GeForce GTX 960, 1060 a 1660 Ti v testech: jak se vyvinula střední třída?
27.2.2019, Jan Vítek, aktualita
Server Hexus.net postavil proti sobě tři karty různých generací, ale stejné třídy. Vyzkoušel tak v jednom testu karty NVIDIDA GeForce GTX 1660 Ti, GTX 1060 a GTX 960. Jak se všechny ukáží v moderních hrách?
Testované karty skutečně typově patří do střední třídy, ovšem její cena se postupně zvyšovala, jak můžete vidět v přiložené tabulce, a to ze 199 na 279 USD. Osobně ale v testu vidím spíše jiný problém, a sice ten, že byla využita GTX 960 se 2 GB a ne se 4 GB paměti. Právě 2 GB videopaměti je pro dnešní hry už málo, takže pro ně může jít o úzké hrdlo nehledě na skutečný výkon GPU. Nicméně i tak má smysl se na tento test podívat, však 2GB GTX 960 má jistě ve svém počítači nejeden uživatel a ten tak alespoň uvidí, o co přichází i vinou malé kapacity paměti.
GeForce GTX 1660 Ti vs. GTX 1060 vs. GTX 960 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GPU |
GTX 1660 Ti
|
GTX 1060
|
GTX 960
|
||||||
Nástup na trh |
únor 2019
|
červenec 2016
|
leden 2015
|
||||||
GPU |
TU116
|
GP106
|
GM206
|
||||||
Architektura |
Turing
|
Pascal
|
Maxwell
|
||||||
Proces (nm) |
12
|
16
|
28
|
||||||
Počet tranzistorů (mld) |
6,6
|
4,4
|
2,9
|
||||||
Velikost čipu (mm²) |
284
|
200
|
227
|
||||||
Základní takt (MHz) |
1500
|
1506
|
1126
|
||||||
Turbo (MHz) |
1770
|
1708
|
1780
|
||||||
Shadery |
1536
|
1280
|
1024
|
||||||
GFLOPS |
5437
|
3855
|
2416
|
||||||
Kapacita paměti |
6GB
|
6GB
|
2GB
|
||||||
Rozhraní |
192-bit
|
192-bit
|
128-bit
|
||||||
Typ pamětí |
GDDR6
|
GDDR5
|
GDDR5
|
||||||
Takt pamětí |
12Gbps
|
8Gbps
|
7Gbps
|
||||||
Propustnost |
288
|
192
|
112
|
||||||
Rasterizační jednotky |
48
|
48
|
32
|
||||||
Texturovací jednotky |
96
|
80
|
64
|
||||||
Přídavné napájení |
8-pin
|
6-pin
|
6-pin
|
||||||
TDP (watty) |
120
|
120
|
120
|
||||||
Doporučená cena |
$279
|
$249
|
$199
|
Co se týče hrubého výkonu, pak ten od doby GTX 960 vzrostl na více než dvojnásobek (přesněji 2,25x) a s tím můžeme operovat. Hned v prvním herním testu přitom máme toto:
Zatímco rozdíl v FPS mezi GTX 1060 a GTX 1660 Ti odpovídá i rozdílu ve výkonu udávaném v GFLOPS, tak pro GTX 960 to neplatí, ani kdyby se rozkrájela. To jednoznačně ukazuje na problém s nedostatkem paměti. Podobné je to v titulech Civilization VI, Forza Motorsport/Horizon 4, ale třeba ve Far Cry 5 nebo Gears of War 4 už to je daleko lepší. GeForce GTX 1060 vybavená 6 GB paměti žádné problémy s jejím nedostatkem pochopitelně nemá, však i GTX 1660 Ti má stejnou kapacitu.
Podívejme se ještě na nové Metro Exodus, které u všech karet ukázalo velice silné propady minimálních FPS (nastavení high). Pro GTX 960 je tento titul už příliš velkou zátěží a FPS se propadají na úroveň slideshow.
Na Hexus se pak ještě věnují tématu spotřeby, teplot a hlučnosti, přičemž spotřeba s rostoucím výkonem roste rovněž, i když jde o 28nm, 16nm a 12nm čipy, čili zlepšující se výrobní technologie. Teploty a hlučnost nelze vztahovat ke všem kartám s danými čipy, ale pouze ke konkrétním testovaným modelům, takže těch si ani všímat nebudeme.
Závěrem je, že 2GB verze GTX 960 je pro moderní hry už opravdu málo a drtivá většina z nich bude mít nehratelné FPS. Pokud jde o 4GB verzi, která testována nebyla, mělo by to být logicky daleko lepší, jako právě v případě Far Cry 5, kdy to bylo ještě hratelných 30 až 40 FPS. Pro 60 FPS to ale bude chtít už GTX 1060, ale to není žádná novinka.
Zdroj: Hexus.net