Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.4.2007, Milan Šurkala, aktualita
Asi jste už slyšeli o tom, že se Intel hodlá po letech vrátit na trh grafických karet. Dnes je sice lídrem ve výrobě grafických čipů, jenže vždy se jedná o čipy integrované. Kdy se objeví nové grafické čipy Larrabee pro high-endové karty,...
pavel_p (62) | 13.4.200717:57
Celkem zajímavé. Před půl rokem článek o TeraScale, před pár měsíci tu byla zpráva o 80ti jádrovém procesoru s VLIW architekturou. Vidím to skoro tak, že za několik let se u x86 kompatibilních procesorů začnou objevovat další nekompatibilní jádra s vlastní instrukční sadou a pamětí, která postupně začnou sloužit na jednoduché 3D zobrazení, brutální akceleraci fyzikálních výpočtů ­(myslím spíš vědeckých než herních­), zpracování obrazu, raytracing ve hrách a postupně začnou konkurovat grafickým akcelerátorům, i když využití může být velmi univerzální. Samotný x86 kompatibilní procesor pak začne postupně ztrácet význam, ačkoli některé aplikace jako databáze nebo komprimace souborů z VLIW architektury moc těžit nemůžou.

Btw, co dnes dělá AMD? O něm se teď prakticky nepíše.

Mimochodem na téma arhitektury CPU, GPU, DSP s vysvělením pojmů jako CISC­/RISC etc. by se určitě dal napsat zajímavý a dlouhý článek. Občas se setkávám s podivnými názory, že signálové procesory nebo RISC architektura jsou něco víc. Většinou to lidé mají nějak z doslechu bez porozumění tématice.
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 13.4.200714:50
Osobně bych korporaci Intel v tomto směru nepodceňoval, myslím, že se máme opravdu na co těšit. Nemusí se jednat o nejvýkonější karty na trhu, ale bude moc pěkné když se objeví další konkurent nVidie a AMD­/ATI na poli grafických karet. Neméně důležitý jako hrubý výkon bude i vyzařované teplo a konkurence schopná cena. O ovladače strach moc nemám, přeci jen, hovoříme o Intelu:­). Co se týče dnešních integrovaných grafik, s Inteláckými čipy praktických zkušeností moc nemám, ale nesmírně jsem si oblíbil v low­-endu sestavy se Semprony, integrovanou GF6100 a volným PCI­-E slotem pro možné rozšíření v budoucnu. Zákazníci vždy byly velmi mile překvapeni, když na sestavě za 7 000,­- včetně daně hráli na integrovaném GPU Undergroundy II, Most Wantedy, klidně i FarCry a prakticky vše co mělo alespoň trochu přiměřené požadavky na HW. Ano, člověk, který doma má 8800GTX by se nad takovýmto hraní jen ušklíbnul, ale lidi kteří přecházeli z Duronu 700MHz a Rivy TNT si jen mlaskali:­) ­-a když si uvědomily, že ten Duron svého času kupovali za 25 000 a tohle za 7 000,­- ­-­-> Opravdu jedině kladné ohlasy a spokojenost:­) A v notebooku na práci ­(ne na hraní­) je GPU od Intelu jediná rozumná volba s ohledem na spotřebu atd...
Odpovědět0  0
JonSnih (49) | 13.4.200717:38
Tuším, že výkon jednoho Radeonu HD 2900 XT je necelých 500 GFLOPS. Současný trend u graf. karet je cca 50% nárůst výpočetní síly za rok ­(s novou generací­). Intelovy VPU přijdou na trh ve 2. čtvrtletí 2009. Jestli v té době nabídne cca 1,25 TFLOPS při spotřebě okolo 100 wattů, tak to bude mazec.

Jestli mi totiž něco vadí, tak je to stále rostoucí spotřeba grafik. Např.:
9600XT ­(cca 25 W­) ­-> X700 Pro ­(cca 35 W­) X1650Pro ­(48 W­) ­-> X1950Pro ­(cca 90 W­) ­- > nový mainstream RV630 ­(75 ­- 105 W­). Dřívějších 100 wattů žraly jen hi­-end karty, letos už mainstream.
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 13.4.200718:47
No, ja bych ho zase neprecenoval. Intel byl vzdycky machr na pohadky. Pockal bych na realitu a spis se nechal prekvapit.
Odpovědět0  0
shinigami (76) | 13.4.200713:10
Na miste by bylo spis ­- opet se priblizuji procesorum;)
Odpovědět0  0
HrdinaJan | 13.4.20077:13
Vlk taky sliboval.......
