Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
8.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Sice stále ještě čekáme na nové procesory Intel Meteor Lake, nicméně už se začínají objevovat informace o další generaci Arrow Lake. Ta má přinést výrazné navýšení výkonu v jednovláknových, ale i vícevláknových aplikacích.
rizecek (245) | 9.6.202317:01
Prase, aby se v tom vyznalo... Mnohem lepší varianta by byla, aby se vykašlali na tu hybridní generaci a dodali nám třeba čisté i5 12 P jader ­/ i7 16P jader ­/ i9 24 jader.
Ty procesory vychází, jak na běžícím páse. Člověk, aby se bál něco koupit z nevědomosti co příjde za 1­-2 roky.
Z pohledu hráče mi ty procesory příjdou k ničemu, protože ty hry jsou poslední dobou v dost špatném stavu. A když si vezmu to co jsme tu měli před 7­-10 lety, tak dnes bych čekal pořádnej next­-gen a ne ty repetetivní enginy, kde to vývojáři optimalizují, tak aby se to tvářilo náročn´ě.

Hlavně, že tu dnes máme 6ghz cpu ­/ 6ghz ram ­/ 3GHz grafiky a k čemu ? Největší zisk z toho mají stejně distributoři elektřiny.
Odpovědět1  0
prasopras (143) | 9.6.202317:53
Kup si AMD a budes v pohode. :­-)
Odpovědět1  0
cdwN (585) | 11.6.20230:10
AMDčka taky topěj, jako kráva, tím to teda stoprocentně nevyhraješ :­)
Odpovědět1  0
pidalin (1501) | 13.6.202321:23
Potvrzuju, Ryzen 3800X potřebuje undervolt aby to šlo uchladit na míň než 90°C ve 100% zátěži. A ne, nebudu znova reagovat na AMD fašisty co ten procesor nikdy v ruce neměli a budou řikat že si neumim po 20 letech v PC nasadit chladič a nanést pastu, zkoušel jsem i tekutej kov a lapování procesoru, nic nepomohlo, je tam prostě teplotní bottlneck mezi jádrem a IHS přes kterej prostě nejede vlak a výkonnější chladič od nějakýho chladicího výkonu už nemá žádnej vliv na teplotu. Tady má intel díky svojí ­"zastaralosti­" paradoxně výhodu protože je snazší to teplo odvést z jader co jsou vyráběný staršim výrobnim procesem. Samozřejmě zdá se že je to proti logice a bejvalo to opačně, ale dostali jsme se do nějaký takový singularity kdy přestávaj platit normální fyzikální zákony když už ta brána kterou ten elektrom musí projít je velká přesně jako ten elektron že se tam prostě už skoro ani nevejde a tohle se bude s menšíma výrobníma procesama ještě horšit.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 14.6.20238:13
V rámci generace Ryzenů 3000 jsem si tehdy z důvodů provozních vlastností záměrně koupil 3700X, protože ohlasy ohledně často velmi vysokých teplot 3800X ­(přestože v rámci specifikací od výrobce­) pro mě byly něčím, u čehož jsem nechtěl hrát loterii, na jaký kus narazím ­(některé kusy jsou na tom o něco lépe než jiné, ale obecně na tom tento konkrétní model z hlediska teplot opravdu není dobře – jedna věc je, že může normálně fungovat, nicméně ta náročnost na chlazení prostě bude nezvykle vysoká, což není dobré, pokud chce mít uživatel co nejvíce tichý komp­).

U další generace Ryzenů 5000 jsem si počkal na 5700X a pokud jde o provozní vlastnosti, byl jsem s tímto modelem naprosto spokojený, jelikož to byl po hodně dlouhé době mezigenerační upgrade CPU, kdy jsem opravdu hned pocítil velký rozdíl jak z hlediska vyššího výkonu, tak i z hlediska nižších teplot a tím pádem i nižší hlučnosti chlazení.

