Jak se hraje na 16 monitorech v rozlišení 16K?
7.8.2017, Jan Vítek, aktualita
Mnozí uživatelé se ještě ani neposunuli za rozlišení Full HD a ani k tomu nevidí důvod, zatímco se už tady zabydlilo i čtyřnásobné rozlišení 4K. My se dnes můžeme podívat na to, jak se hraje na celé videostěně vytvořené ze 16 takových monitorů.
Právě před 10 lety bylo rozlišení 1080p (Full HD) ještě horká novinka, ale nepředstavovalo velký skok, což pro aktuálně široce přijímaný standard 4K rozhodně platí. Speciálně vytvořený systém ze 16 monitorů s rozlišením 4K je ještě o dva stupně větší pokrok, který je ale také extrémně náročný na výpočetní výkon. A pokud dnes existuje v rámci PC nějaký hardware, který se neustále výrazně vylepšuje, pak to jsou právě monitory (synchronizace, HDR, rozlišení) a také jde značně nahoru výkon grafických karet oproti takovým procesorům.
Nyní jde ale čistě o rozlišení a také zobrazovací plochu, neboť v Linus Tech Tips se zaměřili na vytvoření herního počítače s rozlišením 16K, v němž se ukrývá deset tisíc dolarů jen v grafických kartách. Jako základ tohoto systému bylo zvoleno celkem šestnáct 27" monitorů Acer Predator, takže ty ve výsledku vytvořily 108" plochu nepočítaje jejich okraje.
Už nyní by někdo mohl namítnout, že lepšího výsledku, i když s nižším rozlišení, dokáže pomocí projektoru a bude to i levnější, s nižší spotřebou, atd. Však samotné monitory v tomto systému potřebují 1100 W energie. O to ale v tomto pokusu nešlo, zde šlo prostě jen o pokus dokázat, že to jde. Co se týče GPU, uplatnily se čtyři NVIDIA Quadro P5000, každá se 16 GB RAM. I tak to samozřejmě stačilo jen na nenáročné hry jako Half-Life 2 nebo Minecraft, které fungovaly v ještě slušných 40 FPS, ale taková Civilizace V běžela v pouhých 20 FPS a moderní hry jako Rise of the Tomb Raider byly zcela nehratelné při 2 až 3 FPS.
Není divu, že ani čtyři Quadra P5000 na takový úkol nestačila, však musí počítat obraz ze 132 milionů pixelů, čili 15360 x 8640 pixelů. S takovým rozlišením se ale hned tak nesetkáme a určitě ne na stolních monitorech běžné velikosti, kde by bylo naprosto zbytečné. Něco jiného jsou VR headsety, kde Full HD opravdu nestačí, ale 16K by opět bylo už spíše zbytečné, zvláště když je třeba kvalitně renderovat jen úzkou oblast nejostřejšího vidění.
V každém případě je to zajímavé video, které ukazuje, co všechno jde s dnešní PC technikou vytvořit.
Zdroj: YouTube - Linus Tech Tips