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 13.4.20079:35
Asi bych Intel nepodceňoval. nějaké ty zkušenosti s výrobou grafických karet má ­(i když jen integrovaných­) a přes to, že zdaleka nemůže konkurovat ATI nebo nVidii, pro práci a nějaké to hraní ty integrované grafiky postačují.
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 13.4.200711:38
No, spis bych rekl, ze zatim ma zkusenosti s tim, jak cloveka pri pokusu o hrani nasr.t. Jejich grafiky neprojdou ani 3Dmarkama a dokazou tak max urychlit scrolovani v Exploreru. Fuj, humus, nebrat, zadarmo drahy...
Odpovědět0  0
jafpu | 13.4.200712:02
To je možné, ale je třeba si uvědomit současnou a nedávnou situaci. Dosud Intel přikládal svým grafikým jen mizivou důležitost a tvořil je s heslem ­"lepší něco nežli nic­". To se teď mění. Intel je firma s obrovkým kapitálem a know­-how. Pokud někdo takový má v plánu začít tvořit konkurence schopné hi­-end grafiky, je to třeba brát na zřetel. Intel podle posledních zpráv bere tuto problematiku vážně a pokud někdo jako Intel bere něco vážně, stojí to minimálně za pozornost... a ne malou.
Osobně jsem zvědavý, na jakém základě budou vlastně ty Intelácké GPU postaveny. Spekuluje se o tom, že půjde v podstatě o spoustu jednoduchých in­-order CPU ­(plus nějaké ty obvody na textury, antialiasing, atd...­). Sem zvědav, jestli Intel použije x86 architekturu, nebo nějakou obdobu VLIW. Možná se mu tak podaří propasírovat IA64 do desktopů.
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 13.4.200718:40
V tomto pripade asi lepsi ­- nic.
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 13.4.200712:09
Tak já používal nějakej čásek desku s čipsetem 945G a nemůžu si stěžovat NFS carbon se na tom hrát daly i když s nižším rozlišením a detailama. Docela fajn možnost sestavit comp a počkat na lepší grafárnu ­(v té době jsem čekal na vydání GF 7600 GT a později na ATI 1950 PRO­) ­- měl jsem doma dva funkční počítače a nemusel vyhazovat prachy za prozatimní grafárnu. Chystám se na třetí comp do rodiny a vzhledem k tomu, že vše bude podřízeno co nejnižší spotřebě a velikosti ­(počítám i s občasným hraním­) mám jasno ­- opět integrovaná grafická karta, a nový typ celeronu :­-)
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 13.4.200718:44
Tak bych k nemu koupil MB s grafikou od nVidie, ne humac od Intelu. Spoustu her ani nespusti.
Odpovědět0  0
a8nr (84) | 14.4.200712:03
Raději humáč chipset od nVidie, že.
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 14.4.200716:27
To jako ma byt od Intelu lepsi?
Odpovědět0  0
olsen. | 14.4.200723:48
nVidií čipset?
No, bylo řečeno, že to bude podřízeno spotřebě ­- takže bacha, a podívejte se, jestli na čipsetu není nějaké podezřele mohutné chlazení ­(nVidie i Intel­)...
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 15.4.200717:19
Pak ale bych radil divat se spis na spotrebu procesoru, tam ma Intel stale co zlepsovat a chipset to nevytrhne.
Odpovědět0  0
mech13 (422) | 15.4.200720:30
:D zkus zjistit co se delo posledni rok, C2D 3GHz 1,25V BOX chladic na 900rpm a 42 stupnu ­(mereno zakladni deskou, coretemp sem nezkousel, ale chladic je na dotyk studeny)
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 16.4.20078:02
Při vytížení je spotřeba srovnatelná, ale při nečinnosti ji má AMD stále poměrně výrazně nižší ­(­-20%­).
Odpovědět0  0
mech13 (422) | 13.4.200713:32
gratuluju ti k hrani 3Dmarku a honeni trika na FPS ve hrach, ale vis vsichni ani zdaleka nehraji jen hry a kdo chce vykon tak vi ze si musi priplatit.
intel GMA je vic nez dostacujici na kancelar a stare hry a novy hry nerozjedes na zadne integrovane grafice. takze bud zacni nadavat i na ATI a nVidii a nebo nech intel napokoji.
