GAC uvádí akumulátory SmLFP, potlačují hlavní slabinu a zvyšují hustotu o 13,5 %
3.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka GAC Motor představila vylepšený typ akumulátorů LFP. Technologii nazvala SmLFP a obsahuje mikrokrystalickou strukturu, která má pomoci vylepšit hlavní neduh těchto akumulátorů, nízkou energetickou hustotu. Zapracovala ale i na vodíkovém pohonu.
Akumulátory typu LFP do značné míry řeší většinu problémů lithiových akumulátorů a např. v Číně je má většina prodaných elektromobilů. Mají však také jeden významný neduh, nízkou energetickou hustotu (vedle horšího chování v nízkých teplotách). Hustota se na úrovni článků pohybuje obvykle jen okolo 160-170 Wh/kg, zatímco u NMC a NCA jsme běžně někde kolem 250-275 Wh/kg a ty nejlepší se už dostaly na hranici 300 Wh/kg. Jejich výhodou je ale nižší cena, podstatně lepší odolnost vůči požáru, výrazně větší počet nabíjecích cyklů (a tedy i výrazně lepší životnost), také ekologické dopady jsou lepší (stále sice mají lithium, ale jsou bez manganu, niklu nebo kobaltu). Kvůli nízké hustotě i ceně se s nimi setkáváme spíše u základních verzí s kratším dojezdem (má je např. i Tesla ve verzích Standard Range, ale nikoli v Long Range). Čínská automobilka GAC Motor nyní představuje své nové články SmLFP, aneb Super LFP s mikrokrystalickou strukturou.
Toto vylepšení by mělo zvýšit energetickou hustotu o 13,5 % v oblasti té hmotnostní. Přesnou hodnotu neznáme, ale ve světě výše zmíněných čísel bych to viděl na cca 180-190 Wh/kg. Ta objemová se měla zlepšit rovnou o 20 %. SmLFP podporuje rychlé nabíjení s 2C (nabití za půl hodiny) a vylepšen byl i další z neduhů, chování za nízkých teplot. Při teplotě -20 °C si zachová o 10 % více kapacity než standardní články LFP. Zůstává výhoda vysoké životnosti, a tak GAC udává možnost ujet 1,5 milionu kilometrů.
Mezi dalšími novinkami uvedenými na Tech Day byl koncept vodíkového MPV Space (viz obrázek výše), společnost tedy nevylučuje ani vodíková auta. Ostatně představila i spalovací vodíkový motor o objemu 1,5 litru se spotřebou 0,84 kg vodíku na 100 km. Připomeňme ještě, že GAC je firmou, která vyrábí vůz Aion LX Plus, který má papírový dojezd přes 1000 km díky obřímu, více než 700 kg vážícímu, 144,4kWh akumulátoru.