Grafické karty dnes a zítra: co chystají AMD a NVIDIA?
4.1.2018, Jan Vítek, článek
Minulý rok se měl nést ve znamení oživlého AMD, které zaútočilo na Intel v oblasti CPU a ohrozit mělo také NVIDII nástupem nového grafického hi-endu. Ten se dostavil velice rozpačitým způsobem, na což se blíže podíváme, stejně jako na výhled pro letošní rok.
Kapitoly článku:
- Grafické karty dnes a zítra: co chystají AMD a NVIDIA?
- NVIDIA potvrzuje vedení, AMD oprašuje Polaris
- Čekání na Vegu
- Těžaři proti hráčům a prázdné sklady
- Rok 2018 v AMD a NVIDII
Těžaři proti hráčům a prázdné sklady
Zhruba od začátku druhého pololetí se začal projevovat problém, který měl později zasáhnout i chystané grafické karty Vega. Radeony byly už dříve velice efektivní karty pro těžbu kryptoměn, čili vydělávání peněz. V tomto roce to sice už neplatilo pro Bitcoin, ale zpopularizovaly se jiné kryptoměny, a to především Ethereum. Lidé tak opět začali nakupovat karty s tím, že čím více si jich pořídí, tím více mohou začít po zaplacení nákladů na pořízení hardwaru vydělávat. Tím větší byl ale i pochopitelně risk, že hodnota kryptoměn může najednou padnout, výdělek se scvrkne a pak už možná ani nepokryje náklady na provoz. To se však nestalo, a tak začal být na trhu opravdu citelný nedostatek Radeonů.
těžební speciál bez obrazových výstupů
Tento problém se nejdříve objevil na zahraničních trzích, ale brzy se přelil i k nám, neboť se dalo říci, že těžaři skoupili každý výkonný Radeon, který se dostal do obchodů. Takoví zákazníci si ani nepotřebují vybírat mezi různými modely a navíc jsou ochotni vydávat i značně přemrštěné částky, pokud si spočítají, že se jim to ještě vyplatí s přijatelným rizikem. To je pro AMD na jednu stranu požehnání, ale na druhou stranu pohroma, neboť takto získalo snadný odbyt, ovšem při velice vrtkavé přízni těžařů, jimž jde pouze o zisk. Zato mezi hráči, které zajímá i kvalita ovladačů, chlazení karet a především výkon ve hrách, začalo AMD svůj podíl ztrácet.
Těžaři navíc kvůli nedostatku Radeonů začali hojně kupovat i pro těžbu méně efektivní GeForce, a tak přišla reakce AMD a NVIDIE. Naplánováno bylo vypuštění speciálních těžebních speciálů, které měly být vyladěny právě pro hashování a osekáním od nepotřebných věcí, jako jsou grafické výstupy, slibovaly nižší cenu. Jenomže co s takovými kartami v případě, kdy se těžba už nevyplatí? Na rozdíl od klasických grafik se takových věcí v bazaru už nezbavíme, ale to už je opět o tom, jaké riziko jsou zákazníci ochotni přijmout.
Na další vlnu kryptománie také už více zareagovali výrobci jiného hardwaru, a to především základních desek, kde jde především o co nejvyšší počet slotů pro připojení karet či jiných těžebních akcelerátorů. To je pak samozřejmě další hardware, jenž jen těžko přijde vhod pro jiné účely.
AMD tak těžilo ze zájmu těžařů, díky čemuž dokázalo zvyšovat své tržby, ovšem to NVIDIA dokázala také, když Radeonů nebylo na trhu ani zdaleka dost na ukojení poptávky. Navíc z nafouknutých cen grafických karet samotní výrobci samozřejmě nezískali nic na rozdíl od prodejců a překupníků. Uprostřed léta se nakonec dostaly na trh těžební Radeony, ale jejich dopad je velice diskutabilní a jisté je, že nedostatek karet přetrval ještě dlouho poté a ani dnes nejsou skladové zásoby zrovna bohaté.
