Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od Hadejkoho
Tak ono je docela běžné že různé firmy nakupují již hotové produkty od stejného výrobce ­(jinými slovy si to nenechávají vyrábět na zakázku­). Někdy se liší tělem, někdy mají jenom jinou barvu a jindy jsou to naprosto stejné kusy HW na které si můžete nechat plácnout logo a přidat nějaký vlastní SW.
Odpovědět0  0
S vaším závěrečným doporučením se dá souhlasit pokud úhlopříčka zůstává u těch 24­". U 27­" jsou ale pozorovací úhly TN natolik špatné, že obraz je viditelně jiný po stranách monitoru při pohledu zpříma. Nebo alespoň je to ­"obecně uznávaný fakt­". Mě třeba ty úhly vadí i při přímém pohledu na 23­". Já osobně říkám, že co je dobré na filmy a má dobrý input lag, je dobré i na hry.
Pokud člověk nechce kupovat to nejdražší na trhu ­(což je u této technologie pochopitelné­), nemá cenu kupovat TN. Ta trocha odezvy za to nestojí ­(pokud teda člověk není na odezvu nějak zvlášť citlivý­). Většina hráčů by spíš ocenila vysoký kontrast nějakého VA panelu a to jak z pohledu ­"estetického­" ­(pro neschopnost najít lepší výraz­) tak praktického ­(protože usmrkánek co se schovává v tmavém koutě na tom VA panelu půjde vidět aniž by jas musel být nastaven na nějaké groteskní hodnotě­). Např. BenQ HM 2450­/2750 mají z dostupných VA panelů pod sedm tisíc asi nejlepší odezvu a na dnešní poměry velmi nadprůměrný input lag. Ke všemu jsou oba cenově velmi dobře dostupné.
Co se barev týče, u her ani tak nejde o věrnost, jako o líbivost. Znovu vzpomenu ten kontrast, který s obrazem udělá hodně.
Asi se shodneme, že vše záleží na osobních preferencích, což je asi důvod proč se obecně u LCD panelů neshodne nikdo v ničem, protože u nich se člověk prostě musí rozhodovat podle toho, co je ochotný obrečet.
Mimochodem, přijde mi zajímavé, že spousta hráčů se ohlíží po odezvě jako po smrti, ale input lag je vůbec nezajímá, přitom to je ten důležitější parametr. Kde jsou ty časy, kdy si hráči měřili také input lag klávesnic a myší.
Odpovědět0  0
Jen tak mimochodem, tento trend se už dostává i do ­"vstupních­" ­(rozumějte v nižší cenové hladině­/pro amatéry dostupných­) zrcadlovek. Jestli někdo plánuje nějakou pořídit, učiňte tak zavčasu.
Odpovědět0  0
Byl jednou jeden člověk. Jmenoval se Běžný Franta Uživatel. Dostal chuť si pořídit fotoaparát, aby mohl párkrát vyfotit psa a pak ho nechat ležet pod gaučem ­(foťák, ne toho psa­) O foťaky se ale nezajímal dost na to, aby otevřel google a zjistil si něco o snímacích čipech, vlastnostech objektivu ­(čili proč ho má zajímat třeba taková světelnost­) atp. Franta na tohle totiž nemá čas. Jeho zajímá jen jedno: Který foťák je lepší. Ačkoli by za něj nerad dával víc jak 1400, je přece ochoten za něj dát celé 2000. To už by snad měl dostat nějakou kvalitu.
Výrobci se s Frantou neradi baví, protože on nic nechápe a všechno mu musí vysvětlovat padesátkrát, pak mu to nakreslit, ještě jednou vysvětlit... no a pak Franta bezduše zopakuje: ­"A který je teda lepší?­" A tak si výrobci našli jednoduchou odpověď, proti které Frantova logika nebude nikterak zasahovat a kterou jeho laický rozum pobere: ­"Čím víc megapixely, tím více foťák.­" A to byl příběh o tom, jak výrobci naprosto duk***ili segment levných kompaktů.
