Které vady notebooků jsou neuznatelné?
10.10.2008, Marek Šalanda, článek
Koupili jste si notebook a museli ho nechat posléze opravit? Víte, které vady patří mezi ty uznatelné v záruční době a které nikoli? Jak dlouho trvá průměrná doba opravy? Na tyto a podobné otázky jsme se zeptali několika zástupců servisních center a prodejců.
V České republice platí 2letá povinná záruční doba ve vztahu ke koncovému zákazníkovi. V této době máte možnost reklamovat vady na zakoupeném notebooku a prodejce vám je musí bezplatně odstranit. Tedy pokud jsou tyto vady uznatelné a vztahuje se na ně podmínka zákona, že je prokazatelné, že jste je nezpůsobili vy, nebo že jde o vadu výrobku, a ne o jeho vlastnost či vadu způsobenou opotřebením, nesprávným používáním apod.Pokud si kupujete notebook, je dobré se prodejce rovnou zeptat na specifika záruky daného výrobce – například kolik vadných bodů na displeji považuje za uznatelnou vadu. Na webových stránkách některých výrobců najdete i reklamační řád, který takové věci řeší. Například reklamační řád Asusu uvádí: „Zajistíme záruční servis notebooku, pokud jeho TFT LCD obrazovka bude obsahovat nejméně 3 světlé body nebo 5 černých bodů nebo 8 světlých či tmavých bodů současně; nebo 2 sousední světlé body NEBO 2 sousední tmavé body; nebo 3 světlé či tmavé body v okruhu 15 mm.“
Nejvíce závad se vyskytuje na optických mechanikách a discích: „50 % závad se objevuje na rotačních médiích, tedy na HDD či DVD mechanikách,“ říká Ondřej Hněvkovský, ředitel technického úseku servisní firmy GCC Services. Pavel Hyhlík, technický ředitel servisní firmy Dileris, ho doplňuje: „Nejčastěji se závady v noteboocích objevují na pevných discích typu SATA, vedle toho dominují vady adaptérů a základních desek. Na nich bývá problém u grafických karet, chipsetů, popř. dobíjecích obvodů.“
„Vadná základní deska je nejčastější reklamací u nás – konkrétně jde o problémy s BIOSem, logikou procesoru, řadičem HDD či opt. mechanik a s USB porty,“ připojuje se Jiří Šilhavý ze servisní firmy Český servis. Podle Ondřeje Hněvkovského jsou vady základní desky problémem v 25 % případů reklamací.
A kde vidí nejvíce problémů prodejci? Jan Samko (Alza.cz) potvrzuje problematická „rotační“ média a upozorňuje, že se setkávají také s „úplně mrtvými kusy“ notebooků. Michal Seč (Czech Computer) doplňuje nejčastějšími výroky při reklamacích: „nejde zapnout“, „nenabíjí se“, „přehřívá se“. Dominik Floder (Gigacomputer.cz) pak upozorňuje na vadné lampy podsvícení displeje, závady na grafických kartách či závady při detekci Wi-Fi. Martin Vent (Asbis CZ) k častým závadám doplňuje špatnou baterii, prasklé šasi, nefunkční touchpad či nemožnost nainstalovat operační systém.
S reklamací nepochodíte v případech spojených s nefunkčností softwaru a v případě mechanického poškození: „Objevují se případy notebooků se stopami poškození po pádu či po polití tekutinami,“ říká Ondřej Hněvkovský a Pavel Hyhlík ho doplňuje: „V případě mechanického poškození bývají vylomené USB konektory, rozbitý displej či prasklé panty, což nelze uznat jako oprávněnou reklamaci“. To potvrzuje i Jiří Šilhavý.
Prodejci upozorňují také na mechanická poškození či vniknutí tekutin. Michal Seč ještě dodává, že nelze v rámci reklamace vyměnit baterii po uplynutí doby její životnosti, která je 6 měsíců. Jan Samko přidává neuznatelnost reklamace poškozené klávesnice. Martin Vent připomíná, že stále platí neuznatelnost závady při porušené záruční plombě či vadných bodů na displeji, která je ale v normě dané výrobcem.
Dominik Floder je doplňuje o vyhořelé adaptéry v důsledku změny napětí v síti, o typické problémy softwaru (zamrzání, nevhodné ovladače atd.), přičemž dodává perličku na závěr: „Zákazník se vrátil s notebookem se slovy, že jsme mu do něj nedali pevný disk, což bývá obvyklý problém Windows XP a jejich rozeznání SATA disků.“ Ani tyto reklamace nelze považovat za uznatelné.
Řada výrobců nabízí servis do druhého dne, který se často řeší výměnou vadné části za zcela novou. Pokud je závada jasně identifikovatelná, trvá tedy její oprava 2 až 7 dnů. U složitějších oprav již záleží na tom, kde má daný výrobce servisní centrum. Pokud je v Česku, pak byste měli mít opravu vyřízenou do 10 dnů. Pokud je v zahraničí, pak výrobce využije i celé doby dané zákonem (30 dnů).
Vedle standardního servisu si ale můžete k notebookům přikoupit servisní balíčky s rozšířenými zárukami. Ty se liší podle výrobce. Podle výrobce se liší i samotná standardní záruka, která je již v ceně zakoupeného notebooku. Často se pak vyplatí připlatit si za jinou značku právě z těchto důvodů. Při koupi notebooku byste se tedy neměli dívat jen na jeho výkon a vzhled, ale i na servisní balíčky poskytované zdarma či třeba za mírný příplatek.
