Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Jak bojovat proti pirátství? Dle CD Projekt zrušením DRM

21.7.2016, Jan Vítek, aktualita
Jak bojovat proti pirátství? Dle CD Projekt zrušením DRM
Piráti zaměřující se na hry v této době mají velkého nepřítele, a to DRM ochranu Denuvo. Spoluzakladatel polského CD Projekt však říká, že se dají porazit jiným způsobem, a to naopak bez použití jakéhokoliv DRM.
DRM (Digital Rights Management) zahrnuje softwarové ochrany nejen her, přičemž dosud nepřekonanou ochranou je Denuvo. To tak začíná využívat stále větší počet herních vývojářů a mezi hry, které jej využívají, či využijí, je nový Hitman a Doom, dle Battlefield 5, Mirror's Edge Catalyst, Rise of the Tomb Raider, FIFA 17, No Man's Sky, Star Citizen a mnoho dalších. Tyto hry si prostě bez zaplacení nezahrajeme, ovšem Marcin Iwinski je toho názoru, že by bylo lepší DRM vůbec nevyužívat.





Nelze pochybovat o tom, že moderní DRM sice zajistí ochranu softwaru před piráty, ale na druhou stranu také přidává do výsledného celku další vrstvu, která může způsobovat a také způsobuje problémy se stabilitou a také se může stát, že starší hra s DRM po akutalizaci systému prostě přestane fungovat a uživatel, který si ji řádně zaplatil, má smůlu. Může se tak naprosto právem cítit podveden a není divu, že takoví lidé hledají pomoc právě mezi piráty.





Marcin Iwinski z CD Projekt k tomu říká, že řešení problému DRM vs. pirátství je jednoduché: vůbec nepoužívat softwarovou ochranu a využít výsledné přízně pirátů i uživatelů. Však ti sami uvádějí, že pirátské kopie jim umožňují vyzkoušet si produkt před tím, než za něj zaplatí, což může být sice jen pokrytectví, ale v době, kdy už rozhodně není pravidlem vydávání hratelných dem, to má svůj smysl.

Iwinski konkrétně řekl: "Faktor pirátství je irelevantní, neboť nemůžeme lidi donutit, aby si něco koupili. Můžeme se je pouze snažit k tomu přesvědčit. Věříme tedy v cukr a ne v bič." Všímá si také komentářů, které říkají, že si někdo nemohl dovolit hru koupit za plnou cenu, ale vzhledem k tomu, jak férově se vývojáři chovali, kolik DLC zdarma připravili a jak postupně hru vylepšovali, se rozhodl hru koupit později za zvýhodněnou cenu. A dá se s čistým svědomím říci, že CD Projekt mezi takové vývojáře rozhodně patří, což dokazuje také skóre Zaklínače 3 na Metacritic, které je vůbec nejvyšší.

Vypadá to ale, že názor Iwinského bude i v budoucnu v menšině a vyhrávat budou spíše nepřekonatelné DRM ochrany. Můžeme se těšit alespoň na to, že připravovaný Cyberpunk 2077 bude také bez otravného DRM.

Zdroj: Hexus.net