Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Herní streamovací služby: přišel už jejich čas?

20.12.2019, Jan Vítek, článek
Herní streamovací služby: přišel už jejich čas?
Hraní na PC může připadat jako příliš drahá zábava pro ty, kteří už mají jiné zájmy i povinnosti a nemají čas u hry prosedět značnou část volného času. Právě ti by mohli asi nejvíce ocenit moderní streamovací služby.

Proč vlastnit herní PC?

 
Ve streamování může být budoucnost, ale ta ještě nenastala, takže herní hardware rozhodně ještě není na ústupu. Spíše naopak, v posledních letech je to jedna z mála oblastí, která v případě PC průmyslu roste, a to vytrvale a s dobrými předpoklady do budoucna. Ukazují na to už jen prodeje herních monitorů, do jejichž výroby se pouští nové a nové firmy, které vyčenichaly příležitost. 
 
Mít k dispozici vlastní výkonné herní desktopové PC rovná se mít své zázemí, s nímž si můžeme hrát a ladit, což je důležité zvláště pro ty, kteří mají k této technice nějaký vztah a umí s ní nakládat. Takoví lidé by si pak bez svého hardwaru mohli připadat jako nazí, ovšem není to pouze nějaký neurčitý pocit, ale i zcela jasně definovatelné možnosti, o něž by přechodem na streamované hry přišli. 
 
 
Jako první můžeme jmenovat onu očividnou ztrátu možnosti si některé hry libovolně modifikovat, což opravdu není pouze Skyrim, i když jde asi o nejlepší příklad. Možnosti modifikací by musel nabídnout sám provozovatel streamovacího serveru, jenomže ve světě, kdy by každý streamoval, by žádné modifikace pochopitelně ani nevznikly, neboť jsou tvořeny zpravidla komunitou samotných hráčů. Od vývojářů nedostáváme modifikace, nýbrž (zpoplatněný) DLC. 
 
Dále jde například o využití různých ovladačů nebo dokonce headsetu virtuální reality. Nabídl by nám streamovaný titul třeba možnost využít současně HOTAS s pedály od volantu nebo amatérsky vyrobeného systému s kamerou sledující polohu hlavy? Nebo by se možnosti rovnaly spíše nastavení konzolových her. Jednodušší hraní tak může nevyhnutelně znamenat i daleko užší škálu možností, jak je ovládat, jaká zařízení využívat. 
 
Zapomenout ale nesmíme ani na bezvýhradnou závislost streamovaných her na rychlém internetovém připojení. Broadband sice dnes může využít drtivá většina lidí, ale je připojení skutečně vždy spolehlivé? První zkušenosti s Google Stadia ukazují, že ani lidé na páteřních sítích nemusí počítat s rychlou odezvou, což je zvláště palčivé v porovnání s moderním hardwarem, kterému se naopak daří snižovat odezvu i v rámci herního PC pro co nejkratší zpoždění mezi vstupem a výstupem. 
 
Mít vlastní PC pro provozování her tak představuje jedním slovem svobodu, a to v tom, jak si to celé zařídíme, nastavíme, vyladíme a kdy a jak hrajeme. Navíc nám PC nemusí sloužit jen pro hraní her, ale také pro jiné účely v domácnosti a kdo si s jeho pomocí rovnou vydělává, ten už bude mít na celou věc zcela jiný pohled. 
 
 

Výhody streamovacích služeb

 
Streamování her má v moci poskytnout levnější zábavu v porovnání s hraním na vlastním PC, a to v závislosti na čase, který tím strávíme. Ovšem v poslední kapitole nám šlo i o to, že do celé rovnice nelze dosazovat jen tento čas a cenu, ale také kvalitu a dodatečné možnosti, které nám PC může poskytnout krom hraní. Mají něco takového i streamovací služby? 
 
V prvé řadě je třeba říci, že to lze zatím těžko posoudit, když mluvíme v podstatě jen v teoretické rovině kvůli tomu, že žádná ze streamovacích služeb dosud ještě pořádně nefunguje anebo není v ostrém provozu. 
 
 
Za předpokladu, že streamování bude fungovat dle slibu poskytovatele, se můžeme těšit na vysoký komfort, respektive bezstarostnost, pohotovost, multiplatformitu a zkrátka to, že jako zákazníci nebudeme muset trávit čas aktualizací ovladačů, nastavováním co možná nejlepší kvality grafiky dle výkonu systému, stahováním samotné hry či kompatibilitou. Vše může běžet třeba jen v rámci webového prohlížeče, díky čemuž pak může odpadnout i otázka, jakou platformu vůbec preferujeme a zda si chceme zahrát na stolním PC, notebooku, tabletu, samotném televizoru, set-top boxu s projektorem či mobilu. Na výkonu samotného koncového zařízení pak záleží asi nejméně. 
 
Jednou za měsíc se nám prostě strhne určitý poplatek, ať už formou paušálu nebo reálného počtu hodin strávených hraním a můžeme mít vystaráno. A pokud zrovna nebudeme mít čas či přijde období herního nechutenství, nemusíme se smutně koukat do rohu na herní sestavu, která pomalu vychází z módy a zastarává. 
 
Dalo by se také namítnout, že i pro streamované hraní budeme potřebovat kvalitní periferie, aby to šlo srovnat se zážitkem, který dokáže poskytnout PC či moderní konzole. To je jistě pravda, ovšem právě ti, kteří mohou o podobných službách uvažovat kvůli snaze ušetřit, by i tak těžko utráceli tisíce až desetitisíce za nejkvalitnější klávesnice, myši či jiné ovladače a hlavně herní monitor. Taková výbava nám může herní zážitek jistě vylepšit, ale i s kancelářskou výbavou si můžeme užít dost zábavy. 
 
Navíc řada lidí své domácí PC dávno má a i když to už nemusí stačit pro hraní nejnovějších náročných her, pro zobrazení streamu může mít výkonu více než dost, díky čemuž bude naše vstupní investice z hlediska hardwaru nulová.