Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od JiVy (5)
Přitom tím vázáním DX 10 na Visty, Vistám právě ublížili.
MS marketing tím chtěl nejspíš lidi přitáhnout k Vistám, jenže situace je taková, že dodnes vyvíjejí vývojáři primárně pro DX 9, který má 4×víc uživatelů než DX 10. Takže neexistence téměř žádných DX 10 her brzdí přecházení z XP na Visty!
Kdyby DX 10 přidali do SP2, tak ho dneska měla většina uživatelů a ti s výkonnějšími systémy by plynuleji přecházeli k Vistám, protože by se tolik nemuseli obávat zpětných nekompatibilit.
Tento nedomyšlený krok způsobil značné zpomalení vývoje grafiky a bude komplikovat život i DX 11.
Myslím si, že v MS pochopili, že už Visty nezachrání žádný SP a proto tak urychlují Win 7, aby přetáhli další uživatele od XP.
Odpovědět0  0
Právě si skládám PC a SSD jsem do něj NEDAL, ale skoro denně se objevují zprávy o nových SSD od různých firem, i ta životnost se rychle zvyšuje. Podle mého názoru, až se výroba rozběhne opravdu ve velkém, překonají HDD i cenou.
Odpovědět0  0
Přesně tak, kdo ví kde jsou hranice SSD? Vždyť fakticky se teprve začínají prosazovat.
Odpovědět0  0
Teď ještě na které grafické karty se to bude vztahovat. Pokud na všechny, tak to bude ­"pěkný­" zmatek. Pokud by to bylo jenom na ty vyráběné 55 nm technologií, tak by to bylo PLUS.
Odpovědět0  0
Ale, ale. Je to ještě trochu jinak. Celková paměť, kterou umějí 32­-bitové Win adresovat jsou 4 GB. Pokud má GK 512 MB, tak si pro je sebe ukousne z dostupných adres a zbytek zbyde pro Win. Takže záleží na velikosti paměti GK. To ohledně 2 GB na jednu aplikaci je ovšem pravda.
Odpovědět0  0
Tak to vypadá na inteligentní SW v podání MS Word.
Odpovědět0  0
Paasterizace a rasterizace jak to souvisí?
Odpovědět0  0
Právě Photoshop patří k programům intenzivně využívajícím výkon GK. Integrovaná grafika výkon srazí o hodně dolů. Rozhodně bych bral dostatečně výkonnou grafiku, já bych volil alespoň GTX 260.
Odpovědět0  0
Nevím, jestli je tak logické, že 40 nm technologie bude použita poprvé u high­-endu. Nvidia si také 55 nm otestovala nejdřív na 9800 GTX+ a ATI chystá na 40 nm nejprve konkurenta pro HD 4830.
Odpovědět0  0
Co takhle zakázat používání slova robot, bez zaplacení patřičných poplatků ;­-­)
Je logické, že se právníci zastupující firmy, kterým se zas tak nedaří snaží vydojit peníze z každého detailu.
Netbook se jako obecný pojem už docela vžil. Pokud by Psion vyráběl a prodával svoje Netbooky ve velkém, tak bychom dnes pro tyto internetové mininotebooky používali zcela jistě jiný název.
Odpovědět0  0
Píšete: ­"Radeony HD 4800 se na trhu ani neohřály a už byly atakovány zbrusu novou řadou GeForce GTX 280­/260, ...­"
Jenže ve skutečnosti tomu bylo právě naopak. Jednalo se o husarský kousek marketingu AMD­/ATI a naprostý debakl marketingu Nvidie.
Nvidia dopředu ohlašovala uvedení svých GPU jako trhák a nechala se ukolébat tím, že ATI o nové řadě moc nemluví a jenom se tu a tam objevují vzájemně si odporující zprávy.
V ATI se zatím důkladně připravili. Věděli, že jejich nové karty jsou na tom výkonostně velmi dobře a proto počkali na to, až Nvidia uvede svá řešení a nasadí ceny ­(v té době běžné­) a pak vypustila svoje karty téměř za poloviční ceny a rozmetala marketingovou strategii Nvidie na kusy.
ATI díky nízkým cenám získala zpět tržní podíl, ale do černých čísel se dostali pouze na třetí čtvrtletí 2008.
Celkově to vypadá, že tlak, který vyvíjí Intel na konkurenci vede k zostření boje mezi ATI a Nvidií a tlačí ceny GK prudce dolů. GK se dnes prodávají za poloviční ceny v porovnání s odpovídajícími modely před rokem a výrobci jsou nuceni šetřit kde se dá. Pokud se vývoj bude ubírat tímto směrem, je otázkou kolik peněz si budou moci dovolit investovat do výzkumu v budoucnu.
Odpovědět0  0
To platí dneska a zvlášť u Intelů na LGA 775, kde FSB začíná nestíhat u RAM na 800 MHz. U nových Intelů a předpokládám, že i u Denebů bude vyšší rychlost pamětí opět patřičně využita.
Odpovědět0  0
Do úplně nového PC ne. Samozřejmě je to i otázka finančního limitu, ale očekávám pokles cen.
Odpovědět0  0
Jde o naprosto předběžný test a už jsem se setkal s názory, že AMD zase výkonostně předběhne Intel. Zatím to tak nevypadá, takže AMD bude muset konkurovat cenou, tedy bude dále nabízet svoje procesory za velmi příznivé ceny.
Až budou procesory venku vyrojí se celá řada zevrubných srovnání a jistě se i najdou modely od Intelu, které budou srovnatelné.
Odpovědět0  0
To, že to není konkurence pro Core i7, není problém redaktorů, ale AMD ;­-)
Odpovědět0  0
Tak teď je to X58 se SLI, samozřejmě ;­-)
Odpovědět0  0
Pokud pojedeš po vyhrazeném okruhu, tak ano, ale pokud pojedeš podle vyhlášky, tak rozdíl budou minuty.
