Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Když ani čtyři monitory nestačí

22.6.2006, Karel Polívka, článek
Když ani čtyři monitory nestačí
Po recenzi základní desky Gigabyte GA-8N SLI QUAD Royal tu máme volné pokračování, jež se zaměřuje na možnost multimonitorové konfigurace v podobě vskutku nadstandardního počtu monitorů. Zmíněná základní deska zde bude figurovat ve spojitosti s 8 LCD panely.
Kapitoly článku:
  1. Když ani čtyři monitory nestačí
  2. Různá řešení
  3. Prostředí OS Windows
  4. Stojany
Připojení více monitorů k počítači, aby každý zobrazoval něco jiného, není nic nového (např. počítače Mac s tím přišly mnohem dříve, než se tak stalo u PC). Poslední dobou je tomu ale věnováno stále více pozornosti. Nativní podporu mají operační systémy již delší dobu (u Microsoftu byla už ve Windows 98). Značně se ale zlepšuje podpora od výrobců grafických čipů, a to především správa více monitorového systému v ovladačích grafických karet. Nakonfigurovat systém s více monitory dnes zvládne už každý, aniž by s tím měl zkušenosti.

Dalším impulsem je stále se snižující cena LCD panelů. Dříve nebylo možné LCD a CRT srovnávat, pokud šlo o kvalitu obrazu a poměr ceny k výkonu. Navíc postavit si na stůl 3 CRT monitory vyžaduje už hodně prostoru a solidní konstrukci stolu v případě nějakých 19" modelů či větších. Dnes ale už LCD pro kvalitou obrazu vyhovují a jejich cena není přemrštěná. Díky menším rozměrům a hmotnosti tak není problém vytvořit multi-monitorové pracoviště nebo koutek zábavy. Některé modelové řady se vyznačují i tenkým rámečkem, který je u všech hran stejně široký a výrobci u nich vyzdvihují, že jsou vhodné pro skloubení více monitorů vedle sebe.

Když se podíváme na dnešní situaci, možnost dvou nezávislých obrazových výstupů je u desktopových grafických karet už standard (hardware, podpora OS a ovladačů grafických karet). Samozřejmě jsou zde rozdíly, jako že novější grafické karty mají dvojici DVI výstupů, zatímco starší mají D-Sub a DVI (nebo dvojici D-Sub) a dále mají karty různou kvalitu obrazového výstupu. Otázkou zůstává, pro jaké účely bychom chtěli takovouto konfiguraci provozovat.


Zvýšení efektivity práce


Jelikož je dvojice nezávislých obrazových výstupů už standardem, je přidání 2. monitoru snadnou cestou, jak zvýšit efektivitu práce. Pokud nepotřebujete zvětšit pracovní plochu kvůli práci v programech typu CAD, úpravám fotografií nebo střihu videa, nemusíte většinou řešit stejnou uhlopříčku obou monitorů nebo rozlišení. Ani zobrazovací vlastnosti nemusí být stejné.

Kombinovat LCD a CRT? Dejme tomu, že máte kvalitní 19" CRT monitor a chcete si polepšit. Pokud jej prodáte a pořídíte si kvalitní 19" LCD, získáte nepatrně větší uhlopříčku a pro oči přívětivější monitor, avšak zároveň by mohl mít některé neduhy typické pro LCD (menší pozorovací úhly, horší barvy, pomalá odezva, nevyvážené podsvícení apod.), a to za dost vysokou cenu. Jestli chcete zvýšit efektivitu práce a nemáte financí nazbyt, je tu druhá varianta. K 19" CRT si pořiďte cenově přívětivější 17" LCD. Finančně by to mělo být levnější, získáte mnohem více pracovního prostoru a 2. pracovní plochu a nebudou Vás tolik zatěžovat nedostatky LCD díky možnosti volby. Když budete v prostředí OS, psát texty, programovat, vytvářet prezentace apod., využijete LCD, zatímco v případě videa a her (kde je třeba rychlá odezva), nebo při editaci fotografií (kvůli barevnému podání) využijete plochu CRT monitoru.

