Intel poodhalil detaily o svých připravovaných grafických čipech
13.4.2007, Milan Šurkala, aktualita
Asi jste už slyšeli o tom, že se Intel hodlá po letech vrátit na trh grafických karet. Dnes je sice lídrem ve výrobě grafických čipů, jenže vždy se jedná o čipy integrované. Kdy se objeví nové grafické čipy Larrabee pro high-endové karty,...
Asi jste už slyšeli o tom, že se Intel hodlá po letech vrátit na trh grafických karet. Dnes je sice lídrem ve výrobě grafických čipů, jenže vždy se jedná o čipy integrované. Kdy se objeví nové grafické čipy Larrabee pro high-endové karty, zatím není přesně známo, ale my se už nyní můžeme podívat co nás přibližně čeká.
Grafické čipy se dnes svým určením přibližují procesorům (vzpomeňme např. Stream Procesory nebo nVidia CUDA), nejinak tomu bude i u čipu Intelu, který bude procesory výrazně připomínat i svou architekturou. Ten se bude skládat z 10 (příp. i více) čipů in-order s podporou 4 vláken. Jedno takové jádro má mít plochu 10mm2 a spotřebu 6,25W. Dnešní procesory jsou typu out-of-order s podporou maximálně dvou vláken, plocha jádra činí 50mm2 a spotřeba 37,5W.
Přestože v jednovláknových aplikacích má takové jádro asi třetinový výkon procesoru na stejné frekvenci, situace v praxi je mnohem zajímavější. Místo 128-bitové 4-wide vektorové jednotky je zde rovnou 512-bitová 16-wide jednotka a podpora zpracovávání VLIW instrukcí.
Rozdíl ve výkonu je znát, zatímco jedno jádro procesoru má při frekvenci 4GHz 32GFLOPS, u nového jádra grafického čipu je to 128GFLOPS. Dvoujádrový procesor tak dosahuje výkonu 64GFLOPS, kdežto grafický čip (který má 10 jader), dosáhne výkonu kolem 1280GFLOPS. To je dvacetinásobek výkonu procesoru a ještě o něco více, než je výkon dnešních high-end grafických čipů.
10 takových jader tedy nabídne velmi slušný výkon, ve spojení s 4MB L2 cache má čip plochu 140mm2 a spotřebu do 90W. Předpokládá se spojení čipů s pamětmi GDDR5 a propustností 150GB/s.
Zdroj: www.techreport.com, www.beyond3d.com
Grafické čipy se dnes svým určením přibližují procesorům (vzpomeňme např. Stream Procesory nebo nVidia CUDA), nejinak tomu bude i u čipu Intelu, který bude procesory výrazně připomínat i svou architekturou. Ten se bude skládat z 10 (příp. i více) čipů in-order s podporou 4 vláken. Jedno takové jádro má mít plochu 10mm2 a spotřebu 6,25W. Dnešní procesory jsou typu out-of-order s podporou maximálně dvou vláken, plocha jádra činí 50mm2 a spotřeba 37,5W.
Přestože v jednovláknových aplikacích má takové jádro asi třetinový výkon procesoru na stejné frekvenci, situace v praxi je mnohem zajímavější. Místo 128-bitové 4-wide vektorové jednotky je zde rovnou 512-bitová 16-wide jednotka a podpora zpracovávání VLIW instrukcí.
Rozdíl ve výkonu je znát, zatímco jedno jádro procesoru má při frekvenci 4GHz 32GFLOPS, u nového jádra grafického čipu je to 128GFLOPS. Dvoujádrový procesor tak dosahuje výkonu 64GFLOPS, kdežto grafický čip (který má 10 jader), dosáhne výkonu kolem 1280GFLOPS. To je dvacetinásobek výkonu procesoru a ještě o něco více, než je výkon dnešních high-end grafických čipů.
10 takových jader tedy nabídne velmi slušný výkon, ve spojení s 4MB L2 cache má čip plochu 140mm2 a spotřebu do 90W. Předpokládá se spojení čipů s pamětmi GDDR5 a propustností 150GB/s.
Zdroj: www.techreport.com, www.beyond3d.com