Hlavní rozdíl je v kočkách, které sbalíš na favorita a na Ferari ;­-)
Odpovědět0  0
Taky nemám moc rád porovnávání výkon­/cena. Ne, že by to nedávalo zajímavý pohled, ale spousta lidí to bere jako ten hlavní ukazatel, přitom to má smysl jenom u zhruba stejně výkonných řešení, kdy to může pomoct při výběru.
Co mi přijde jako podstatnější, je to, že by se měly porovnávat ceny celého základu ­(CPU+MB+RAM­), jenomže tam také záleží na tom, nakolik budeme taktovat ­(volba MB a RAM­). Takže pořádné porovnání si stejně musí udělat každý sám.
Odpovědět0  0
Mám tomu rozumět tak, že tento procesor nijak nedokáže využít rychlejší paměti než DDR3 1066 MHz, nebo se dá omezení nějak obejít?
Odpovědět0  0
Nvidia odkoupila PhysX od firmy Ageia, která PhysX vyvíjela opravdu roky.
Pokud jde o výkon GPU v GFlops, který uvádí AMD pro Radeony, jedná se o teoretické maximum, které je v praxi nedosažitelné. Vychází to tak vysoko, protože jejich GPU umějí teoreticky v jednom cyklu zároveň násobit i sčítat a tak reálný výkon násobí dvěma. O výkonu GPU nejlépe hovoří aplikační testy a tam vycházejí naprosto srovnatelné výsledky, což by ti mohlo naznačit, že uváděné GFlops hodnoty jsou pro praxi nedůležité.
Pokud jde o Fusion a obdobný projekt Intelu, nejde, alespoň zatím, o vývoj supervýkonných grafik, ale naopak o spojení CPU a inegrované grafiky, tedy o kancelářské a low­-end řešení.
DX 10 ­/ DX 10.1 je problém MS, který je garantem technologie DX, protože specifikace MS ohledně DX 10 byly postupně měněny, došlo k tomu, že místo jednoho standardu tu máme dva. Bez ohledu na to GPU Nvidie zvládají řadu funkcí obsažených v DX 10.1 velmi dobře o tom svědčí jejich výkon v těch pár hrách které DX 10.1 využívají.
DX 10 MS naprosto nezvládl, dodnes je DX 10 nedostupný pro zhruba 80 % uživatelů PC, protož nemají na svých strojích Visty.
Open CL by mělo být součástí DX 11 a Nvidia je jedna ze společností, které Open CL vyvíjejí a podporují. Open CL je spíše něco jako CUDA a není vyloučené, že PhysX může být implementován i pomocí něho.
Pokud jde o plané řeči, tak CUDA a PhysX fungují, Havok jenom omezeně na CPU a DX 11 je zatím schované u MS.
Já osobně jsem pokud jde o budoucnost PhysX spíše mírně skeptický, právě kvůli odporu velkých firem, na druhou stranu fyzika na PC má budoucnost a tak nebo tak se bude ubírat cestami, které PhysX prošlapal.
Odpovědět0  0
PhysX tu je a funguje.
Havok na GPU je zatím jenom na PR prospektech, ale hlavně, že mu věříš.
Pokud jde o licencování, Nvidia nabízí maximální podporu vývojářům, zatímco u Havoku by si měli platit za každou knihovnu zvlášť.
PhysX to má těžké z jediného důvodu, je natolik napřed, že ani AMD, a Intel a ani MS nemůžou dovolit aby se prosadil. Takže udělají vše pro to, aby ho pohřbili a nejspíš se jim to povede. Výsledkem bude engine, který bude umět to co PhysX dneska ovšem tak někdy za 3­-5 let.
Přitom Nvidia nabídla PhysX AMD volně ...
Odpovědět0  0
Slušelo by se podotknout, že PhysX je v současnosti jediný opravdu fungující fyzikální model využívající výkon GPU. Ostatní varianty jsou buďto pomalé a z fyzikálního hlediska mnohem méně kvalitní, nebo se jedná o pouhé sliby do budoucna.
Odpovědět0  0
Tak to je opravdu ­"hluboká­" analýza.
Nvidia monitory ve velkém neprodává a tak se na nich nemůže napakovat.
Hlavním problémem 3D technologie je nedostatek opravdových 3D aplikací. Protože se tato technologie nikdy výrazněji nerozšířila, tak pro ni ani nebyly hry a aplikace, které by 3D skutečně využily. Vývojáři psali pro široké publikum a možnost 3D byla jako něco navíc. Prosazování 3D brýlí definitivně pohřbil nástup LCD monitorů, které měly zpočátku příliš nízkou frekvenci, aby se pro 3D daly používat.
Projektory má pár lidí, pro které se nevyplatí vyvíjet nějaké složité hry a aplikace. Takže patenty na 3D brýle přicházejí ke slovu zase až dnes, kdy se pomalu objevují monitory, které lze pro 3D využít.
To není vina ani zásluha Nvidie, prostě se technologie vyvíjely tak, že 3D dlouho možné nebylo a dnes, kdy se opět vracejí vysoké frekvence monitorů, vrací se i 3D brýle.
Odpovědět0  0
Ne, ty budou až v Catalystech 10.05 ale zato zpětně pro všechny karty.
Chjo...
Odpovědět0  0
Nvidie podporují ty funkce, které enginy her pro DX 10.1 využívají a tak jsou jejich výkony často vyšší než jejich protějšků od ATI ­(s novými ovladači­). Takže vyhazování GK bych se rozhodně nebál!
Odpovědět0  0
OpenCL má být údajně součástí DX 11, takže snad i MS ;­-)
Odpovědět0  0
Rozhodně bych seznam rozdělil jinak, ne podle výrobců, ale na netbooky, levné ntb a exklusivní řadu malých lehce přenosných ntb s maximem funkcí.
Tomu odpovídají ceny i cílové skupiny, které by si takové ntb mohly kupovat.
Míchat netbooky za ceny lehce nad 10 tisíc s ntb okolo 50 tisíc není moc přehledné.