Jen tak mimochodem, už se chystají 20mpix foťáky a mě je z toho do breku. Važený pane, vašeho 5Mpix fotoaparátu se držte zuby nehty a osobně vám přeji, ať vám vydrží co nejdéle. Nemusím ani vidět parametry abych vám potvrdil, že dneska už nic takového nekoupíte. Slušný foťák za 2000 je možný, ale nikdo ho nevyrábí, protože by kvůli papírovým parametrům nebyl dobře prodejný.
Odpovědět1  0
Obojí je stejně důležité. Současné technologie je samozřejmě potřeba někam rozvíjet. Ale často jsou staré technologie nahrazeny novými, které budou mít bez zmiňované optimalizace větší potenciál, než ty staré technologie po staletích optimalizace. Např. takový transistor je toho důkazem. Dovedete si představit, že bychom do dnes používali pouze a jenom elektronky? Já teda ne.
Odpovědět1  0
Já jsem se vyjádřil zcela správně. Pouze konstatuji fakt, že jelikož VA panel má lepší pozorovací úhly než běžný TN, firmy jako LG či Samsung toho využily a tlachají o tom, jak ta jejich LED technologie je lepší než to ­"zastaralé LCD­", přitom jde o jednu a tu samou věc. Jen většina lidí věří tomu, že když to říká výrobce, tak to musí být pravda.
Odpovědět0  0
Nevím, jak dobře jste si přečetl můj příspěvek. Já prodávám elektro, takže o té technologii něco vím. Jde ale o to, že od té doby co se namísto trubic používají ledky se všemu říká LED TV, následkem čehož si většina lidí myslí, že se jedná o zcela novou zobrazovací technologii. Samozřejmě v televizích se taky upustilo od TN a většinou jsou tam VA panely, takže začali vykládat o lepších pozorovacích úhlech ve srovnáním s LCD a o ­"zářivějších barvách­".
Jde o to, že zavedení nové technologie bude vyžadovat úpravu výroby, což je samo o sobě velmi nákladné, takže raději budou hledat způsoby jak ozdobit kýbl hnoje aby papírově vypadal jako Ferrari, viz zmiňované nesmyslné obnovovací frekvence, dynamický kontrast a všemožné ShakeView, SmearMotion a HyperUltraMegaSuperPicture, které ve výsledku jenom ještě víc pohnojí obraz, ale lidem to přijde jako zlepšení, protože to mají zapojené přes Scart na deset roků starém DVD přehrávači.
Odpovědět3  0
V mnohých oblastech vídáme pomalejší pokrok, než tomu bylo pár let zpátky, ale zato vídáme pokrok v oblastech jiný. Ono nejde jen o tom jak daleko se nějaká technologie posune, ale taky jakým směrem. Dnes herní scéna nejvíce žije na konzolách. Spousta věcí, které dříve bylo nutno dělat skrz různé desktopové aplikace se přesunulo do prohlížečů. Dostáváme se k samotnému faktu, že většina uživatelů už dnes ten desktop vlastně k ničemu nepotřebuje. Otázkou tedy je, jestli desktopy zažívají stagnaci, nebo se připravují k pádu.
Co se zobrazovací technologie týče, tam je hodně vidět spokojenost firem se současným postupem trhu. Vždyť se jim přece podařilo přesvědčit většinu uživatelů, že LED je nová technologie zastupující LCD. Drtivá většina uživatelů nemá páru o tom, co je to OLED. U monitorů díky nesmyslnému dynamickému kontrastu se stal kontrast naprosto bludným parametrem a odezva pixelu je na tom podobně. A televize s 500hz obnovovací frekvencí? WTF? Lidi ani neví, jakým způsobem se ty parametry projevují. Mají sotva tak představu o tom, co je to rozlišení a jejich referenční pole je tak malé, že když jim prodáte TN panel a řeknete jim, že je to LED a má dobré barvy, budou tomu prostě věřit a ty barvy si budou pochvalovat.