navic intel dela open­-source ovladace za coz mu je spousta lidi taky vecna
nekomu vyhovuje nevykona spolehliva grafika ktera ma nulovou spotrebu nez aby ve vlaku pri cteni PDF hucela a zrala baterku nejaka XXX9990XTXXX GTXXX
Odpovědět0  0
mikymauz | 13.4.200714:15
Hmm, promluvil znalec ... tlacit integrovana graficka reseni smerovana do uplne jineho segmentu nez herniho na nejake 3Dmarky apod. ­- coz u kancelarskeho stroje je ta nejmene dulezita vlastnost. Ono az se do toho Intel zase opravdu obuje, tak myslim, ze AMD­/ATI a nVidii mohou nastat zle casy, coz nakonec muze byt dobre pro zakaznika ­- rozsireni konkurence. Co se tyce toho zase obuje, pokud si pametnici vzpomenou, tak v dobach nVidii Rivy ci ATI Rage dodaval Intel vyborne graficke cipy rady 740 ­- sveho casu to byla i vykonnostni spicka, hodne firem s nim delalo kvalitni gekacka ­- Abit apod.
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 13.4.200719:00
Myslim, ze o tom pouziti int. grafik na hrani zacal nekdo jiny a 3Dmark mi u slabsich grafik neco malo rekne o vykonu, nejde o to trhat rekordy. A na miste nV a ATi bych se zas tak moc nebal => jeste ze vam v PC tlucou vic nez rok 10­-ti GHz NetBuřt procaky, ze? ­(To byl ku.va slib, za ten by se jeste ted meli na potkani omlouvat!!!)
Odpovědět0  0
Ladik 457 | 13.4.200720:41
Jo, to jsme, viděli, jak se Firma, Intel, obula do těch procesorů Intel Pentium III., na Frekvenci 800 MHz, a s tou, 133 MHz, sběrnicí, a konkuroval, mu procesor, od Firmy AMD, a to ten procesor AMD K­-7 Athlon, na Frekvenci 800 MHz, se sběrnicí, Alpha EV6, až na rychlosti světla, a Frekvenci 200 MHz, a ten procesor, AMD K­-7, Athlon, na Frekvenci 800 MHz, měl, průměrně, asi tak o 30%, vyšší, výkon, než ten procesor, od Firmy Intel, a to ten procesor Intel Pentium III., na Frekvenci 800 MHz, viz. článek, v Časopise Chip 9­/1999, prostě, no!
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 14.4.20077:19
Jistě... Ačkoliv jsem v tá době měl poprvé a naposled ve svém compu procesor AMD ­(právě 800 MHz­), dal mu na prdel obyčejný Celeron na 800 MHz !!! Nevím už, o jaký typ celeronu šlo, těch počítačů se od té doby u mě vystřídalo víc, vím jen, že se začal vyrábět právé s frekvencí 800 MHz. Tak že bombastický náskok AMD se nekonal ­- ostatně řekněme si to na rovinu, do té doby AMD jen kopírovalo to, co nabízel Intel, první procesor s vlastní architekturou vyšel až s nástupem P4, kde se Intel skutečně nevyznamenal. Na druhé straně ani stará architektura Intelácké P4 nebyla k zahození a makalo se mi s ním podstatně lépe jak s AMD. HT technologie mi umožňovala pracovat s jednojádrovým procesorem stejně efektivně jako s dvojjádrem a výkonostní propad ve hrách nebyl zas tak propastný, jak se tak často uvádělo. Pomocí vhodně vybraných testů se dá velice snadno dokázat, že je Trabant lepší auto jak Mercedes a podobné to bylo i u procesorů.
Odpovědět0  0
Ladik 457 | 14.4.200710:38
Aha, AMD, kopírovalo, a kdo, přišel, s Instrukcemi 3D Now, že by Firma, Intel, hm, to se, mi ale moc, nezdá, prostě, no!
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 14.4.200713:53
Pokud vím, 3D Now instrukce pouze nahrazovaly instrukce SSE u Intelu,prostě,no
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 14.4.200716:29
Nejak jste se ­"zapomnel­" vyjadrit k tem slibovanym 10 GHz!
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 14.4.200716:49
Nezapoměl, jen k čemu komentovat blábol kterej vypadl z úst někoho od Intelu ?? Můžu dodat další žvást: ­"Počítače budou mít 640 KB RAM a tato paměť bude stačit na všechny požadavky­" ­(Microsoft­) nebo ­"Procesory AMD nové generace jsou připaveny na to, nabídnout Vám dvojnásobný výkon okamžitě po zavedení 64 bit Win a aplikací oproti Intelu­" ­(AMD a papouškované mnoha prodejci VT­).
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 14.4.200716:31
Jo, a jeste neco: AMD melo veliky stesti, ze nekopirovalo tu bajecnou NetBuřt technologii..., kdyz teda kopirovalo uplne vsechno?!