Odpovědět0  0
Ceny se během měsíce několikrát mění a můžou se i lišit v různých obchodech.
Buďto víč, kolik na GK asi máš a podle toho si vybereš nejvýkonnější, nebo víš, jaký potřebuješ výkon a podle toho vybereš GK za rozumnou cenu.
Navíc pro každé GPU je řada karet a ceny se můžou lišit o několik tisíc, na druhou stranu jsou k dispozici stejné GPU na různých taktech s různou velikostí RAM a rozdíly ve výkonu mohou dělat i třeba 20 %. Jediným řešením je najít si specializované recenze a porovnávat výkony v rozlišení tvého monitoru.
Poměr cena výkon je navíc pouze pomocný ukazatel, nejlepší ho mají výprodejové modely typu HD 2900, na kterých si stejně nic pořádně nezahraješ.
Odpovědět0  0
JJ omlouvám se, úvod jsem přeskočil. Moje chyba.
Odpovědět0  0
Souhlasím, že optimální volbou je 640 GB disk, ovšem místo Samsungu bych vzal WD Caviar Blue 6400AAKS, nebo spíše o něco dražší WD Caviar Black 6401AALS. Podle testů na ExtraHW nechávají Samsung o kus vzadu.
Odpovědět0  0
HD 4830 je sice zmiňovaná v cenících, ale nezahlédl jsem ji v grafech a v porovnání výkonu GK.
Odpovědět0  0
V low­-end sestavách mi chybí Intel Atom případně jeho dvoujádrová verze. IMHO je možné sestavit energeticky úsporné PC založené na dvoujádrovém Atomu, zdroji s aktivním PFC a 2,5­" notebookovým diskem.
Odpovědět0  0
Přesně tohle zdůvodnění už jsem také četl. IMHO potenciál DX 10.1 MS zbytečně poškodil tím, že napřed uvedl ořezané DX 10.
Odpovědět0  0
Samozřejmě, že to ATX skříň. Je to větší middle tower.
Odpovědět0  0
Kbyby místo souboje radši spolupracovali...
Odpovědět0  0
Podívej se na SilverStone Fortress. Je postavená na obráceném principu, než na co jsi zvyklý. Žene se do ní víc vzduchu a tak všemi otvory utíká ven. Má to tu výhodu, že se nenasává tolik prachu ­(intake ventilátory mají filtry­). Před disky je 180 mm ventilátor který je dostatečně chladí ­(podle testů 30 °C­).
Odpovědět0  0
CzC, TnTrade
Odpovědět0  0
Pomalu si chystám konfiguraci a jako case mám vybraný SilverStone Fortress, přesto stále váhám, jestli by nebyla neějaká zajímavá alternativa od Lian­-Li.
Dávám přednost Al case se zdrojem dole, i když to není podmínkou, důležité je dobré chlazení komponent.
U Lian­-Li se mi líbí fixace GK bránící prohýbání GK a MB. Přijde mi, že mají i dobré nápady ve vnitřním uspořádání case ­(ventilátor ofukující MB u prostřed case­).
Máte někdo nějaký tip na vhodnou skříň od Lian­-Li? Případně i od jiného výrobce?
Díky!
Odpovědět0  0
Ano ATI prezentuje svoje GPU jako méně nákladné na výrobu. Otázkou je nakolik je to pravda, jejich zisky jsou podobné. Já mám pocit, že ATI to využívá k tlaku na ceny a snaží se Nvidii zahnat do kouta. Obě firmy vyvíjejí nové technologie do značné míry na dluh a je otázkou, jak dlouho jim to vydrží.
Odpovědět0  0
Možnost prodeje starší hry do bazaru, nebo její odkup jako protihodnoty při nákupu nové v ČR také funguje a to bez rozdílu, jestli jde o hru pro PC, nebo konzole.
Jenže zatímco hru pro PC je relativně jednoduché si stáhnout a pak nainstalovat, u konzolových her to takhle jednoduché není ­(jsou potřeba HW úpravy spojené se ztrátou záruky­). Navíc uživatelé PC jsou zvyklí s PC dělat mnohem širší paletu činností než je jenom hraní her a proto jsou i v kradení kreativnější. Uživatelé konzolí znají zpravidla jenom ovládání hry, případně nějaká ta comba a cheatování ve hrách.
Odpovědět0  0
Na konzolích mi chybí kvalitní strategie srovnatelné třeba s Total War sérií. I RPG pro konzole jsou slabým odvarem PC verzí, viz například Oblivion.
Odpovědět0  0
Právě proto to není od věci. Já například bych si konzoli nepořídil ani zadarmo, ale vzhledem k tomu, že se za mnou chodí ohledně PC radit spousty lidí, ptají se také často na konzole pro děti, takže základní přehled si udržuji.
Vzhledem k tomu, že se blíží vánoce, bude těch dotazů zase přibývat.
Pokud to někoho nezajímá, tak to číst nemusí.
Jenže i pokud se někdo věnuje výhradně PC, tak musí přiznat, že se tyhle světy ovlivňují a prolínají. Konkrétně: trh her pro PC tvoří nějakých 15­-20 % celkového herního businessu. Přitom právě hry tlačí nároky na výkon PC vzhůru.
Jak se to celé bude vyvíjet? Co se stane když integrace GPU do CPU povede ke snížení prodejů samostatných GK. Mimochodem tento trh je už v současnosti v těžké krizi, Nvidia i ATI příliš nevydělávají a je docela pravděpodobné, že jejich situace se bude spíš zhoršovat.
Výrobci HW mají zájem na tom, aby hry na PC zůstaly, protože jinak by 90 % PC mohly levné sestavy pro internet a office a nové PC by nebylo potřeba dřív než 1. za 5­-10 let, ale vývojáři her potřebují vydělávat a PC trh je pro ně často jenom okrajovou záležitostí.
Hry pro PC se kradou v takovém rozsahu, že pro velké firmy je to do jisté míry reklamní záležitost. O PC variantách her se píše, lidi si je vyzkoušejí, ale hlavní tržby jim titul udělá ve verzi pro konzole.