Odpovědět2  0
Pokud chcete sledovat TV, je plasma v pohodě, ale pokud chcete hrát hry, narazíte na input lag. Ono OLED technologie by mohla zcela změnit způsob, jakým se budou televize a monitory prodávat. Když kupujete TV­/monitor, mezi ty nejdražší součásti patří právě samotný zobrazovač. OLED při masové výrobě bude mnohem levnější ­(!na výrobu!­).
Jen tak mimochodem, životnost OLED není až o tolik horší jako LCD. Jediný problém je životnost modré barvy, což se dá vyspravit postupnou automatickou kalibrací, nebo možností výměny panelu ­(protože prodávat­/kupovat jen samostatný panel by bylo výhodnější jak pro kupujícího, který by ušetřil na vnitřní elektronice, tak pro výrobce, který by ušetřil na výrobě i logistice­).
Odpovědět0  0
Když se hlásalo LED podsvícení, bavilo se o stovkách LED diod rovnoměrně rozprostřených po ploše. V té době pojem ­"dynamický kontrast­" dával smysl, protože mohli každou diodu ovládat zvlášť a skutečně tak ztmavit­/zesvětlit jen pár pixelů najednou ­(nikoli celou obrazovku, jak se to dělá teď, aby mohli lhát v další položce specifikací­). Nebylo to perfektní, ale byla to možnost, jak dost černější černou z krásně barevného IPS panelu velké úhlopříčky.
Nakonec to dopadlo tak, že vyrobili tři televize s celoplošným LED podsvícením, všude jinde dali LED diody pouze na okraj. A aby ukázali jaké jsou svině, začali tvrdit že se jedná o novou, revoluční zobrazovací technologii která nahradí LCD technologii. Do dnes jim to většina lidí věří.
Takhle se člověk jenom bojí co vymamlasí až ­(možná­) přijde OLED.
Odpovědět0  0
Ten BenQ je za tu cenu obecně asi ta nejlepší 27­" co momentálně seženeš ­(zdůrazňuji, že se bavíme o cenové hladině pod 6,5 tisíce­). I kdyby stál i o 1500kč víc, tak se pořád jedná o dobré zboží.
Barvy jsou slušné ­(ve hrách stejně jde hlavně o to, aby se barvy líbily a v tom se mu prostě žádný TN panel nevyrovná­), ale asi úplně nejvíc jej vyzdvihuje kontrast ­(reálně 3­-4000:1­). Hry i filmy na tom vypadají opravdu hezky. Kontrast udělá hodně.
Input lag pod 10ms je pro hraní her přijatelný, v dané cenové relaci je to nadprůměr. U monitorů pod 10.000Kč je všechno pod 10ms nadprůměr.
Odezva je na poměry VA panelů ­(alespoň těch, co se dají volně sehnat­) opět nadprůměrná. Doporučuji si ale kvůli odezvě monitor někde prohlédnout, pokud přecházíš z TN panelu. Rozhodně se nejedná o nic, co by kazilo výkon ve hře ­(přece jen i dnešní TN panely mívají input lag vyšší než 10ms, a to je podle mě důležitější číslo­), ale může to vizuálně vadit. Já osobně odezvu vůbec nevnímám, resp. nevadí mi.
Pak je tu samozřejmě ten požár pod kobercem... rozlišení. 1080p je dnes standardem pro multimédia. Nicméně ve světě počítačů už je to na takovou úhlopříčku málo. Já to měl jednoduché. K monitoru jsou kromě PC napojené ještě dvě konzole, které víc jak 1080p nedají, takže proč bych měl kupovat monitor s vysokým rozlišením, když stejně nepojedu v nativním většinu času. 27­" monitor jsem kupoval hlavně proto, abych od něj mohl sedět dál, ne aby se mi tam toho víc vešlo. Bohužel, na trhu s LCD panely neexistuje ­"nejlepší­" produkt. Každý má své klady a zápory. Takže jde jen o to, co je člověk ochoten překousnout a co mu nebude vadit.
