Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
28.5.2007, Pavel Boček, aktualita
Kdo může říci, že jeho procesor je stále vytížen? Ano, dnes je mnoho lidí, kteří zapojují svůj procesor do projektů jako BOINC, neustálé kódují video, nebo jej v nečinnosti podtaktují. A nyní, či grafická karta je neustále plně vytížená,...
Nightlight (22) | 29.5.200717:47
Vies kolko ten stream procesor stoji ?? Podobnych rieseni je viac, tu ide o to, ze by tak bola vyuzivana obycajna graficka karta, takze by si si nemusel kupovat Stream CPU za 70 000
Odpovědět0  0
Federmann (487) | 29.5.200714:31
Nevím, kdo přišel první, ale AMD­-ATI již má dávno 1TFllop­/s
viz: http:­/­/www.novinky.cz­/internet­/hardware­/amd­-demonstrovalo­-system­-s­-vykonem­-jednoho­-teraflopu_110786_h2go0.html
AMD má Stream Procesor ­(koprocesor, matematický procesor …­) od vzniku HyperTransportu http:­/­/ati.amd.com­/products­/streamprocessor­/index.html
Jen to nikdo nebral vážně



Odpovědět0  0
paja666 (128) | 28.5.200718:27
Hmmm, to je novinka, Od ATI uz to existuje od dob X1xxx rady :­-­) Rikaji tomu Stream Computing http:­/­/ati.amd.com­/technology­/streamcomputing­/index.html
Takze nV vymyslela lokomotivu :­-D Ale je dobry, ze i nV s rocnim zpozdenim neco takoveho udelala ;­-)
Odpovědět0  0
Pavel Boček (403) | 28.5.200719:34
co takhle to říct nVidii...? :D
Odpovědět0  0
Tom000 | 28.5.200720:44
Bohuzel te zklamu, ale tvoje neznalost te tak trosku zesmesnuje :­) Ono totiz ten ­"stream computing­" v podani ATI neni nic jineho nez GPGPU chapes?

No a tohle GPGPU uz je tady od dob prvnich programovatelnych GPU....no a kdo asi vytvoril prvni programovatelne GPU pro bezne uzivani? Samozrejme ze NVIDIA ­- zrejme tvoje mene oblibena znacka na trhu GPU :­) ­(alespon podle prispevku­).

Takze priste se radeji lepe informuj at nejsi za hlupaka co zbytecne podruhe objevil Ameriku :)
Odpovědět0  0
olsen. | 28.5.200721:05
Jo, ona vymyslela ten procesor, ale v těch dobách se nVidia a Ati o gpgpu moc nezajímali. Bylo to něco jako odemykání pipek a přetaktování, nebo používání playstationů na výpočetní clustery. Tedy záležitost podnikavých zákazníků, kteří chtěli za málo peněz přijít k vysokému výkonu.
Až s tím Radeonem x1000 o tom začaly mlátit hubou i tyto dvě firmy. A spíš byla první ATi, no ale co se kvůli tomu hádat?
Odpovědět0  0
Tom000 | 28.5.200721:48
No je to asi tak, ze s temi prvnimi reseni prisla skutecne NVIDIA a zadni testeri, precijen i z tohoto duvodu byla puvodni fixni pipeline predelavana na plne programovatelnou.

Ono se o tom ale zacalo posledni dobou mluvit predevsim diky folding@home apod. projektum, coz zviditelnilo GPGPU od ATI. Jinak to same pochopitelne dokazi pocitat i GPU od NVIDIA, resp. jakekoliv GPU ktere podporuji programovatelne shadery a samozrejme plati ze cim vyssi SM tim lepe. Precijen 1.x je dost omezen poctem instrukcnich slotu, u 2.0 je to lepsi ­(256­), ale teprve 3.0 dodava dostatecne mnozstvi svobody.