Sám takovouto kombinaci doma provozuji a jsem spokojen (poměrně kvalitní 19 CRT + již slabší 17" LCD v režimu pivot). V redakci mám pouze jeden LCD monitor a často mi připadá, že mám "svázané ruce". Flexibilita práce s 2 nezávislými plochami je nenahraditelná a pokud si na ni zvyknete, je potíž pracovat pouze s jednou plochou.

V případě dostatku financí můžete nahradit stávající CRT za dvojici schopných velkých LCD (parametry je nutné sledovat s přihlédnutím k požadavkům - např. jeden s co nejrychlejší odezvou pro multimédia v kombinaci s pomalejším panelem s technologií S/IPS a věrným podáním barev). Že je lepší si pořídit jeden velký LCD panel (24" - 30") a získat větší pracovní plochu, abyste nemuseli stále přeuspořádávat jednotlivá okna? Stačí si při 2 monitorech nadefinovat 2 klávesové zkratky a je po problému. Když chci okno přemístit na druhou plochu, stisknu F1 nebo F2 a nijak mi to jako obtěžující nepřijde. Pokud jste zastáncem jednoho velkého širokoúhlého LCD, podívejte se níže na fotku pracoviště uživatele Nivio, který má 3 LCD panely v režimu pivot kvůli programování. Pro někoho může být jedna nevýhoda této kombinace rozhodující - nelze na obou monitorech přehrávat video ve Full-screenu, což na velkém širokoúhlém LCD představuje zcela jiný zážitek


Hlubší ponoření do světa počítačových her


Této tématice jsme se podrobněji věnovali v nedávném článku Multimonitorové řešení, a proto ji zde zmíním jen okrajově. Hodně záleží, který herní žánr preferujete, protože například v případě 3D akcí z vlastního pohledu (FPS) je kombinace dvou monitorů nevhodná, protože u tohoto žánru je pro vás střed obrazu to nejdůležitější a v případě dvou monitorů se nachází na místě spojení obou monitorů - střed vaší pozornosti je tedy doplněn o zážitek kazící rámečky obou monitorů a tím pádem to podstatným způsobem zamezuje hlubšímu ponoření do děje, viz následující obrázek:


Pohled na dvoumonitorové řešení 2x1920x1200 (Pro zvětšení klikněte)

Pro tento žánr je tak ideální kombinace tří monitorů, kdy je střed dění na prostředním samostatném monitoru a ty další dva tvoří po stranách rozšíření úhlu vidění - pro mnohem lepší přehled nad děním v samotné hře. Samozřejmě se míra finanční náročnosti a obzvláště náročnosti na výpočetní výkon hardwaru zvyšuje, ale to je už nevyhnutelná daň, kterou nelze v tomto případě brát moc jako přílišný zápor, protože zde nemluvíme o standardním řešení a k věci to zkrátka patří.



Extrém - Pohled na 24-monitorové řešení 24x 1280x1024 -> 10240x3072

Jsou ovšem žánry, kde je možné pro hlubší zážitek ze hry využít i kombinaci pouze dvou monitorů - letecké simulátory. Pokud jste již někdy nějaký zkoušeli, tak moc dobře víte, kolik cenného prostoru na zobrazovací ploše zaberou ovládací prvky. Proto je možné si dát palubní desku s "budíky" na jeden monitor a na tom druhém mít samotný pohled z kabiny, nebo některý z dalších pohledů. Každopádně taková kombinace už znamená podstatně hlubší zážitek ze hry, než když jsou všechny informace namačkané na jednom monitoru a je nutné si neustále mezi vším přepínat. A když už je řeč o leteckých simulátorech, podívejme se na jeden takový, který je obecně velice dobře znám a který nativně podporuje zobrazení na 4 monitorech.


