Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Innolith uvedl Li-Ion akumulátory I-State: vyšší napětí 5 V a hustota 300 Wh/kg

25.9.2023, Milan Šurkala, aktualita
Innolith uvedl Li-Ion akumulátory I-State: vyšší napětí 5 V a hustota 300 Wh/kg
Švýcarská společnost Innolith přichází na trh s novými lithiovými akumulátory na platformě I-State. Ta přináší nový typ elektrolytu s lepší vodivostí, životností, bezpečností a vyšším napětím. Díky tomu baterie dosahují i vyšší energetické hustoty.
Společnost Innolith ze Švýcarska je jedním z mnoha výrobců akumulátorů, kteří se snaží o vylepšení lithiových článků. Ty v poslední době zažívají obrovský zájem ze strany elektromobility a vypadá to, že i dalších odvětví dopravy, jako je ta letecká nebo vodní. Její novinkou je komercializace nových akumulátorů na platformě I-State, která obsahuje nový anorganický tekutý elektrolyt. Ta má přinést vylepšení hned na několika frontách. Oproti standardním elektrolytům ve většině běžných Li-Ion článků má mít 4krát lepší vodivost, má také zvýšit bezpečnost (není hořlavý) a výkon. Toho je dosaženo např. tím, že dovoluje článkům pracovat s mnohem vyšším napětím a nabíjí se až na 5 V. Klasické akumulátory jako Li-Ion LCO, LMO, NCA nebo NMC se zpravidla nabíjí na napětí 4,2 V (jejich nominální napětí je pak 3,6-3,7 V), nicméně je pravdou, že 5V dosahuje i relativně nový typ Li-Ion LMNO.
 
Innolith akumulátory
 
Aby toho nebylo málo, novým akumulátorům také tolik nevadí zima ani teplo a mají pracovní rozsah od -40 do +60 °C, takže minulostí budou i tak velké propady dojezdů za mrazivých podmínek, to ale neznamená, že vůbec nebudou. Při -20 °C mají být na 85 %, při -40 °C pak na 78 % původního množství energie. Na nabíjení potřebují teplotu od -20 °C. Výrobce hovoří o nabíjení za 15 minut z 10 na 80 %.
 
Akumulátory I-State budou nejprve k dispozici v moderní elektromobilové kombinaci katody NMC811 s grafitovou anodou. Energetické hustoty sice nebudou dosahovat závratných výšin, ale budou přesto na samém vrcholu toho, co dnes Li-Ion nabízí v běžném ne-OEM prodeji. Dosahují tak hmotnostní energetické hustoty 300 Wh/kg a objemové 825 Wh/l (ve formátu 21700, šlo o B-vzorky, plánem je dostat se na 320 Wh/kg). Zde připomeňme, že i ostatní výrobci chystají podobné a větší hodnoty, v reálném produktu se dají ale sehnat asi jen v elektromobilech NIO s baterií s cca 360 Wh/kg. Díky vyššímu napětí dokáže baterie využít téměř všech 100 % lithiových iontů, zatímco u většiny běžných Li-Ion článků je to kolem 80 %. Pokud jde o životnost, ta činí 1100 cyklů na dosažení 80 % SoH. Jinak řečeno, při reálném dojezdu 500 km bychom hovořili o životnosti na necelého půl milionu km.
 
Innolith už podepsal 5 memorand o porozumění se zákazníky, pro něž vyrobí akumulátory zatím jen v malých sériích (100 MWh ročně). Jde např. o společnosti vyvíjející elektrická letadla, těžařské společnosti, mobilní stroje (Xerotech) a v automotive spolupracuje s 10 velkými automobilkami, s jednou už je podepsáno memorandum.
 
Společnost také oznámila, že pracuje na I-State s dalšími chemickými složeními lithiových akumulátorů, nejen tradičním NCM. Zkouší se i směsi s vysokým podílem manganu na úkor dražšího niklu, jako jsou LMR (to je v zásadě NMC se zvýšeným podílem manganu) nebo LMNO. Tady se počítá s tím, že akumulátory dosáhnou hustot okolo 350 až 400 Wh/kg. I-State má také fungovat s levnými typy LFMP a sodíkovými akumulátory Na-Ion. Např. u LMR se počítá s hustotou 270-300 Wh/kg a cenou pod 70 USD/kWh, NMC s anodou Gr-Si (grafit+křemík) je na 350 Wh/kg a životnosti 1000 cyklů. U LFMP se pak mluví o 220 Wh/kg a životnosti na 3000 cyklů a u Li-Metal máme očekávat oněch 400 Wh/kg.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.