Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
16.5.2021, Milan Šurkala, aktualita
Umělá inteligence dokáže působivé věci a i v řízení aut dělá nemalé pokroky. Waymo má v tomto velké zkušenosti, ale jak se ukazuje, stále to není dokonalé. Pár kuželů rozhodilo vůz natolik, že zablokoval cestu hned několikrát
SatanS (211) | 17.5.202115:08
Nejdulezitejsi je, ze typek mel v aute rousku. Takze bezpecnost byla zarucena. Za me cajk!
Odpovědět1  0
nephilim (46) | 17.5.202110:18
Podobný problém představuje pro autonomní řízení železniční přejezd. SW musí pochopit situaci přes stažením závor, kdy světelné a akustické zařízení signalizuje, že se na přejezd už nesmí. A to samé i poté, co se zvednou závory, tj. dokud svítí světelná signalizace, přes přejezd se nesmí. Byť jsou zvednuté závory.
Před SW vývojáři je ještě hodně výzev, držím jim palce.
Odpovědět0  1
Choakinek (1675) | 16.5.202116:13
Tady je problém, že dokud to nebude v podstatě úplně dokonalé, tak je to k ničemu. K čemu mi bude automat, který za mě bude jen ­"točit volantem­" a ­"šlapat na brzdu a plyn­"? Stále se jinak budu muset chovat jako úplně běžný řidič, tj. budu muset 100% sledovat jízdu svého vozu, abych v případě problému mohl zasáhnout.

Tím zcela odpadá hlavní benefit automaticky řízeného vozu, tj. že bych si během jízdy např. četl knihu, najedl se, vyspal se atd.
Odpovědět5  0
RadecekH (813) | 16.5.20218:23
Že se to auto zaseklo na nějaké pro něj nepředvídatelné situaci, bych mu odpustil. Ale že i jinak jezdí dost prasácky, už ne. Jediné, co evidentě zvládá, je jízda rovně dopředu.
Pokud auto při naprosto přehledné situaci v širokém jízdním pruhu při odbočování doprava vezme zadníma kolama obrubník, tak nemá na silnici co pohledávat.
Odpovědět6  0
CooliPi (385) | 16.5.202123:06
Vsiml jsem si, ze instalace kuzelu na delici care mezi pruhy tuto caru pro AI vozu uplne zneviditelnila, chtel jet pres kuzely. Coz znamena, ze to neumi rozeznat caru na pozadi za kuzely.

A jakepak nepredvidatelna? To je uplne normalni. V Evrope, kde mame uzsi silnice a znaceni je rozpadle, by si toto auto neskrtlo.

Mam nazor, ze AI ve voze pomaha jen do urciteho levelu autonomie ­- v podstate kdyz je to jen asistent pro zvyseni bezpecnosti, doplnuje ridice ­- treba kdyz zacina usinat, prejizdi nekde caru, nebo chce projet krizovatku na cervenou, nebo se bez brzdeni blizi na auto pred sebou. Do teto urovne autonomie muze i blbe auto, ktere funguje na principu ­"prede mnou je co jsem rozeznal­" byt bezpecnejsi nez auto bez asistence.

Od urovne rizeni, kde uz ridi automat, je ale potreba mit algoritmus rozpoznavani jiny, tedy ­"pokud nerozeznam bezpecne vozovku, musim zastavit­". Coz je zcela logicke, kdyz nevidim kam jedu, tak tam nejedu. V rozeznani hranic silnice auto waymo selhalo ­- nevidelo delici caru mezi jizdnimi pruhy. Stejne tak jako predesle havarie, kdy auto nabouralo do kamionu. Proste kdyz nevidim silnici, tak ji neco zakrylo, musim zastavit.

Zda se mi, ze si programatori autonomie s timhle hlavu nelamou a vyssi levely autonomniho rizeni programuji jako nizsi levely ­- proste koukam kolem sebe a obcas neco poznam a to zahrnu do sceny.

Spravne to ma byt obracene, koukam kde je vsude silnice, kdyz na ni neco je, musim to bezpecne poznat, kdyz nepoznam, musim zastavit. Tohle aspon auto Waymo udelalo. Pri rozjizdeni ale malem trefilo predjizdejici vuz.

Melo by se to jmenovat umela blbost a ne umela inteligence.
Odpovědět0  0
asip80 (1191) | 17.5.20219:18
taky to asi nereprezentují jako AI, ale prezentují to jako autonomní řízení ?AV? :­) AI je a ještě dlouho bude jen buzzword
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.