Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
14.2.2001, Zdeněk Michálek, zpráva
Co nového přinášejí ve srovnání s běžnými plochými a jaké jsou naměřené hodnoty – a samozřejmě co na ně říkáme ?
Michal Aux | 25.4.20010:53

Po přečtení článku mi bylo hned líp.Trocha humoru nikdy neuškodí.Ale ty poznámky ve kterých se každý předhání kolik otom neví(nebo ví???).Napadla mě poze jediná věta.Je z receptář od Přemka Podlahy (ikdyž ani on neví co má pod podlahou že?) --- už to funguje, konev šetří vodou --- a rostlinky chcípaj.
Vzhledem k rychlostem jakých je hadr schopen sypat data je nějaká ATA66 a ATA100 pěkně přemrštěná věc.Teoreticky v laboratorních podmínkách snad.Ale který z Vás koumalů má pecko v takovém stavů?
A co se týče teploty je to asi dobrá věc.Ovšem fakt, že mé pecko ma uvnitř místo 78C 75 mě moc nebere.A ty dvě-tři stovky dám radši za další ventilátor který tu teplotu sníží podstatně víc.
Ale jinak koumání zdar!!!

Odpovědět0  0
Schwindling | 19.2.200119:41

Tomu, ze teplota ve skrini poklesne, se neni co divit - klasicke ploche kabely brani proudeni vzduchu vic nez kabely kulate. Dalsi prinos je ten, ze v kompjutru je daleko mensi bordel...
Mimochodem, bylo by fajn mit totez pro pripojeni disketarny, ta ma taky plochy plochy kabel ktery se plete pod ruce kdyz se jeden hrabe ve strevech svojeho stroje...

Odpovědět0  0
homberg | 15.2.200123:33

Na www.omegacorner.com je navod, jak si takove kabely kazdy muze snadno vyrobit sam. Princip je ten, ze se ploche kabely narezou podelne asi po deseti vodicich a pak se tyto pruhy sepnou k sobe. Na uvedenem serveru jsou fotky a presny popis. Jen u ATA66 kabelu to autor nezkousel. Pred rokem jsem byl v Japonsku a tamni pocitacove prodejny nabizely IDE kabely plochy/kulaty asi tak 1:1. Nevim, proc to nekdo nezacal dovazet. Kladny prinos pro vnitrek PC je nesporny.

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 16.2.200123:43

Ale jo, autor je znalý, asi jsem se nevyjádřil dost jasně: zkuste připojit twistovaný kabel na "klasický" Ethernetový BNC 50ohmový konektor - pro vzdálenost větší než několik málo metrů to prostě nepojede. Proč ? Protože twistovaný kabel je o tolik horší ? Ne - prostě výstupní obvody jsou navrhované pro jinou impedanci. A stejně to bylo myšleno i u kulatého kabelu - ano, samotné médium může být i kvalitnější (z hlediska rušení, přeslechů mezi jednotlivými vodiči atd.), ale nevím do jaké míry jsou pro něj vhodná stávající rozhraní.

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 16.2.200123:46

Jo, a dokonce víc - i gigový Ethernet, čemuž by odpovídalo při stávajících šířkách pásma nějakých 15600 telefonních hovorů současně :-)

Odpovědět0  0
Zdenek | 19.2.200118:35

Jen takova drobna poznamka Tomasi Kaplerovi. Na SCSI se tahle technologie ( krouceny par ) uz nekolik let uspesne pouziva.

Odpovědět0  0
R@ndom | 15.2.200114:44

... krutena dvojlinka je jeden z najvacsich ojavov elektroniky ... taketo parove vodice sa pouzivali od cias automatickych telefonnych ustredni a mozno este o cosi skor (1924+-) ... takato para ma niekolko nasovne vecsiu tienenu plochu ako na jednoducha plocha ... tienenie je vsesmerove (teda takmer okrem smeru vodiaca ... ale tam tienenie netreba) kdesto pri plochych dvojlinkach je tienenie len na jeden smer ... vlastnosti krutenych dvojliniek su take vynikajuce ze v telekomunikaciech a datovy sietiach sa cez jeden takyto vodich prepcha 32telefonnych hovorov (samozrejme specialen musia byt upravene ... ci uz PCM-kou alebo FM-modulaciou) respektive 10-100Mb/s ... FTP kable ...
u SCSI kablov sa taketo nieco pouziva ... ale len u externych a LVD ... tak to je tak asi vsetko

