Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Hina Sehol E10X: spuštěn test auta s levnými Na-Ion články se 140 Wh/kg

24.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Hina Sehol E10X: spuštěn test auta s levnými Na-Ion články se 140 Wh/kg
Společnost Hina Battery spustila test prvního auta se sodíkovými bateriemi Na-Ion. Jmenuje se Sehol E10X a je založeno na již existujícím elektromobilu, ve kterém se dosud používaly lithiové články. Výhodou sodíkových má být především nižší cena.
Čínská společnost Hina Battery spustila v prosinci svou GWh továrnu na výrobu sodíkových baterií (typ Na-Ion). Ty se používají v úložištích nebo jednostopých vozidlech, nicméně společnosti Sehol (joint venture společností JAC a Volkswagen Anhui) a Hina Battery vytvořily i sodíkovou verzi klasického elektromobilu. Jde o vůz Sehol E10X, který má Na-Ion akumulátor, jenž pojme 25 kWh energie a jeho celková hustota činí 120 Wh/kg (váží tedy 208 kg). Samotné sodíkové články mají hustotu 140 Wh/kg, což je pod úrovní lithiových verzí Li-Ion LFP (ty mají zpravidla okolo 160-175 Wh/kg) a hluboce pod úrovní Li-Ion NMC (250-300 Wh/kg). Nový vůz má teoretický dojezd (dle čínských velmi optimistických norem) 252 km a podporuje nabíjení až 4C (nabití za 15 minut).
 
Hina Sehol E10X
 
Pokud jde o lithiové verze téhož vozu, ty mají články LFP (levné verze Li-Ion, které nemají kobalt, mají relativně nízkou energetickou hustotu, nicméně vyšší než Na-Ion) a dostupné jsou ve verzích s 19,7 kWh s 200km dojezdem a 31,4 kWh s dojezdem 302 km. V tomto případě má celý akumulátor (ne jen články) hustotu 141 Wh/kg, tedy o 17,5 % vyšší než Na-Ion se 120 Wh/kg. Zatím nevíme, kolik budou tyto vozy stát, ale např. společnost BYD hodlá nabídnout sodíkové akumulátory ve svém voze Seagull, jehož cena bude začínat na 60 tisících RMB (193 tisíc Kč), zatímco lithiové varianty mají začít na 80 tisících RMB (258 tisíc Kč). Tato čísla mají jednu chybu, nevíme, jak velké tyto akumulátory vlastně budou. V tomto případě nepůjde o test jako u Seholu, ale o zahájení prodeje, a to už údajně v druhém čtvrtletí letošního roku.
 
Hina Sehol E10X