GeForce FX 5900 Ultra - nVidia zpátky ve hře
19.5.2003, Zdeněk Kabát, článek
Minulý týden vypustila nVidia grafický čip NV35, nebo-li GeForce FX 5900 Ultra a dokázala, že se zvládne z jakéhokoliv neúspěchu brzy otřepat. Tento GPU přináší s ohledem k GeForce FX 5800 Ultra několik podstatných úprav a je vidět, že se společnost zaměřila hlavně na efektivitu a nikoliv jen na hrubou sílu. O rodině FX se dá nyní říci "Pozdě, ale přece."
Kapitoly článku:
- GeForce FX 5900 Ultra - nVidia zpátky ve hře
- Specifikace, vzhled a ovladače
- Kvalita obrazu, výkon a závěr
Minulý týden, přesněji 12. května 2003, byla vypuštěna grafická karta nVidia GeForce FX 5900 Ultra (jádro NV35). Na tomto čipu lze demonstrovat sílu kalifornské společnosti, protože po nedávném neúspěchu se otřepala a vypustila opět jedno konkurenceschopné řešení.
Tento nadpis by měl stručně vyjádřit celé dění na grafickém trhu v posledních měsících. V létě minulého roku vypuštěný Radeon 9700 Pro od ATi byl na nějaký čas nejrychlejším grafickým čipem na trhu, se kterým měl soupeřit čip NV30. Avšak protože nVidia chtěla do NV30 dát to nejlepší, skončilo to velkým neúspěchem, který přiznal sám generální ředitel, Jen Hsun. GeForce FX 5800 Ultra vsadila na hrubou sílu, jádro bylo vyráběno 0,13mikronovým procesem se špatnou výtěžností, nedostupné a drahé paměti DDR-II běžely pouze na 128-bitové sběrnici a k tomu všemu bylo chlazení karty pojato stylem Electrolux. ATi potvrdilo svou převahu nedávným vypuštěním Radeonu 9800 Pro, který se dostává na trh přibližně ve stejnou dobu, jako GeForce FX 5800 Ultra, přestože byl vypuštěn o pět měsíců později. Pokud Vás zajímají podrobnosti, podívejte se na naši analýzu souboje ATi vs. nVidia, ve které jsou popsány i nižší segmenty trhu - Radeony 9200 a 9600 a GeForce FX 5200 a 5600.
Obr. 1 - GeForce FX 5900 Ultra je tady
Jenže nVidia se z tohoto vývoje poučila a v době, kdy se teprve NV30 dostává na pulty, vypustila jejího nástupce, GeForce FX 5900 Ultra. V tomto čipu jsou odstraněny neduhy, jimiž trpěl předchozí model a vypadá to, že se nVidia opět dostává na vrchol. Rozeberme si tedy GeForce FX 5900 podrobněji.
NVidia zvolila možná trochu obrácený postup - nejdříve vypustila čip, který oplýval hrubou silou a ten je až nyní optimalizován pro vyšší efektivitu. Přestože se vlastně jedná pouze o vylepšenou verzi NV30, přináší GeForce FX 5900 Ultra mnoho změn k lepšímu. Pojďme se na ně postupně podívat.
Určitě nejdůležitějším bodem je použití 256-bitové paměťové sběrnice, která se tedy konečně svou šířkou vyrovnává čipům ATi R3xx. Na druhou stranu, nVidia použila o něco pomalejší paměti DDR-I, které jsou ovšem dostupnější, levnější a nehřejí tak mnoho. U GeForce FX 5800 Ultra se 128-bitovými paměťmi DDR-II na frekvenci 1GHz byla propustnost 16GB/s, což je v porovnání s výrazně pomalejšími, ale zato 256-bitovými DDR-I u Radeonu 9800 Pro, téměř o 6GB/s méně. Nyní má GeForce FX 5900 Ultra paměti DDR-I taktované na 850MHz, což ústí v teoretickou propustnost celých 27,2GB/s.
Obr. 2 - Srovnání rodiny GeForce FX 5x00
S šířkou pásma souvisí i technologie IntelliSample HCT, což znamená High Compression Technology. Jedná se o algoritmy, které vylepšují barevnou kompresi až o 50%, přestože i u GeForce FX 5900 Ultra zůstává stále v poměru 4:1 (nové Radeony mají 6:1), a také Z-komprese a komprese textur byly posunuty o krok vpřed. IntelliSample má na starosti správu FSAA a anizotropního filtrování, podobně jako SmoothVision od ATi.
Vylepšením tedy prošel i grafický engine CineFX 2.0. NVidia říká, že GeForce FX 5900 Ultra dokáže provádět dvojnásobné množství operací s plovoucí desetinnou čárkou než tomu bylo u FX 5800 Ultra. Teoreticky to možná vypadá dobře, ale ještě uvidíme, jak na tom bude NV35 s výkonem v reálu.
Obr. 3 - Schéma funkce technologie UltraShadow
Novou specialitou NV35 je tzv. technologie UltraShadow, která je součástí architektury CineFX 2.0. Tento systém, jak je znázorněno i na obrázku, slouží hlavně programátorům k tomu, že mohou určit, v jaké hloubce scény budou renderovány stíny. V důsledku to znamená, že výpočty stínů se omezí pouze na určenou oblast a tím se zvýší výkon ve vykreslování scény. Jedná se o paralelu ke stencil shadow bufferu u Radeonů.