Microsoft Flight Simulator 2004


Leteckým simulátorům jsem nikdy nepřišel na chuť. Nebylo to žánrem, ale určitou svázaností při zobrazení na jednom monitoru. Zkusil jsem více titulů, ale dokázaly mne zaujmout pouze takové, které měly údaje na obrazovce zpracované přehledným a hlavně prostorově nenáročným způsobem. Jednalo se tak spíše o bojové simulátory arkádového charakteru, kde nebyla prioritou realističnost, ale dynamická akce. Klasické letecké simulátory mi připadaly neohrabané, jelikož bylo třeba pořád přepínat pohledy a nebylo to zkrátka ono.

Zobrazení na 4 monitorech však leteckému simulátoru Microsoft Flight Simulator 2004 vdechlo nový rozměr. Jak je vidět na fotkách níže, výhled skrze kabinu jsme nastavili na 3 monitory v řadě, čímž jsme získali mnohem větší záběr na krajinu a palubní desku jsme přiřadili 4. monitoru dole (jen škoda, že MS FS 2004 podporuje "pouze" zobrazení na 4 monitorech). Neustále jsme tak měli přehled o stavu letu díky viditelné palubní desce a mnohem lepšímu rozhledu. Najednou let nepředstavoval přepínání různých pohledů, ale opravdu přitažlivou podívanou. Renderování každého ze čtyř obrazů měla na starosti samostatná grafická karta GeForce 6600GT připojená pomocí 8 linek PCIe. Díky tomuto rozložení výpočetního výkonu se obraz složený ze 4 zobrazovacích ploch bez problémů plynule hýbal při nastavení rozlišení 1024x768 pro každou obrazovku s detaily nastavenými na medium i s použitím grafických karet GF6600GT, které dnes patří už spíše do nižšího mainstreamu. Následuje pár ilustračních náhledů na popisované rozvržení (zážitek je o poznání vyšší při úplné tmě v místnosti - fotky jsem ale pořizoval při zapnutém osvětlení).











Program sice podporuje jen 4 monitory, ale i tak se dají ty další využít, jelikož si na ně lze v OS dát libovolné dokumenty. Na levý dolní roh jsme si tak nastavili mapu cílového letiště a na pravý dolní roh seznam klávesových zkratek MS FS 2004. A pokud by nebyly zrovna tyto informace třeba, není nic jednoduššího, než daný monitor vypnout, aby nerušil.


Ukázky využití


Při tvorbě článku jsem brouzdal po internetu s cílem hledat zajímavosti a fotky s touto tématikou. Narazil jsem na zajímavou stránku, kde jsou desítky příspěvků s fotkami multimonitorového pracoviště včetně popisu HW daného řešení. Obzvláště mě upoutal trefný komentář člověka jménem Allan Bernard:

"Work, work, work. Those of you who are still considering a second/third monitor - DO IT NOW. Your efficiency will increase 20-30%."

Překlad: "Práce, práce, práce. Ti z vás, kdo stále stále uvažujete o druhém/třetím monitoru, udělejte to hned. Vaše efektivita vzroste o 20-30 %". Musím s ním jedině souhlasit. Několik nejzajímavějších konfigurací zde zmíním i s originálním komentářem a odkazem na původní umístění.




anonymous, využití pro více monitorů: "everything... been multiple monitor for over 4 years now and will never go back! web surfing in one, watching tv on the other photoshop and video editing impressing my friends.. :P", Radeon X800 (PCIe) & Radeon X300 onboard




calle, 3x GF FX 5200 (1x AGP & 2x PCI)




FOx, využití pro více monitorů: MS FlightSim 2004, TV, Gaming, mild work, research and fun, 1x Radeon X1800XT 512MB




Indystockman, Matrox G450 MMS Quad




Nivio, využití pro více monitorů: Coding, reading manuals, browsing web, administering remote systems, 2x Matrox P650 (AGP&PCI)




Allan Bernard, využití pro více monitorů: Work, work, work, Matrox G450 Dual Head (PCI) & GeForce FX 5500 (AGP)




KilianSSL, Radeon 9800 XT (AGP) & Radeon 9250 (PCI)