Google v únoru zapne integrovaný AdBlocker v Chrome
20.12.2017, Jan Vítek, aktualita
Google už se nechal slyšet, že v rámci iniciativy za lepší inzerci na Internetu se zasadí o to, aby reklamy nebyly pro uživatele tak obtěžující. Dle nejen jeho názoru takové jsou reklamy v důsledku kontraproduktivní.
Pokud je totiž nějaký server ve svých reklamních snahách až moc dotěrný, lidé mohou reagovat tak, že si nainstalují adblocker, který je bude blokovat všude a to odnesou i servery, kde se s reklamami krotí. Google tak chce najít střední cestu v rámci programu Coalition for Better Ads a my jsme se zrovna včera podívali na to, jaké možnosti přinese chystaná verze prohlížeče Chrome 64. Nyní jde přímo o AdBlocker, čili nová funkce prohlížečů Chrome, která bude do nich přímo zabudována, a bude se tak šířit v rámci základní instalace od 15. února příštího roku.
Na první pohled se může zdát, že Google si tím bude házet sám sobě klacky pod nohy, neboť zrovna pro něj reklamy tvoří velkou část příjmů. Můžeme si být ale jisti, že to má vymyšleno tak, aby to pro něj bylo výhodné, ale zatím nelze říci, jak bude finální verze AdBlockeru pracovat a co přesně bude blokovat. A vzhledem k tomu, že Chrome je na trhu mezi prohlížeči svým podílem dominantní, ani bychom se nedivili, kdyby přišly žaloby, pokud jiné společnosti budou mít pocit, že je AdBlocker nějak znevýhodňuje.
Nicméně z dostupných informací vyplývá, že AdBlocker Googlu by se měl zaměřit ne na obsah reklam či jejich zadavatele, ale pouze na formu. Jak ukazují okolní obrázky, jde třeba o nepřeskočitelné reklamy s odpočtem, vyskakovací okna, velké reklamy zůstávající na obrazovce i při rolování, blikající anomované reklamy a také automaticky přehrávaná videa se zvukem, jež bude řešit právě i Chrome 64. Všechny tyto způsoby zobrazování reklam Coalition for Better Ads vidí jako nepřijatelné.
Google se tak chce řídit pravidly sdružení Coalition for Better Ads, které chce prosadit jisté standardy, a to i formou certifikací udělovaných provozovatelům webů, kteří se zaváží k tomu, že nebudou využívat příliš otravné způsoby. To můžeme označit za pobídku, ale přímé blokování reklam v rámci standardní výbavy světově nejpoužívanějšího prohlížeče, to už je spíše jednání z pozice síly.
AdBlocker v prohlížeči Chrome tak bude aktivován uprostřed února a automaticky bude blokovat všechny reklamy na stránkách, které mají nevyhovující hodnocení v Ad Experience Report po dobu delší než 30 dní. To právě bude posuzováno na základě toho, zda se na daných stránkách běžně vyskytují automaticky přehrávaná videa, atd. Google přitom chce být velice přísný, neboť status nevyhovují může být získán i na základě jedné reklamy zobrazované nevyhovujícím způsobem. I když všechny ostatní reklamy budou třeba jen prosté malé bannery, bude to stačit na zařazení do blacklistu.
Google tak na jednu stranu může vypadat jako hodný strýček, ale opět je třeba připomenout, že právě on vydělává na reklamách velké peníze a má světově nejrozšířenější prohlížeč, který bude brzy určovat, které reklamy jsou ještě v pořádku a které ne. Do dané koalice však patří z velkých technologických firem také Microsoft a Facebook, obě společnosti spoléhající také z velké části na příjem z reklam, a to především právě Facebook.
Zdroj: Google, Coalition for Better Ads