Grafická karta STMicro Kyro
12.1.2001, Petr Klabazňa, zpráva
A nebo grafická karta s "novou" technikou vykreslování? Zdálo by se, že silnou čtyřku - nVidia, 3dfx, ATI a Matrox - nemůže na trhu grafických karet nikdo ohrozit. O nemožné se ale pokouší společnost STMicro se svým čipem Kyro. Tento grafický čip nevznikl jen tak z ničeho…
Zdálo by se, že silnou čtyřku - nVidia, 3dfx, ATI a Matrox - nemůže na trhu grafických karet nikdo ohrozit. O nemožné se ale pokouší společnost STMicro se svým čipem Kyro. Tento grafický čip nevznikl jen tak z ničeho, jeho předchůdci jsou čipy PowerVR. PowerVR i Kyro používá zcela odlišný přístup k vykreslování 3D scény, tzv. Tile Based Rendering.
Hlavní ideou této techniky je odstranění několikanásobného vykreslování pixelů (klasický 3D akcelerátor vykreslí celou 3D scénu včetně objektů, které jsou neviditelné - jsou skryté za jinými objekty). Princip spočívá v tom, že celá scéna je rozdělena do obdélníků (dlaždic např. o rozměrech 32x32 pixelů), přičemž jednotlivé pixely nejsou vykreslovány okamžitě, ale jsou odloženy do tzv. display listů. Vykresleny jsou pak pouze ty pixely, které jsou viditelné. Kromě menšího počtu vykreslovaných pixelů je výhodou této techniky také nižší zatížení paměťové sběrnice. Takže ačkoliv je čip Kyro taktován na 125 MHz a dosahuje výkonu 250 megapixelů/s, lze jeho efektivní výkon přirovnat k 750 megapixelům/s klasického 3D akcelerátoru (při použití tradiční architektury je každý pixel 2,5 ÷ 3,5 krát překreslován, podle složitosti scény).
Technické parametry:
Grafická karta Evil Kyro od PowerColor je jednou z prvních s čipem Kyro. Jedná se 128-bitový 2D/3D akcelerátor s 270 MHz RAMDACem, který nabízí maximální rozlišení 1920x1280x32bit při obnovovací frekvenci 75 Hz. Z 3D technik zvládá Full Screen Anti-Aliasing, Bump Mapping a umí aplikovat až 8 textur.
Zdroj Technická podpora LEVI
Hlavní ideou této techniky je odstranění několikanásobného vykreslování pixelů (klasický 3D akcelerátor vykreslí celou 3D scénu včetně objektů, které jsou neviditelné - jsou skryté za jinými objekty). Princip spočívá v tom, že celá scéna je rozdělena do obdélníků (dlaždic např. o rozměrech 32x32 pixelů), přičemž jednotlivé pixely nejsou vykreslovány okamžitě, ale jsou odloženy do tzv. display listů. Vykresleny jsou pak pouze ty pixely, které jsou viditelné. Kromě menšího počtu vykreslovaných pixelů je výhodou této techniky také nižší zatížení paměťové sběrnice. Takže ačkoliv je čip Kyro taktován na 125 MHz a dosahuje výkonu 250 megapixelů/s, lze jeho efektivní výkon přirovnat k 750 megapixelům/s klasického 3D akcelerátoru (při použití tradiční architektury je každý pixel 2,5 ÷ 3,5 krát překreslován, podle složitosti scény).
Technické parametry:
- STMicro Kyro
- 64 MB SDRAM paměti
- sběrnice AGP 4x
- max. rozlišení 1920x1280
- takt 125 MHz
- max. výkon 250 megapixelů/s (efektivně 750megapixelů/s)
- podpora DVD přehrávání
- podporované OS: Windows 9x, ME, NT 4.0, 2000
- podporovaná rozhraní: OpenGL, DirectX
Grafická karta Evil Kyro od PowerColor je jednou z prvních s čipem Kyro. Jedná se 128-bitový 2D/3D akcelerátor s 270 MHz RAMDACem, který nabízí maximální rozlišení 1920x1280x32bit při obnovovací frekvenci 75 Hz. Z 3D technik zvládá Full Screen Anti-Aliasing, Bump Mapping a umí aplikovat až 8 textur.
Zdroj Technická podpora LEVI