Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Intel přišel s návrhem 64bitové architektury x86S. Ta by se chtěla zbavit historické zátěže, která se s procesory x86 táhne ještě z doby 16bitových aplikací a procesoru Intel 8086. Mnoho z toho se stejně už nevyužívá.
busy (126) | 28.5.202316:46
Ak sa presadi a rozsiri ta nova architektrura x86S, tak ma to potesi aj sklame sucasne.
Potesi ma ze x86 sa konecne zbavi tej tazkej zeleznej gule na nohe ­- roznym obmedzeniam a koncepciam kvoli spetnej kompatibilite.
A sklame na lebo budem musiet venovat nejaky cas uceniu sa tejto novej architekture a zvykat si na nove aplikacie na vyvoj programov. Ale nebolo by to po prvy krat, takze nejaky principialny problem v tom nevidim. Len aby bola k dispozicii dokumentacia a tie vyvojove nastroje...
Odpovědět0  0
Jeriko (11) | 22.5.20239:05
"x86­-64 ­(Intel 64­)­"?

Prosím popisujme realitu jak se stala doopravdy. Intel si vymyslel svůj 64­-bit projekt Itanium a tam všichni vidíme, jak trh rozhodl. Bylo to AMD, které dokázalo adaptovat stávající x86 na 64­-bit funkci. Proto se tato instrukční sada oprávněně jmenuje buď x86­-64 nebo AMD64, žádný Intel.
Odpovědět4  1
Jeriko (11) | 22.5.20239:21
Vzpomněl jsem si ještě, že Intel pro tuto věc měl i svoje jméno ­- EM64T.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4737) | 22.5.202313:03
Že by Intel sám nevěděl, jak to pojmenoval? https:­/­/www.intel.com­/content­/www­/us­/en­/architecture­-and­-technology­/microarchitecture­/intel­-64­-architecture­-general.html

Intel 64 je nové pojmenování pro EM64T, a to už od roku 2006.
Odpovědět1  0
Jeriko (11) | 22.5.202315:44
Vida. Uznávám chybu, je to jasně napsané i na wikipedii, hledal jsem jen potvrzení názvu EM64T a nedíval se moc okolo, tak jsem to nezachytil.

Říkejme tedy té intelí implementaci správně Intel 64, ale pokud chceme zmiňovat nějaké nestandardní vendor­-specific názvy, pořád mi tam víc sedí to AMD64.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4737) | 22.5.202316:21
Tak ono to má více názvů, nicméně tu hovoříme o procesorech Intel, tak používám spíše název od Intelu.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1326) | 21.5.202315:44
neviděl bych v tom problém, jak to je jasně označeno jako nová specifikace běžící jen na nový strojích. A pokud to utopicky pomůže intelu získat dalších 50% výkonu bez toho aby musel do křemíku rvát habakuk energie jako to dělá teď tak i dobře pro něho. Toto mi třeba vůbec nevadí, jak se dopředu ví že na starém strji, popř tady os to nebude fungovat. Co mi děsně vadí je jak se snaží člověk někde něco rozhýbat a ono to nejde. Příklad mého nedávného pokusu instalace síťové karty do hp sestavy. Po dvou hodinách neúspěšné práce, infolinka hp. Pokud to pane není karta hp tak ta tam nepojede.
Odpovědět1  0
CooliPi (378) | 21.5.202319:22
Instrukcni dekoder u x86 procesoru zere asi 66% energie celeho CPU. Kdybychom konecne shodili x86 ze skaly ­(nejlepe vcetne 64bitove verze­) tak by se usetrilo po svete nekolik jadernych elektraren, ktere musi kvuli teto instrukcni sade zbytecne vyrabet energii. Viz 600W monstra na x86.

ARM nebo jeste lepe RISC­-V maji instrukce mnohem jednoduseji kodovane, dekoder u RISC­-V jadra CPU muze mit spotrebu treba jen 1.5% z cele spotreby jadra.

Vsechny obstarozni instrukcni sady by se mely emulovat, porad by to z hlediska energie byla uspora... a uspory materialu, vlasu vyvojaru OS...

Bohuzel to nejde protoze setrvacnost.
Odpovědět2  2
sgaba (15) | 22.5.202310:50
Bohužel to nejde, protože neexistují ARM ani RISC­­-V procesory ekvivalentní pro x86_64. A není to jen o výkonu.
Odpovědět1  0
CooliPi (378) | 22.5.202312:33
Kdyby se nalilo tolik penez do vyvoje ARM nebo RISC­-V jako do x86* procesoru ­(biliony dolaru v celem odvetvi­) tak by byly take tak vykonne. Ale narazel jsem na setrvacnost softwarovou. Bohuzel jsem ve vendor lock­-inu intelu a microsoftu. Alespon v desktopu. Snad se podari tento monopol rozbit, uz je nacase. Pak az budou alternativy s nizsimi provoznimi naklady A dostupnym softwarem, tak se muze spustit lavina.