Pozn.: Na další straně naleznete srovnání s Radeonem 9800 v přehledné tabulce, fyzický vzhled grafické karty, nové ovladače a na konci článku pak kvalitu obrazu a výkon GeForce FX 5900 Ultra.
ATi vs. nVidia - neustálí rivalové
Tento nadpis by měl stručně vyjádřit celé dění na grafickém trhu v posledních měsících. V létě minulého roku vypuštěný Radeon 9700 Pro od ATi byl na nějaký čas nejrychlejším grafickým čipem na trhu, se kterým měl soupeřit čip NV30. Avšak protože nVidia chtěla do NV30 dát to nejlepší, skončilo to velkým neúspěchem, který přiznal sám generální ředitel, Jen Hsun. GeForce FX 5800 Ultra vsadila na hrubou sílu, jádro bylo vyráběno 0,13mikronovým procesem se špatnou výtěžností, nedostupné a drahé paměti DDR-II běžely pouze na 128-bitové sběrnici a k tomu všemu bylo chlazení karty pojato stylem Electrolux. ATi potvrdilo svou převahu nedávným vypuštěním Radeonu 9800 Pro, který se dostává na trh přibližně ve stejnou dobu, jako GeForce FX 5800 Ultra, přestože byl vypuštěn o pět měsíců později. Pokud Vás zajímají podrobnosti, podívejte se na naši analýzu souboje ATi vs. nVidia, ve které jsou popsány i nižší segmenty trhu - Radeony 9200 a 9600 a GeForce FX 5200 a 5600.
Obr. 1 - GeForce FX 5900 Ultra je tady
Jenže nVidia se z tohoto vývoje poučila a v době, kdy se teprve NV30 dostává na pulty, vypustila jejího nástupce, GeForce FX 5900 Ultra. V tomto čipu jsou odstraněny neduhy, jimiž trpěl předchozí model a vypadá to, že se nVidia opět dostává na vrchol. Rozeberme si tedy GeForce FX 5900 podrobněji.
NV30 + efektivita = NV35
NVidia zvolila možná trochu obrácený postup - nejdříve vypustila čip, který oplýval hrubou silou a ten je až nyní optimalizován pro vyšší efektivitu. Přestože se vlastně jedná pouze o vylepšenou verzi NV30, přináší GeForce FX 5900 Ultra mnoho změn k lepšímu. Pojďme se na ně postupně podívat.
Určitě nejdůležitějším bodem je použití 256-bitové paměťové sběrnice, která se tedy konečně svou šířkou vyrovnává čipům ATi R3xx. Na druhou stranu, nVidia použila o něco pomalejší paměti DDR-I, které jsou ovšem dostupnější, levnější a nehřejí tak mnoho. U GeForce FX 5800 Ultra se 128-bitovými paměťmi DDR-II na frekvenci 1GHz byla propustnost 16GB/s, což je v porovnání s výrazně pomalejšími, ale zato 256-bitovými DDR-I u Radeonu 9800 Pro, téměř o 6GB/s méně. Nyní má GeForce FX 5900 Ultra paměti DDR-I taktované na 850MHz, což ústí v teoretickou propustnost celých 27,2GB/s.
Obr. 2 - Srovnání rodiny GeForce FX 5x00
S šířkou pásma souvisí i technologie IntelliSample HCT, což znamená High Compression Technology. Jedná se o algoritmy, které vylepšují barevnou kompresi až o 50%, přestože i u GeForce FX 5900 Ultra zůstává stále v poměru 4:1 (nové Radeony mají 6:1), a také Z-komprese a komprese textur byly posunuty o krok vpřed. IntelliSample má na starosti správu FSAA a anizotropního filtrování, podobně jako SmoothVision od ATi.
Vylepšením tedy prošel i grafický engine CineFX 2.0. NVidia říká, že GeForce FX 5900 Ultra dokáže provádět dvojnásobné množství operací s plovoucí desetinnou čárkou než tomu bylo u FX 5800 Ultra. Teoreticky to možná vypadá dobře, ale ještě uvidíme, jak na tom bude NV35 s výkonem v reálu.
Obr. 3 - Schéma funkce technologie UltraShadow
Novou specialitou NV35 je tzv. technologie UltraShadow, která je součástí architektury CineFX 2.0. Tento systém, jak je znázorněno i na obrázku, slouží hlavně programátorům k tomu, že mohou určit, v jaké hloubce scény budou renderovány stíny. V důsledku to znamená, že výpočty stínů se omezí pouze na určenou oblast a tím se zvýší výkon ve vykreslování scény. Jedná se o paralelu ke stencil shadow bufferu u Radeonů.
Pozn.: Na další straně naleznete srovnání s Radeonem 9800 v přehledné tabulce, fyzický vzhled grafické karty, nové ovladače a na konci článku pak kvalitu obrazu a výkon GeForce FX 5900 Ultra.