Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

GeForce 9800 GT potřebuje dva napájecí konektory, podporuje ale Hybrid Power

9.6.2008, Pavel Boček, aktualita
GeForce 9800 GT potřebuje dva napájecí konektory, podporuje ale Hybrid Power
Nová grafická karta NVIDIA GeForce 9800 GT, založená na již 55nm technologií vyráběné verzi jádra G92 (tedy G92b), bude ke svému provozu i přes menší výrobní proces a horší specifikace oprot 9800 GTX potřebovat stále dva 6pin napájecí konektory,...
Nová grafická karta NVIDIA GeForce 9800 GT, založená na již 55nm technologií vyráběné verzi jádra G92 (tedy G92b), bude ke svému provozu i přes menší výrobní proces a horší specifikace oprot 9800 GTX potřebovat stále dva 6pin napájecí konektory, celkem si tedy může říct až o 225 W, reálná spotřeba by ale měla být oproti 9800 GTX výrazně lepší. Navíc karta také podporuje technologii Hybrid Power, tedy provoz pouze integrované grafické karty v případě, že není potřeba výkon karty ve slotu.



Momentálně však jsou na trhu jen kompatibilní základní desky pro procesory AMD, pro Intel ještě nějakou dobu nebudou. Navíc se tyto desky hodí opravdu jen pro účel Hybrid power, jelikož vlastně mají přebytková jádra z karet GeForce 8500, které mají ubohý výkon. NVIDIA má ve všem nyní opravdu zmatek, jelikož dodává současně několikero verzí jader G92 a ke všemu do toho plete zastaralá jádra, která se snaží prodat jako součást nové řady (jedná se o GeForce 9300 a 9400).

Do toho ještě brzy přijdou 55nm technologií vyráběná jádra GT200. Ty však jsou ještě několik týdnů od vydání a NVIDIA již prý pracuje na upravených verzích, které budou podporovat paměti GDDR5 a přijdou někdy na začátku příštího roku. Je sice jasné, že budou mít velký výkon, zejména s paměťovou propustností kolem 300 GB/s, ale nabízí se otázka, jestli bude spotřeba ještě únosná. Sice ji sníží 55nm výrobní proces, ale nárůst výkonu může jít jedině s frekvencí a přidáním shaderů, TMU či ROP jednotek. Všechno spotřebu zvyšuje.

Co se týká GPGPU technologie CUDA, ta využívá unifikovaných shaderů, proto je bezpodmínečně nutné i pro provoz PhysX používat karty řady GeForce řady 8 a novější. Není zatím jisté, do jaké úrovně budou hry PhysX využívat, zda tedy vůbec bez kompatibilní karty pojedou, ale minimálně konečně opravdu výrazně lepší grafický zážitek může donutit zbývající uživatele, kterým ještě stačí high-endové modely GeForce řady 7, aby přešli na nové karty. Jak se zdá, AMD nakonec také adoptuje PhysX, ačkoli v dobách R600 společnost tvrdila, že její verze poběží lépe než PhysX, nicméně na tento vývoj asi nebylo dostatek financí. Stále však AMD může zahrnout i podporu pro Havoc od Intelu a mít tak výhodu nad oběma výrobci.

Zdroj: Fudzilla (1, 2, 3, 4, 5)
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.