Odpovědět0  0
Vždyť to je v článku zmíněno, jednalo se ale jenom o pečlivě přebrané čipy do ­"superkaret­".
Tohle by měly být normální řadové čipy.
Odpovědět0  0
AMD se musí prosadit hlavně proti Intelu. Nvidia vypadá jako těžká váha, ale tím, že stojí prakticky jenom na svých GPU, je velmi zranitelná.
Jinak AMD válčí hlavně proti miliardovým dluhům, které si nadělala od fúze s ATI do dnes, kdy se ji po celou dobu nedařilo vytvářet zisk a její dluhy jenom rostly!
Odpovědět0  0
Pravdu máte oba Win 7 bude podporovat DX 10.1 jako podmnožinu DX 11 ;­-­)
IMHO v této pre­-beta verzi bude DX 10.1, DX 11 nejspíš ještě není hotový. Spíše by mě zajímalo, jestli už někdo v MS ví, co všechno DX 11 mít bude a co ne. Aby to neskončilo jako s DX 10­/10.1, tedy zmatkem, který nikomu neprospívá.
Zatím se MS kasá s podporou fyzikálního enginu na GPU, ale zatím nic nepředvedli. Trochu se bojím toho, že přijdou s nějakým nedochůdčetem, které bude na úrovni 20 % Havoku a 10 % PhysX, ale protože je to od MS, tak to všichni budou muset převzít a bude trvat dalších 5 let, než se dostanou na úroveň dnešního PhysX.
Odpovědět0  0
Používat jako zdroj informací o NVidii Fudzillu, je asi jako čerpat informace o USA z tiskových zpráv Tallibanu.
Mimochodem je pěkné, že si Fudzilla chválí zrychlení Far Cry 2 po novém hot­-fixu od AMD. Poněkud však zapomínají dodat, že toho zrychlení bylo dosaženo za cenu vypnutí zobrazování grafických detailů a tedy zhoršení grafiky.
Klidně od Fudzilly přebírejte, ale zvažte, co je relevantní fakt a co AMD propaganda.
Odpovědět0  0
Navíc ty nejvýkonnější desky mají triplechannel a tak počet slotů by měl být dělitelný třemi.
Napřed se musí rozjet trh s DDR3 moduly, tak aby ceny šly dolů a pak se jistě moduly s vyšší kapacitou objeví. Pokud budou rozumné ceny, tak i Intel změní omezení řadičů pamětí.
Zatím bude muset stačit 24 GB. Vysokou propustnost by měla pomoct i vyššímu výkonu.
Odpovědět0  0
Nejlepší volbou z hlediska výkonu, možnosti taktování a dokonce i ceny jsou v této kategorii nové MB od EVGA.
Odpovědět0  0
Dobrý den, přimlovám se za test těchto dvou skříní. Zvlášť ta první vypadá slibně.
Odpovědět0  0
Opravování si nech na domácí úkoly do školy.
To co píšeš samozřejmě vím, jenže serverové Winy opravdu nejsou univerzální OS pro široké použití a XP 64­-bit, měly problémy s nedostatkem ovladačů a tak bych jejich používání před 2­-3 roky doporučil jenom masochistovi, nebo hardcore IT expertovi.
Právě Visty nabízely už od svého nástupu dostatečnou podporu i v 64­-bitové verzi. XP se postupně vylepšovaly, ale pokud dnes někdo chce 64­-bitové Win, tak jsou Visty jasnou volbou, pokud nemá dotyčný nějaký pádný důvod pro XP.
Myslím si, že o problematice víme oba zhruba totéž a tak se zkuste zamyslet nad tím, co píšu a nehledejte ve všem ­"chyby­". Nejsme ve škole.
Odpovědět0  0
Napřed se zamysli a pak piš.
Používaná transkripce je oficiální rusko­-anglická a protože se jedná o mezinárodní, a ne českou hru, tak je lepší se držet této. Člověk se pak alespoň snáze orientuje v diskusích o hře na netu.
Odpovědět0  0
Já jsem o Unixu nenapsal ani slovo. Visty jsou první plně funkční 64­-bitové Win.
64­-bitové XP se už vylepšily také, ale ze začátku byly na 64­-bitech jenom pro zlost.
Odpovědět0  0
Vista ­- úplně překopané grafické rozhraní, DX 10.
První skutečně funkční 64­-bitové Win.
Odpovědět0  0
NVidia dostane 5 USD za každý MB, to není moc, ale na druhou stranu, pokud se jim povede dobrá GK, nebude nic nikomu bránit si strčit do MB klidně 2 do SLI. Navíc highend MB ­(například od Asusu­) budou mít navíc čip nForce 200, který rozšiřuje počet využitelných linek pro SLI, takže půjde 16­/16­/16 SLI, ale jenom 16­/8­/8 CFX. Tohle jim přinese nejen dalších pár USD, ale hlavně to, že nejvýkonnější konfigurace budou s jejich GK.
Odpovědět0  0
Mám pocit, že vývoj Win postupuje způsobem:
SYSTEM 01 ­- velká technologická inovace s problémy
SYSTEM 02 ­- odstranění problémů, spolehlivý a oblíbený systém
SYSTEM 03 ­- velká technologická inovace s problémy
SYSTEM 04 ­- odstranění problémů, spolehlivý a oblíbený systém
SYSTEM 05 ­- velká technologická inovace s problémy
SYSTEM 06 ­- odstranění problémů, spolehlivý a oblíbený systém
tedy Win 3.0 ­-> Win 3.11, Win 95 ­-> Win 98, Win 2000 ­-> Win XP, Win Vista ­-> Win Se7en?
Bylo by to hezké ;­-)
Odpovědět0  0
Nejlepší na tom je, že už uživatelé nebudou omezováni čipsetem v tom, jestli si pořídí CF nebo SLI.
Najednou to jde.