Jediné, co monitoru vytknu, je pomalé menu, nepraktické ovládání bočními tlačítky, lesklý rámeček a podstavec. Trochu to dorovnává zelená led dioda na boku monitoru, která při pohledu ze předu není vůbec vidět ­(=nikterak neruší­).
Odpovědět0  0
Chtěl jsem kupovat jeho 27­" sourozence. Ještě že jsem tak neudělal.
Odpovědět0  0
Položka ­"DISPLEJ­" je aktivní pouze je­-li monitor připojen přes VGA kabel a slouží k nastavování pozice obrazu, nikoli OSD menu.
Pozici OSD menu nastavíš v menu systém, po položkou OSD menu. Barvy jdou změnit pouze v režimu standard.
Odpovědět0  0
Jojo, CoD jako hra není vůbec špatná hra. Skutečně se jedná o kvalitní rychlou zábavu... něco jako dát si popcorn mezi obědem a večeří. CoD jako série je však jenom jedna hra.
Odpovědět1  0
GPU Xboxu po vydání dokonce výkonnostně přesahovalo GPU na PC... po dobu jednoho celého týdne :D
Dnešní konzole budou mít dlouhou životnost. I za několik let se na ně budou vydávat tituly, stejně jako tomu bylo a je u PS2, ale nová generace je už prostě potřeba jako sůl.
PS3 sice má svůj Cell procesor a Xboxu zase nahrává jednoduchá architektura a 10MB eDRAM v multiplatformních titulech, ale jsou to už dinosauři. Pokles FPS je na denním pořádku v téměř každém AAA titulu a grafika už se na tomto HW nikam dál neposune.
Odpovědět1  0
Ani GT5 ani Forza 3 nemají nativní rozlišení 1920p. Obě hry nativně běží v 720p při 60FPS a jsou upscalovány na 1920p. Tohle platí prakticky pro všechny AAA tituly ­(až na to že většina má jen 30FPS­).
Xbox nikdy neměl BR, FullHD rozlišení však podporoval vždycky. Jediné, co xbox neměl od začátku, byl HDMI port a optický výstup ­(HDMI přibyl tuším že s PRO verzí konzole a optický port se objevil na nové verzi Xboxu ­- předtím to šlo zapojit jen s tím proprietárním kabelem dodávaným s konzolou­).
Odpovědět0  0
Dnešní herní svět není o vývojářích, ale o vydavatelích. Vývojářů, kteří si sami diktují jak bude hra vypadat, jak se bude prodávat a kolik bude stát, je málo.
Souhlasím s těma ochranama. Je taková dvousečná zbraň. Byl to jeden z důvodů proč jsem sekl s PC jako herní platformou.
Co se postupného snižování hladiny cen týče, to je kapitola sama o sobě.
Odpovědět0  0
Kdyby hra stála 500, nevydělá na ní po vydání nikdo nic. Aby se jí prodalo 5x víc, museli by si ji koupit i takoví lidé, co hry stahují. To se ale nestane, tito lidé stahují i hry za 300kč. Vývoje her stojí stovky milionů dolarů. Následuje marketing který ­- jak jsme mnohokrát viděli ­- je nesmírně důležitý. Potom přijde výroba disků, výroba krabiček, transport toho všeho a pak je tu pracovní síla, která s tím vším manipuluje a samozřejmě nějaký profit pro prodejce. Pokud se jedná o konzolový titul, ještě je v tom poplatek pro společnost která konzolu vlastní.
Jediný způsob, jak kupovat hry levně, je podporovat online distribuci.
K hrám... Já osobně jsem strávil obrovské množství času ve Fallout 3 a Fallout New Vegas. Jsem nejen velký fanda RPG titulů, ale taky miluju post­-apokalyptický žánr, takže Fallout je pro mě bomba.
