FTC nakonec spustí vyšetřování loot boxů
29.11.2018, Jan Vítek, aktualita
Loot boxy už dávno nejsou takové téma jako před rokem, kdy herní společnosti ještě zkoušely limity toho, co jejich zákazníci dokáží vydržet. Pohár přetekl s novým Battlefrontem II a pak už se situace uklidnila. Nyní ale přichází Federal Trade Commission.
Federální obchodní komise má dohled nad firmami a hlídá je pro případnou nekalou soutěž, takže do jejího záběru mohou patřit také loot boxy ve hrách. Ty byly kritizované jako forma hazardu, která je k dispozici i pro nezletilé a samotným hráčům šlo spíše o to, že umožňují získávat značné výhody ve hře, pokud jsme ochotni platit a že herní firmy jako EA tvoří mechanismy svých titulů tak, aby byli hráči k dalšímu placení značně motivováni.
Nyní se FTC konečně chystá spustit vyšetřování těchto praktik, čili loot boxů v počítačových hrách. Americká komise je tak poněkud pozadu za orgány jiných zemí, jako je Belgine nebo Nizozemí. Například v Belgii už byly loot boxy zákonem označeny za hazard a poté byla společnost Electronic Arts pohnána k soudu.
FTC nyní bude konat na základě oficiálního požadavku senátorky Maggie Hassan, který byl vznesen na zasedání podvýboru Senate Commerce, Science, and Transportation. Senátorka k tomu pronesla, že "loot boxy jsou nyní v herním průmyslu zabydleny a přítomny všude možně od mobilních her pro příležitostné hráče po tituly s obrovskými rozpočty". Co ale FTC konkrétního bude dělat, to se zatím nedozvíme, protože její předseda Joe Simons na požadavek senátorky odpověděl, jen lakonické "ano".
Vypočítala také, že loot boxy budou v roce 2022 představovat 50 miliardový (USD) trh, pokud se ovšem nepřistoupí k nějaké formě regulace. V dovětku pak v podstatě přiznala, že to nemusí být tak jednoduché, ostatně jde o velkou sumu a ESA (Entertainment Software Association) se už očividně snaží bagatelizovat problémy spojené s loot boxy. Ostatně zástupce ESA nedávno řekl serveru Polygon, že "loot boxy jsou jedním ze způsobů, kterým si lidé mohou zlepšit zážitek ze hry" a že rozhodně nejde o hazard, protože získané věci prý nemají žádnou hodnotu a jsou zcela volitelné.
Osobně bych řekl, že si milý zástupce ESA nevidí do pusinky. Zaprvé, herní společnosti v minulém roce pilně pracovaly na tom, aby loot boxy ve hrách nebyly zas tak volitelné, čili aby nenabízely jen kosmetické věci a až prudká reakce herní komunity ukázala, že tudy cesta nevede. Mluvíme samozřejmě o konceptu Pay2Win, čili plať, abys měl šanci na výhru. A potom, jde o celý koncept loot boxů, který se vkrádá do her a pochopitelně je celé pozměňuje, a to čistě za účelem generovat zisk tím, že se bude útočit právě na touhu vyhrávat, čili získat něco do velké míry náhodou a bez většího úsilí. O čem jiném je gambling?
Zdroj: techPowerUp