Jak si vede Microsoft pod vedením Satyy Nadelly?
7.9.2016, Michal Hala, aktualita
Web WinBeta specializovaný na vše kolem Microsoftu otiskl natolik zajímavý pohled na fungování Microsoftu se Satyou Nadellou v čele, že jsme se rozhodli vám ho zprostředkovat. A přidáváme i vlastní postřehy.
Počátkem roku 2014 převzal s požehnáním Billa Gatese otěže redmondského obra od Steva Ballmera Satya Nadella. Jeho nástup vzbudil obecně velké naděje, nicméně během uplynulých dvou a půl roku se objevila i řada kontroverzí. Nad současnou situací Microsoftu se nyní podrobně zamyslel Jack Wilkinson z webu WinBeta.
Nadella začal vést Microsoft s dnes již notoricky známou vizí: „Mobile-first, cloud-first.“ I Bill Gates to viděl podobně, jak dodává Wilkinson. Redmond v té době čelil několika výzvám ve všech mobilních segmentech – chtěl uspět v mobilních telefonech, tabletech i zařízeních 2v1. A udržet pozice v segmentu osobních počítačů – jak na desktopu, tak na noteboocích. No a samozřejmě pokračovat v úspěšných produktech pro podnikové uživatele.
Wilkinson hodnotí, jak si Microsoft vedl při naplňování nové vize. A shrnuje fakta, která já velmi stručně zrekapituluji: prodeje PC s Windows trvale klesají (stejně tak i příjmy z nich), redmondská zařízení 2v1 si nevedou špatně a prognózy jsou optimistické, tablety s Windows nejsou aspoň prozatím nic moc a smartphony jsou v lepším případě v hibernaci, pokud nejsou rovnou určené k definitivnímu odpisu (ostatně účetně už Microsoft nákup Nokie odepsal).
Já připomínám, že v segmentu mobilních telefonů se Microsoft hodně zaměřil na Android a iOS. Což je jistě dobře, na druhou stranu je zvláštní, že Microsoft často u mnoha produktů preferuje tyto dva systémy na úkor vlastních mobilních Windows. Řekl bych, že tady to Microsoft vzdal příliš brzy a příliš lehce. Měl určitě bojovat víc, protože Windows 10 Mobile a Lumie rozhodně nejsou po technické stránce špatným řešením. Uvidíme, jak to dopadne se Surface Phonem.
Pak je tu cloud, kde je ovšem podle Wilkinsona leaderem Amazon, nikoli Microsoft. Nicméně Redmond si nevede vůbec špatně, hodnotí Wilkinson. Protože předpokládám, že vás podnikový sektor (stejně jako mě) asi moc nezajímá, nebudeme ho tu příliš rozpitvávat. Jen připomenu, že z tohoto segmentu (či několika dílčích segmentů), má Microsoft poslední dobou stále vyšší a vyšší procento příjmů. Dojnou krávou zkrátka už dávno nejsou Windows.
Wilkinson ve svém konečném hodnocení dovozuje, že klíčovým zaměřením Microsoftu jsou dnes spíše podniky (enterprise), než běžní zákazníci. Takže podle něj Satya Nadella uspěl jen v polovině své a Gatesem posvěcené původní vize – cloud ano, mobilní segmenty ani zdaleka ne (kromě 2v1 – dodávám já). Podle mě toto skvěle ilustruje, jak běžní domácí uživatelé desítek a menší firmy dostávají aktualizace povinně a chtě nechtě v podstatě dělají testery podnikům, které mají podstatně víc na výběr (různé větve – branches – Windows).
Velkým problémem Microsoftu z poslední doby, myslím, může být nákup LinkedInu, protože Redmond se s vlastní sociální sítí snaží uspět na trhu, kterému naprosto mu dominuje Facebook. Ano, Facebook není sociální síť pro profesionály jako LinkedIn, ale co není, může být a Redmond by mohl mít velký problém (přesněji odpis podle mě hodně předražené investice). Microsoft by, řekl bych, měl místo toho hledat volnější segmenty a niky. Třeba se zařízeními řady Surface právě tímto způsobem trefil hřebík na hlavičku.
