To vypadá dobře až na hořlavost. Relativně bezpečné asi znamená lepší než většina Li-ion, ale pořád asi nebezpečné. Přitom některé typy Li-ion snad už nejsou hořlavé, nebo jo? Snad budou brzo podrobnější informace o té bezpečnosti.
Odpovědět0 0
Obecně cokoliv v čem je uloženo větší množství energie nebude nikdy zcela bezpečné čistě z principu.Pokud bude bezpečnost a ochota či neochota hořet na úrovni Lifepo tak to bude celkem ok. Mimo to téměř vždy je možno toto řešit odděleným přístavkem či podobným způsobem.
Odpovědět0 0
To by musel být přístavek i pro elektrokola a elektrokoloběžky, protože kdo by chtěl riskovat i to malý riziko, když bude mít doma trvale 4 elektrokola a bude občas na dovolené, nebo všichni ve škole a v práci a opuštěný barák.
Jo už dřív jsem uvažoval o tom že auto by muselo být kus od baráku třeba i pod dřevěným přístřeškem ale ten nesmí být blízko baráku s polystyrenovou fasádou a domovní baterie jsem vymýšlel že by mohli být i v baráku, ale v malý nehořlavý místnosti s širokým výfukem ven plechama odděleným od fasády s dveřma jen ven, nebo i dovnitř ale plechový utěsněný, nebo mít baterie chráněný před zimou venku v zemi s možností úniků plamenů ze země kousek od baráku. Horší to je s těma menšíma věcma, ale snad jsem z místních článků pochopil že už existují pro elektromobily nějaké bezpečné baterie, jako že prakticky nehořlavé, takže by bylo riziko jen špatný kontakt při nabíjení nebo vybíjení zpět do sítě a to by nemuselo hrozit při opuštěném baráku.
Odpovědět0 0
Nevyjde levněji hlásič CO2? Dneska je to poměrně levná záležitost a je možnost se napojit na agenturu, která vám to za pár korun pohlídá v době dovolené...
Plánuju ho letos namontovat nad baterie.
Odpovědět0 0
O jaké hořlavosti mluvíte, když právě toto Na-Ion řeší? V zásadě jakákoli skladovaná energie může hořet, ale spousta moderních baterek v tomto nemá větších problémů. Mnoho moderních typů Li-Ionů dnes nezačne hořet ani po propíchnutí, deformaci nebo po styku s ohněm, v některých případech jsou jejich elektrolyty dokonce hasivem (to spíše u prototypů než u komerčně dostupných modelů). To vše závisí na kombinaci elektrod a elektrolytů, což platí jako pro Li-Ion, tak pro Na-Ion.
Odpovědět1 0
Výraz v článku o relativní bezpečnosti jsem chápal jako že patří mezi bezpečnější, ale že jsou pořád trochu nebezpečné a jako nebezpečí si představuju požár.
Jestli jsem to pochopil blbě a jsou tak bezpečné že ani propíchnutí požár nezpůsobí, tak je to hodně dobrý. Pak by bylo zajímavý vědět jaký nebezpečí jim zbývá, jestli budou hořet třeba při přebíjení nebo prostě co u nich ještě hrozí. Když nechytnou ani v ohni, tak by neměli chytit ani od špatného rozpáleného kontaktu.
Odpovědět0 0
Tohle je hodně ošemetné. Jde najít spousta testů, kdy po propíchnutí neshoří ani mnohé Li-Ion baterie, stejně jako po přebití. To ale současně neznamená, že se nemůže najít situace, kterou i stovky testů v nestandardních podmínkách nepokryly, a pak to třeba v praxi udělá paseku. Proto píšu o relativní bezpečnosti, neboť jisté není nikdy nic, a přesná data o tom, co a jak bylo testováno, nemáme. Také jako není Li-Ion jako Li-Ion, on není ani Na-Ion jako Na-Ion. Je tam tentýž problém, můžete mít různou kombinaci katod, anod a elektrolytů a každá nabídne jiné vlastnosti včetně té bezpečnosti.
Odpovědět0 0
Ok, tak hlavně že se to zlepšuje a časem budeme mít snad lepší přehled o bezpečnosti aktuálně používaných baterií nejen v elektromobilech ale i ve věcech doma, protože pak je těžká otázka jestli nechat v opuštěném baráku plně nabité elektrokolo, nebo mě to strach nedovolí a budou to významnější informace než o nějakých prototypech.
Odpovědět0 0
Tak ono to "zlepšuje" je také takové všelijaké. To záleží na mnoha věcech, samotná chemie článku, BMS i kvalita výroby (tohle byl třeba problém hořících Boltů - středně bezpečná chemie nadměrně hořela kvůli výrobním defektům). Celé Vám to takto může shodit nekvalitní výroba a pak snáze shoří i "nehořlavé" články. Nebo nekvalitní BMS, který s kvalitním článkem blbě pracuje. Nehořlavé elektrokolo můžete udělat i tak, že tam hodíte jiný typ již dnes existujících článků,... To je tolik kombinací všeho, co se může pokazit (nebo co naopak může pomoci), že těžko můžete vědět, nakolik je Vaše elektrokolo bezpečné (nebo třeba i blbý elektrický vysavač). Takže takový článek nečekejte a ani čekat nemůžete. Tohle se v podstatě ani nedá jak vyhodnotit. Ta rizika mohou být pro podobný produkt o několik řádů někde jinde a stále je na Vás, jaké riziko je pro Vás přijatelné. Vždyť si vezměte, že dosud shořelo nějakých 0,003 % z veškerých elektromobilů (tedy ne za rok, ale za celou dobu novodobé elektromobility). Je to hodně nebo málo? Pro představu, u nás v ČR ročně větším či menším způsobem začne hořet 0,03 % vozového parku.
Odpovědět0 0