Nicméně že by se výrobci procesorů, v tomto případě AMD, dostali do situace, kdy přestávají platit normální fyzikální zákony? To jsou tím pádem fakt borci, ne? Klobouk dolů :­-D
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 14.6.20239:12
Ano, jsou to borci když se začínaj dostávat na limit toho co je možný udělat s křemíkem, řiká se že 2 nm výrobní proces bude poslední a dál už to prostě nepůjde.
Jinak konečně někdo kdo chápe že mezi 3700X a 3800X je dost rozdíl v TDP a teplotách, když zastropuju TDP na nějakejch 90W, tak jsou teploty o hodně lepší, což ukazuje že nižší modely by s chlazením žádnej problém mít neměly.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 14.6.202310:18
A Vy víte, jaký je ten limit? Kdysi se tvrdilo, že tím limitem je 7nm proces. Dnes jsme mnohem dál, než jsme si v minulosti mysleli, že se dostaneme. To neznamená, že překonávají fyzikální limity, jen s nimi dokážou pracovat tak, jak to předtím neuměli.
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 14.6.202312:27
Nevim kdy se tvrdilo že limit je 7 nm, pořád čtu že ten limit bude někde kolem 2 nm kde už ta brána kterou musí neutron projít bude stejně velká jako ten neutron, takže nemůže projít a tranzistor tak nemůže fungovat. Je víc nápadů jak to obejít, ale všechno je to zatim spíš z říše sci­-fi, jako třeba fotonový tranzistory nebo nasazení kvantovejch počítačů i v domácích PC.

O čem se ale hodně mluví je optimalizace a zvyšování efektivity kde jsou furt velký mezery a na tohle se budou výrobci v příštích letech nejvíc zaměřovat na tu optimalizaci, proto se mluví třeba o odstranění podpory 16bit instrukcí a podobně.
Dneska se ty čipy furt navrhujou z velký části podle zkušeností těch vývojářů, což je neefektivní, máš miliardy tranzistorů a ty cesty jsou neefektivní a moc dlouhý, mluví se o vycvičení AI která by mohla to rozmístění tranzistorů a elektrickejch cest navrhnout mnohem efektivnějc, což by mohlo udělat velkej rozdíl, tak uvidíme co přinese příštích pár let.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 14.6.202313:44
O 7nm se tvrdilo několikrát, že jde o limit pro křemík a že pak budou muset nastoupit nové materiály.

From the perspective of chip manufacturing, 7nm is the physical limit of silicon chips. ­(https:­/­/www.elinfor.com­/knowledge­/break­-through­-processwhy­-is­-7nm­-the­-physical­-limitwhat­-is­-the­-1­-nm­-manufacturing­-process­-in­-america­-p­-10872­)

Moore­'s Law — the ability to pack twice as many transistors on the same sliver of silicon every two years — will come to an end as soon as 2020 at the 7nm node ­(https:­/­/www.eetimes.com­/moores­-law­-dead­-by­-2022­-expert­-says­/­)

But around 7nm, process node development will reach the limit of atoms.... After that, carbon nanotubes will need to take over. ­(http:­/­/maltiel­-consulting.com­/next­-semiconductors­-gen­-cost­-10­-billion.html­)

Hard Limit: 7nm, perhaps 5? ­(https:­/­/indico.cern.ch­/event­/358198­/contributions­/849867­/attachments­/713321­/979290­/FCC_Presentation_February_2015.pptx­)
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 14.6.202310:43
Jasně, jen bych to charakterizoval tak, že naráží na limity fyzikálních zákonů, než že normální fyzikální zákony přestávají platit :­-­).

Ano, mezi 3700X a 3800X je z hlediska teplot velký rozdíl, ostatně udávané TDP je u 3800X 105 W, zatímco u 3700X pouze 65 W. I u 3700X jsem musel s obřím vzduchovým chladičem Noctua NH­-D15 více laborovat s nastavením teplotní křivky, abych dosáhl přijatelné hlučnosti, takže z tohoto hlediska taky není ideální, ale dalo se to. V případě 3800X by to už bylo na vodníka. Zároveň je ale třeba dodat, že tyto procesory jsou z výroby na takto vysoké teploty připravené, takže nejde o to, že by docházelo k nějakému zpomalování – je to tak i o tom, jakou teplotu chceme akceptovat, přestože pro to nemusí být oprávněný důvod z hlediska vlivu na funkčnost.

