Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel končí s grafikou

23.8.1999, Vít Zatloukal, zpráva
Intel končí s grafikou
Trpaslíci udolali obra.
Ani takový gigant, jakým Intel bezpochyby je, nemusí mít úspěch ve všem, do čeho se pustí. Když byl v roce 1998 uveden první grafický čip z produkce Intelu - i740, mnozí analytici předpokládali, že Intel využije svou marketingovou převahu a prosadí i740 v grafickém světě. Konkurence ovšem brzy přišla s výrazně výkonnějšími čipy a i740 měl navíc problémy s kompatibilitou na některých základních deskách, které nebyly osazeny intelovskými čipsety. To donutilo Intel prodávat i740 levněji, než bylo únosné.

Vše měl napravit následující čip - i752, který se objevil v dubnu, aniž by se na trhu nějak výrazněji ohřál. Nedočkáme se ale už ani dalšího následníka - i754. Všechny tyto tři čipy jsou založeny na technologii společnosti Real3D, kterou Intel zakoupil. Další investice ($24 milionů), která měla intelovské grafice napomoct, do firmy Evans & Sutherland přišla také vniveč. Ještě předtím, v roce 1997, investoval Intel dokonce $430 milionů do výrobce grafických čipů pro notebooky Chips and Technologies. Ani z této akvizice se nakonec nic hodnotného nezrodilo.

Posledním bojovníkem, který drží vlajku intelovské grafiky zůstává čipset i810, který využívá operační paměť počítače a částečně i sílu procesoru. Budoucnost tohoto čipsetu nemusí být nijak černá, protože je určen pro levné počítače, které jsou v posledních měsících na vzestupu. Grafický výkon i810 sice není nijak závratný, ve své kategorii to však ani není nutné. V řadě čipsetů s integrovanou grafikou budu Intel i nadále pokračovat, samostatné grafické čipy však ponechává stranou.

Biblický příběh o tom, jak malý David porazil velkého Goliáše je pěknou pohádkou pro velké děti, ono se ale, světe div se, něco takového čas od času přihodí i ve skutečnosti. Intel měl vše, co je k úspěšnému vývoji potřeba - peníze, schopné inženýry, intelektuální vlastnictví, přesto prohrál v souboji s malými "firmičkami" (jako je třeba nVidia), které jsou ale "dravější".
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.