Odpovědět1  0
Není pravda. Jak se říká; na jedné straně jsou hráči a na druhé straně jsou lidi co hrají CoD.
Stav dnešního trhu je takový, že drtivá většina lidí, kteří kupují hry, koupí 1, max. 3 hry ročně. Vyvažují to hráči, kteří ročně koupí 10 a víc, nicméně těch je dost málo ­(oproti zbytku­) a nikdo z nich si žádnou hru nekoupí dvakrát, aby se na ní víc vydělalo. Právě proto spousta vydavatelů tlačí studia k tomu, aby se vydávali cestou CoD. Pak není divu, že když přijde hra jako Borderlands, která je naprosto odlišná, i přes své nedostatky udělá díru do světa, protože má víc osobitosti než všechny tyto hry dohromady.
Máš­-li rád obtížné hry, zkus takový Dead Space na nejtěžší obtížnost se základní zbraní. Budeš obracet každou místnost naruby, jestli tam náhodou není lékárnička. Já jsem si to náramně užil. Alan Wake je jako hrát knížku od Stevena Kinga a např. poslední Silent Hill byl pro mě od dvojky nejlepším dílem a příjemným překvapením.
Co se Hitmana týče, toho jsem zarytý fanda už od prvního dílu. Není to klasická hra, kde si AI dělá co chce. Je to spíš jako hrát šachy. Skoro vždycky se to dá udělat bez použití zbraní, jen je potřeba přijít na to, jak to udělat. Některé mise musím restartovat i desetkrát, než se mi to podaří perfektně provést.
Odpovědět1  0
Ano, mě v Arenách šlo hlavně o multiplayer, protože kvalitních singleplayerovek se dělá spousta dodnes; Borderlands, Alan Wake, Fallout, Hitman, Dead Space, Enslaved, Mass Effect ­(alespoň až dokud jsme se nedostali ke konci trojky­) L.A. Noire, The Darkness, Bioshock, Condemned, Kane and Lynch ­(jednička­), Mirror­'s Edge, Left4Dead a spousty dalších. Ani jedna z těch her není tupej tunel typu CoD.
Odpovědět1  0
Z této konkrétní doby mám dobré vzpomínky pouze na arénové střílečky jako Unreal Tournament či Quake. Jinak všechno ostatní jen jednotlivé tituly.
Oproti té době nevidím nijak velkou změnu k horšímu, snad jen to že žánr ­"Arena Shooter­" vymřel a survival horor, leč ještě dýchá, nemá ke smrti daleko. Člověk pořád musí procházet jednotlivé tituly a vybírat si z toho, co si myslí že ho bude bavit, pokud teda není v balíku a může si dovolit koupit každou hru co vyjde.
Odpovědět1  0
Generace např. stromů se už hojně používá v mnoha enginech. Nejprve si tvůrce vymodeluje stromy, přidá možnosti variací. Pak na mapě nakreslí dvě přímky, mezi nimiž se vygeneruje cesta a kolem cesty se vygenerují stromy. Rozhodně to nefunguje tak, že by tvůrce musel ručně upravovat polygony aby udělal cestu a pak ručně nastavovat kde se který strom objeví. Pokud dělá les, řekne enginu ­"tady nějakým způsobem naplácej stromy­". Pak řekne ­"Tady bude chata a tudy povede cesta­". A engine si s tím už sám pohraje. V okamžiku, kdy má potřebné modely, udělat uvěřitelný les s chatou uprostřed je jednodušší než udělat náčrtek takového lesa v MSPaint. Pak to ale musí někdo důkladně projít z pohledu hráče a ujistit se, že nikde nejsou díry např. díry v mapě.
S detailností modelů problém není ­(co se délky vývoje týče­). Většinou se nejprve dělá ­"high­-poly­" model, podle kterého se udělá normalizovaná textura, která se plácne na ­"low­-poly­" model.
