Instant messengery pro PDA (Úvod)
24.9.2007, Petr Hájek, článek
Pryč jsou doby, kdy kapesní počítače sloužily jen pro organizaci času a k editaci textových souborů. Dnešní PDA je možno během několika vteřin připojit k internetu a posílat e-maily, prohlížet webové stránky či být v kontaktu s přáteli a kolegy díky některému z programů pro instant messaging. V prvním díle seriálu se dozvíte mj. to, co spojení instant messaging znamená a s kterými programy se potkáte jak v českých luzích a hájích, tak i v zahraničí.
Základní definice Instant Messagingu (dále jen IM) je velmi prostá. Jde o textovou, hlasovou či vizuální formu síťové komunikace přes elektronická zařízení všeho druhu. Od emailu se IM liší tou základní věcí, že konverzace probíhá v reálném čase. Provozování IM komunikace na libovolných zařízeních vyžaduje tzv. IM klienta a IM službu, ke které se tento klient připojuje pro získání údajů o dalších lidech i samotnou komunikaci. Stran připojování ke službě ještě doplňme, že existují i IM klienti multiprotokoloví, kteří se umí bavit skrze více komunikačních protokolů (něco, jako když člověk umí kromě češtiny i angličtinu nebo jiný jazyk, logicky i jeho komunikační potenciál roste).
První předchůdce IM bylo a je IRC (Internet Relay Chat). Je nanejvýš zajímavé, že i dnes je IRC některými ortodoxními příznivci označován jako nejlepší IM prostředek ke komunikaci vůbec, což nakonec dokazuje početná IRC komunita. První IM programy fungovaly natvrdo v reálném čase - jakékoliv napsané písmo, včetně překlepů, se zobrazovalo hned i druhé straně. Moderní programy jdou na věc většinou trochu jinak, zprávy opačné straně odesílají po částech. Buď poté, co uživatel odklepne Enterem, anebo se rozhodne jedno či několikařádkový text odeslat pomocí nějaké klávesové zkratky (ALT+S je poměrně populární). Sociologové by určitě dodali, že komunikace přes IM protokoly má často oproti emailům méně formální ráz. Příchozí zpráva se umí vnutit několika různými druhy upozornění - zvukem, vyřčením slov "Zprávička!" či rozblikáním stavové řádky na PC, způsobů je mnoho. Pokud opravdu nechcete nic propást a trváte na co nejrychlejším upozornění na zprávu, lze většinu klientů dnes nastavit tak, aby se po příchozí zprávě okno s ní maximalizovalo a vynutilo si pozornost. Aplikace a komunikační protokoly posledních let umí pracovat s tzv. stavovou politikou, kdy pro různé stavy na straně uživatele slouží v seznamu příjemce patřičné grafické zobrazení - kupříkladu, když nejste 10 minut u PC, ikona se v intencích skinu IM programu změní (zbledne, změní grafiku, ...) atd.
Během doby se bouřlivě rozvíjela celá řada IM protokolů a přidružených aplikací, s různými možnostmi, funkcemi a další přidanou hodnotou (hry, šifrování, ...). Mezi nejrozšířenější protokoly na světě patří následující:
- AIM má cca 53 milionů aktivních uživatel (Září 2006), přes 100 milionů registrací celkem (Leden 2006).
AIM
- Uživatelská základna Jabberu má přibližně 40-50 milionů uživatel (Leden 2007). Se všemi opensource servery se však údajně reálný počet pohybuje kolem 50-90 milionů.
- Windows Live Messenger má cca 27,2 milionu aktivních uživatel (Září 2006), 155 milionů registrací celkem (Duben 2005).
- Yahoo Messenger se pyšní asi 22 miliony účtů (Září 2006).
- QQ má ve špičce přihlášených na 20 milionů uživatel a 221 milionů aktivních účtů (hlavně Čína - Červenec 2006)
- Sametime má cca 15 milionů enterprise uživatel (nedatováno).
- Skype má nějakých 9 milionů ve špičce (Leden 2007) a 137 milionů registrovaných celkem (Leden 2007).
- Xfire má asi 6,1 milionu registrací (Leden 2007)
- Gadu-Gadu disponuje 5.6 miliony účtů (Červen 2006).
- ICQ má dle sčítání v roce 2004 v Evropě na 5 milionu uživatelů.