Novější 5700X je ale už o něčem jiném. Aktuálně mi např. běží v podstatě v idle režimu při 2% zatížení na 45­-47°C a ventilátory na jeho chladiči běží tak pomalu, že o nich vůbec nevím. V případě 3700X šlo o 52­-54°. Ve hrách se 5700X nedostane nad 69°C ­(teď jsem pro jistotu kontroloval screenshoty z měření, které jsem si po upgradu dělal pro srovnání, a nikde jsem nenašel vyšší maximum než právě 69°C­), zatímco u 3700X bylo ve stejné skříni se stejným chladičem ve stejných hrách se stejným nastavením úrovně detailů maximum na 78°C. Tím maximem teď nemám na mysli maximum v každé hře, protože míra využívání CPU se v různých hrách dost liší, ale maximum ze všech, kam až se teplota byla v případě mého nastavení schopná během mých testů dostat. A pokud někomu přijde, že 78° není zase tak vysoká teplota, je třeba si uvědomit, že to bylo při využití jednoho z nejlepších vzduchových chladičů na trhu v ceně kolem 2700 Kč.

A druhá věc je, že s takto nižší teplotou zároveň došlo ke zvýšení výkonu a zlepšení celkové odezvy systému.
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 13.6.202321:20
Asi tak, na stejnou grafiku jako měla 10 let stará hra dneska potřebuješ RTX3080, tenkrát to rozjela na 60 FPS nějaká GTX 460, jsem z toho těžce zklamanej, dokonce uvažuju o tom že už upgradovat ani nebudu, protože tenhle závod se nedá vyhrát. Mezi lety cca 2010­-2017 to byla pohoda, nároky her se skoro nezvyšovaly a člověk si mohl na slušný sestavě užívat vysokýho FPS, ale teď si připadam jak v roce 2000, vyjde nová hra a potřebuješ 3x výkonnější komp abys to rozjel, až na to že tenkrát byl fakt velkej pokrok v tom jak ty hry vypadaly, dneska je to jenom těžce špatně optimalizovaný. Si vem na čem jel Crysis 1, to je uplně k pláči kam jsme to dotáhli, ta hra šla rozjet na jednojádrovym celeronu a nějaký geforce 7600 s 256MB VRAM a fakt to nevypadá 32x hůř než dnešní hry, jsem fakt zklamanej a nechápu co k tomu vlastně ty studia vede, proč prostě nějakou dobu nezůstanou na ověřenym a opatchovanym enginu kterej dobře znaj? Třeba jak teď vyšel Jedi Survivor, tak ten engine totálně zprasili svejma scriptama tak že pracuje s vlákanama uplně jinak než je standardně přednastaveno, což jenom dokazuje že nevěděj co dělaj a neuměj ty nový enginy používat, tak proč na nich sakra slibujou hry? U některejch her z poslední doby ­(a myslim že to byl zase Jedi­) dokonce použili verzi enginu o který se ví že je bugnutá a dávno je updatnutá verze, někdy mi připadá že si z hráčů fakt dělaj srandu.
Ale tohle už došlo do tak obludnejch rozměrů že nová hra nejede pořádně ani na kompu za 100 tisíc a na konzolích to laguje a je tam FPS lock na 30. Nebejt DLSS, tak si na PC už dávno nikdo nic nezahraje, tohle prostě musí přestat, neměli bysme to podporovat našima penězma, jsou to podvodníci. A teď nemyslim výrobce hardwaru, ti se fakt snažej a máme grafiky co jsou totální ujetost co se týče hrubýho výkonu, ale stejně je to všechno k ničemu protože vývojáři her a softu to sabotujou.
Odpovědět0  0
honza1616 (3699) | 9.6.20237:19
Už mě to přestává bavit číst, co bude za 1­-2 roky,
do té doby to stejně Intel ořeže a něco i zruší ,
Je za posledních 5 let něco co Intelu vyšlo?
Servery...? Desktop....? Notebooky...? Grafiky...? .....Nic ‼️vždy museli ze svých plánu ustoupit.
To se v minulosti potvrdilo už tolikrát že se nemá cenu k tomu nějak vyjadřovat,

Jedině co by mohli, tak držet hubu a čtvrt roku před vydáním kdy už budou mít v ruce i finální kusy vypustit do světa nějakou informaci a oslnit nás. Myslím že je lepší mlčet a případně říct že nic nemám, než se chvástat a po 3 letech vývoje a odkladů od prvního leaku celý produkt zrušit.

