Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Herní streamovací služby: přišel už jejich čas?

20.12.2019, Jan Vítek, článek
Herní streamovací služby: přišel už jejich čas?
Hraní na PC může připadat jako příliš drahá zábava pro ty, kteří už mají jiné zájmy i povinnosti a nemají čas u hry prosedět značnou část volného času. Právě ti by mohli asi nejvíce ocenit moderní streamovací služby.
Nenechte se mýlit, jako nám nikdo s čistými úmysly nenabídne zcela zdarma VPN, tak ani nikdo běžně neposkytne streamování her bez poplatku. Na straně provozovatele jsou ostatně zapotřebí ještě větší náklady než při zprostředkování VPN, neboť k silnému datovému provozu se přidává ještě potřeba výkonu a možnost nakládat se samotnými hrami. 
 
Pokud tedy jde o streamování zdarma, zpravidla jde o službu či jen software, který využívá naši vlastní knihovnu, vlastní síť i jiné hardwarové prostředky. Příkladem budiž Steam Link, který byl dříve k dispozici jako samostatné hardwarové zařízení, ale nyní už to opravdu není nutné. Postačí prostá aplikace a my si můžeme z hlavního herního PC vytvořit pomyslný cloudový server, jenž nám bude skrz domácí síť ládovat data třeba do telefonu s Androidem.
 
 
Ještě před tím, než někdo začne vůbec uvažovat o tom, že by rád z herního PC přešel na streamovací služby, je vhodné si právě třeba Steam Link vyzkoušet. Je totiž možné, že přijde o iluze, když zjistí, že sama domácí Wi-Fi síť nemusí vždy poskytovat tak stabilní konektivitu, aby bylo lokální streamování použitelné. Ostatně občasné výpadky či propady v kvalitě signálu nemusíme jinak vůbec pozorovat, ale pokud je skutečně zapotřebí mít vždy vysokou propustnost se stabilně nízkým pingem, může se taková síť jevit zcela jinak. Stačí občasné škobrtnutí domácího routeru, rušení od souseda či od zapnuté mikrovlnky a my zjistíme, že ani na vzdálenost v řádu metrů nemusí stream uspokojivě vždy fungovat a pokud hra začne rovnou vypadávat, zatímco na počítači či konzoli poběží dál, je to zážitek, který nás donutí si hezky rychle opět sednout k hlavnímu stroji. 
 
Pochopitelně jsem nezapomněl, že existují metalické či optické sítě. Jde ale o to si uvědomit, že tu hraje velkou roli faktor, který v případě přenosu streamu z vnějšku domácí sítě nelze ovlivnit a ten může být naší vlastní sítí a její dříve neodhalenou nekvalitou ještě umocněn, zvláště pak když herní streamovací služby obvykle prezentují své možnosti i takto: 
 
 
K tabletu či telefonu totiž Ethernet obvykle nepřipojíme, čili otázka o připravenosti domácí Wi-Fi je pak zcela namístě. Abychom si tedy domácí streamování mohli vyzkoušet, v případě Steam Link stačí stáhnout příslušnou aplikaci a pak už si můžeme zahrát kteroukoliv nainstalovanou hru v rozlišení až 4K při 60 FPS, pokud na to bude stačit propustnost sítě a výkon počítače. 
 
Majitelé moderních konzolí mají tu samou možnost s využitím buď PS4 Remote Play nebo Xbox App, která je již součástí Windows 10. V obou případech jde o možnost hrát ve Full HD při 60 FPS. 
 
Mezi další podobné služby či aplikace patří Remotr pro Windows a iOS či Android nebo Rainway počítající s webovými prohlížeči.