Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
24.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) vyvinul nový typ sodíkových baterií, který nabízí vysokou hustotu i extrémně rychlé nabíjení. To je možné v řádu pouhých desítek sekund.
cj190133 (21) | 24.4.202410:30
Nabíjanie za 30 sekúnd a podobne, to sú utópie. 10,4 MW pri cca 900 Volt znamená 11 500 A.
Ten kábel by bol ťažký ako koľajnica, o hrúbke a ohybnosti ani nehovorím.
Ale ako vlastnosť tých batérií je to skvelé, až mi to pripadá zázračné.
Samé plusy ­(+sodík, +bezpečnosť, +pomer kWh­/kg­) ... podozrivé.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4735) | 24.4.202410:48
Nikdo to nechce nabíjet s 10,4 MW, propána. To je jen přepočet, kolik by to při tak velké baterii teoreticky zvládlo.
Odpovědět3  0
cj190133 (21) | 24.4.202410:57
Nie je pravda že to nikto neche.
Ľudia, ktorým je fyzika vzdialená, keď čítajú takéto články, tak si predstavujú že za 30 sekúnd majú nabité.
To nebude nikdy a nie je to ani potrebné ­- ja to chápem, vy tiež. Ale nie všetci.
Odpovědět5  0
kert (45) | 26.4.202413:18
Benzínová baterie to zvládne v pohodě a při troše snahy i rychleji :­-)
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1618) | 24.4.202410:07
No teď ještě síť nabíjecích 11MW stanic, dostatek levné a čisté elektřiny ­(tedy pár desítek jaderek a pár desítek tisíc km rozvodů­) a elektromobilita v ČR může konečně začít.

A zaplatí to kdo ­- sebereme zase důchodcům jako pro Ukrajinu?
Odpovědět1  5
sroobik (609) | 24.4.202410:30
reaktor v 3. bloku JE Mochovce ma 471MW. To mas az 42 takych nabijaciek. Takych reaktorov nasackujeme hocikolko, je to prakticky zadarmo, par miliard hore­/dole. Hlavne, ze si konecne bude moct nabit auto aj bezny obcan byvajuci v cinziaku ako ja. Objednavam rovno 2 tie baterie, to budem mat dojazd ako teraz s dieslom, a nabite pod minutu! No nekup to!
som zabudol, kolko to stoji? 10x tolko ako moja fabia alebo 15x? Nevadi, rad prispejem na pokrytcov, co sa vyvazaju teslami po dotacii z nasich dani a potom idu nasmradit na vyletnu lod na dovolenku a aj tam ide lietadlom. Hlavne, ze ja nenasmradim pri mojich 7000km rocne za cely zivot tolko, co on nasmradi na tej dovolenke za 2 tyzdne. Krasne dopadol tento svet, twl.
Odpovědět2  9
cj190133 (21) | 24.4.202410:44
Ale, ale, koľko jedovatych rečí. Elektromobilita je stále v začiatkoch. Ja tiež nemám EV kvôli jeho cene. Ale je to budúcnosť. Stačí sa pozrieť na vývoj batérií. Ten nikdy tak rýchlo nepostupoval ako teraz. A vyzerá to, že so sodíkom sa budú dať stavať vyrovnávacie stanice s dlhou životnosťou a malou záťažou pre životné prostredie.
Potom sa bude dať vyrábať väčšina elektriny z fotovoltaických panelov. A taktiež to vyrieši zdroj energie pre nabíjacie stanice.
Jedna strecha na rodinnom dome pokrytá fotovoltaickými panelmi vyrobí 3x viac než ten dom spotrebuje. Zvyšok môže ísť do vyrovnávacej stanice. Nepotrebuješ meniť infraštruktúru, meniť trafo stanice, posilovať vodiče ...
A čo sa týka tých pokrytcov, čo si za 7000 dotáciu kúpili elektromobil v cene 50 000 a viac ­- mal by si im byť vďačný, oni robia ten prvý odbyt, aby sa aspoň niečo zaplatilo z toho vývoja.
Odpovědět4  1
vilcoo (91) | 27.4.20245:49
Kedy a koľko dotácií dostali Slováci na Teslu? Nula celá nula dpc.. nasmradit v diskusii to vám teda ide statočne, na to výletnú loď netreba
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4735) | 24.4.202410:43
Že se to dokáže nabíjet jako superkapacitor, přece neznamená, že to tak rychle musíte také nabíjet, propána. Stejně tak opačným směrem. Že by to bylo schopné podat 11 MW, neznamená, že to bude napájet 11MW motor, když to může být použito v autě, které má 150 kW.

Pár desítek jaderek nepotřebujete. Kompletní elektromobilitu by utáhly 2­-2,5 JE velikosti Temelína.
Odpovědět5  0
sroobik (609) | 24.4.202411:09
keby sme boli danovy urad, tak by sme celkom presne vedeli, kolko elektrarni utiahne elektromobilitu. Tam totiz vidia bloky za paliva zo vsetkych pokladni v state a vedia si spravit statistiku. My tu mevieme odhadnut, kolko aut naraz tankuje.
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (4735) | 24.4.202411:34
"My tu mevieme odhadnut, kolko aut naraz tankuje. ­"

To nás vzhledem k tomu, jak rozdílnými rychlostmi v rozdílné doby se elektromobily nabíjí, až tak extrémně nezajímá. EV nabíjející se 3 hodiny 11 kW výkonem je na první pohled něco jiného než EV nabíjející se 330kW výkonem 6 minut ­- množství energie je ale stejné.

