Intel Xe DG1 se ukázal v testech OpenCL
19.5.2020, Jan Vítek, aktualita
Už téměř dva roky víme o návratu Intelu na trh se samostatnými grafickými kartami, což bylo ohlášeno v červnu roku 2018. Nyní už pomalu čekáme na představení prvních kousků ovoce, které toto snažení přineslo.
Intel zatím prezentoval především svou grafiku DG1 založenou na architektuře Xe, ovšem ta představuje především vývojové zařízení, ostatně se označuje i jako SDV, čili Software Development Vehicle. Obsahuje pouze 96 EU (Execution Unit), takže je na úrovni integrovaných GPU a pokud jde o GPU pro desktopové či samostatné grafiky, ta už budou výrazně výkonnější.
Nedávno jsme se také dozvěděli, že GPU v DG1 je součástí série LP (Low Power) a použito bude i v mobilních počítačích, ale ne jako běžné iGPU integrované v procesoru nebo na stejné destičce vedle procesoru. Integrované bude, ale na základní desce a napojené pomocí sběrnice PCIe.
Intel Xe DG1 má tedy 96 EU, takže můžeme mluvit o 768 Shaderech, aby se nám mohl lépe hledat ekvivalent u firem AMD a NVIDIA. Ten ale v případě moderních generací samostatných desktopových GPU nenajdeme, jak se ani nelze divit. Radeony RX 5000 začínají na 1408 Shaderech a GeForce GTX 1600 na 896 shaderech, takže DG1, která má mít navíc 3 GB paměti jen na 96bitovém rozhraní, by nejspíše nedosáhla ani na dnešní desktopový low-end a je jen logické že míří do mobilního sektoru.
Intel Xe DG1 | AMD Radeon RX 5500 XT | NVIDIA GeForce GTX 1650 | |
---|---|---|---|
Výrobní proces/čip | 10nm Gen12 | 7nm Navi 14 XTX | 12nm TU117-300 |
Shadery |
768
|
1408
|
896
|
Max. výkon v FP32 |
2,3 TFLOPS
|
4,8 TFLOPS
|
3,0 TFLOPS
|
Turbo |
~1500 MHz
|
1717 MHz
|
1665 MHz
|
Takt pamětí | ? |
14 Gbps
|
8 Gbps
|
Paměti |
3GB ? 96-bit
|
4GB G6 128-bit
|
4GB G5 128-bit
|
CompuBench | |||
Ocean Surface Simulation |
1506
|
2344
|
1956
|
Catmull-Clark L3 |
55
|
145
|
184
|
Catmull-Clark L5 |
88
|
131
|
136
|
Vertex Conn. & Mergin |
3,5
|
8,1
|
8,5
|
Subsurface Scattering |
809
|
4227
|
4031
|
Subsurface Scattering MP |
744
|
3973
|
3926
|
TV-L1 |
14,4
|
25,9
|
30,8
|
Zdroj | výsledky | výsledky | výsledky |
Geekbench | |||
Total OpenCL Score |
55375
|
138599
|
139699
|
Sobel |
80036
|
272714
|
269854
|
Histogram Equalization |
41495
|
134962
|
169072
|
SFFT |
6435
|
22177
|
16833
|
Gaussian Blur |
92369
|
226651
|
193433
|
Face Detection |
15441
|
45516
|
55361
|
RAW |
297851
|
1005840
|
886366
|
Depth of Field |
112710
|
403824
|
374565
|
Particle Physics |
86384
|
39814
|
53127
|
Kvůli slabší výbavě tak má DG1 značný výkonnostní handicap, a to především oproti Navi 14 XTX, která má dvojnásobný hrubý výkon. V porovnání s TU117 už je to lepší, ale ani tak DG1 není zcela srovnatelná. Je také třeba vzít v potaz, že porovnáváme dávno hotové a vydané produkty s novinkou, která se na trh ještě nedostala, takže půjde i o celkové odladění a ovladače, nehledě na pracovní takty.
Výsledky jsou tak v mnoha případech velice slabé a neodpovídají tomu, co bychom mohli očekávat od prostého porovnání hrubého výkonu čipů a snad jen v případě Geekbench a jeho Particle Physics lze mluvit o překvapení.
Zdroj: VideoCardz