Odpovědět0  0
IMHO je to proto, aby byly výsledky porovnatelné i s jinými kartami. Testy zabírají dost času a je nereálné, aby se vždycky testovaly všechny zajímavé karty najednou ­(nehledě na to, že nemusí být pořád k dispozici­), takže redakce si často stanoví poměrně nadupanou sestavu tak, aby zvládala všechny GK a hlavně, aby nějakou dobu vydržela. Pak otestují hlavní GK na trhu a další GK průběžně přidávají.
Odpovědět0  0
Jestli na tu statistiku na razím, tak ji sem hodím.
Aby bylo jasné neznamená to, že všichni, co si EEE s Linuxem objednají ho vrátí. Jde jenom o to, že u každého online prodeje je jisté riziko, že kupující zboží vrátí bez udání důvodu a prodejce to musí akceptovat.
Pokud to není příliš často, tak to není problém, proto si prodejci pečlivě hlídají, které zboží je rizikovější a pokud je riziko znatelně vyšší, musejí ho promítnout do ceny, aby neprodělávali.
Tyto analýzy ukázaly, že se EEE s Linuxem vracejí mnohem víc než EEE s XP. Na tom není nic překvapivého, naprostá většina lidí nechápe rozdíl mezi HW a SW, mezi kapacitou RAM a HDD, mezi verzí Win a MS Office a mohl bych jmenovat dál.
To, že tomu lidé, kteří tady diskutují většinou rozumí dobře na tom nic nemění. BFU nečtou tyhle články a už vůbec ne diskuse pod nimi.
Chápu, že ti co tomu trochu rozumějí, chtějí mít PC podle svého přání, a že si k tomu hledají cestu. Na druhou starnu výrobci chtějí prodávat a proto nabízejí konfigurace, které lidi kupují. Právě nespokojenost s Vistami vedla řadu výrobců NTB k doplnění ovladačů pro XP a umožnění downgradingu.
Odpovědět0  0
Taky mě informace o DDR5 překvapila, sice se o nich před prázdninami v souvislosti s NVidií mluvilo, ale v poslední době nic.
Takže se necháme překvapit tím, co přijde. Po tom, co AMD nachytal letos NVidii na švestkách do značné míry i díky šikovné práce s informacemi, jsou všechny novinky tajeny jako projekt Manhattan.
Odpovědět0  0
Na druhou stranu jsem viděl statistiku, že například u Asus EEE je několikanásobně vyšší procent vrácených přístrojů u verzí s Linuxem než s XP.
Prostě lidi si EEE objednají podle ceny na webu a když dostanou Linux, tak to vrátí v zákonné lhůtě zpět. Takže prodejcům se online prodej bez XP nevyplatí.
Naprostá většina BFU chce Win a je jim jedno jestli XP, nebo Vista. Ti co se bez toho obejdou tvoří malou menšinu.
Odpovědět0  0
Když mě se ta 790i od eVGA tak líbí ;­-­)
Ale vážně, vycházel jsem z různých testů MB a tam se o první místa dělí nForce 790i, P45 a X48. Je jasné, že 750i udělá taky dobrou službu, ale to bych zase mohl vzít P35 a zase by to vyšlo levněji.
Jinak já si nové PC chci postavit ještě letos a nForce 790i mám v užším výběru.
Odpovědět0  0
Viděl jsem jednoho opravdu pěkného vodníka na britských stránkách a vyšel by přes 2000.
Uznávávám, že na vodníka to jde.
Odpovědět0  0
JJ
Intel má dneska 4­-jádra, virtuálně 8­-jádra.
GK od NVidie má z hlediska počítání 240 jader a ATI dokonce 800 ­(5×160­).
Odpovědět0  0
OMG
Co si chcete dokazovat? Že jste lepší IT odborník? Zkoušel jste někdy dělat nějaké testy a sepsat z toho zprávu? Zabere to hoodně času a pokud to má vyjít v čase, kdy to bude ještě někoho zajímat, tak se prostě spěchat musí.
To, že na něco správně upozorníte je v pořádku a všichni si to rádi přečteme, ale je jasné, že za pár dní tu budou zase jiné novinky a bude všechno trošku jinak.
Myslím, že cílem by mělo být se něco dozvědět a ne se na sebe navzájem vytahovat kvůli jednotlivostem.
Takže za opravy děkuji a vytahování si nechte do hostince.
Odpovědět0  0
microsTuttering znamená micro­-zadrhávání
microsHuttering znamená micro­-bednění
Mám pocit, že řeč je o tom prvním, jestli se nepletu.
Odpovědět0  0
Viděl jsem už několik vodníků, ale nejsou vůbec levné.
Odpovědět0  0
Ono je to s tou cenou složitější, je potřeba si spočítat cenu celé sestavy. Takže zatímco pro HD 4870 X2 stačí slušná P45 s DDR2 paměťmi, pro 2× GTX 260 potřebuji nForce 790i a nejspíš DDR3 paměti.
Takže rozdíl odhadem tak 4­-5 tisíc navíc.
Tím neodrazuji od NVidie, jde jenom o to, jak to je.
Odpovědět0  0
Pro mě to naopak zní slibně, žádné revoluce, jenom vychytání a doladění systému. Tipuji, že Win 7 budou úspěšnější než Visty.
I když opak by byl od MS opravdu husarský kousek.
Odpovědět0  0
Ale vždyť to ovlivňuje tolik věcí. U starších sestav bude hru brzdit nejen GK, ale i CPU a případně i málo RAM.
Jenom různých typů GK ATI HD 4xxx a GF 9xxx a 2xx GTX je snad 20, pokud by se přidaly i starší modely bylo by jich kolik?
Každý majitel starší GK má už snad odhad toho, co jeho sestava zvládá a podle toho se může orientovat.
Už dopředu lituji redaktora, který ztráví hodiny testováním moderní náročné hry na starých pomalých GK a hned po zveřejnění se něj sesypou dotazy typu: Proč jste testovali na XXXX a ne na YYYY?
