Hliníkovo-grafenové baterie GMG bez lithia slibují velmi rychlé nabíjení
19.5.2021, Milan Šurkala, aktualita
Další technologií, která se zkouší při vývoji akumulátorů nových generací, je využití hliníku místo lithia. Vědci na University of Queensland a firma GMG mají výsledky testů takových článků, které zaujmou především rychlostí nabíjení.
Vývoj nových akumulátorů není jednoduchý. V poslední době se objevilo mnoho slibných technologií, nicméně ty zpravidla přináší zlepšení v některých oblastech, zatímco strádají v jiných. To je i případ nových akumulátorů z dílen společnosti Graphene Manufacturing Group (GMG) a University of Queensland (vyvinuty na univerzitě, firma GMG bude komerčním partnerem, který je bude vyrábět). Provedli nové praktické testy několik let vyvíjených akumulátorů a mají některé velmi zajímavé vlastnosti. Stále je tu ale spousta jiných věcí, které bude třeba ještě dořešit a vyžádají si patrně další roky vývoje.
Nové akumulátory nejsou typu Li-Ion, ale Al-Ion. Místo lithia totiž využívají hliník, díky čemuž řeší jeden z palčivých problémů budoucnosti, kde vzít dostatečné množství lithia (naopak nastolují otázku, kde vzít tolik hliníku). Místo grafitu využívají velmi slibného materiálu grafenu, který u vyvíjených akumulátorů rozhodně není žádným nováčkem (1, 2, 3) a v některých případech by už měly být grafenové akumulátory i dostupné. Nenajdete tu ani měď nebo kobalt.
Jaký byl tedy výsledek? V knoflíkové variantě dosahují vysoké výkonové hustoty 7000 W/kg, což umožňuje tak rychlé nabíjení, že je zde primárním problémem především to, jak by bylo v praxi možné dodávat tak rychle takové množství energie. Pro zajímavost, grafitové (nikoli grafenové) hliníkové akumulátory Univerzity ve Stanfordu jsou na tom o dva řády hůře.
Výhodou nových článků je i vysoká životnost (v podstatě nulové opotřebení po 2000 cyklech), nízké riziko požáru a menší ekologické dopady. Jistě ale tušíte, že někde bude zakopaný pes. Tím je naopak energetická hustota. Sice nejde o žádnou tragédii, 150-160 Wh/kg není až tak nízké číslo, ale pro elektromobily by to bylo nepoužitelné (nicméně je to např. dvojnásobek toho, co měly akumulátory Hitachi pro hybridní Chevrolety ještě před 5 lety). Při stejné hmotnosti jako u dnešních EV by pobraly asi jen 60 % energie. A to je velký problém, protože i Li-Ion je na tom dost špatně, natož něco, co je ještě o 40 % horší.
Na druhou stranu je další výhodou akumulátorů menší zahřívání, které nevyžaduje náročné chlazení. To dle tvůrců tvoří asi 80 kg hmotnosti u 100kWh akumulátoru. Eliminací chlazení pak lze ušetřenou hmotnost využít k vložení většího množství článků, takže energetická hustota celého akumulátoru se pak o něco zvýší (větší část hmotnosti akumulátoru může být věnována samotným článkům a méně pak dalším věcem nutných pro práci s nimi). I tak by ale jen samotné články ve 100kWh akumulátoru vážily asi 650 kg (u Li-Ion necelých 400 kg) a teď k tomu připočtěte obal a další příslušenství.
V průběhu tohoto roku se počítá s testy knoflíkových baterií u komerčních zákazníků, do konce roku 2022 by měly být spuštěny i testy s výrobci telefonů nebo notebooků. Kdy se ale začne velkosériová produkce a pro která konkrétní nasazení (u elektromobilů vypadají být kvůli nízké energetické hustotě zatím nereálné), to je zatím ve hvězdách.
Zdroj: graphenemg.com, forbes.com