S ­"detailní žábou­" jsme se už setkali např. v RAGE. id chtěli kromě samotného enginu předvést svou ­"Megatexture­" ­(což by se dalo popsat jako jedna obrovská textura natažená přes celou mapu­). Díky této technologii se žádné textury ve hře neopakují. Taky nás ale nutili navštěvovat každé místo minimálně dvakrát, kdy pokaždé jsme procházeli jiným směrem.
Za tvorbou hry je mnohem víc než jen modelování atp. Tvorba samotného enginu může tvořit 30% a víc z celkového vývoje. A dokud není hotový engine, nemá cenu dělat mapy. Pak je tu hudba, dabing, zvuky... což jsou také věci časově velmi náročné. Pak je potřeba ověřit, že když se to všechno dá dohromady, bude to dávat smysl a testování hry může být kapitola sama o sobě.
Brzdou jsou v tuto chvíli skutečně konzole. Aby taky ne. Když každá z nich může přinést i desetinásobek toho co PC, konzole jsou zkrátka priorita a čím větší rozdíl mezi jednotlivými platformami, tím větší riziko že hra na jedné platformě bude něčím úplně jiným než na platformě druhé. Nová generace se už ale nezadržitelně blíží a musí přijít. Desetiletá životnosti už prostě není možná. Upscale ze 720p na 1080p při max. 30fps je už zkrátka málo. Hry na konzolách nikam nepostupují, zlepšuje se pouze optimalizace ­(která se okamžitě využije k nějakému tomu detailu navíc­) a to hlemýždí rychlostí.
Odpovědět0  0
Jedinou výhodu bych viděl u starších lidí, kteří se učit nechtějí, ale pro děti a mladé lidi to není dobré. Ano, naučí se s tím pracovat rychle, ale řešení problémů pro ně bude naprostou neznámou, protože většinou nebude možné skrz ono jednoduché prostředí.
Ano, novější systém přinese pokročilejší funkce, ale dostáváme se pomalu k hranici, kdy prostředí je pro mě osobně tak jednoduché, že je pro mě složité. Vezměte si třeba některé menší e­-shopy, které produkty řadí do kategorií tak, aby se v nich vyznal BFU. Když tam pak přijde někdo, kdo to zná, bude tápat a nakonec bude muset proklikat všechny kategorie, aby našel co hledá. Nebo se budeme potýkat s něčím jako ­"Proč mají sakra CCFL a LED podsvícení vlastní kategorie a technologie samotných panelů jsou naházené dohromady?"
Odpovědět0  0
To o vyšších cenách bývala pravda někdy dávno. Dnes oproti hlavní konkurenci jsou naopak levnější. Hlavně tam na mě nevalí obrovským písmem ceny bez DPH aby to vypadalo hezky a když se podívám do košíku, vidím cenu i s poštovným. Hlavně nemají tak odpornou reklamu. Od té doby co všude béká ta zelená zrůda už u emzáků nenakupuju.
Odpovědět4  0
Gates sám řekl: ­"Šlo to jen se Stevem Jobsem­". Tím samozřejmě narážel na politiku Applu. Gates se držel takové politiky, že prostě byli všude kam dosáhli. Apple si naopak stavěl ohradu produktů okolo jediného produktu ­(legrační je, že něco podobného teď dělá sám MS, tím že prakticky do všeho tlačí Metro­). Samozřejmě, když se řekne Microsoft, všichni si řeknou ­"Windows­". Ale Microsoft se skutečně protlačil do všech možných koutů a mnohde se jim daří ­(například na poli herních konzol mají dnes stroj s největší prodejností her­) A když se jim někde něco nepodaří, zkusí to znovu za pár let ­(Widlofón­). Nechci dělat žádné předpovědi, ale jsem opravdu zvědavý, jak si Apple povede dál bez Jobse... Protože posledně to zrovna dvakrát dobře nedopadlo.
Odpovědět3  0