Od toho přece vycházejí dema, abychom si mohli výkon svého HW v té které hře otestovat a rozhodnout se, jestli si ji dokážeme vychutnat.
Odpovědět0  0
Ale ještě dřív to chce si přečíst knihu od bratrů Strugackých ;­-­) Nedávno u nás znovu vyšla.
Odpovědět0  0
Ale ne nForce 200 se PŘIDÁVÁ jenom k těm deskám, které mají nabízet 16­/16­/16 linek a víc. SLI by měla mít k dispozi stejný počet linek jako CF.
Počet linek je u X58 věc čipsetu ­(HW­) desky, podpora CF ­/ SLI je věc BIOSu ­(SW­) desky.
Odpovědět0  0
Souhlas,
souhlas.
Souhlas,
souhlas.
;­-D
Odpovědět0  0
S tou transkripcí názvů je to složitější, je to mezinárodní hra a proto je anglická transkripce logická, navíc i Ukrajinci přepisují jména z azbuky mnohem častěji anlickou transkripcí než českou ;­-­)
Pokud jde o citovaný sborník, tak je to sice zajímavé, ale některé údaje jsou tendenční. Zvůšený výskyt některých typů rakoviny je do značné míry dán i zvýšeným cíleným monitoringem, kdy se podařilo zachytit mnohem více případů, než kdyby zůstala lékařská péče na úrovni před katastrofou. Navíc prostředky, které do těchto projektů proudily z celého světa byly úměrné tomu, jak rostly katastrofické zprávy.
Četl jsem i oficiální zprávy, které porovnávaly výskyt rakoviny a poškozených dětí s oblastmi nezasaženými spadem a odhad důsledků katastrofy vychází na úrovni jednotek procent toho, co uvádějí prameny jako jsou české matky.
Sorry za OT.
Odpovědět0  0
IMHO má test pomoct při nákupu nového HW, kdo z čtenářů tohoto testu zvažuje koupi nové HD2600 nebo GF6800?
Pokud si někdo bude kupovat dneska GK, tak nejspíš nějakou podobnou těm testovaným. Mně v testu chybí 9800 GX2, ale protože vím, že je na tom podobně jako GTX 280, tak si ji dokážu do tabulek ­"domyslet­".
Ještě jednou opakuji: Účelem takovýchto testů je porovnat výkon různých na trhu dostupných GK relevantních pro danou hru.
Pokud chce někdo vědět, jak rychle bude běhat nějaké hra na jeho sestavě, nezbývá mu než si pročíst doporučenou HW konfiguraci pro tu kterou hru a pak případně hru na svém PC vyzkoušet.
Odpovědět0  0
Souhlasím, ale i redaktoři jsou jenom lidi a jejich den má 24 hodin a někteří možná dělají občas i něco jiného než že sedí u PC ;­-)
Odpovědět0  0
Každý máme PC nějak jinak výkonné a účelem recenzí nemůže být testování všech možných konfigurací HW.
Pokud jde o porovnání výkonu GK, je tohle obvyklý způsob. Dnešní GK jsou totiž často tak výkonné, že jejich srovnání na nízkém rozlišení nemá vlastně smysl ­(je to vidět i v prvním grafu této recenze, kdy má řada karet prakticky stejné FPS­). Právě srovnání na různých rozlišeních ukáže inteligentnějšímu čtenáři, že pro monitor, který má doma nemá cenu zbytečně vyhodit peníze za drahou GK, když její výkon nemá jak využít.
Pro majitele starších kare je jednoduchá rada, najděte si testy z doby, kdy se vaše karty běžně testovaly a odhadněte si, jaké FPS máte šanci docílit.
Není přece životně nezbytné hrát všechny hry co vyjdou, já jsem si také svého času musel odpustit Far Cry, protože můj HW na to, abych si tu hru zahrál ve vysokém rozlišení a ve slušné grafické kvalitě neměl.
Odpovědět0  0
Ale vždyť to JE test HW! Test toho, jak fungují GK v nové hře. Test hry by byl o tom, jak se hra hraje atd.
Pro všechny GK, které v tomto testu byly testovány existují řady testů, které výkon těchto GK porovnávají v různých hrách, ale protože ty testy vznikaly vesměs před nějakým časem, tak v nich Clear Sky často ještě nebyl zahrnut.
Jako doplnění starších testů super.
Odpovědět0  0
Údaj 8­/8 linek u SLI mi přijde podivný, zatím všechny MB na X58 nabízely minimálně stejný počet linek pro CF i pro SLI ­(pokud bylo SLI aktivováno­), takže mi není jasné, proč by to mělo tady být jinak.
Některé MB s nForce 200 nabízely naopak pro SLI více linek než pro CF.
Odpovědět0  0
OMG Četl jste ten článek vůbec?
a. Jedná se o NEJVÝKONNĚJŠÍ řadu Nehalemů. Ty co přijdou dál už budou méně výkonné a také úspornější.
b. Nehalemy v sobě integrují řadič pamětí, takže i když si procesor vezme víc, MB si vezme míň.
Odpovědět0  0
Atom je celkem fajn ;­-)
Odpovědět0  0
Půvedně se mluvilo o 13.11., teď jsem četl 17.11. ­(že by: ­"Máme holé ruce!­" :­-D­).
Odpovědět0  0
Ona i výroba GK okolo hotového GPU něco stojí, k tomu distribuční síť, reklamy, technický personál pro reklamace a hotline atd. atd.
Tohle musí uživit každý výrobce GK a aby na to vydělal, tak musí mít nějaký zisk. Samozřejmě, že pokud někdo prodává 100× víc GK, než druhý, tak si tyhle náklady lépe rozloží a může jít s cenou dolů a pokud je finančně silný, tak dokonce vydrží i chvilku ztráty. Menší výrobci by pak zkrachovali a ti silní by měli trh pro sebe.