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 14.4.200716:58
Jak už jsem řekl, přesto, že Intel šlápl s touhle technologií vedle, i tak méla ta technologie co nabídnout. Já si na výkon nesťěžovat nemohl :­-­). Výkon ve hrách byl prakticky totožný, ale multitasking měl Intel vyřešenej daleko líp
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 14.4.200717:12
oprava: stěžovat nemohl....
Odpovědět0  0
olsen. | 14.4.200723:51
3dnow přišly spíš chvíli po mmx, a narozdíl od něj dělaly i na plovoucí desetiné čárce ­- takže intel spíš reagoval sséčky na AMD!
Odpovědět0  0
mech13 (422) | 14.4.200711:22
ladika, ignoruj, to, je, exrtemni, pripad, proste, no!
Odpovědět0  0
pavel_p (62) | 14.4.200711:25
Tahle hádka nemá smysl.

Trabant je ten Celeron nebo AMD? Pomocí jednoho programu, který jsem určitě nepsal za účelem testování procesorů mi třeba vychází tyto závěry: a­) Athlon XP 1700+ je o malinko rychlejší než Celeron 3.06GHz. b­) Core Duo T2300 na 1.6GHz je asi o 50% rychlejší než ten Athlon. c­) skoro neuvěřitelný závěr: Athlon je asi 50x! rychlejší než K6­-3 na 500MHz a to má pouze 3x vyšší frekvenci.
U jedné aplikace jsem dokonce zažil, že Celeron na 3GHz byl trochu pomalejší než 800MHz Duron a to je mezi nimi pět let rozdíl.
Tím nezpochybňuji, že v jiných aplikacích to může dopadnout přesně naopak. Pokud bych však pracovně pracoval stále s jedním programem, tak bych si otestoval na čem líp běhá a podle toho klidně zvolil i obyčejné AMD před hi­-end procesorem od Intelu. Bohužel jsem zatím neměl možnost se s nimi setkat a přitom mít čas na nějaké testy.
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 14.4.200714:20
Já tímhle nepřirovnávám Intela k Mercedesu, nebo naopak. Prostě tvrdím, že vhodně vybranými testy dokážu cokoliv. Ten prográmek kterej podává tak zajímavé výsledky vlastně spadá do kategorie speciálně napsaných testů :­-­) i když nevznikal za účelem testu, používá pravděpodobně speciální instrukce, které jinej procesor nahrazuje výpočetním výkonem, proto snadno dojde k situaci, že 3* pomalejší procesor nezvládá :­-­). Ostatně tu ani netvrdím, že je Intel špička a AMD kšunt, každému vyhovuje jiný procesor já jen tvrdím, že Intel je firma, která měla a má co nabídnout.
Odpovědět0  0
olsen. | 14.4.200723:53
ohledně toho vašeho vítězství celeronu nad athlonem...

Tehdy byly výsledky benchmarků zajímavé spíš tím, jak často dával laciný Duron kotel Pentiu !!! na stejné frekvenci.
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 15.4.20077:14
Jistě. Duron to dával pentiu trojce ... a pak jsi se probudil :­-­), nedělej z Pentia zas takovýho chudáčka. Měl jsem v té době internetovou kavárnu a tam jak počítače s AMD tak PIII ­(vše plnokrevníky­) přičemž AMD na 800 MHz a PIII na 600 MHz nicméně nebyl mezi nimi ve hrách viditelný rozdíl! V čem rozdíl byl, byla stabilita, proto jsem také nakonec AMD zavrhl. Dá se říct, že jsem byl vyjímka v tom, že jsem si zvolil P4 ­- kamarádi přitom přecházeli na AMD, ale byl pro ně šok, co jsem mohl dělat na počítači já a co oni. AMD bylo dobré převážně na hry, ale co přepočet filmů, vypalování a spousta dalšího. Jistě co je divného na vypalování to zvládne AMD a Intel zhruba nastejno a v přepočtu filmů zas tak závratné rozdíly taky nebyly, ale je rozdíl v tom, že já tohle mohl dělat na pozadí a přitom hrát hry, nebo využívat počítač na jiné účely aniž bych pociťoval nějaké sekání ve hrách. Pokud vedle sebe postavíš dvě PC jeden s AMD a druhý s Intelem a nebudeš mít možnost zjistit, v jakém PC se nachází Intel a v jakém AMD, ve hrách nepoznáš nic a v benchmarcích si nezahraješ, ale poznáš setsakra dobře o jaké PC se jedná jakmile mu dáš za úkol něco jiného, nebo dokonce více úloh naráz.
