Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

GeForce nebo Viper II?

15.2.2000, Vít Zatloukal, zpráva
GeForce nebo Viper II?
Kdo má lepší T&L?
Nová generace grafických čipů, kterou prozatím představuje GeForce od nVidia a Savage 2000 od S3, už má implementovány i Transform a Lighting (T&L) operace, které dříve prováděl procesor. NVidia označuje svůj nový čip jako GPU (Graphics Processing Unit – grafický procesor), čímž chce naznačit, že GeForce provádí téměř všechny operace s grafikou sám a uvolňuje tak výkon procesoru. T&L podporuje i Savage 2000, ovšem v prvních verzích ovladačů byla tato vlastnost potlačena.

NVidia vyrábí pouze čipy a nabízí dalším (OEM) výrobcům, kteří je používají na svých kartách (nezřídka přitom využívají referenční design od nVidia). S3 naopak (po akvizici Diamondu) vyrábí grafické čipy i karty a jen sporadicky nabízí své čipy ostatním výrobcům. zatím jedinou grafickou kartou s čipem Savage 2000 je Diamond Viper II.

Podívejme se nejprve na vlastnosti obou čipů:

Savage 2000 (Viper II)GeForce
128-bitový 2D/3D akcelerátor256-bitový GPU
DualPixel/DualTexture pipelineQuadPixel/SingleTexture pipeline
AGP 1x/2x/4xAGP 1x/2x/4x
125/155 MHz (čip/paměť)120/166 MHz (čip/paměť)
350 MHz RAMDAC350 MHz RAMDAC
250 Mpixel/s480 Mpixel/s
500 MTexel/s480 MTexel/s
Podpora S3TCPodpora DX6 Texture compression

Prvním výraznějším rozdílem mezi oběma čipy je zřetězení vykreslovacích jednotek. Zatímco Savage 2000 dokáže v jednom cyklu vykreslit dva pixely, na něž mohou být aplikovány dvě textury, umí GeForce v jednom cyklu vykreslit čtyři pixely, ovšem pouze s jednou texturou (nebo také dva pixely se dvěma texturami). Pokud tedy hra nepoužívá vícenásobné textury (a že jich není málo), přijde schopnost aplikovat dvě textury v jednom cyklu u Savage 2000 vniveč. Druhým rozdílem je podpora komprese textur. Savage 2000 podporuje pouze vlastní S3TC, GeForce podporuje všechny typy komprese DirectX6 rozhraní, včetně S3TC. GeForce však nepodporuje S3TC kompresi v OpenGL hrách (S3 za to požaduje licenční poplatek).

Benchmarkové testy ve hrách Quake 3 a Unreal Tournament najdete na Firing Squad. Test probíhal na základní desce Abit BE6 II se 128MB paměti a procesory Pentium III 600MHz a Celeron 300MHz. Pro Viper II najdete hned několik hodnot, podle použitých ovladačů a také podle toho, zda byla použita podpora T&L.

V nižších rozlišeních v Quake 3 má navrch Viper II, s vyšším rozlišením a vyšší kvalitou obrazu se dostává do popředí GeForce. Patrný je i rozdíl při použití T&L na Viper II, i když není nijak propastný. V Unreal vede GeForce, ovšem jen o prsa. Zřetelná je i závislost na procesoru, na Celeronu jsou karty o poznání pomalejší. Posledním benchmarkem, který na Firing Squad najdete, je ukázkový Treemark od nVidia. Nikoho asi nepřekvapí, že v něm jasně vítězí GeForce. Jednak má zřejmě lepší podporu T&L (i co se ovladačů týká) a také je Treemark napsán speciálně pro GeForce. Jen pro zajímavost, výkon GeForce je v Treemark stejný na Celeronu i Pentium III.

GeForce (rozuměj karty s čipem GeForce) jsou asi momentálně nejlepší herní karty na trhu. Zato jsou ale nejdražší. Ani výkon Viper II ovšem není špatný a s lepšími ovladači může být ještě lepší. Co je ale pro mnoho uživatelů důležitější, je cena, která je přece jen příznivější než v případě GeForce.

Podle Firing Squad
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.