IBM koupilo AlchemyAPI - jako doplněk pro Watsona
5.3.2015, Michal Hala, aktualita
IBM koupilo společnost AlchemyAPI, která produkuje řešení zaměřená na strojové učení. IBM tak získává rozšíření své technologie Watson – ano, to je ten, co porazil dva šampióny znalostní soutěže Jeopardy! – a současně se tím zbavilo nepříjemného konkurenta.
Začněme připomenutím toho, co je IBM Watson. Původně to byl superpočítač se schopností strojového učení, který se proslavil již zmíněnou porážkou Kena Jenningse a Brada Ruttera. Tedy dvou historicky nejlepších šampiónů znalostní soutěže Jeopardy!
Watson byl posléze přetvořen do podoby cloudové služby. IBM ji označila jako The Watson Zone a začlenila ji do IBM BlueMix, což je cloudová enterprise platforma dostupná jako služba (Platform as a Service). Na BlueMix se napojují vývojáři a začleňují schopnosti Watsona do podnikových aplikací. Takových řešení bylo doteď vytvořeno přes 7 000. S nákupem AlchemyAPI je spojena komunita 40 000 vývojářů, takže se očekává vznik mnoha nových řešení.
Teď k samotnému AlchemyAPI. Společnost byla jedním z hlavních konkurentů pro Watsona. Zaměřuje na strojové učení a poskytuje ho také jako službu v cloudu. AlchemyAPI vyniká zejména ve zpracování řeči, textu a technologii vizuálního rozpoznávání (visual recognition), která Watsonu až dosud chyběla. Takže technologie AlchemyAPI výrazně rozšíří schopnosti The Watson Zone.
Cena celé transakce nebyla zveřejněna. Také se objevují úvahy, zda komunita vývojářů kolem AlchemyAPI bude ochotná spolupracovat s IBM. Každopádně se jedná o strategický nákup, který výrazně posílí pozici IBM na poli služeb a aplikací z oblasti umělé inteligence. Ta mimochodem proniká do běžného života ze dvou směrů.
Jedním jsou řešení jako právě Watson, tedy vysoce výkonné clustery serverů s aplikacemi umělé inteligence, které poskytují své služby v cloudu. Tak je na jedné straně zajištěn obrovský výpočetní výkon a úložná kapacita potřebné pro takové aplikace a na druhé straně je cena služby udržována na přijatelné úrovni jejím sdílením mezi mnoha korporátními uživateli, kteří si ji mohou dovolit.
Druhým směrem je průnik umělé inteligence na běžná uživatelská zařízení a jeho příkladem jsou aplikace jako třeba Cortana či Siri. Ty se musí spokojit s neporovnatelně nižším výkonem a úložnou kapacitou, ale zase nemusí mít takový záběr. Nepřipravují se na znalostní soutěž, takže se nemusí naučit několik encyklopedií a porozumět jim. Stačí, když postupně pochopí chování svého uživatele a časem ho dokážou i předvídat.
Domníváme se, že další vývoj bude takový, že se budou výrazně rozvíjet oba směry. Tedy superinteligentní aplikace v cloudu a běžně inteligentní aplikace na mobilech, tabletech, noteboocích a stolních počítačích. Pravděpodobně se časem naučí vzájemně úzce spolupracovat, sdílet nejen informace, ale i znalosti. Otázkou je snad jedině to, jak rychle vývoj půjde a kam až dojde.
Co od umělé inteligence v cloudu i na vašem zařízení očekáváte vy? Nebo čeho se třeba trochu bojíte?
Zdroj: TechCrunch
Watson byl posléze přetvořen do podoby cloudové služby. IBM ji označila jako The Watson Zone a začlenila ji do IBM BlueMix, což je cloudová enterprise platforma dostupná jako služba (Platform as a Service). Na BlueMix se napojují vývojáři a začleňují schopnosti Watsona do podnikových aplikací. Takových řešení bylo doteď vytvořeno přes 7 000. S nákupem AlchemyAPI je spojena komunita 40 000 vývojářů, takže se očekává vznik mnoha nových řešení.
Teď k samotnému AlchemyAPI. Společnost byla jedním z hlavních konkurentů pro Watsona. Zaměřuje na strojové učení a poskytuje ho také jako službu v cloudu. AlchemyAPI vyniká zejména ve zpracování řeči, textu a technologii vizuálního rozpoznávání (visual recognition), která Watsonu až dosud chyběla. Takže technologie AlchemyAPI výrazně rozšíří schopnosti The Watson Zone.
Cena celé transakce nebyla zveřejněna. Také se objevují úvahy, zda komunita vývojářů kolem AlchemyAPI bude ochotná spolupracovat s IBM. Každopádně se jedná o strategický nákup, který výrazně posílí pozici IBM na poli služeb a aplikací z oblasti umělé inteligence. Ta mimochodem proniká do běžného života ze dvou směrů.
Jedním jsou řešení jako právě Watson, tedy vysoce výkonné clustery serverů s aplikacemi umělé inteligence, které poskytují své služby v cloudu. Tak je na jedné straně zajištěn obrovský výpočetní výkon a úložná kapacita potřebné pro takové aplikace a na druhé straně je cena služby udržována na přijatelné úrovni jejím sdílením mezi mnoha korporátními uživateli, kteří si ji mohou dovolit.
Druhým směrem je průnik umělé inteligence na běžná uživatelská zařízení a jeho příkladem jsou aplikace jako třeba Cortana či Siri. Ty se musí spokojit s neporovnatelně nižším výkonem a úložnou kapacitou, ale zase nemusí mít takový záběr. Nepřipravují se na znalostní soutěž, takže se nemusí naučit několik encyklopedií a porozumět jim. Stačí, když postupně pochopí chování svého uživatele a časem ho dokážou i předvídat.
Domníváme se, že další vývoj bude takový, že se budou výrazně rozvíjet oba směry. Tedy superinteligentní aplikace v cloudu a běžně inteligentní aplikace na mobilech, tabletech, noteboocích a stolních počítačích. Pravděpodobně se časem naučí vzájemně úzce spolupracovat, sdílet nejen informace, ale i znalosti. Otázkou je snad jedině to, jak rychle vývoj půjde a kam až dojde.
Co od umělé inteligence v cloudu i na vašem zařízení očekáváte vy? Nebo čeho se třeba trochu bojíte?
Zdroj: TechCrunch