- Paltalk má 3,3 milionu unikátních návštěv za měsíc (Srpen 2006).
Dalších služeb existují desítky (ať již stavících na některé z předchozích anebo originálních), většinou však jejich podíly nestojí z hlediska výrobců IM klientů příliš za pozornost, viz třeba MXit, PSYC či IMVU. Navzdory svým zjevným nevýhodám (namátkou centralizace nebo uzavřenost) patří v našich luzích a hájích k nejrozšířenějším stále protokol ICQ. Setkat se ovšem běžně můžeme i se Skype, Jabberem, Windows Live Messenger či AIMem.
V dalším díle se již můžete těšit na recenze konkrétních aplikací.
První předchůdce IM bylo a je IRC (Internet Relay Chat). Je nanejvýš zajímavé, že i dnes je IRC některými ortodoxními příznivci označován jako nejlepší IM prostředek ke komunikaci vůbec, což nakonec dokazuje početná IRC komunita. První IM programy fungovaly natvrdo v reálném čase - jakékoliv napsané písmo, včetně překlepů, se zobrazovalo hned i druhé straně. Moderní programy jdou na věc většinou trochu jinak, zprávy opačné straně odesílají po částech. Buď poté, co uživatel odklepne Enterem, anebo se rozhodne jedno či několikařádkový text odeslat pomocí nějaké klávesové zkratky (ALT+S je poměrně populární). Sociologové by určitě dodali, že komunikace přes IM protokoly má často oproti emailům méně formální ráz. Příchozí zpráva se umí vnutit několika různými druhy upozornění - zvukem, vyřčením slov "Zprávička!" či rozblikáním stavové řádky na PC, způsobů je mnoho. Pokud opravdu nechcete nic propást a trváte na co nejrychlejším upozornění na zprávu, lze většinu klientů dnes nastavit tak, aby se po příchozí zprávě okno s ní maximalizovalo a vynutilo si pozornost. Aplikace a komunikační protokoly posledních let umí pracovat s tzv. stavovou politikou, kdy pro různé stavy na straně uživatele slouží v seznamu příjemce patřičné grafické zobrazení - kupříkladu, když nejste 10 minut u PC, ikona se v intencích skinu IM programu změní (zbledne, změní grafiku, ...) atd.
Během doby se bouřlivě rozvíjela celá řada IM protokolů a přidružených aplikací, s různými možnostmi, funkcemi a další přidanou hodnotou (hry, šifrování, ...). Mezi nejrozšířenější protokoly na světě patří následující:
- AIM má cca 53 milionů aktivních uživatel (Září 2006), přes 100 milionů registrací celkem (Leden 2006).
AIM
- Uživatelská základna Jabberu má přibližně 40-50 milionů uživatel (Leden 2007). Se všemi opensource servery se však údajně reálný počet pohybuje kolem 50-90 milionů.
- Windows Live Messenger má cca 27,2 milionu aktivních uživatel (Září 2006), 155 milionů registrací celkem (Duben 2005).
- Yahoo Messenger se pyšní asi 22 miliony účtů (Září 2006).
- QQ má ve špičce přihlášených na 20 milionů uživatel a 221 milionů aktivních účtů (hlavně Čína - Červenec 2006)
- Sametime má cca 15 milionů enterprise uživatel (nedatováno).
- Skype má nějakých 9 milionů ve špičce (Leden 2007) a 137 milionů registrovaných celkem (Leden 2007).
- Xfire má asi 6,1 milionu registrací (Leden 2007)
- Gadu-Gadu disponuje 5.6 miliony účtů (Červen 2006).
- ICQ má dle sčítání v roce 2004 v Evropě na 5 milionu uživatelů.
- Paltalk má 3,3 milionu unikátních návštěv za měsíc (Srpen 2006).
Dalších služeb existují desítky (ať již stavících na některé z předchozích anebo originálních), většinou však jejich podíly nestojí z hlediska výrobců IM klientů příliš za pozornost, viz třeba MXit, PSYC či IMVU. Navzdory svým zjevným nevýhodám (namátkou centralizace nebo uzavřenost) patří v našich luzích a hájích k nejrozšířenějším stále protokol ICQ. Setkat se ovšem běžně můžeme i se Skype, Jabberem, Windows Live Messenger či AIMem.
V dalším díle se již můžete těšit na recenze konkrétních aplikací.