Kdyz vyvoj OS stoji dejme tomu miliardu dolaru ­(Linux pred 10 lety­) , kolik stoji vsechny ty aplikace ktere pod tim bezi? U widli to budou stovky miliard dolaru setrvacnosti. A neporidite si o polovinu uspornejsi procesor s nutnosti vsechen tento software prepsat ci portovat. Kolikrat to ani nejde, protoze vendor lock­-in ­(microsoft­).

Zavislost na zazitych privatnich instrukcnich sadach je ukazkovym prikladem monopolu a skodliveho blokovani inovaci.
Odpovědět1  1
sgaba (15) | 23.5.202310:10
To co píšete není pravda. Linux, Windows ­(10,11­), MacOS na ARM běží bez problémů. V případě novějšího software je překlad na ARM bez problému ­(například v Linuxu je na ARM přeloženo většina hlavních distribucí i se všemi balíčky. Windows a MacOS mají bezešvou a poměrně rychlou emulaci x86 a x86_64 aplikací. Není problém koupit zařízení s ARM a Windows ­(třeba: Surface Pro 9 with 5G­) u Apple je­/bude ARM naopak jediné co koupit lze. Jen o tom, že ty procesory neumí to co x86 ­(Jo je to relativní a ne vždy je to potřeba jak se ukázalo třeba u mobilních telefonů, nebo u Macu­). Jinak obecně do RISC procesorů se nalilo celkově podstatně více než do x86 a kde teď ty MIPS, PowerPC, PA­-RISC, SPARC, AMD Am29000, Motorola 88000, Intel i860, Intel i960, Itanium ­(jestli je to ještě RISC­) jsou? Nikde.
A mluvit v souvislosti s x86 o monopolu? To snad nemyslíte vážně.
Odpovědět0  0
CooliPi (378) | 23.5.202314:43
Nezpochybnuji to, ze Linux bezi na jakemkoliv procesoru bez problemu. Ten bezi na kdecem... Narazim na to, ze naprosta vetsina aplikaci pro desktop s Windows neni k dispozici pro jinou architekturu, nez x86* ­(dnes uz spise jen 64bitove verze­).

Software vyzadujici navic 3D akceleraci bez problemu bude IMHO padat pod emulaci ­- treba hry, CADy atd.

IT spravci proto nebduou na desktopy porizovat ARMy a resit problemy s emulaci.

Co se tyce tvrzeni, ze do RISCU se nalilo vice nez do x86 tak o tom silne pochybuji, neni to jen o cene vyvoje, ale i vyroby. Intel ma vlastni tovarny, to do toho take zapocitejte. Penize protekle Intelem+AMD+Cyrix+.... dohromady jsou radove vyssi, nez co proteklo pres MIPS etc. ­- minimalne na desktopu, nepocitam embedded veci kde nebezi desktop. Miliarda ARMu v mikrokontrolerech nezachrani situaci na desktopu.

Takze ano, myslim to vazne. Na desktopu to tak je. Snad se ted situace zmeni s rozsirenim ARMu z telefonu do tabletu a dale do ultralight notebooku.
Odpovědět0  0
sgaba (15) | 24.5.20239:13
,,Software vyzadujici navic 3D akceleraci bez problemu bude IMHO padat pod emulaci ­­- treba hry, CADy atd.­"
Není to pravda. 3D akcelerace je přes DirectX, OpenGL, nebo Vulkan ty jsou pro Windows na ARM přeloženy nativně a emulace jen volá jejich funkce.
Mimochodem, je zajímavé jak vždy dojde na Hry a CAD. U Her bych se nehádal, ty bývají mnohdy napsané tak že nefungují ani na x86. Ale většina CAD aplikací je dnes napsána dobře navíc na grafickou nejsou nijak náročné.
,,IT spravci proto nebduou na desktopy porizovat ARMy a resit problemy s emulaci.­" Třeba na MACu jim nic jiného nezbude. Navíc tam problémy moc nejsou.
,,Co se tyce tvrzeni, ze do RISCU se nalilo vice nez do x86 tak o tom silne pochybuji,...­"
To je prostě fakt, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.




Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.