FTC může pokračovat s antimonopolní žalobou proti Facebooku
18.1.2022, Jan Vítek, aktualita
Facebook (Meta) bude čelit žalobě ze strany americké Federální obchodní komise (Federal Trade Commission - FTC), jež nyní dostala u federálního soudu patřičné svolení. To tak bylo uděleno až na druhý pokus.
FTC nejdříve u obvodního soudu neuspěla, když soudce James Boasberg před sedmi měsíci stejnou žádost zamítl jako "právně nedostatečnou" a nepředkládající dostatek relevantních fakt, ovšem nyní ten samý soudce už povolení vydal. V celém případu jde jednoduše o to, že Facebook (Meta) se dle FTC stal monopolem na trhu sociálních médií nazývaných také jako Personal Social Networking (PSN).
FTC se tentokrát zřejmě připravila už lépe, ostatně sám soudce Boasberg ji dříve vyzval k tomu, ať se znovu přihlásí, až ke své stížnosti poskytne potřebná fakta. Jádro věci zůstalo nezměněno, ale FTC tentokrát dle soudce poskytla mnohem přesvědčivější a detailnější informace než dříve, a to zvláště s ohledem na údajný monopol Facebooku, takže případ nyní může být otevřen.
Americká FTC tvrdí, že Facebook porušil konkrétně Shermanův antitrustový zákon, který už v roce 1890 zakázal monopolizaci společností i snahu o její dosažení. FTC tak v zásadě tvrdí, že Facebook brání volné hospodářské soutěži, a to zcela vědomě a cíleně. Konkrétně k tomu měl Facebook využít i akvizici platforem Instagram a WhatsApp, neboť ty představovaly nebezpečí coby rostoucí konkurence na poli sociálních platforem. Jde tak o využití strategie "buy and bury", čili "kup a pohřbi".
Facebook se samozřejmě už aktivně brání a snažil se bojovat i proti opětovné žádosti FTC o otevření případu. Ke zmíněným akvizicím také firma podotýká, že nemohlo jít o pokusy o monopolizaci, když koupě obou platforem řádně prošly zkoumáním příslušných orgánů a také byly jimi schváleny.
Právě v oné době, kdy Facebook kupoval Instagram, však sám Mark Zuckerberg svým kolegům poslal e-mail, v němž píše, že i kdyby se po akvizici firem Instagram, Path či Foursquare náhle objevila nová konkurence, Facebook bude mít alespoň rok na začlenění svých nových firem, než tato konkurence dokáže vyrůst alespoň na jejich úroveň.
Sám šéf firmy Meta tak dle svých slov o pozici monopolu prahne, ale nyní se bude muset opět obhajovat a pokud neuspěje, mohl by být donucen platformy Instagram, Whatsapp a případně jiné opět prodat. Lze tak očekávat velkou právní bitvu.