Grafická karta Voodoo 5 5500
28.4.2000, Štěpán Mrázek, zpráva
Až 32 grafických čipů na kartě - málo nebo moc?
Firmě 3Dfx, kdysi absolutní jedničce v oblasti 3D akcelerátorů, se v poslední době příliš nedaří. Výkon jejích grafických čipů ve srovnání s konkurencí značně pokulhává. Poněkud pošramocenou reputaci by mohl zachránit nový čip VSA-100, který se vyvíjel pod jménem Napalm (že by měl napálit konkurenci?). Ten na rozdíl od svého předchůdce, je schopen rendrovat v 32 bitové barevné hloubce, podporuje textury až do rozlišení 2000x2000 pixelů (velikost takovéto textury je přes 15 MB ve 32-ti bitových barvách!), je schopen pracovat v režimu AGP 4X, akcelerovat přehrávání DVD videa, no prostě takové běžné věci, které zvládá každá moderní grafická karta.
Další novinkou je hardwarový anti-aliasing celé scény. Hráči počítačových her jistě uvítají možnost zbavit se zubatých objektů ve hrách (ukázky na firemním webu vypadají opravdu dobře). Spolu s ním se objevuje i tzv. T-Buffer, soubor digitálních efektů sloužících k zvýšení realističnosti obrazu. Oběma vlastnostem se budeme věnovat v samostatném článku.
Všechny výše zmíněné vlastnosti a efekty jsou zajímavé, ale to co je na novém čipu firmy 3Dfx opravdu impozantní je možnost paralelního zapojení více čipů (až 32). Bude opravdu zajímavé zjistit jaký skutečný výkonnostní nárůst zaznamená čtyřprocesorová karta oproti jednoprocesorové. Pro běžného uživatele bude k dispozici karta s maximálně čtyřmi čipy. Využití maximálního počtu procesorů by mělo mít význam ve špičkových grafických systémech.
Karty založené na čipu VSA-100
takhle nějak bude vypadat balení grafické karty Voodoo 5 5500
Technické specifikace Voodoo 5 5500
Na výkon této grafické karty se podívali na serveru Firing Squad, přičemž srovnání bylo provedeno s grafickou kartou ASUS V6800 GeForce 256 32 MB DDR. Testy byly prováděny vždy se slabším (450 MHz Celeron – 4.5x100) a silnějším (Pentium III 600E) procesorem. Oběma procesorům asistovalo 128 MB operační paměti PC-133 SDRAM, Abit BE6-II a Western Digital Caviar disk. V případě grafické karty Voodoo 5 5500 se jednalo o tzv. předprodukční verzi. Testy byly provedeny v operačním systému Windows 98 SE.
Výsledky testů najdete zde
Z výsledků je patrné, že při nižších rozlišení je karta slabší než GeForce, jak ale rozlišení stoupá pak se poměr otáčí a ve vysokých rozlišeních (1280x1024) Voodoo s přehledem vítězí. Ovšem čip GeForce je již nějakou dobu na trhu a jsou-li karty s čipem VSA-100 právě připravovány do oběhu, pak NVidia nezahálí a připravuje do oběhu následovníka GeForce.Zdroj Firing Squad, 3Dfx
Další novinkou je hardwarový anti-aliasing celé scény. Hráči počítačových her jistě uvítají možnost zbavit se zubatých objektů ve hrách (ukázky na firemním webu vypadají opravdu dobře). Spolu s ním se objevuje i tzv. T-Buffer, soubor digitálních efektů sloužících k zvýšení realističnosti obrazu. Oběma vlastnostem se budeme věnovat v samostatném článku.
Všechny výše zmíněné vlastnosti a efekty jsou zajímavé, ale to co je na novém čipu firmy 3Dfx opravdu impozantní je možnost paralelního zapojení více čipů (až 32). Bude opravdu zajímavé zjistit jaký skutečný výkonnostní nárůst zaznamená čtyřprocesorová karta oproti jednoprocesorové. Pro běžného uživatele bude k dispozici karta s maximálně čtyřmi čipy. Využití maximálního počtu procesorů by mělo mít význam ve špičkových grafických systémech.
Karty založené na čipu VSA-100
- Voodoo 4 4500 – 1 čip, 32 MB, AGP a PCI, 179$
- Voodoo 5 5000 – 2 čipy, 32 MB, AGP a PCI, 229$
- Voodoo 5 5500 – 2 čipy, 64 MB, AGP a PCI, 299$
- Voodoo 6 6000 – 4 čipy, 128 MB, jen AGP, 599$
takhle nějak bude vypadat balení grafické karty Voodoo 5 5500
Technické specifikace Voodoo 5 5500
- 2x grafický čip VSA-100
- Paměť 64 MB SDRAM
- Fill Rate 667 MPixelů za sekundu
- HW anti-aliasing celé scény
- T-Buffer (Motion Blur, Depth of Field Blur,Soft Shadows, Soft Reflections)
- FXT1 a DirectX komprese textur
- 32-bitové rendrování
- 32-bitové textury
- Rozlišení textur 2000x2000 pixelů
- 8 bit Palletized Textures
- 24-bit Floating Point Depth Buffer (Z a W)
- 8-bit Stencil buffer
- 350 MHz RAMDAC – maximální rozlišení 2048x1536 při 85 Hz
- API – OpenGL, DirectX a Glide
- Podpora přehrávání DVD - planar to packed-pixel conversion
- Operační systém Windows 95, 98
Na výkon této grafické karty se podívali na serveru Firing Squad, přičemž srovnání bylo provedeno s grafickou kartou ASUS V6800 GeForce 256 32 MB DDR. Testy byly prováděny vždy se slabším (450 MHz Celeron – 4.5x100) a silnějším (Pentium III 600E) procesorem. Oběma procesorům asistovalo 128 MB operační paměti PC-133 SDRAM, Abit BE6-II a Western Digital Caviar disk. V případě grafické karty Voodoo 5 5500 se jednalo o tzv. předprodukční verzi. Testy byly provedeny v operačním systému Windows 98 SE.
Výsledky testů najdete zde
Z výsledků je patrné, že při nižších rozlišení je karta slabší než GeForce, jak ale rozlišení stoupá pak se poměr otáčí a ve vysokých rozlišeních (1280x1024) Voodoo s přehledem vítězí. Ovšem čip GeForce je již nějakou dobu na trhu a jsou-li karty s čipem VSA-100 právě připravovány do oběhu, pak NVidia nezahálí a připravuje do oběhu následovníka GeForce.Zdroj Firing Squad, 3Dfx