Tyhle kecy o tom co bude v obchodech za 2 roky, to je fakt ubohý
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4972) | 9.6.202317:26
"Tyhle kecy o tom co bude v obchodech za 2 roky, to je fakt ubohý ­"

Jde o zákulisní informace a není to Intel, kdo toto tvrdí. Vytýkejte Intelu to, co udělá Intel. Tohle nejsou sliby Intelu.
Odpovědět0  0
prasopras (143) | 9.6.202317:54
Sliby Intelu jdou skoro jeste horsi.
Odpovědět1  0
cdwN (585) | 11.6.20230:08
To děláme, ale setkáváme se zase s hatem, že jsme fanatičtí příznivci AMD. Kritika se dneska moc nenosí ani u modrejch, červenejch a ani u zelenejch....
Odpovědět0  0
pidalin (1501) | 13.6.202321:26
Tak Intel grafiky jsou naopak poměrně úspěch, teda myslim to že je fakt uvedli na trh a pár lidí si to dokonce koupilo na výstavu na zeď jako kuriozitu. :­-D Oni věděj jaký chyby udělali v tý architektuře, což znamená že by je teoreticky s další generací mohli opravit a já doufam že to s těma grafikama intel nevzdá, to že dokázali hodit na trh něco co se výkonově blíží aspoň pár let starejm nvidiím a AMD nižší střední třídy je docela zázrak když si vezmeš jakej má AMD a nvidia náskok, 20 let je dlouhá doba a intel se dokázal nějak chytit, tak musíme doufat protože ten třetí hráč na trhu by byl opravdu skvělej pro zákazníka, bohužel ta současná generace intel grafik moc konkurenceschopná neni.
Odpovědět0  0
Savitur (44) | 8.6.202315:26
Znie to slubne ­- uvidime aka bude realita.
Odpovědět0  0
Bison (877) | 8.6.202314:45
Konečne posun vo výkone, znova sa oplatí uvažovať nad novou zostavou, spotrebu tipujem rovnakú aká je teraz, ušetrené W pôjdu na nové jadrá , som zvedavý na frekvencie pri nových procesoch a tranzistoroch. Uvidíme AMD s Zen5 ako zatočí s Intelom, dúfajme, že nie len pri prezentácii.
Odpovědět0  5
Tech-boy.lukas (1488) | 8.6.202315:09
Myslím že je zbytečné reagovat na intel inside idiota, jo konečně posun ve výkonu, to je ale blábol když intel se každý rok posune o neskutečných 5%. Zato amd vždy jen 20­-30%. A opravdu se vyplatí uvažovat nad novou sestavou, tato generace intel cpu topí málo, nová by mohla topit více 🤣. A nový proces, jo vlastně intel spolknul vlastní neschopnost a vyrobí mu to tsmc.
Odpovědět4  1
cdwN (585) | 8.6.202321:52
papír snese všechno, na něj se těch lží či snů ­(každej si dosadí, jak to vidí­) dá napatlat...
Neuvěřím, dokud neuvidím :O
Odpovědět2  0
GoodspeedM (24) | 8.6.202313:22
,,čím víc jader, tím víc adidas­" :D :D
Odpovědět3  0
prasopras (143) | 8.6.202313:18
Slibem nezarmoutis, ze? Za dve generace plus 80 procent je sen
Odpovědět2  0
ensidia (124) | 8.6.202312:20
Klasika takže reál bude. +10% výkon a spotřeba +15%. Ale v powerpointu to bude drtič AMD . :D
Odpovědět7  0
Tech-boy.lukas (1488) | 8.6.202310:04
už by bylo pomalu vhodné, jako píše post přede mnou aby intel přestal slibovat a byla to realita, bo uživalel těží s cenové války. A intel už několik let po sobě stále slibuje a skutek utek. Amd nasadilo docela vysoké ceny když ví že intel nemá co nabídnou. Leda tak pro ty kterým je velká zima a nevadí jim že platí za polovodičový přímotop.
Odpovědět4  1
Pavel Matějka (1648) | 8.6.20239:16
Opět díky za krásné sliby, Intele.
Odpovědět4  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.