Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Grafická karta s čipem GeForce 2

3.5.2000, Štěpán Mrázek, zpráva
Grafická karta s čipem GeForce 2
Stane se GeForce 2 hřebíkem do rakve 3Dfx
nVidia je společnost, která stanula v čele pelotonu výrobců grafických čipů, tedy alespoň porovnáváme li jejich výkonnost. Před časem uvedla grafický čip, který měl integrovány výpočty geometrických transformací a osvětlení. Smysl takovýchto výpočtů je jasný, odlehčení procesoru, kterýžto pak může provádět mnohé další činnosti. Tento čip byl vyvíjen pod kódovým jménem NV10 a jeho finální název zněl GeForce 256. Jistou dobu již prosakovaly na internetu zprávy o jeho nástupci, jehož kódové jméno je NV15. Jeho finálním jménem se, celkem logicky, stalo GeForce 2. Na jeho výkon se podívali na serveru Firing Squad.

Snad jen pro úplnost doplním, že je vyvíjena i jeho “lite” verze pod kódovým jménem NV11, ta by měla získat uplatnění např. v noteboocích náročných na grafický výkon. Praktické využití takového notebooku si sice nedovedu představit (snad vyjma her), ale při pohledu z druhé strany, výkon (procesoru, grafické karty, či dalších komponent) nepřijde nikdy nazmar. O tomto čipu však nejsou zatím bližší informace.

Původní grafický čip GeForce byl vyráběn 0.22 mikronovou technologií a pracoval na frekvenci 120 MHz. Čip GeForce2 je vyráběn 0.18 mikronovou technologií což umožnilo zvýšit pracovní frekvenci na 200 MHz. Frekvence paměti (DDR SGRAM) je 166 MHz. Výkon čipu (měřeno počtem trojúhelníku za sekundu) stoupl z 15 na 25 milionů. Pixel fill rate se zvýšila ze 480 MPixel/s (4 pixel pipeline x 120 MHz) na 800 Mpixel/s (4 pixel pipeline x 200 MHz). Texel fill rate vykazuje asi největší změnu z původních 480 Mtexel/s (4 pixel pipeline x 200 MHz x 1 textura na pixel) na 1.6 Gtexel/s (4 pixel pipeline x 200 MHz x 2 textury na pixel). Další novinkou je podpora FSAA (Full scene Anti-aliasing) a také S3TC (S3 Texture compression).

Chcete-li se podívat na tuto grafickou kartu, pak navštivte tuto stránku, mimo jiné zde najdete i typ paměti (resp. její foto) a obrázky nastavení jednotlivých voleb (OpenGL, DirectX, Anti-aliasing, etc.) v systému Windows 98. Na této stránce pak najdete také obrázky z některých demo souborů jenž ukazují možnosti karty (hlavně osvětlení a stínování).

Technické specifikace grafické karty
  • Grafický procesor GeForce 2
  • 0.18 mikronová technologie výroby čipu
  • Transformace a osvětlení druhé generace
  • 25 milionů trojúhelníků/s
  • 32 MB DDR SGRAM
  • 200 MHz frekvence grafického čipu
  • 166 MHz frekvence grafické paměti
  • 350 MHz RAMDAC
  • 800 Mpixels/s
  • 1.6 Gtexels/s
  • 1X/2X AGP, 4X AGP w/fast writes
  • 32-bit rendering
  • 32-bit textures
  • Komprese textur DirectX
  • Komprese textur S3
  • API – OpenGL 1.2, DX5, DX6, DX7
  • Hardware anti-aliasing
  • Z/Stencil buffer
  • Cube Environment Mapping
  • Vertex Blending (2-matrix)
  • Per-pixel shader
  • Per-pixel dot product 3 bump mapping
  • Per-pixel lighting and shading
  • Hypertexel architecture
  • Quad pixel pipeline
  • Two textures per pixel
  • High definition video processor (HDVP)
  • Supports all 18 ATSC formats, including 720p and 1080i

Výkon je značně vyšší než u GeForce 256, ale rozhodně není vyšší dvakrát jak by se mohlo zdát z názvu. Přesto však skoro 60 FPS ve hře Quake 3, při rozlišení 1600x1200 a nastavení normal je opravdu impozantní. Testovací počítač byl vybaven touto konfigurací – procesor Intel Celeron 450 (4.5x100 MHz), jako druhý sloužil Intel Pentium III 600E, základní deskou Abit BE6-II, pamětí Apacer 128MB PC133 SDRAM, pevný disk Western Digital Ultra ATA/66, pro srovnání sloužila grafická karta ASUS V6800 GeForce 256 32MB DDR, obě grafické karty použili ovladač Detonator 5.16. Testování samotné bylo provedeno v systému Windows 98SE. Následující hyperlinky odkazují na výsledky testu, které provedli na serveru Firing Squad.

3D Mark 2000
Quake 3 Fastest
Quake 3 Normal
Quake 3 High Quality

Na závěr lze snad uvést srovnání s připravovaným čipem VSA-100 od společnosti 3Dfx. Při stejné testovací konfiguraci grafická karta Voodoo 5 5500 (dvakrát VSA-100, 64 MB paměti) zvládla 35.7 FPS ve hře Quake 3, nastavení High Quality a rozlišení 1280x1024. Karta s GeForce 2 dokázala 41.8 FPS. Cena připravované karty GeForce 2 s 32 MB DDR SDRAM má být 299$ varianta s dvojnásobnou velikostí paměti má být o 100$ dražší. Karta Voodoo 5 5500 má stát 299$. Závěr nechávám na čtenářích.

Zdroj Firing Squad
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.