Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

iGPU v Arrow Lake přetaktováno na 3,0 GHz, výkon se blíží k GeForce GTX 1650

12.11.2024, Milan Šurkala, aktualita
iGPU v Arrow Lake přetaktováno na 3,0 GHz, výkon se blíží k GeForce GTX 1650
Procesory Intel Arrow Lake mají poměrně výkonné integrované GPU, které má 4 Xe jádra a takt okolo 2 GHz. Dá se ale hodně přetaktovat. Jeden z pokusů se dostal na 3 GHz a výkon téměř na úroveň GeForce GTX 1650.
Intel nyní do procesorů integruje několik různých GPU. Mobilní procesory Lunar Lake mají nejnovější generaci Arc Battlemage a až 8 Xe jader, desktopové Arrow Lake se ale musí spokojit se starší architekturou Arc Alchemist, i když ta prošla několika úpravami spojenými s vyšším výkonem v úlohách umělé inteligence. Také mají nanejvýš 4 Xe jádra, což výkon sice limituje, přesto dosahuje zhruba výkonu na úrovni desktopové GeForce GTX 1050 Ti, což není špatné. Tento integrovaný grafický čip ale umožňuje velmi slušné taktování. Na internetu se objevil pokus, kde si overclocker s přezdívkou arabus vzal na paškál základní procesor Intel Core Ultra 5 245K.
 
Ten je 14jádrovým čipem s 6 P-Core a 8 E-Core, přičemž při pokusu byla E-Core vypnuta. Procesor tak běžel s 6 jádry a 6 vlákny. Jeho P-Core byla přetaktována z 5,2 na 5,4 GHz, což sice není nějak výrazný nárůst, nicméně u GPU to byla podstatně jiná písnička. Jeho základní takt je 1,9 GHz, přičemž arabus ho dokázal dostat až na 3,0 GHz (záznam nicméně ukazuje navýšení taktu jen o 900 MHz a nikoli 1100 MHz).
 
Graphics Score v benchmarku 3DMark Time Spy činilo 3350 bodů, přičemž bez přetaktování se obvykle pohybuje někde kolem 2300 bodů (záleží na procesoru). To je zhruba o 45 % vyšší výkon a dotahuje se poměrně blízko k GeForce GTX 1650. Ta má na stránkách 3DMarku uváděný průměr 3724 bodů, takže chybí nějakých 11 %. Pochopitelně je třeba vzít v potaz i to, že jde jen o výsledek z jednoho benchmarku. Průměrný rozdíl ve hrách může být o něco odlišný, a to oběma směry.