Dokud se GK NVidie prodávalo hodně, tak měla NVidia zájem na tom, aby hodně výrobců GK. Teď, když ceny GK šly dolů a prodeje NVidie klesají, tak někteří výrobci GK začínají mít problémy, protože nejsou schopni vydělat dost, aby si na sebe vydělali a protože nemůžou zdražovat, chtějí, aby jim NVidia zlevnila, jenža ta si to nemůže taky dovolit a tak ti menší musí skončit. Ti větší ­(a kvalitnější­) si na sebe pořád ještě dokáží vydělat.
Odpovědět0  0
Tak úplně nelogické to není, NVidia tak chrání svoje partnery před vzájemnou konkurencí. Přesněji chrání ty menší před těmi většími, kteří by mohli ty menší vytlačit nízkými cenami z trhu.
Problém si uvědomuje i NVidia a proto se snaží zbavit těch menších sama.
Odpovědět0  0
Práva, která vyplývají ze vzájemných smluv. Ani já ani vy je neznáme detailně, tak to nechme na právnících a výsledek se jistě dozvíme.
Opakuji, že věřím, že to bude v pořádku.
Odpovědět0  0
Intel a AMD sdílejí spoustu patentů a řady z nich je klauzule, která zakazuje převod know­-how na třetí strany. Například zájemců o vlastní x86 kompatibilní procesory by se jistě našlo dost a dost.
Takže Intelovský zájem je logický. I když předpokládám, že si AMD a její právníci dali na smlouvách záležet a vše je v pořádku, Intel má právo a z hlediska akcionářů i povinnost smlouvy prověřit.
Odpovědět0  0
Nechápu proč ty expresivní výrazy, bez nich to snad jde také.
Jinak tu spojujete věci, které spolu ne zcela souvisejí.
a­) Pokud jde o problémy s reklamacemi čipů, otázkou, kterou bez insider informací nerozhodneme, je do jaké míry za to kdo může. Od NVidie bylo nediplomatické TSMC zmiňovat, protože si tím nepomohli, jako dodavatel za ně odpovídají stejně oni a technické specifikace nešťastné pájky také museli schválit, takže si zbytečně zhoršili vztahy s TSMC. = 0
b­) Redukce partnerů je logická, trh není neomezený a pokud jsou ceny tvrdě tlačeny dolů, klesají marže a na trhu se víc konkurentů neuživí. Méně partnerů znamená, že i při nižších cenách a maržích dokáže každý z nich vytvořit dostatečný zisk pro rozvoj. Navíc když přehlédnu seznam firem, se kterými NVidia má přestat spolupracovat, nenašel jsem tak jedinou, od které bych si GK koupil. =+
c­) Přejmenovávání čipů je šílené, ale není to jenom vina NVidie, i její partneři tlačí na stálé inovace alespoň ve jménech. Na druhou stranu odborníci se v tom orientují a laická veřejnost stejně kupuje bundlované sestavy podle ceny a o tom, co to je GK má jen mlhavou představu. =-
Odpovědět0  0
To je samozřejmě pravda, já se jenom pokusil ukázat některé nedostatky toho, že firma nemá vlastní výrobní kapacity.
A je odkázaná na stejného klíčového dodavatele jako hlavní konkurent.
Odpovědět0  0
To jistě ano, ale jejich současné problémy pramení částečně i z toho, že jsou závislí na TSMC.
Poslední příklad je to, že sice budou mít začátkem roku 2009 nový GPU na 40 nm, ale budou muset čekat až do Q2 než je pro ně TSMC bude moci začít vyrábět, ale to už budou i nové Radeony a náskok se rozplyne. Přitom podle původních plánů TSMC výrobu slíbila, ale teď ji odložili.
NVidia může sice na TSMC tlačit, ale ne moc, protože je potřebuje, kdyby měli vlastní výrobu, třeba by vyráběli už od ledna.
Odpovědět0  0
To záleží na úhlu pohledu ze strany MS je to řada funkcí zrychlující a vylepšující grafiku, mimo jiné má DX 11 v sobě zahrnovat i výpočty reálného fyzikálního modelu na GK, což dnes umí zatím jenom PhysX od NVidie.
Z pohledu uživatele záleží na tom, jestli budou nějaké aplikace výhody DX 11 využívat. Je to podobné jako s DX 10 ­/ 10.1. Protože MS trestuhodně omezil DX 10 na Win Vista, tak došlo k tomu, že vývojáři hry využívající výhod DX 10 nedělají. Vzhledem k tomu, že naprostá většina PC využívá Win XP s DX 9, tak se hry píší primárně tak aby dobře fungovaly pod DX 9 a případné efekty pro DX 10 se přidávají dodatečně. V některých případech to funguje tak, že jsou některé funkce pod XP vypnuty jenom proto, aby hra pod Vistami vypadala lépe, pokud se ovšem funkce zapnou ručním editováním konfiguračních souborů, rozdíly zmizí a hra běhá pod XP rychleji než pod Vistami ­(Crysis­).
Pokud by byla hra psána primárně pro DX 10 tak by to bylo nutně obráceně.
Takže abych to shrnul, DX 11 přinese výhody ve chvíli, kdy se objeví aplikace šité přímo pro něj a to bude až se DX 11 dostatečně rozšíří.
Dobrou zprávou je, že DX 11 bud sice primárně určen pro připravované Win 7, ale bude zároveň možné ho doinstalovat do Win Vista.
Vzhledem k tomu, že DX 11 budou podporovat nové karty od NVidie i ATI a i vývojáři s ním počítají, čekám větší rozšíření her pro DX 11 ­"už­" v roce 2010. Samozřejmě, že s DX 11 budou pracovat i současné GK, jenom budou v některých funkcích omezeny, nebo zpomaleny v porovnání s připravovanými modely.
Odpovědět0  0
Tohle opravdu miluji, rozebírat výsledky, které jsou na hranici statistické významnosti.
Navíc předpokládám, že mezi těmi, co vůbec nechodí na internet budou hlavně uživatelé starších systému s Win XP, nebo ještě staršími. Naopak uživatelé Win Vista, OS X, nebo Unixových klonů budou na internet chodit častěji, protože bez stažení aktuálních ovladačů, nebo registrace SW jejich systémy často nelze ano pořádně zprovoznit.
