Generální prokuratura v USA zažalovala Facebook
21.12.2018, Milan Šurkala, aktualita
Skandál s Cambridge Analytica se už dostal i na generální prokuraturu v USA. Ta totiž podala žalobu na tuto sociální síť a ta tak bude čelit dalšímu soudnímu líčení. Objevily se i zprávy ohledně úniků informací k Spotify, Netflixu a dalším společnostem.
Facebook má opravdu hodně špatný rok. Začalo to skandálem s Cambridge Analytica a na něj se nabalila další nepříjemná zjištění. Únik dat přibližně 87 milionů lidí se stal trnem v oku i generálnímu prokurátorovi ve Washington, DC, Karlu Racinovi. Ten podal na Facebook žalobu a síť tak má další významný problém. Ta naráží především na neschopnost Facebooku ochránit data svých uživatelů, a to navzdory nastavením jejich soukromí, kdy měly aplikace přístup k datům přátel uživatelů těchto aplikací, přestože by neměly. To ale zdaleka není vše.
Spolu s tím se objevily informace i o tom, které aplikace měly mít zvláštní přístupy k datům uživatelů, o čemž se začalo mluvit už na přelomu listopadu a prosince. Zmiňuje se např. Spotify a Netflix, které měly mít přístup dokonce k soukromým zprávám. V minulosti totiž bylo možné tyto aplikace propojit s Messengerem a posílat odkazy na písničky nebo filmy. Obě dvě společnosti se ale proti tomuto nařčení brání. Např. Netflix říká, že se snažil svou službu udělat více sociální a posílání odkazů sice nasadili v roce 2014, ale o rok později ho kvůli nízkému zájmu zrušili. Podle společnosti Netflix však nikdy přístup ke zprávám neměla a ani o něj nežádala.
Výrazně nadprůměrné služby nad rámec běžných pravidel měla mít i Royal Bank of Canada, Amazon, Microsoft nebo Apple. Všechny společnosti ale něco takového popírají a tvrdí, že nikdy neměly přístup k datům, ke kterým by neměly. Celkově však mělo být takových společností okolo 150. Takové zprávy popírá i samotný Facebook, který tvrdí, že po roce 2012 nikdy neuvolňoval informace svých uživatelů nad rámec toho, co povolili v rámci svých nastavení.
Tím to ale zdaleka nekončí. Vyšetřování má totiž pomáhat také někdo, kdo se podílel na kampani pro zvolení Donalda Trumpa v roce 2016. Ten potvrdil využití Cambridge Analytica k tvorbě profilů uživatelů Facebooku a cílení zpráv na ty "správné" lidi, aby je pokud možno zmanipulovali. Na tyto zprávy už pochopitelně reagovala i hodnota akcií společnosti, která za poslední dva dny klesla o zhruba 7 %.