Momentalne je CUDA to nejlepsi pro GPGPU co muze byt. Precijen na zacatku se programovalo tak, ze vsechna data se ukladala do textur a tak se s nimi take pracovalo, akorat se pak nasledne ziskala vysledna textura, kde byly ulozene v jednotlivych pixelech vysledky. Dalsi stupen predstavovala CTM od ATI, tera uz to trosku zobecnuje, ale precijen to porad nebylo tak komfortni, pokud si dobre vzpominam tak je to precijen porad takovy asembler ­(aspon doufam ze se nepletu­). CUDA je prave dobra v tom, ze to pises jako ciste C akorat s tim ze je nutne rozlisovat mezi pameti RAM, lokalni a video. Pak je jeste nutne se vyporadat s rozdelenim vypocetniho vykonu na dane ulohy a to je cele. Funguje to fakt moc pekne a je to relativne snadne ­(samozrejme pokud umis v C a aspon trochu vis jak pracuje GPU abys vedel jak je nejlepsi ten program napsat :­))
Odpovědět0  0
Nightlight (22) | 29.5.200717:50
Ano, ale mohol by si si uvedomit aj to, ze bezny smrtelnik si nekupi stream CPU za 70 000, staci graf. karta za 5000
Odpovědět0  0
Ladik 45 | 28.5.200711:28
Neamají, nebo neměli, už to pomocné kódování Videa, náhodou už před časem, asi možná, před dvěma roky, už náhodou, Grafické Karty, od Firmy ATI, mám takový pocit, že jo!
Odpovědět0  0
Federmann (487) | 28.5.200711:35
obdoba AMD Fusion či Torrenza, snaha dosáhnout výkon CPU za pomocí GPU, 1TFlop­/s oproti dnešním 25GFlop­/s a to již příští rok? Také viz https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-B41B1CDD42BF0365C12572DF0027EE37.html
Odpovědět0  0
Pavel Boček (403) | 28.5.200716:16
to ano, ale toto se netýká jen videa, ale jakýchkoliv výpočtů, které běžně provádí procesor
Odpovědět0  0
obzb (8) | 28.5.200716:57
Na grafických kartách ATi jde již delší dobu urychlit nejen kodování video, ale i distribuované výpočty ­(projekt Folding@home, který mimo jiné funguje i na PS3 a plánuje se na XBOX360­). Jiné projekty jsou jen otázkou času
Odpovědět0  0
Pavel Boček (403) | 28.5.200717:04
o tonlhe jsem neslyšel
nicméně dokazuje to že to myšlenka není nová...CUDA to má jen udělat dostupnější všem...
Odpovědět0  0
Nightlight (22) | 28.5.200718:51
Na nVidia kartach zase funguje Gelato, je to program ktory vyuziva na renderovanie 3D scen napr. v 3DS Max aj GPU. Ale CUDA by bola ovela lepsia.
Odpovědět0  0
ptipi_ | 28.5.200723:11
CUDA není jednoúčelový program! už to konečně pochopte! jedná se o prostředí, nebo spíš sbírka knihoven, pomocí které jde naprogramovat pro GPU JAKÝKOLIV program­(samozřejmě nejvhodnější jsou aplikace s velkým množstvím vláken­).
Odpovědět0  0
Hon_za | 28.5.20078:52
BOINC = Berkeley Open Infrastructure for Network Computing
BIONIC, BIONC a jine varianty pouzivejte v jinych souvislostech.
Prosim autora o opravu.
Odpovědět0  0
Pavel Boček (403) | 28.5.200716:17
já jsem tam původně měl BOINC, což jsou ony distribuované výpočty...
Odpovědět0  0
Pavel Boček (403) | 28.5.200716:20
tak ne,pardon, měl jsem tam BIONC, ale jedná se o překlep ­(to dělám u písmen ležících vedle sebe pořád :D­), jelikož jsem sám zapojen tak vím jak se to jmenuje :)
Odpovědět0  0
c.Data | 28.5.20078:05
Kde se dá stáhnout??? Každý výkon se hodí
Odpovědět0  0
snajprik (1641) | 28.5.20076:36
Tak preto rozmyšľaju o multi GPU jadrach na buduci rok, ak sa im podary rozdeliť operacie tak to môže biť dosť zaujimave po stranke výkonu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.