Grafické karty v roce 2019: Navi vs. Turing
24.12.2018, Jan Vítek, článek
Rok 2018 z hlediska grafických karet a čipů byl pro AMD a NVIDII diametrálně odlišný. Zatímco AMD si své zásadní novinky teprve chystá, NVIDIA na nic nečekala a rozhoupala se rovnou k revoluci. Jak to bude pokračovat?
Kapitoly článku:
NVIDIA a zbylé Turingy
V případě společnosti AMD se tak můžeme těšit na zbrusu novou generaci, která může v řadě věcí překvapit. Co se však týče NVIDIE, v jejím případě v podstatě už víme, na čem jsme a těžko se dočkáme něčeho neočekávaného.
NVIDIA má na trhu zbrusu nové karty GeForce RTX 2070, 2080 a 2080 Ti stejně jako nejnovější TITAN RTX, to už jsme pokryli v předchozích kapitolách. Zbývají tak jednak mobilní verze karet s čipy Turing a z našeho pohledu především nový mainstream až low-end. Doposud jsme neřešili ani tak to, kdy přijde, ale to, zda vůbec bude podporovat ray tracing a zda to bude mít smysl.
Mainstream už je dle své definice mezi uživateli neoblíbenější a dalo by se pokládat za obrovskou chybu NVIDIE, kdyby přišla na trh s příslušnou kartou, která by nabídla ray tracing, ale v nepoužitelné podobě, nebo by ani nebyla vybavena jeho podporou. Tím by se z ray tracingu ve hrách stala o to okrajovější záležitost, však GeForce RTX 2070 jsou karty v ceně GeForce GTX 1080, a to už se pohybujeme v podstatě v hi-endu.
Dle toho, co víme o kartě GeForce RTX 2060, to však vypadá, že NVIDIA si to uvědomuje. Stačí se podívat na očekávané specifikace, o nichž se už ani nijak nespekuluje, takže by měly odpovídat skutečnosti. GeForce GTX 1060 je v podstatě poloviční GPU v porovnání s GTX 1080 z hlediska toho hlavního, a sice počtu CUDA jednotek. To však pro RTX 2060 vs. RTX 2080 vůbec neplatí, to by nový mainstream musel mít 1472 CUDA jednotek a ne očekávaných 1920 a především pak ne 30 RT jader, ale 23. NVIDIA tak z tohoto pohledu posunula nový mainstream v hierarchii o trochu výše a dá se uvažovat o tom, že tak učinila právě kvůli tomu, aby zvládal ray tracing při slušné kvalitě a snímkovacích frekvencích na Full HD.
plný Turing TU102
Především lze očekávat, že díky stejnému počtu CUDA jader jako v případě GTX 1070 a jejich celkově vyššímu výkonu i trošku vyššímu taktu bude nová RTX 2060 podstatně rychlejší než starší karta vyšší kategorie. Mohla by se tak vyrovnat i modelu 1070 Ti? Pak se také můžeme podívat na testy nové verze Battlefieldu V právě s ray tracingem. Dá se říci, že když zapneme ray tracing v rozlišení Full HD na kartě kalibru RTX 2070 a dle očekávání i RTX 2060, CUDA jádra si budou spíše jen válet šunky, takže ty ani nelze brát v potaz. Je třeba vzít v potaz hlavně takt GPU a počet RT jader a dle toho by RTX 2060 měla být zhruba na 80 % výkonu RTX 2070, z čehož kouká na nastavení kvality RTX Ultra průměrných 54 FPS. A to rozhodně lze akceptovat i s tím, že DICE slibují další optimalizace.
GeForce RTX 2060 by tak ray tracing ve Full HD měly zvládnout, nicméně stále to budou karty s čipem TU106 o velikosti 445 mm2 složeném z 10,8 mld. tranzistorů. Ten bude sice z více než 20 procent osekaný, ale i tak, GTX 1060 využívá jen 200mm2 čip ze 4,4 mld. tranzistorů a to je obrovský rozdíl, který se musí projevit na ceně. Skutečně nelze čekat, že RTX 2060 přijde za 250 dolarů nebo 300 dolarů v případě verze Founders Edition. Můžeme očekávat spíše cenu kolem 400 až 500 dolarů, k čemuž nás vede i ten prostý fakt, že i v tuto dobu se na trh dostávají nová SKU karet GeForce GTX 1060. Kdyby měla RTX 2060 starou generaci nahradit, těžko by se výrobci v předvečer jejího představení obtěžovali s tvorbou nových verzí GTX 1060. Nicméně vedle toho všeho se objevily i informace o jistých GeForce GTX 1160 pro ty, kteří o RTX nemají zájem.
A co GeForce RTX 2050 (Ti)? Ta už má své zastoupení mezi ohlášenými mobilními čipy, takže lze očekávat i desktopovou verzi a GPU databáze techPowerUp má jasno. Má jít o kartu s čipem TU107 a 1024 CUDA jádry na výkonnostní úrovni Radeonu R9 390 či GeForce GTX 970. Spíše se nemůžeme těšit na to, že se vyrovná modelu GTX 1060 6 GB z předchozí generace, jak by se slušelo a patřilo, ovšem osobně bych to tak špatně neviděl a určitě ne tak, že bude mít reálný výkon ve hrách o pětinu nižší. Ovšem především s výkonem v ray tracingu na tom asi bude na štíru, protože 16 jader RT bude těžko stačit na uspokojivou snímkovací frekvenci. Otázka je, k čemu tu tedy vůbec budou a tu nám mohou zodpovědět leda budoucí hry, které ray tracing využijí a i právě proto se vedle informací o GTX 1160 objevila zpráva, že RTX 2050 nakonec na trh nepřijde.
V příštím roce můžeme od NVIDIE jinak těžko očekávat další generaci grafických karet, takže AMD dle očekávání získá výhodu nasazení 7nm technologie a my můžeme v zájmu zdravé konkurence doufat, že generace Navi se vydaří.