Můžete nabíjet 30 EV 11kW výkonem současně, mít spotřebu 330 kW a mít všech 30 za 3 hodiny nabité, nebo také můžete mít 30 EV sekvenčně za sebou,každé ládovat 330 kW, mít je za 30*6 minut = 3 hodiny také všechny nabité. Dosáhnete téhož za stejnou dobu se stejným výkonem. A že by se na jednom místě objevilo 30 EV zrovna v 6minutovém intervalu a zbývajících 174 minut v těch třech hodinách, by tam bylo prázdno, je dost nepravděpodobné.

Každé nabíjení přes noc znamená, že o to méně se bude nabíjet přes den. V průměru potřebujete cca 400 W na auto a od tohoto čísla to bude lítat nahoru­/dolů podle špičky. A tam se vzhledem k tomu, že se část nabíjení přesune na noc, dá očekávat snížení nutnosti rychlého nabíjení přes den.
Odpovědět5  0
sroobik (609) | 24.4.202411:44
:­) teoria je jedna vec, prax bude druha. Ked teraz tankuje naraz v celom state 6000 aut, aj potom bude tankovat elektrinu 6000 aut. Lenze dnes je priemerny dojazd 800km, potom bude 400? ok, takze 12000 aut. A vnoci? bude tolko nabijaciek ako aut, ze vsetci budu tankovat vnoci? Tu pozriem von oknom a vidim 200 aut, postavia tu 200 nabijaciek? Asfalt nevymenili za 40 rokov co tu byvam, kolobezkou sa uz ledva da prejst, ale hlavne, ze postavia 200 nabijaciek, ked od 2035 nebudu benzinove auta. Nasrat, treba zakazat baterkove auta a je to vybavene.
Za nejakych kktskych partizanov treba z ciny plavat okolo afriky, kolko to je naviac paliva? Tam nech sa EU postara o likvidaciu partizanov, aby nestrielali cinanom rakety na lode a nie tu yebali ludi, ze nemoze mat diesel. Planeta je len jedna, ked tu usetris 10 ale tam stratis 700, tak tych 10 si zbytocne setril!!! to plati aj pre plastove flase aj pre vsetko. Do indie nech idu spoplatnit plastove flase, tych je 1300 milionov, nas je len 5
Odpovědět0  5
Milan Šurkala (4735) | 24.4.202412:08
"Ked teraz tankuje naraz v celom state 6000 aut, aj potom bude tankovat elektrinu 6000 aut. Lenze dnes je priemerny dojazd 800km, potom bude 400? ok, takze 12000 aut.­"

Klidně třeba 100 tisíc, pravděpodobně ještě více. Vtip je ale v tom, že ne všechna se nabíjí rychlým nabíjením. 30 aut může být stejnou zátěží jako jedno jediné. Čím rychleji se ale nabíjíte, tím rychleji jste nabitý, tím rychleji z té nabíječky vypadnete a tím rychleji ji uvolníte pro někoho jiného, tedy tím menší je šance k Vašemu souběhu, když jste tam jen tak krátce.

Představte si, že by čerpací stanice pumpovaly ten benzín 10krát pomaleji. Co by se stalo? No patrně by bylo 10krát tolik stojanů, tankoval byste 10 minut a ne jednu, ale odběr benzínu by byl v daný okamžik v celkovém součtu stejný, ne nižší. Místo 2 aut tankovaných 40 litrů za minutu ­(tedy celkem 80 litrů za minutu­) byste tam měl 20 aut tankovaných 4 litry za minutu ­(tedy celkem opět 80 litrů za minutu­). Stejně tak to funguje naopak.

Čím víc zvýšíte rychlost, tím více zkrátíte čas a tím více snížíte počet současně tankovaných­/nabíjených aut a naopak. Celkový okamžitý odběr se zásadně ale nemění.

BTW. EU není zdaleka jediná, kdo tlačí elektromobilitu. Třeba ta Vámi zmiňovaná Indie teď začala dotovat EV ­(produkci i dovoz­) a chce být v roce 2030 špičkou v elektromobilitě.
Odpovědět5  0
Milan Šurkala (4735) | 24.4.202418:39
Ano, tohle není vůbec nic nového, ostatně jsem o tom dnes mluvil v jiné diskuzi. Ten článek, na který odkazujete, zmiňuje i důvod: ­"Mnoho lidí nyní přechází na ­(hybridní­) tepelná čerpadla a indukční kamna. V důsledku toho jsou napájecí kabely od konce odpoledne velmi vytížené.­" Nejde tedy jen o problém způsobený elektromobily. Těch je tam něco okolo půl milionu, což navyšuje spotřebu Nizozemska asi o 1,5­-2 TWh ročně. Jejich roční spotřeba se přitom pohybuje okolo 110 TWh.

To, že se omezuje spotřeba ve špičce, není nic, co by bylo něčím průlomovým. Různé tarify na elektřinu pro rozložení spotřeby tu máme už desetiletí a nikdo se tomu příliš nepodivuje, a pokud máte třeba tarif D57d pro elektrické vytápění, tak jsou období dne, kdy to prostě nezapnete ­(a to tu v ČR nemáme v podstatě žádné elektromobily­).
Odpovědět2  0
Pavel Matějka (1618) | 24.4.202411:39
Ještě jste zapomněl na ty rozvody. Protože bezdrátově to určitě nepůjde ­(to by samozřejmě bylo výhodnější napájet přímo motory místo akumulátorů­).
Odpovědět0  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.