Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Norský magazín Motor.no vyzkoušel 32 elektromobilů na stejné trase. Pouze třetina z nich byla schopna za ideálních podmínek ujet svůj papírový WLTP dojezd. XPeng ho však překonal až o 13 %, Tesla zase se 672 km ujela nejdál.
snajprik (1637) | 11.6.202318:07
Cisar je nahy a nema mu to kto povedať... Kedy ty duševny mrzaci v EU parlamente pochopia že to na dnešné baterky nepôjde? :­)
Odpovědět0  4
Milan Šurkala (4972) | 11.6.202318:08
Nechtěl byste to vysvětlit i těm ve zbytku světa? Proč máte pořád pocit, že se to týká jen EU?
Odpovědět5  0
snajprik (1637) | 12.6.20236:57
Neporovnavaj Činu s EU. Čina su stary komunisti atomovky stavaju ako huby po daždi elektrinu maju prakticky zadarmo, v Čine elektro auto stoji 6 vyplaty. Čina funguje starim komunistyckym systemom kde byvaš tam robyš, maju vybudovane vlakovu dopravu, tam kamiony nebehaju. Ako EU u nas to proste nepôjde, elektrinu sme predali Nemcom ktory nam ju spetne predavaju za šialene ceny 1000­-2000% priražkou elektro auta u nas su 2,5 tonove kravy za 35 vyplat. U nas sa na vlakoch skoro nič nevozi všetko kamion...
Zopar poloblaznov v EU parlamente si vymysleli že zrazu v EU budu behať všetke auta na elektrinu ale vôbec nič pre to neurobili ..., kto vie o rok možno vymyslia že na cestach umiera vela zvierat tak všeci si budeme musieť kupiť lietadla :D
Odpovědět2  4
Petrds (8) | 12.6.20238:01
"elektrinu sme predali Nemcom ktory nam ju spetne predavaju za šialene ceny 1000­­-2000% priražkou­"
jako opravdu? Tomuhle dezolatskemu narativu ještě někdo pořád věří? :D BTW ČR je cca měsíc čistým dovozcem elektřiny, protože uhelným elektrárnám se nevyplatí pálit uhlí, když můžou levněji nakoupít elektřinu v německu.
Odpovědět1  2
Jay8 (93) | 12.6.202310:26
jasne a tvoja fabia combi jazdi za 2.8 na sto.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4972) | 12.6.202310:59
A ona je Čína snad jedinou zemí mimo EU, která protlačuje elektromobilitu?
Odpovědět1  1
Duncan66 (205) | 12.6.202314:17
Ten test jasne ukazal, ze pro naprostou vetsinu uzivatelu aut to jde s baterkama zcela bez problemu, tak co tady melete za nesmysly?
Odpovědět3  0
1.6dynamic (32) | 12.6.202314:45
Snajprik je slovenský proputinovský dezolát, ktorý pod týmto článkom práve dosiahol skóre sám proti desiatim. Byť ním, tak sa zahrabem od hanby pod zem. ˇŠkoda, že dezoláti majú pocit hanby a zdavý rozum vyoperovaný :­-)
Odpovědět2  2
Akulacz (253) | 12.6.202316:55
No prokázal že v té vyšší třídě, kde jsou ceny srovnatelné, se krom těch co často a rádi spěchají, může takové auto i vyplatit.
Zajímavé je třeba u Dácie Spring, že v konfigurátoru, pokud člověk nastaví nízkou nebo vysokou teplotu, ukazuje to poloviční dojezd... Otázka jestli se jen krejou, nebo je to podobné realitě...
Asi bych i ten častý argument, že nedojedou na dovolenou neřešil, většinou stejně dělám pauzu tak po 200km, sice kratší ale na 1000km bych nabral zpoždění tak hodinku?
Horší to je s ekonomikou, když vezmu B segment tak HEV mi vychází návratnost tak 250k při aktuálních cenách paliva.
PHEV 166k pokud bych měl FVE na střeše a jezdil krátké trasy­(což nemám a nejezdím­). BEV jen o trochu víc, ale když začnu nabíjet pravidelně na veřejných rychlonabíječkách, tak jsem opět na číslech, že během doby kdy to budu provozovat, se mi to nevyplatí...
Odpovědět0  1
Duncan66 (205) | 12.6.202318:34
Ano, cena je problem. A navratnost se nemusi snizovat, ale muze se zvysovat, pokud pri vyraznejsim nastupu elektromobilu zacnou vladam chybet penize ze spotrebni dane a DPH z prodeje pohonnych hmot. V CR je to rocne cca 200 miliard korun, coz rozhodne neni zanedbatelna a snadno nahraditelna polozka. Takze casem se podle me zdani i provoz elektromobilu. Coz pri zvysujici se cene elektriny bude znamenat vyrazne navyseni nakladu na provoz.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 12.6.202318:45
"Takze casem se podle me zdani i provoz elektromobilu.­"

Tak to je v podstatě jistota. Jakým způsobem, to je otázka.
Odpovědět2  0
Akulacz (253) | 12.6.202319:40
No já počítám že se vyřádí i na tom benzínu a ještě rádi budeme kupovat BEV jako třeba v tom Norsku, kde už teď díky zdanění je BEV golf levnější než benzín...