Vedle zákazníků jsou to často ale i prodejci, kdo se mohou u reklamace zapotit. V souvislosti s dvouletou záruční dobou se totiž může lehce stát, že ke konci této doby se již dávno daný náhradní díl nevyrábí. To se snaží hlídat výrobce a drží určitou dobu dané náhradní díly skladem.
Daleko horší je to v okamžiku, kdy má zákazník nárok na výměnu notebooku za ten samý, ale takový se již nevyrábí a není dostupný. Pak mu buď musí prodejce vrátit peníze, nebo se pokusí domluvit výměnu za jiný kus. Vzhledem k vývoji cen pak může zákazník odejít z prodejny s mnohonásobně výkonnějším notebookem, než jaký reklamoval.
Máte zkušenosti se servisem notebooků? Podělte se o ně a svůj pohled na věc v diskuzi pod článkem.
Nejčastější vady notebooků
Nejvíce závad se vyskytuje na optických mechanikách a discích: „50 % závad se objevuje na rotačních médiích, tedy na HDD či DVD mechanikách,“ říká Ondřej Hněvkovský, ředitel technického úseku servisní firmy GCC Services. Pavel Hyhlík, technický ředitel servisní firmy Dileris, ho doplňuje: „Nejčastěji se závady v noteboocích objevují na pevných discích typu SATA, vedle toho dominují vady adaptérů a základních desek. Na nich bývá problém u grafických karet, chipsetů, popř. dobíjecích obvodů.“
„Vadná základní deska je nejčastější reklamací u nás – konkrétně jde o problémy s BIOSem, logikou procesoru, řadičem HDD či opt. mechanik a s USB porty,“ připojuje se Jiří Šilhavý ze servisní firmy Český servis. Podle Ondřeje Hněvkovského jsou vady základní desky problémem v 25 % případů reklamací.
A kde vidí nejvíce problémů prodejci? Jan Samko (Alza.cz) potvrzuje problematická „rotační“ média a upozorňuje, že se setkávají také s „úplně mrtvými kusy“ notebooků. Michal Seč (Czech Computer) doplňuje nejčastějšími výroky při reklamacích: „nejde zapnout“, „nenabíjí se“, „přehřívá se“. Dominik Floder (Gigacomputer.cz) pak upozorňuje na vadné lampy podsvícení displeje, závady na grafických kartách či závady při detekci Wi-Fi. Martin Vent (Asbis CZ) k častým závadám doplňuje špatnou baterii, prasklé šasi, nefunkční touchpad či nemožnost nainstalovat operační systém.
Kdy vám reklamaci neuznají?
S reklamací nepochodíte v případech spojených s nefunkčností softwaru a v případě mechanického poškození: „Objevují se případy notebooků se stopami poškození po pádu či po polití tekutinami,“ říká Ondřej Hněvkovský a Pavel Hyhlík ho doplňuje: „V případě mechanického poškození bývají vylomené USB konektory, rozbitý displej či prasklé panty, což nelze uznat jako oprávněnou reklamaci“. To potvrzuje i Jiří Šilhavý.
Prodejci upozorňují také na mechanická poškození či vniknutí tekutin. Michal Seč ještě dodává, že nelze v rámci reklamace vyměnit baterii po uplynutí doby její životnosti, která je 6 měsíců. Jan Samko přidává neuznatelnost reklamace poškozené klávesnice. Martin Vent připomíná, že stále platí neuznatelnost závady při porušené záruční plombě či vadných bodů na displeji, která je ale v normě dané výrobcem.
Dominik Floder je doplňuje o vyhořelé adaptéry v důsledku změny napětí v síti, o typické problémy softwaru (zamrzání, nevhodné ovladače atd.), přičemž dodává perličku na závěr: „Zákazník se vrátil s notebookem se slovy, že jsme mu do něj nedali pevný disk, což bývá obvyklý problém Windows XP a jejich rozeznání SATA disků.“ Ani tyto reklamace nelze považovat za uznatelné.
A jaká je doba servisního zásahu?
Řada výrobců nabízí servis do druhého dne, který se často řeší výměnou vadné části za zcela novou. Pokud je závada jasně identifikovatelná, trvá tedy její oprava 2 až 7 dnů. U složitějších oprav již záleží na tom, kde má daný výrobce servisní centrum. Pokud je v Česku, pak byste měli mít opravu vyřízenou do 10 dnů. Pokud je v zahraničí, pak výrobce využije i celé doby dané zákonem (30 dnů).
Vedle standardního servisu si ale můžete k notebookům přikoupit servisní balíčky s rozšířenými zárukami. Ty se liší podle výrobce. Podle výrobce se liší i samotná standardní záruka, která je již v ceně zakoupeného notebooku. Často se pak vyplatí připlatit si za jinou značku právě z těchto důvodů. Při koupi notebooku byste se tedy neměli dívat jen na jeho výkon a vzhled, ale i na servisní balíčky poskytované zdarma či třeba za mírný příplatek.
Orosené čelo prodejců
Vedle zákazníků jsou to často ale i prodejci, kdo se mohou u reklamace zapotit. V souvislosti s dvouletou záruční dobou se totiž může lehce stát, že ke konci této doby se již dávno daný náhradní díl nevyrábí. To se snaží hlídat výrobce a drží určitou dobu dané náhradní díly skladem.
Daleko horší je to v okamžiku, kdy má zákazník nárok na výměnu notebooku za ten samý, ale takový se již nevyrábí a není dostupný. Pak mu buď musí prodejce vrátit peníze, nebo se pokusí domluvit výměnu za jiný kus. Vzhledem k vývoji cen pak může zákazník odejít z prodejny s mnohonásobně výkonnějším notebookem, než jaký reklamoval.
Máte zkušenosti se servisem notebooků? Podělte se o ně a svůj pohled na věc v diskuzi pod článkem.