GeForce RTX: konečné specifikace a otázka výkonu
21.8.2018, Jan Vítek, aktualita
Jensen Huang pojal svou včerejší prezentaci nových GeForce z jednoho úhlu, a tím byl ray tracing, jemuž bylo podřízeno v podstatě vše. Co ale výkon v běžných hrách, konečné specifikace karet z hlediska jejich ceny?
Nyní již konečně víme, proč ceny stávajících GeForce neklesaly a proč nelze čekat, že v nejbližší době klesat budou. AMD proti nabídce NVIDIE do konce roku a pravděpodobně i prvního kvartálu 2019 nic nového nepostaví a řada RTX 2000 je od GTX 1000 tak odlišná, že to umožnilo ji dostat do vyšší cenové hladiny. Tím se nám ale hi-end hraní opět zdražuje a stává se z něj už opravdu taková kratochvíle, kterou si bude ochotno platit mnohem méně lidí, a tak může hrozit, že mnozí od PC utečou ke konzolím. Však proč by si měli kupovat PC, jehož samotná grafika stojí třeba dvojnásobek moderní herní konzole? No přece kvůli ray tracingu (RTX).
Huang se ve své prezentaci tak moc snažil oddělit stávající generace GeForce od té nové, že zcela zapomněl na srovnání výkonu ve hrách bez podpory RTX či dotváření obrazu pomocí umělé inteligence a jader Tensor. Předprodej již začal, a lidé jsou tak vybízeni, aby v podstatě kupovali zajíce v pytli. O výkonu karet se jistě brzy dozvíme více, ale co se týče podpory ray tracingu, zde není přínos tak jistý a bude to chtít osobní zkušenost, aby se ukázalo, zda z něj vývojáři her dokáží těžit.
Ona realističnost odrazů i z objektů mimo scénu, průhledná a zároveň odrazivá skla, realistické stíny a nasvícení, to vše může být pěkné, ale v zápalu boje zcela podružné. A je jisté, že vývojáři neudělají za dosavadními generacemi karet tlustou čáru (nehledě na konzole), a proto bude ray tracing ještě řadu let spíše volitelný doplněk.
NVIDIA ve své prezentaci slíbila především toto:
Jde o nové počítání výkonu z hlediska RTX-OPS, které samozřejmě není k minulé generaci úplně férové, když ta nedisponuje potřebným hardwarem. Hry ale budou dále využívat především CUDA jádra (Stream procesory, atd.).
GeForce RTX 2080 Ti | GeForce RTX 2080 | GeForce RTX 2070 | |
Cena (nereferenční / Founders Edition (FE)) | $999 / $ 1199 | $699 / $ 799 | $499 / $599 |
CUDA jádra | 4 352 | 2 944 | 2 304 |
Max. takt FE | 1 635MHz | 1 800 MHz | 1 710 MHz |
Zákl. takt FE | 1 350MHz | 1 515 MHz | 1 410 MHz |
Paměti | 11 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 |
USB Type-C a VirtualLink | ano | ano | ano |
Max. rozlišení | 7680 x 4320 | 7680 x 4320 | 7680 x 4320 |
Rozhraní | DisplayPort, HDMI, USB Type-C | DisplayPort, HDMI, USB Type-C | DisplayPort, HDMI, USB Type-C |
Spotřeba karty | 260W | 225W | 175W |
Nástup na trh | 20. září | 20. září | ? |
Když si vezmeme výkon RTX 2080 čistě dle max. taktu a počtu CUDA jader a srovnáme jej s GTX 1080, vyjde nám, že nová GeForce má pouze o 20 procent vyšší výkon. Právě proto Huang srovnával pouze možnosti ve hrách s ray tracingem, kde budou nové RTX opravdu mnohem výkonnější. Ale pokud na ray tracing zapomeneme, za dané ceny zatím opravdu asi nebude o co stát, zvlášť když si uvědomíme, že výrobci karet stejně jako dříve nastaví spíše takové ceny, které budou odpovídat verzím Founders Edition, ale to pak budou muset nastavit i vyšší takty, neboť FE se jimi budou lišit.
NVIDIA tak učinila odvážný krok směrem k realističtější grafice a už za to jí patří dík, ale asi ne od lidí očekávajících "cudovský" trhač asfaltu.