Nová generace grafických čipů, kterou prozatím představuje GeForce od nVidia a Savage 2000 od S3, už má implementovány i Transform a Lighting (T&L) operace, které dříve prováděl procesor. NVidia označuje svůj nový čip jako GPU (Graphics Processing Unit – grafický procesor), čímž chce naznačit, že GeForce provádí téměř všechny operace s grafikou sám a uvolňuje tak výkon procesoru. T&L podporuje i Savage 2000, ovšem v prvních verzích ovladačů byla tato vlastnost potlačena.
NVidia vyrábí pouze čipy a nabízí dalším (OEM) výrobcům, kteří je používají na svých kartách (nezřídka přitom využívají referenční design od nVidia). S3 naopak (po akvizici Diamondu) vyrábí grafické čipy i karty a jen sporadicky nabízí své čipy ostatním výrobcům. zatím jedinou grafickou kartou s čipem Savage 2000 je Diamond Viper II.
Podívejme se nejprve na vlastnosti obou čipů:
Prvním výraznějším rozdílem mezi oběma čipy je zřetězení vykreslovacích jednotek. Zatímco Savage 2000 dokáže v jednom cyklu vykreslit dva pixely, na něž mohou být aplikovány dvě textury, umí GeForce v jednom cyklu vykreslit čtyři pixely, ovšem pouze s jednou texturou (nebo také dva pixely se dvěma texturami). Pokud tedy hra nepoužívá vícenásobné textury (a že jich není málo), přijde schopnost aplikovat dvě textury v jednom cyklu u Savage 2000 vniveč. Druhým rozdílem je podpora komprese textur. Savage 2000 podporuje pouze vlastní S3TC, GeForce podporuje všechny typy komprese DirectX6 rozhraní, včetně S3TC. GeForce však nepodporuje S3TC kompresi v OpenGL hrách (S3 za to požaduje licenční poplatek).
Benchmarkové testy ve hrách Quake 3 a Unreal Tournament najdete na Firing Squad. Test probíhal na základní desce Abit BE6 II se 128MB paměti a procesory Pentium III 600MHz a Celeron 300MHz. Pro Viper II najdete hned několik hodnot, podle použitých ovladačů a také podle toho, zda byla použita podpora T&L.
V nižších rozlišeních v Quake 3 má navrch Viper II, s vyšším rozlišením a vyšší kvalitou obrazu se dostává do popředí GeForce. Patrný je i rozdíl při použití T&L na Viper II, i když není nijak propastný. V Unreal vede GeForce, ovšem jen o prsa. Zřetelná je i závislost na procesoru, na Celeronu jsou karty o poznání pomalejší. Posledním benchmarkem, který na Firing Squad najdete, je ukázkový Treemark od nVidia. Nikoho asi nepřekvapí, že v něm jasně vítězí GeForce. Jednak má zřejmě lepší podporu T&L (i co se ovladačů týká) a také je Treemark napsán speciálně pro GeForce. Jen pro zajímavost, výkon GeForce je v Treemark stejný na Celeronu i Pentium III.
GeForce (rozuměj karty s čipem GeForce) jsou asi momentálně nejlepší herní karty na trhu. Zato jsou ale nejdražší. Ani výkon Viper II ovšem není špatný a s lepšími ovladači může být ještě lepší. Co je ale pro mnoho uživatelů důležitější, je cena, která je přece jen příznivější než v případě GeForce.
Podle Firing Squad
NVidia vyrábí pouze čipy a nabízí dalším (OEM) výrobcům, kteří je používají na svých kartách (nezřídka přitom využívají referenční design od nVidia). S3 naopak (po akvizici Diamondu) vyrábí grafické čipy i karty a jen sporadicky nabízí své čipy ostatním výrobcům. zatím jedinou grafickou kartou s čipem Savage 2000 je Diamond Viper II.
Podívejme se nejprve na vlastnosti obou čipů:
Savage 2000 (Viper II) | GeForce |
128-bitový 2D/3D akcelerátor | 256-bitový GPU |
DualPixel/DualTexture pipeline | QuadPixel/SingleTexture pipeline |
AGP 1x/2x/4x | AGP 1x/2x/4x |
125/155 MHz (čip/paměť) | 120/166 MHz (čip/paměť) |
350 MHz RAMDAC | 350 MHz RAMDAC |
250 Mpixel/s | 480 Mpixel/s |
500 MTexel/s | 480 MTexel/s |
Podpora S3TC | Podpora DX6 Texture compression |
Prvním výraznějším rozdílem mezi oběma čipy je zřetězení vykreslovacích jednotek. Zatímco Savage 2000 dokáže v jednom cyklu vykreslit dva pixely, na něž mohou být aplikovány dvě textury, umí GeForce v jednom cyklu vykreslit čtyři pixely, ovšem pouze s jednou texturou (nebo také dva pixely se dvěma texturami). Pokud tedy hra nepoužívá vícenásobné textury (a že jich není málo), přijde schopnost aplikovat dvě textury v jednom cyklu u Savage 2000 vniveč. Druhým rozdílem je podpora komprese textur. Savage 2000 podporuje pouze vlastní S3TC, GeForce podporuje všechny typy komprese DirectX6 rozhraní, včetně S3TC. GeForce však nepodporuje S3TC kompresi v OpenGL hrách (S3 za to požaduje licenční poplatek).
Benchmarkové testy ve hrách Quake 3 a Unreal Tournament najdete na Firing Squad. Test probíhal na základní desce Abit BE6 II se 128MB paměti a procesory Pentium III 600MHz a Celeron 300MHz. Pro Viper II najdete hned několik hodnot, podle použitých ovladačů a také podle toho, zda byla použita podpora T&L.
V nižších rozlišeních v Quake 3 má navrch Viper II, s vyšším rozlišením a vyšší kvalitou obrazu se dostává do popředí GeForce. Patrný je i rozdíl při použití T&L na Viper II, i když není nijak propastný. V Unreal vede GeForce, ovšem jen o prsa. Zřetelná je i závislost na procesoru, na Celeronu jsou karty o poznání pomalejší. Posledním benchmarkem, který na Firing Squad najdete, je ukázkový Treemark od nVidia. Nikoho asi nepřekvapí, že v něm jasně vítězí GeForce. Jednak má zřejmě lepší podporu T&L (i co se ovladačů týká) a také je Treemark napsán speciálně pro GeForce. Jen pro zajímavost, výkon GeForce je v Treemark stejný na Celeronu i Pentium III.
GeForce (rozuměj karty s čipem GeForce) jsou asi momentálně nejlepší herní karty na trhu. Zato jsou ale nejdražší. Ani výkon Viper II ovšem není špatný a s lepšími ovladači může být ještě lepší. Co je ale pro mnoho uživatelů důležitější, je cena, která je přece jen příznivější než v případě GeForce.
Podle Firing Squad