Ještě před vypuštěním grafických karet RX Vega tak bylo naprosto jasné, že těžaři po nich půjdou s velkým gustem, zvláště když byl slibován pro těžbu Etherea vysoký výkon. Ten nakonec ani zdaleka nedosáhl až ke 100 MH/s, ale i tak je zvláště po provedení optimalizací spotřeby velice slušný. AMD tehdy ujišťovalo, že si karet RX Vega připravilo dost a právě kvůli vybudování úvodních skladových zásob měl být jejich nástup pozdržen. Tomu ale bylo velice obtížné věřit a brzy se ukázalo, že oprávněně.
Pro ilustraci, Asus už 1. srpna představil kartu RX Vega 64 Strix, přičemž tehdy asi nikoho nenapadlo, že budeme muset čekat do prosince jen na to, než se objeví v nabídkách obchodů. Prvotní skladové zásoby RX Vega rozhodně nestačily a navíc šlo pouze o referenční verze s výchozím chladičem, který při TDP RX Vega 64 (295 W) nesliboval zrovna tichý provoz. Zato karet NVIDIA je na trhu více než dost v různých podobách a i v těch nejtěžších chvílích nedostatku bylo možné svůj kýžený model s dávkou trpělivosti sehnat. Navíc se brzy ukázalo, že nafukující se ceny Radeonů postihly také Vegu. Proti tomu se AMD pokoušelo bránit prodejem karet ve výhodných balících s ostatním hardwarem včetně procesorů Ryzen, ale to moc nefungovalo, neboť problém byl i jinde.
Brzy totiž vyšlo najevo, že čipy Vega mají problém s pouzdřením, které probíhalo ve třech různých provozech a výsledkem byly i tři různé verze čipů.
Jak je totiž dobře známo, čipy Vega sedí vedle dvou pouzder s paměťmi HBM2 na společném kusu křemíku s kovovými spoji pro jejich vzájemné propojení (tzv. interposer). To je zatím stále technologie, která nebyla dokonale ovládnuta a výsledkem byly i čipy, kde jsou paměti o kousek níže než GPU. To ostatně odhalilo samotné AMD:
K tomu se v té době přidal i další problém se zvyšujícími se cenami pamětí GDDR5, což ale zasáhlo především GeForce, neboť řadové Radeony byly stejně nedostupné a Vegy používají jiné paměti.
Později se projevily i další problémy, jež měli a možná stále mají výrobci nereferenčních karet RX Vega. Situace tak dospěla do stavu, kdy zájemce o novou herní kartu, který se chtěl vyhnout potížím při jejím shánění, byl v podstatě donucen vybrat si některou z GeForce. Čekání na nereferenční Radeony se protahovalo a ani dnes, na samotném přelomu roku, si na našem trhu nemůžeme vybírat a řadové Radeony RX 580 či 570 jsou skladem také poskrovnu.
NVIDIA si tak mohla oddychnout a začít v klidu pracovat na konkurenci pro Radeon RX Vega 56, který představuje z hlediska výkonu a ceny asi to nejlepší ze své řady. Připravena byla karta GeForce GTX 1070 Ti, na níž nás mohly zaujmout specifikace, které ji velice přiblížily ke GTX 1080. Asi právě proto NVIDIA neumožnila svým AIB partnerům, aby nabídli na trhu z továrny přetaktované verze. Samotné přetaktování však znemožněno nebylo, a tak jde pouze o to, že si musí uživatelé nastavit vyšší takty sami. Pohodu v NVIDII pak dobře ilustrovala nabídka speciální edice karet TITAN Xp na téma Star Wars a ta pravá bomba přišla až později v podobě karty TITAN V - prvního desktopového modelu s čipem generace Volta. Je tu však ta menší potíž, že TITAN V přijde na 3000 dolarů, takže o desktopovou kartu možná jde, ale rozhodně ne o cenově dostupný produkt.
AMD si také připravilo bombu, ale z jiného soudku. Raja Koduri v září ohlásil, že si vybere dlouhodobou dovolenou až do prosince, což dokázalo pozvednout řadu obočí v očekávání, co se z toho vyklube. Tím byl přechod do firmy Intel, která Kodurimu připravila jeho vlastní divizi, ale tomu jsme se věnovali už v samostatném článku.
Tímto máme pokryty nejdůležitější události roku 2017, které se týkají desktopových grafických karet a můžeme se podívat na to, co slibuje další rok.