Google si patentoval systém pro mapování výmolů
27.8.2015, Jan Vítek, aktualita
Výmoly trápí řidiče po celém světě, a tak už vznikla řada projektů, které mají za úkol výmoly či výtluky zmapovat, což je první krok k nápravě. Nyní se do toho pustil i Google, který si rovnou nechal patentovat nový systém pro jejich mapování.
Google na to jde stylem, který může být potenciálně daleko užitečnější, přesnější a rozsáhlejší, než je prosté nahlašování výmolů a vůbec poškozených vozovek na stránkách jako vymoly.cz. Je také složitější, protože zahrnuje GPS a senzory, které detekují nerovnost na silnici.
Už z toho je zřejmé, jak má systém fungovat. GPS bude jednoduše sledovat pozici auta a spojí ji s výstupem senzoru, což může být prostý akcelerometr, který zaznamená náhlý otřes ve vertikálním směru a snad rozezná výmol od retardéru. Rovněž je zřejmé, že takovou funkci by mohly zajistit již existující chytré telefony nebo příslušně vybavené navigace, tedy samozřejmě po příslušné softwarové aktualizaci.
- klikněte pro zvětšení -
Pak je ještě samozřejmě zapotřebí internetová konektivita, s jejíž pomocí systém uploaduje data do serveru. Popis patentu přitom mluví o sledování stavu celých vozovek, ale to je jen otázkou způsobu využití nasbíraných dat. Princip je tedy poměrně jednoduchý a jeho úspěšnost bude záviset především na tom, kolik uživatelů se do něj zapojí, či snad Google počítá s tím, že se stane nedílnou součástí výbavy nových vozů? Tak či tak, s jeho pomocí by se mohly snadno, tedy v podstatě automaticky, tvořit mapy stavu vozovek, které by byly použity pro plánování oprav. I když v případě našich silnic nejde ani tak o mapování stavu, ale o samotné opravy povrchů, které na to v řadě případů čekají už dlouho.
Řidiči samotní by ale jistě ocenili, kdyby navigace brala v potaz i aktuální stav vozovky, aby je nehnala přes ty nejhorší úseky a raději nabídla pohodlnější, bezpečnější, k automobilu šetrnější, i když třeba delší cestu.
Zdroj: Hexus.net
Už z toho je zřejmé, jak má systém fungovat. GPS bude jednoduše sledovat pozici auta a spojí ji s výstupem senzoru, což může být prostý akcelerometr, který zaznamená náhlý otřes ve vertikálním směru a snad rozezná výmol od retardéru. Rovněž je zřejmé, že takovou funkci by mohly zajistit již existující chytré telefony nebo příslušně vybavené navigace, tedy samozřejmě po příslušné softwarové aktualizaci.
- klikněte pro zvětšení -
Pak je ještě samozřejmě zapotřebí internetová konektivita, s jejíž pomocí systém uploaduje data do serveru. Popis patentu přitom mluví o sledování stavu celých vozovek, ale to je jen otázkou způsobu využití nasbíraných dat. Princip je tedy poměrně jednoduchý a jeho úspěšnost bude záviset především na tom, kolik uživatelů se do něj zapojí, či snad Google počítá s tím, že se stane nedílnou součástí výbavy nových vozů? Tak či tak, s jeho pomocí by se mohly snadno, tedy v podstatě automaticky, tvořit mapy stavu vozovek, které by byly použity pro plánování oprav. I když v případě našich silnic nejde ani tak o mapování stavu, ale o samotné opravy povrchů, které na to v řadě případů čekají už dlouho.
Řidiči samotní by ale jistě ocenili, kdyby navigace brala v potaz i aktuální stav vozovky, aby je nehnala přes ty nejhorší úseky a raději nabídla pohodlnější, bezpečnější, k automobilu šetrnější, i když třeba delší cestu.
Zdroj: Hexus.net