál, který se může týkat výkonu. Dnes musí VR systémy renderovat obraz v plném rozlišení pro celý displej, i když NVIDIA se snaží nároky na hardware zmírnit prostřednictvím Multi-res Shading. Pokud by ale systém věděl, na jaké místo displeje se díváme, mohl by právě v dané oblasti vykreslovat scénu s plnými detaily a okolí v periferním pohledu renderovat v nižší kvalitě, čili by šlo o jakýsi adaptivní Multi-res Shading. A i na to právě Fove myslí.
Headset Fove bude mít možnost takovou funkci nabídnout, ale to by ji měli ideálně podporovat ještě výrobci grafických karet. Zatím existuje jen jako alfaverze vývojářského kitu, i když na první pohled vypadá poměrně vyspěle, ale záleží pochopitelně na tom, co je uvnitř. Redaktoři Tom's Hardware si mohli vyzkoušet pouze starší revizi dokončenou před půl rokem, což se týká i jejího softwaru. Nová revize bude dokončena v nejbližších měsících a i proto zástupci firmy Fove nechtěli svůj headset zatím prezentovat veřejně.
Headset na první pohled vypadá poněkud neohrabaně a jeden by se obával, že mu utrhne obličej, ale prý je dobře vyvážený. Jeho hlavním trumfem tedy je systém sledování pohybu očí, což jiné headsety nemají. Výrobce se přitom rozhodl si veškerý hardware vyvinout sám, takže využívá i vlastní kamery, což mu umožnilo si systém sledování očí ladit dle svých potřeb. V prvé řadě se pak mluví o možnosti ovládat zaměřovač ve hře očima, a tedy nezávisle na pohybu hlavy. To se může hodit třeba i jen při procházení herního menu, i když pro to samozřejmě mohou posloužit také ovladače do rukou. Nicméně procházení menu očima je jistě pohodlnější a intuitivnější.
A pak se mluví právě o možnosti zaměřovat cíle, což může být také zajímavé, ale je otázka, zda je to pro dobrý herní zážitek vhodné. Vždyť mířit na něco očima nevyžaduje v podstatě žádnou snahu a um, který je nutný třeba při hraní s myší, natož pak s gamepadem či specializovanými ovladači, které se pro VR hry chystají. Nicméně nemusí to být pouze míření v nějaké FPS hře, ale třeba jen označování cílů očima v simulátorech, což by se hodilo třeba pro Eve: Valkyrie nebo Elite: Dangerous.
Headset Fove si tedy mohl zástupce serveru Tom's Hardware vyzkoušet, a tak mohl i popsat svou zkušenost. V prvé řadě je třeba po nasazení headsetu zkalibrovat systém sledování očí, který je ale automatický a trvá sotva několik sekund. Stačí na obrazovce sledovat zelený bod, který se objevuje na různých místech. Pak už si mohl zkusit několik technologických dem, mezi něž patřila i hříčka se zaměřováním cílů očima a střelbou. Pak přišel na řadu "Foveated Rendering", čili zmíněný selektivní rendering sledované části obrazu ve vysoké kvalitě, k čemuž firma používá upravené shadery. Fove si tuto funkci zprovoznilo samo a prý funguje skutečně dobře. Člověk s headsetem na hlavě nic nepozná, ale pro ostatní sledující postranní monitor se stejným obrazem je zřejmé, že je Foveated Rendering zapnutý a šetří hardwarové prostředky.
Aktuální verze Fove má rozhodně své chyby. Jednak je až příliš velká, obsahuje uvnitř hned pod čočkami zelenou LED, která rušila, ale byla prý nutné pro vychytávání chyb a také si lze všimnout, že vnitřech headsetu je bílý, což také není vhodné. Uvidíme tedy, jaká vylepšení přinese nová verze tohoto velice zajímavého headsetu.
Zdroj: Tom's Hardware
Headset Fove bude mít možnost takovou funkci nabídnout, ale to by ji měli ideálně podporovat ještě výrobci grafických karet. Zatím existuje jen jako alfaverze vývojářského kitu, i když na první pohled vypadá poměrně vyspěle, ale záleží pochopitelně na tom, co je uvnitř. Redaktoři Tom's Hardware si mohli vyzkoušet pouze starší revizi dokončenou před půl rokem, což se týká i jejího softwaru. Nová revize bude dokončena v nejbližších měsících a i proto zástupci firmy Fove nechtěli svůj headset zatím prezentovat veřejně.
Headset na první pohled vypadá poněkud neohrabaně a jeden by se obával, že mu utrhne obličej, ale prý je dobře vyvážený. Jeho hlavním trumfem tedy je systém sledování pohybu očí, což jiné headsety nemají. Výrobce se přitom rozhodl si veškerý hardware vyvinout sám, takže využívá i vlastní kamery, což mu umožnilo si systém sledování očí ladit dle svých potřeb. V prvé řadě se pak mluví o možnosti ovládat zaměřovač ve hře očima, a tedy nezávisle na pohybu hlavy. To se může hodit třeba i jen při procházení herního menu, i když pro to samozřejmě mohou posloužit také ovladače do rukou. Nicméně procházení menu očima je jistě pohodlnější a intuitivnější.
A pak se mluví právě o možnosti zaměřovat cíle, což může být také zajímavé, ale je otázka, zda je to pro dobrý herní zážitek vhodné. Vždyť mířit na něco očima nevyžaduje v podstatě žádnou snahu a um, který je nutný třeba při hraní s myší, natož pak s gamepadem či specializovanými ovladači, které se pro VR hry chystají. Nicméně nemusí to být pouze míření v nějaké FPS hře, ale třeba jen označování cílů očima v simulátorech, což by se hodilo třeba pro Eve: Valkyrie nebo Elite: Dangerous.
Headset Fove si tedy mohl zástupce serveru Tom's Hardware vyzkoušet, a tak mohl i popsat svou zkušenost. V prvé řadě je třeba po nasazení headsetu zkalibrovat systém sledování očí, který je ale automatický a trvá sotva několik sekund. Stačí na obrazovce sledovat zelený bod, který se objevuje na různých místech. Pak už si mohl zkusit několik technologických dem, mezi něž patřila i hříčka se zaměřováním cílů očima a střelbou. Pak přišel na řadu "Foveated Rendering", čili zmíněný selektivní rendering sledované části obrazu ve vysoké kvalitě, k čemuž firma používá upravené shadery. Fove si tuto funkci zprovoznilo samo a prý funguje skutečně dobře. Člověk s headsetem na hlavě nic nepozná, ale pro ostatní sledující postranní monitor se stejným obrazem je zřejmé, že je Foveated Rendering zapnutý a šetří hardwarové prostředky.
Aktuální verze Fove má rozhodně své chyby. Jednak je až příliš velká, obsahuje uvnitř hned pod čočkami zelenou LED, která rušila, ale byla prý nutné pro vychytávání chyb a také si lze všimnout, že vnitřech headsetu je bílý, což také není vhodné. Uvidíme tedy, jaká vylepšení přinese nová verze tohoto velice zajímavého headsetu.
Zdroj: Tom's Hardware