Já teď třeba po těch pěti letech koukám po novém autě a je to v těch nižších třídách docela smutné. Osobně beru auto jen jako přemisťovadlo, takže mám na něj relativně nízké požadavky, jediné za co bych si rád připlatil by byla nějaká ta úspora, ale tam bych chtěl aby byla návratnost tak 80k max 100k km, nehledě na to že novější auta jsou čím dál složitější a náročnější na údržbu díky emisním normám. Bohatě mi stačilo když za fabii si řekli 480 a to jsem chtěl jen 6kvalt a menší příplatek za barvu. A možnost nabíjení doma za rozumné peníze počítám že bude tak za pět let.
Odpovědět0  0
Duncan66 (205) | 12.6.202320:02
v tom Norsku je to hodne zrudna situace a Nori jsou teda pekni pokrytci. elektricky Golf brutalne dotuji, na benzinovy uvaluji specialni sankce, ale pritom bohatstvi norska stoji na prodeji ropy a plynu.
Odpovědět0  2
Akulacz (253) | 12.6.202321:48
Tak pokud na takové auto člověku stačí 7 výplat ­(proti 26 u nás­) tak už jde takové experimenty provozovat, ten egolf teoreticky ani nemusí být nějak extra dotovaný, jelikož cena je přibližně podobná jako u nás.
U nás to holt bude znamenat, že se bude jezdit čím dál staršími křápy do chvíle než příliš zdraží paliva. Pak už se začnou hledat vidle po stodolách a bude to v prdeli...
Odpovědět0  0
Duncan66 (205) | 12.6.202322:04
Ale on dotovany je. A to z prijmu za tu ropu a plyn, coz mi osobne prijde krajne pokrytecke.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4972) | 13.6.20238:37
Jenže on to zas až takový nesmysl a tak pokrytecké není. Vy se totiž neptáte na otázku, co by se stalo, kdyby tomu bylo naopak.

Dejme tomu, že by Norsko tu ropu netěžilo a neprodávalo. Co by se stalo? Vytěžil by ji někdo jiný. Takže množství vytěžené ropy na světě by se tím nesnížilo, jen by to nebylo v Norsku. Spotřeba okolního světa by byla stejná, změnil by se jen zdrojový stát této ropy. A co Norsko? To by nemohlo dotovat elektromobilitu, tedy by tam muselo jezdit více vozů na ropná paliva. Takže by ­[Norsko­] muselo tu ropu nakonec stejně těžit pro sebe ­(nebo ji kupovat odjinud­). Takže navzdory tomu, že se na první pohled zdá, že Norsko je svou těžbou pokrytecké a množství spotřebované ropy nemění nebo dokonce zvyšuje, ve skutečnosti ji svou těžbou snižuje. Což je to, co je cílem.
Odpovědět2  1
Budman (261) | 12.6.202320:14
No ono to s tou časovou ztrátou není zas tak jednoduché ­- když jedu dlouho trasu s ICE, tak v drtivé většině případů naprosto neřeším kde budu tankovat, prostě až mi ukazatel palivoměru padne dolů, tak vezmu na první benzínce, kterou budu míjet ­(a u většiny aut i na udávaný dojezd 0km ještě ujedete pár desítek kilometrů, což je naprosto dostačující­) a když na tu benzínku dojedu, tak opět v naprosté většině případů zajedu k volnému stojanu a hned tankuji.
Oproti tomu s BEV musím již dopředu přemýšlet kde budu tankovat, průběžně sledovat dojezd a mnoha případech si na tu dobíjecí stanici i pár kilometrů zajet mimo trasu, navíc se může stát, že přijedu a stojany budou obsazené, takže další čekání. Podobné je to s argumentem o dobíjení přes noc v hotelu ­- hotel zaprvé musí být vybaven příslušnou nabíječkou a hlavně musí být ta nabíječka k dispozici. Prostě těch komplikací a možných zdržení je tam oproti ICE pořád ještě dost.
Ale tím neříkám, že by BEV byla k ničemu, jejich použitelnost se neustále zvyšuje a třeba jako druhé auto do rodiny pro městský provoz, když mám možnost dobíjet ze soláru na střeše, je to už dnes velice použitelné. Ale jako jediné univerzální auto do rodiny to je pořád o hodně kompromisech a ICE zatím stále vede.
Odpovědět0  0
Akulacz (253) | 12.6.202321:32
Tak tohle beru, když pojedu 2x za rok na dovču, tak si stejně budu tu trasu nějak plánovat a když přijedu po těch 200km na nabíječku kde bude plno, tak na té další třeba po 50km To vyjde, ale zase jen blázen bude plánovat nabíjení nadoraz, aby si nemohl popojet o kus dál. Ta hodina bude spíš lepší výsledek, ale když to bude na déle, tak to holt spojím s jídlem...
Stále to je ale rozumné spíše pro lidi, co mají vysoký nájezd v okolí vlastní nabíječky a občasný výlet někam mimo zase takový extrém není.
Ty hotely to je také kus od kusu... Z posledních čtyř u jednoho nebylo vůbec nic, dva byly hůře vybavené a jeden perfektně
Osobně bych tak byl schopen fungovat s vozejčkem s dojezdem 400+ s velkým podílem dálnice, ale finančně by to začlo dávat smysl při ceně benzínu kolem stovky...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.