Co je ovšem jisté je že MS se Win Vista nepodařilo prodat a jeich marketingové oddělení by zasloužilo pořádný průvan.
Odpovědět0  0
IMHO je to příprava na MB s X58 a na ty si zas počkám já ;­-)
Odpovědět0  0
Karty si musí vydělat na vývoj.
Jedna řada by měla být na trhu alespoň rok, aby se zaplatila.
Při současném tempu inovací není divu, že jsou firmy ve ztrátě.
Nechápu, co bys chtěl HD 4870 X2 tu není ještě ani dva měsíce, HD 4870 tři měsíce a HD 4850 čtyři měsíce.
Letos už AMD­/ATI s ničím převratným nepřijde.
Novou řadu tipuji na konec ledna, únor pokud půjde vše jak po másle.
Odpovědět0  0
Už teď se některé NB dělají jen pro Visty a případná podpora XP je dodávána až ex post.
Odpovědět0  0
Kompatibilita procesorů je dána:
- jednak paticí ­(socketem­), znalost čehož předpokládám u adeptů na vlastní složení PC za samozřejmou
- BIOSem MB, což je záležitost, která se vyvíjí a s příchodem nových procesorů zpravidla přicházejí i nové verze BIOSů

Každopádně je dobré, aby si člověk před tím než si vysněnou sestavu objedná prošel ­"compatibility list­" u výrobce a v případě nějaké nejasnosti se zeptal mailem výrobců obou komponent.
Dobrá možnost je také si nechat HW zkompletovat v obchodě, někde je to zdarma a někde se za to platí pár stovek i tady může zkušený technik poradit.
Odpovědět0  0
Asi by to chtělo víc RAM, ale já osobně lidem radím nepořizovat si Visty do PC, kde už mají XP. Pokud pro to nemají nějaký pádný důvod, je to zbytečné.
Ovšem pokud někdo kupuje nové a výkonné PC, tak naopak Visty doporučuji.
64­-bitové Visty jsou lepší než 64­-bitové XP. Navíc je třeba zvážit, že PC si lidé kupují s výhledem na několik let a do dvou let očekávám výraznější zaostávání Win XP zejména pokud jde o hry ­(omezení DX 9­). Doposud se prakticky všechny hry dělaly pro DX 9 a DX 10 funkce byly přidávány navíc, ale už je ohlášena řada her postavených na DX 10 ­/ DX 10.1 a pro ně budou XP už pomalé.
Byla to od MS chyba, že nerozšířili podporu DX 10 do XP. Vím, že to nebyl lehký úkol, ale v rámci nějakého SP byl IMHO řešitelný, přidali by si tak ovšem práci a oni sázeli na to, že to bude argument pro uživatele k přechodu na Visty.
To se jim vymstilo v tom, že uživatelé zústali hromadně u XP už vzhledem k tomu, že jejich nebyl Vista ready. Následně nevznikaly hry pro DX 10 a tak nevznikl ani tlak na přechod k Vistám. Takže v důsledku jejich marketingová páka působí PROTI Vistám.
S příchodem Win 7 a také Nehalemu a AM3 ovšem čekám výraznější odklon od XP.
Odpovědět0  0
GTX 260, HD 4870 i 9800 GX2 vyjdou levněji GTX 280 jenom o málo dráž.
Přitom GTX 280 i 9800 GX2 jsou výkonnější.
CF HD 4850 je řešení pro někoho, kdo už jednu HD 4850 doma má a nutně potřebuje zvýšit výkon ­(i v tom případě bych doporučil stávající HD 4850 prodat a koupit něco jiného­).
Rozhodně to není dobré řešení do nového PC!
Odpovědět0  0
Ten LG vypadá dobře, jenomže jsem ho našel za víc ne 11 000 Kč.
Pokud porovnám to Lenovo a LG, tak jsou si v mnohém podobné. Hlavní rozdíl je ve velikosti, při stejném rozlišení 1920×1200, které je typické pro 24­" monitory, je Lenovo ­"jenom­" 22­" a LG 26­".
Je jasné, že pixely ­(jejich vzdálenosti­) budou u Lenova mnohem blíž, takže obraz bude ostřejší a lépe se na něm bude pracovat. Na hry, nebo práci s retuší fotek bude lepší asi LG.
Ovšem žádný srovnávací test jsem zatím neviděl.
Odpovědět0  0
Pokud jde o RAM, tak kupovat do nového PC 2×1GB + 2×512MB je úplný nesmysl. 2×2GB vyjde odhadem o 200 Kč dráž a bude spíš o kousek rychlejší.
64­-bitového systému bych se vůbec nebál, IMHO by měl být u nových PC samozřejmostí. Při dnešních cenách pamětí je to už dobře vyzkoušené a standardní řešení.
Problém 32­-bitových Win je v tom, že standardně umějí adresovat jenom 4GB paměti DOHROMADY. Takže pokud má někdo 512 MB na GK, tak Win pracují s 3,5GB RAM, pokud má 1 GB na GK, tak jenom s 3 GB.
Odpovědět0  0
CF, nebo SLI zapojení GK považuji za extrém a určitě bych nedoporučoval dvě mainstreamové karty ­(HD 4850­), produkují zbytečné teplo a výkonostně nic významného nepřinášejí.
Výhodněji určitě výjdou high­-endové GK, třeba dvoučipové.
Př dnešních cenách mi jako nejvýhodnější přijde 9800 GX2 a nejvýkonnější je samozřejmě HD 4970 X2.
Odpovědět0  0
Je jasné, že v takovém rozsahu se nedají udržet všechny ceny aktuální, ale například 9800 GX2 se nabízí už za 6500 Kč a to je hodně dobrá cena.
Novou základní desku s čipsetem nForce 790 SLI od eVGA jsem viděl za necelých 6000 atd.
Odpovědět0  0