Odpovědět0  0
MB | 15.2.200112:53

No, nevim, do jake miry je autor znaly, co se tyce elektromagnetickeho stineni, clanek spis vypovida o opaku. Kroucena verze 'dvojkabelu' (zivy+stinici vodic :-))) je vzdy lepsi nez plochy 'dvojkabel', co se tyce sireni elmg. pole mimo tento 'dvojkabel'. To uz se vedelo pri konstrukci elektronkovych prijimacu!
Neni tedy div, ze to funguje! Ploche kabely se pouzivaji proto, ze jsou levnejsi, ne proto, ze to s kroucenym nejde! Puvodni verze specifikaca ATA66 dokonce mela plochy kabel a sousedni odpovidajici kabely byly zkrouceny!!!

Odpovědět0  0
Tomáš Kapler | 14.2.200121:46

líp se bude s takto postaveným počítačem dělat - bude lepší přístup ke všem vnitřnostem, nemusel bych třeba odendávat kabel disku abych se dostal ke kabelu mechanice. Rozhodně to chválím a byl bych rád, kdyby se staly standardem. Ale i tak, i kdybych měl za kabel zaplatit o dvě stovky navíc tak bych to klidně dal - za tři teplotní stupně a navíc bez hlomozu a poruchovosti je to velmi dobrá cena.
K tomu kroucení - z článku to není zřejmé - kroucení je tam právě kvůli zamezení přeslechů - když byste dva kabely položili rovně vedle sebe (standardní kabel) tak se začne velmi rychle rušit. Když je optimálně smotáte, tak ruchy nejsou. Názorně to ukazuje právě příklad u kabeláží - de-facto stejné kabely když je dáte rovně, tak vám stačí na kat.3, tj. max. 10 Mb a vhodné tak leda na telefony. Ale zkroucené a dále vylepšené vám zvládnou při shodné délce v současnosti 100 krát více (gigabit), tj. kategorie 6 (v brzké době snad i oficiálně).
To by mohlo být vzorem i pro další vývoj - takovéto kabely by zvládly i nějaké ATA1000 a stejně tak by šel tento systém použít na SCSI kabely.

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 15.2.200110:42

Ano, ano a ještě jednou ano - pokud to bude takto pojato, jen to uvítám (i když - z hlediska současné technologie je nějaká ATA1000 nesmyslem, když se jedná o rychlost přenosu v burstu "cache to cache" a reálná čtecí rychlost ve špičce dosahuje ani ne poloviny maximální kapacity ATA100). CHtěl bych ale trochu oponovat co se týče "motání" - ano, twistované páry s konstantním stoupáním "motání" mají přesně definované vlastnosti, vhodné i pro podstatně vyšší rychlosti přenosu než jsou na současné ATA100, jen si nejsem jistý jestli v daném případě jejich impedance atd. odpovídá tomu, co očekávají vstupně/výstupní obvody v interfacech řadiče disku a HDD. Spíš bych čekal že ne (ale rád se nechám poučit).

Odpovědět0  0
Jirka | 14.2.200121:27

Kliknul jsem zde abych zjistil eventuelni dasli zajimave technicke nazory.
Ale na vyse uvedene debaty musim cucet jak z visne. Nepiste jsem svoje pocity ukrivdenosti - mimochodem potrefena husa se vzdycky ozve !!!

Odpovědět0  0
Petr | 14.2.200120:04

Vypadá to jako hadice :-)))

Odpovědět0  0
Martin Bíreš | 14.2.20019:00

Trošku ma zarazil Váš pohŕdavý tón. Prečo by mal byť človek, ktorý si chce urobiť v skrini poriadok a zbaviť sa neforemných širokých káblov, hneď snobom ?
Nabudúce si to lepšie premyslite, kým si sadnete k ďalšiemu článku.

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 14.2.200110:11

Nejedná se o pohrdání, spíš bych celou záležitost řadil do kategorie kuriozit. V okamžiku až se ceny plochého a kulatého kabelu budou alespoň zhruba rovnat (a při masové výrobě ten stav může nastat), proč ne. Ale pořádek v počítači si můžete udělat i se standardním plochým kabelem (a to i lepší, protože ostře zelený kulatý kabel prostě nepřidáte do stromečku s ostatními šedými plochými kabely).

Odpovědět0  0
Libor Chocholatý | 14.2.200112:14

Pořádek? Co je to?
:o)

Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.