Odpovědět0  0
Marauder.01 (48) | 16.4.20076:36
Jistě. Duron to dával pentiu trojce ... a pak jsi se probudil :­-­), nedělej z Pentia zas takovýho chudáčka. Měl jsem v té době internetovou kavárnu a tam jak počítače s AMD tak PIII ­(vše plnokrevníky­) přičemž AMD na 800 MHz a PIII na 600 MHz nicméně nebyl mezi nimi ve hrách viditelný rozdíl! V čem rozdíl byl, byla stabilita, proto jsem také nakonec AMD zavrhl. Dá se říct, že jsem byl vyjímka v tom, že jsem si zvolil P4 ­- kamarádi přitom přecházeli na AMD, ale byl pro ně šok, co jsem mohl dělat na počítači já a co oni. AMD bylo dobré převážně na hry, ale co přepočet filmů, vypalování a spousta dalšího. Jistě co je divného na vypalování to zvládne AMD a Intel zhruba nastejno a v přepočtu filmů zas tak závratné rozdíly taky nebyly, ale je rozdíl v tom, že já tohle mohl dělat na pozadí a přitom hrát hry, nebo využívat počítač na jiné účely aniž bych pociťoval nějaké sekání ve hrách. Pokud vedle sebe postavíš dvě PC jeden s AMD a druhý s Intelem a nebudeš mít možnost zjistit, v jakém PC se nachází Intel a v jakém AMD, ve hrách nepoznáš nic a v benchmarcích si nezahraješ, ale poznáš setsakra dobře o jaké PC se jedná jakmile mu dáš za úkol něco jiného, nebo dokonce více úloh naráz.
Odpovědět0  0
petrxxxx | 14.4.200712:42
No je pravda, ze netburs se nepovedl, ale Intel vse napravil C2D a kdo rika, ze ne tak nevim. A nezapomen s chyb se clovek uci. Kdyz ctes intel nedela nic jen ze se snazi nechat stalou spotrebu jako dne a male zareni tepla a docela se mu to dari. Tayk diky netburs ma AMD takovy podil na trhu
Odpovědět0  0
masakr2 | 13.4.200712:55
Ale vlk neměl tolik peněz jako Intel...
Odpovědět0  0
kapa | 13.4.200714:15
ale zase netrep, na inegrovanych grafikach sa da pekne doma zabavit, neviem o com trepes, je plno hier co idu dobre a aj napriklad Farcry alebo UT2004 bezne dobre chodia na integrovanych grafikach. Ja tiez mam rad integrovane grafiky, nehucia a nie kazdy sa vkuse bavca.
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 13.4.200718:42
To urcite, ale je potreba si vybrat. Kdyz integrovanou, tak neco od nVidie nebo ATi. Urcite ne ty pokusy od SiS, Intelu apod. V tom je propastny rozdil.
Odpovědět0  0
mech13 (422) | 14.4.20071:35
ty jsi pekny expert, jdi si radsi zahrat svou super novou gamesu a debatu o integrovanyh grafikach nech na jinych: NE KAZDY HRAJE!!!
jinak pekne to napsal speedsnail na foru: Do nedávna jsem se bránil doporučit Intel GMA 900­/950 v domění že integrovaná X200­/X1250 resp NV6100 jsou lepší volba. Blbost. Výkon je +­- stejnej a pokud int. grafiku tak je uplne jedno kterou si člověk vybere. Na starý hry stačej všechy a na nový žádná.
Odpovědět0  0
rja73 (78) | 14.4.200716:33
..tak to ja se z vlastni zkusenosti branit budu dal..
Odpovědět0  0
ptipi_ | 16.4.20072:34
nejsem si jistý, o čem mluvíš. na bývalém nb jsem měl integrovanou grafiku od ATI­(před koupí jsem se chtěl podobně jako ty vyvarovat integrovaným grafikám intelu­) a vím jak jsem tehdy potichu ku**oval, že jsem si nekoupil radši nějaký s GMA900 nebo aspoň tehdy IEG2. se spoustou her vůbec nespolupracovala a měla problémy už s tehdy obstarožním Warcraftem 3.
Teď mám nb s dvěma grafikama ­- GMA950 a GF7400Go a pod GMA jedu častěji, než jsem si myslel, že budu. Dokonce jsem na GMA950 PLYNULE rozjel C&C3 v 1280*800­(minimální detaily, až na shader detail, který mám kvůli bugu ve hře na medium ­- na minimu totiž hra padá­).
Osobně si myslím, že GMA950 je snad první opravdu rozšířená integrovaná grafika, která i když není na hry primárně stavěná, nabídne aspoň základní výkon pro rozběhnutí velké části her.
Odpovědět0  0
snajprik (1680) | 13.4.20076:34
tak to už by som mal problem využiť :)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.