Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Gears of War: Ultimate Edition je katastrofa pro majitele Radeonů

2.3.2016, Jan Vítek, aktualita
Gears of War: Ultimate Edition je katastrofa pro majitele Radeonů
Hra Gears of War: Ultimate Edition se včera objevila exkluzivně v obchodu Windows 10 Store a má se stát jedním z hlavních titulů, který ukáže možnosti DirectX 12. Nicméně pro majitele karet Radeon jde zatím o nepoužitelnou hru.
V poslední době jsme si zvykli na to, že pokud má nějaká hra na jistém hardwaru technické potíže, pak ty se týkají především výkonu. Ovšem v tomto případě jde ještě o něco jiného. Jak můžete vidět na následujícím screenshotu, Gears of War: Ultimate Edition není na určitém hardwaru nehratelný jen kvůli nízkému počtu snímků za sekundu či zasekávání, ale kvůli celkově špatně vykreslenému obrazu plnému černých artefaktů. A jak to vypadá, problém se týká karet AMD Radeon kompatibilních s DirectX 12, jejichž majitelům bylo doporučeno, ať se této hře zatím obloukem vyhnou. Jde konkrétně o karty s architekturou GCN 1.1 a 1.2, což se tedy týká nejnovějších modelů Fury a Nano i všech moderních Radeonů R9 až na R9 370X a pak také R7 370, jež mají ještě GPU s GCN 1.0.





O výkon jde ale nakonec také, jak můžete vidět v následujícím videu z přestřelky, které bylo pořízeno na sestavě s Radeon R9 Nano s rozlišením 4K. Video jasně ukazuje, že průměrná snímkovací frekvence je 40 FPS, což vypadá samo o sobě dobře, ale do toho se nepočítají až sekundové záseky obrazu, které se objevují velice často.


Jak to vypadá, toto sekání obrazu se projevuje na kartách AMD s architekturou GCN 1.1 a 1.2, které mají 4 GB a méně paměti, což je pochopitelně limit pro karty s čipy Fiji, ale níže postavené Radeony mohou mít až 8 GB RAM. Jenomže na kartách NVIDIA se 4 GB RAM, jako je GTX 980, se tato hra neseká ani ve vysokém rozlišení, takže by nemělo jít čistě jen o kapacitu paměti. Nicméně vše ukazuje na to, že jde opravdu o problém s pamětí, který se ale týká pouze vybraných architektur AMD. Otázka také je, jak vůbec mohla být tato hra ve svém aktuálním stavu vypuštěna na trh, ať už jde o její problém, nebo problém ovladačů AMD.

Gears of War: Ultimate Edition ale využívá původní engine Unreal z roku 2006, čili nejde o hru určenou přímo pro DirectX 12, dokonce ne ani pro DirectX 11. To až Gears of War 4 využije modernější Unreal Engine 4. Ultimate Edition tedy není moderní adaptace staré hry, ale spíše jen oprášený starý titul využívající původní kód a engine, který podporuje vysoká rozlišení a svým způsobem také DirectX 12. A právě to vzbuzuje otázku, zda hra Gears of War: Ultimate Edition vůbec může být opravena, aby pod DirectX 12 na Radeonech fungovala bez problémů, i když Microsoft již oznámil, že se na nápravě pracuje ve spolupráci s AMD.

Celkově tak tato věc připomíná blamáž s hrou Batman: Arkham Knight, která byla vypuštěna na trh, ačkoliv její tvůrci museli vědět, a tak i ignorovat problémy spojené s výkonem. Dle Steamu je mezi zaregistrovanými uživateli asi čtvrtina majitelů karet AMD Radeon a z nich bude jistě velké procento využívat karty s GCN 1.1 a 1.2. Pokud si ale přesto chcete tuto hru vyzkoušet, pak vývojáři zatím doporučují majitelům Radeonů zakázat Ambien Occlusion a uživatelé s kartami GeForce by se měli vzdát funkce G-Sync, pokud ji používají, neboť ta prý ve hře také působí problémy.

Zdroj: Extremetech

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.