Celkově vzato nejspíš není Satya Nadella špatný CEO, ostatně žádný šéf nedělá jen dobrá rozhodnutí. Microsoft pod jeho asi udělal pár chyb, ale stále má spoustu žhavých želízek v ohni. A řekl bych, že na konečný verdikt nad ním budeme ještě muset pár let ještě počkat.
Zdroj: WinBeta
Nadella začal vést Microsoft s dnes již notoricky známou vizí: „Mobile-first, cloud-first.“ I Bill Gates to viděl podobně, jak dodává Wilkinson. Redmond v té době čelil několika výzvám ve všech mobilních segmentech – chtěl uspět v mobilních telefonech, tabletech i zařízeních 2v1. A udržet pozice v segmentu osobních počítačů – jak na desktopu, tak na noteboocích. No a samozřejmě pokračovat v úspěšných produktech pro podnikové uživatele.
Wilkinson hodnotí, jak si Microsoft vedl při naplňování nové vize. A shrnuje fakta, která já velmi stručně zrekapituluji: prodeje PC s Windows trvale klesají (stejně tak i příjmy z nich), redmondská zařízení 2v1 si nevedou špatně a prognózy jsou optimistické, tablety s Windows nejsou aspoň prozatím nic moc a smartphony jsou v lepším případě v hibernaci, pokud nejsou rovnou určené k definitivnímu odpisu (ostatně účetně už Microsoft nákup Nokie odepsal).
Já připomínám, že v segmentu mobilních telefonů se Microsoft hodně zaměřil na Android a iOS. Což je jistě dobře, na druhou stranu je zvláštní, že Microsoft často u mnoha produktů preferuje tyto dva systémy na úkor vlastních mobilních Windows. Řekl bych, že tady to Microsoft vzdal příliš brzy a příliš lehce. Měl určitě bojovat víc, protože Windows 10 Mobile a Lumie rozhodně nejsou po technické stránce špatným řešením. Uvidíme, jak to dopadne se Surface Phonem.
Pak je tu cloud, kde je ovšem podle Wilkinsona leaderem Amazon, nikoli Microsoft. Nicméně Redmond si nevede vůbec špatně, hodnotí Wilkinson. Protože předpokládám, že vás podnikový sektor (stejně jako mě) asi moc nezajímá, nebudeme ho tu příliš rozpitvávat. Jen připomenu, že z tohoto segmentu (či několika dílčích segmentů), má Microsoft poslední dobou stále vyšší a vyšší procento příjmů. Dojnou krávou zkrátka už dávno nejsou Windows.
Wilkinson ve svém konečném hodnocení dovozuje, že klíčovým zaměřením Microsoftu jsou dnes spíše podniky (enterprise), než běžní zákazníci. Takže podle něj Satya Nadella uspěl jen v polovině své a Gatesem posvěcené původní vize – cloud ano, mobilní segmenty ani zdaleka ne (kromě 2v1 – dodávám já). Podle mě toto skvěle ilustruje, jak běžní domácí uživatelé desítek a menší firmy dostávají aktualizace povinně a chtě nechtě v podstatě dělají testery podnikům, které mají podstatně víc na výběr (různé větve – branches – Windows).
Velkým problémem Microsoftu z poslední doby, myslím, může být nákup LinkedInu, protože Redmond se s vlastní sociální sítí snaží uspět na trhu, kterému naprosto mu dominuje Facebook. Ano, Facebook není sociální síť pro profesionály jako LinkedIn, ale co není, může být a Redmond by mohl mít velký problém (přesněji odpis podle mě hodně předražené investice). Microsoft by, řekl bych, měl místo toho hledat volnější segmenty a niky. Třeba se zařízeními řady Surface právě tímto způsobem trefil hřebík na hlavičku.
Celkově vzato nejspíš není Satya Nadella špatný CEO, ostatně žádný šéf nedělá jen dobrá rozhodnutí. Microsoft pod jeho asi udělal pár chyb, ale stále má spoustu žhavých želízek v ohni. A řekl bych, že na konečný verdikt nad ním budeme ještě muset pár let ještě počkat.
Zdroj: WinBeta